Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Reizigersvervoer

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Controle op grenstrajecten

Discussies, vragen en opmerkelijke reiservaringen.

Plaats een reactie

Bericht door Trein-O-Fiel » zo 03 jun 2007 23:34

Gisteren was het weer eens raak op Nieuweschans-Leer: grenscontrole. Niet dat dit een groot probleem is, maar er werd ontzettend gediscrimineerd: iedereen met een getinte huid werd uitgebreid gefouilleerd, tas/jas werd doorzocht, paspoort/ID werd nagetrokken. Bij de blanke passagiers werd alleen naar het Ausweis gevraagd (niet gevalideerd) en werd slechts een korte blik in de tas geworpen.
Afbeelding
Links het doorbellen, rechts fouilleren. Nemen van de foto min of meer perongeluk gegaan (foto's aan het bekijken en dan toch de verkeerde stand/knop blozen ), was dus ook baggerkwaliteit en maar even verkleind ;) . Uiteindelijk wel grappige plaat, eigenlijk ik was het niet

Trein-O-Fiel
Bericht door Reiziger Delft » zo 03 jun 2007 23:53

Trein-O-Fiel schreef:Niet dat dit een groot probleem is, maar er werd ontzettend gediscrimineerd:

Dat gebeurt ook altijd in de 140 IC's bij Bad Bentheim.

Reiziger Delft
Bericht door Vlight » zo 03 jun 2007 23:56

wees blij dat ze niet iedereen uitgebreid controleren.. Dat ze zo controleren zal wel een reden hebben.

Vlight
Bericht door Doc Zenith » ma 04 jun 2007 00:07

Vlight schreef:wees blij dat ze niet iedereen uitgebreid controleren.. Dat ze zo controleren zal wel een reden hebben.

ja, gezellig he grappenmaker :?:

Doc Zenith
Medewerker ProRail
Medewerker ProRail
Bericht door Trein-O-Fiel » ma 04 jun 2007 00:20

Heb het idee trouwens dat de Duitsers veel vaker grenscontroles houden dan Nederlanders: de Marechaussee nog niet gespot te Nieuweschans e.o. .

Overigens, stukje over grenscontroles maar even afsplitsen anders?

Trein-O-Fiel
Bericht door dvdhoven » ma 04 jun 2007 08:24

Dit is ook in het nieuws geweest. Ivm de G8 in Heiligendamm controleert de Duitse douane vaker en grondiger aan de grenzen. Helaas heeft Rostock al aangetoond dat het niet veel helpt; de "autonomen" en hoe ze ook heten mogen, komen toch wel binnen.
Dick van den Hoven

dvdhoven
Medewerker NS
Medewerker NS
Bericht door Caspar » ma 04 jun 2007 13:05

Wees blij dat ze niet zagen dat je een foto van ze maakte, ik denk dat het nog voor enige problemen kan zorgen!

Overigens laatste keer dat ik daar reed vroegen ze niet eens om mijn paspoort, een vriendelijke blik was voldoende.
Maar idd er zat tegenover mij een jongen met lang haar en een sikje, en die moest zijn hele tas openmaken en vertellen wat hij allemaal van plan was in
Duitsland.

Caspar
Medewerker ProRail
Medewerker ProRail
Bericht door Petertrein81 » ma 04 jun 2007 13:11

Trein-O-Fiel schreef:Links het doorbellen, rechts fouilleren. Nemen van de foto min of meer perongeluk gegaan (foto's aan het bekijken en dan toch de verkeerde stand/knop blozen ), was dus ook baggerkwaliteit en maar even verkleind ;) . Uiteindelijk wel grappige plaat, eigenlijk ik was het niet

Nog één tip, hier kan je dus heel goed me uitkijken weet je. Als één van die beambten ziet dat je een foto van ze maakt en je treft er één met een slecht humeur dan ben je je camera kwijt. Msschien iets om volgende keer even rekening mee te houden.

Met betrekking tot het feit dat alleen de mensen met een getinte huidskleur eruit worden gepikt, dat is normaal bij de Duitse grenspolitie daar wordt gewoon niet moeilijk over gedaan. Ze moeten mijn persoon, blond haar en blauwe ogen, ook nooit hebben.

Groet Petertrein81,
ÖBB Railjet Taurus Rules!!!!!!!!!

Petertrein81
Bericht door webguy » ma 04 jun 2007 13:14

Je camera kwijt? Dat is wel erg overdreven. Zelfs in landen waar ze stricter zijn qua foto's nemen (zoals in Afrika, je mag geen enkele brug op de foto zetten - die zijn nogal strategisch) moet je gewoon je filmpje inleveren of laten zien dat de foto is gedelete of in het uiterste geval je geheugenkaartje...

webguy
Bericht door Caspar » ma 04 jun 2007 13:28

Maar toch, ik zou het laten, al is het maar omdat je anders misschien 2 uur in Bunde staat te wachten op de volgende trein...
De reden dat ze getinte mensen er vaker uitpikken is denk ik om ilegalen tegen te houden. Drugs is naar mijn idee bij de overgang in Nieuweschans niet zo echt aan de orde?
(vergeleken Venlo en Maastricht).

