Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Reizigersvervoer

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Controle op grenstrajecten

Discussies, vragen en opmerkelijke reiservaringen.

Plaats een reactie

Bericht Re: Controle op grenstrajecten door en-es » za 19 dec 2015 20:00

Vanochtend controleerde de Koninklijke Marechaussee in de treinen Luik-Maastricht. In mijn trein tussen Eijsden en Randwyk.

en-es
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Controle op grenstrajecten door LOF » za 19 dec 2015 20:48

Die controleren daar al jaren. En meestal op andere zaken dan papieren :D

LOF
Heeft Bedankt: 4 keer
Bericht Re: Controle op grenstrajecten door en-es » za 19 dec 2015 20:59

Weet ik, maar het is jaren geleden dat ik het zelf gezien heb. Toen sloten ze in Maastricht het perron af.

en-es
Bericht Re: Controle op grenstrajecten door R-K » zo 20 dec 2015 21:13

Nog nooit last gehad van grenscontroles terwijl ik regelmatig de grens over gegaan bent. In ieder geval De Lutte (NL<->DE), Gronau (DE->NL), Venlo (DE->NL), Visé (NL<->BE), Hergenrath (BE->DE), Roosendaal (NL<->BE) en Freilassing (DE<->AT). Zou het echt aan liggen dat ik een blanke jongen ben die er niet "verdacht" uitziet dat je nooit gecontroleerd wordt?

R-K
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: Controle op grenstrajecten door groningen » ma 21 dec 2015 12:35

Groot nieuws uit Zweden. Die gaan grenscontroles uitvoeren op de trein vanuit Kopenhagen. Het is daardoor ook niet mogelijk om treinkaartjes van te voren te reserveren.
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: Controle op grenstrajecten door LOF » ma 21 dec 2015 14:21

Vanaf 4 januari inderdaad grenscontroles op de trein. Maar Zweden wordt dan ook volledig overspoeld door vluchtingen. Zonder te mekkeren en te zeuren vangen die er tig keer zo veel op als in Nederland.

Concreet betekenen de grenscontroles vertraagde treinen en nog onbekende problematiek met vluchtingen zonder papieren etc. De Öresundståg zal flink in de problemen komen. De SJ wacht het trouwens niet af en heeft de X2000 treinen naar Kopenhagen geannuleerd.

LOF
Bericht Re: Controle op grenstrajecten door eelkevd » ma 21 dec 2015 14:53

Hoe moet ik dit lezen? Dat je geen reis meer kan boeken vantevoren naar Zweden maar dat je op de dag zelf in Kopenhagen een kaartje moet zien te kopen?
En wat zijn de gevolgen van het bootveer wat een stuk noordelijker vaart?

eelkevd
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: Controle op grenstrajecten door LOF » ma 21 dec 2015 15:00

Je kan inderdaad geen treinreis meer vanuit Denemarken naar Zweden boeken. Volgens mij wordt er bij de veer al langer gecontroleerd. Veel vluchtelingen proberen in Rostock al de boot te nemen en om daarmee Denemarken te vermijden (want dat land heet ze niet echt welkom).

LOF
Bericht Re: Controle op grenstrajecten door en-es » ma 21 dec 2015 17:31

Volgens mij kan je niet meer reserveren omdat de X2000 tussen Denemarken en Zweden afgeschaft is. Voor de Öresundstrein kan je niet reserveren dacht ik. Reserveren zou wel mogelijk moeten zijn binnen Zweden zoals Malmö-Stockholm bijvoorbeeld. Verder zou de Deense politie ook controleren op de treinen Hamburg-Kopenhagen.

en-es
Bericht Re: Controle op grenstrajecten door mat_64 » di 29 dec 2015 13:40

In mijn tijd op de Benelux was ik (van Kiosk Railcatering) en het trein personeel vaak de enige die niet om ID en dergelijke werd gevraagd. Wel is een keer mijn trolley gecontroleerd na dat een hond er op gealarmeerd had, gelukkig was ik net op weg naar mijn tweede watertank en hoefde die niet open, anders had ik geen warme dranken gehad. Het bleek te gaan om een spoortje op een dollarbiljet te gaan.