Caspar
Medewerker ProRail
Medewerker ProRail
Bericht door Trein-O-Fiel » ma 04 jun 2007 13:35

Petertrein81 schreef:Nog één tip, hier kan je dus heel goed me uitkijken weet je. Als één van die beambten ziet dat je een foto van ze maakt en je treft er één met een slecht humeur dan ben je je camera kwijt. Msschien iets om volgende keer even rekening mee te houden.

Daar was ik ook zéér blij mee inderdaad, zoals je ook kunt zien aan de foto is het echt een 'ongeluksshot' geweest inderdaad... Ikzelf weet ook dat er risico's aan zitten en neem deze ook echt niet opzettelijk ;) . Maar om de foto te verwijderen, dat ging me weer net iets te ver ik was het niet .

Caspar schreef:Drugs is naar mijn idee bij de overgang in Nieuweschans niet zo echt aan de orde?
(vergeleken Venlo en Maastricht).

Zeer zeker wel, ze komen uit Duitsland naar Winschoten om drugs te kopen in de koffieshops aldaar. Volgens een mcn zijn er op de WC van de Spurt diverse verstopplekken mogelijk, deze doorzoekt de douane dus ook eerst bij het instappen. Als er op een dag geen douane actief is en de mcn heeft het idee dat er dealers inzitten, stapt deze nog wel eens uit de trein en zegt: "Er zit douane op" 8-) .

Trein-O-Fiel
Bericht door Reiziger Delft » ma 04 jun 2007 13:35

Caspar schreef:Drugs is naar mijn idee bij de overgang in Nieuweschans niet zo echt aan de orde?

Toen de Spurt nog niet reed, reisde ik een keer vanuit Delft via Groningen naar Hamburg. In Leer stapte ik uit de trein, en ben eventjes naar de tijdschriftenhandel gelopen. Toen ik terug kwam op het perron om de RE naar Bremen te nemen kwamen 2 douaniers opeens op me af, en vroegen om met hen mee te gaan naar 1 of ander hokje op het perron. M'n hele rugzak werd doorzocht, evenals al m'n jas- en broekzakken. Er werd mij gevraagd of ik drugs meehad, en waar ik naartoe ging. Ook werden de gegevens van mijn ID-kaart doorgebeld. Toen men niets vond mocht ik weer gaan, gelukkig had de RE enige minuten vertraging.

Reiziger Delft
Bericht door Trein-O-Fiel » ma 04 jun 2007 13:41

Verder ben ik ook een keer tijdens het fotograferen langs de baan in Bunde aangehouden door de "Zoll". Hier ook drugscontrole (rugzak werd toen wel helemaal doorzocht) en ID-kaart is doorgebeld. Gezegd dat ik treinen aan het fotograferen was (laatste dag dat 614 reed), maar dat wilden ze niet geloven: volgens hun waren er al werkzaamheden verbaasd . Gelukkig met een foto het tegendeel aan kunnen tonen glimlach .

Trein-O-Fiel
Bericht door Geert » ma 04 jun 2007 13:46

Ik vind het ook een beetje een onzinnig verbod om foto's te maken van douanewerkzaamheden: als je een paar keer meegaat zie je ook alles...

Geert
Bericht door Trein-O-Fiel » ma 04 jun 2007 13:48

geert schreef:Ik vind het ook een beetje een onzinnig verbod om foto's te maken van douanewerkzaamheden: als je een paar keer meegaat zie je ook alles...

Het is inderdaad onzinnig, maar volgens mij is het niet toegestaan agenten in functie te fotograferen inderdaad. Wie weet het fijne ervan?

Trein-O-Fiel
Bericht door Marko » ma 04 jun 2007 14:49

Trein-O-Fiel schreef:Wie weet het fijne ervan?

Niemand, situatie verschilt zelfs per grensovergang (douane rayon). Van oudsher is het aan de grens af te raden om foto's te maken, politiek gevoelig gebied. Dat geldt vooral voor overheidsinstallaties en -personeel. Regeling is van alle tijden en landen - vooral gericht op het voorkomen van spionage.

Hetzelfde geldt voor wie er wel of niet uitgebreid wordt gecontroleerd. Dat gaat meestal op gevoel van de beambte, maar bevestigt vaak wel alle vooroordelen. Hoe netter/verzorgder je uiterlijk, hoe minder last van controles. Hetzelfde geldt voor je bagage.

Marko
Bericht door Voorheen_Daan » ma 04 jun 2007 15:37

Trein-O-Fiel schreef:
geert schreef:Ik vind het ook een beetje een onzinnig verbod om foto's te maken van douanewerkzaamheden: als je een paar keer meegaat zie je ook alles...

Het is inderdaad onzinnig, maar volgens mij is het niet toegestaan agenten in functie te fotograferen inderdaad. Wie weet het fijne ervan?
Dan vraag ik ff af hoe ze in de krant komen dan....

Voorheen_Daan
Bericht door Trein-O-Fiel » ma 04 jun 2007 15:43

Daan schreef:Dan vraag ik ff af hoe ze in de krant komen dan....

Pers mag vaak meer fotograferen dan de normale burger, denk bijvoorbeeld aan foto's van de Koningin (met Zilverrail mocht pers wel de Koningin/Máxima fotograferen, reizigers niet...). Maar als je vroeg aan de beveiliging, mocht het wel verbaasd .

Trein-O-Fiel

Plaats een reactie

Volgende

Keer terug naar Reizigersvervoer