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Heeft Bedankt: 35 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Controle op grenstrajecten door John » zo 03 jan 2016 18:48

Grenscontroles om vluchtelingen tegen te gaan zijn toch het failliet van de Europese samenwerking :(

John
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Controle op grenstrajecten door groningen » ma 04 jan 2016 05:44

Moeilijk; gewoon de sluizen maar open zetten en iedereen toe laten in Europa. Als we dat doen, kan kunnen deze mensen maar beter direct op het vliegtuig gezet worden in het Midden Oosten. ISIS blij, Assad blij; want die hebben dan meer ruimte. Personen zonder papieren kunnen zeggen iedere willekeurige naam opgeven die men wil. Hoe wil je de ware identiteit achterhalen?

groningen
Bericht Re: door Chrisdb » ma 11 jan 2016 08:37

Petertrein81 schreef:
Trein-O-Fiel schreef:[size=75]
Met betrekking tot het feit dat alleen de mensen met een getinte huidskleur eruit worden gepikt, dat is normaal bij de Duitse grenspolitie daar wordt gewoon niet moeilijk over gedaan. Ze moeten mijn persoon, blond haar en blauwe ogen, ook nooit hebben.

Ik heb het één keer meegemaakt dat ik wél gecontroleerd werd op een grensoverschrijdend traject (en heb een kleurtje), en ook diverse keren niet (terwijl er wel grenspolitie aan boord was). Niet vreemd ook dat er strenger gecontroleerd wordt, getuige de veelal getinte drugsdealertjes en puberale mennekes die denken het IS Kalifaat te moeten versterken (en inderdaad al het gespuis onder de veelal goede vluchtelingen dat via de sluizen hierheen komt).

Verder tsja, die controles blijken nodig te zijn. Ik zie het nog wel gebeuren dat de zaak zo strak aangetrokken wordt dat dadelijk iedereen met een strafblad (om welke reden dan ook, zelfs verkeersboetes) extra tegen het licht gehouden wordt en mogelijk zelfs preventief aangehouden wordt.

Reisadvies met al die controles: ga eerder op reis!
Chris heeft zomerreces...

Chrisdb
Heeft Bedankt: 14 keer
Ontvangen Bedankjes: 13 keer
Bericht Re: Controle op grenstrajecten door R-K » wo 13 jan 2016 17:24

@Chrisdb: laten we hopen dat het niet zo ver komt. De grenzen moeten gewoon open blijven.

R-K
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: Controle op grenstrajecten door Chrisdb » ma 18 jan 2016 08:23

R-K schreef:@Chrisdb: laten we hopen dat het niet zo ver komt. De grenzen moeten gewoon open blijven.

Ik duim met je mee (ben voor open grenzen en Europa), maar de werkelijkheid zet dit streven wel heel erg onder druk, dunkt me.
Chris heeft zomerreces...

Chrisdb
Heeft Bedankt: 14 keer
Ontvangen Bedankjes: 13 keer
Bericht Re: Controle op grenstrajecten door PvdO » di 02 feb 2016 17:37

Ik reisde net na nieuwjaar München - Hamburg - Kopenhagen - Zweden en dan mag je dus leuk VIER keer je paspoort laten zien (tussen Hamburg en de boot, in Rødby, op CPH Airport en op Malmö Hyllie). Mensen die in Malmö wonen en Kopenhagen werken of andersom beginnen aardig moe te worden van de extra reistijd en mogen ook fijn een noodpaspoort ophalen bij de ambassade als ze op de heenweg een geldig ID-bewijs zijn vergeten (van Zweden naar Denemarken zijn er geen controles). Op het vliegveld wordt je ID-kaart gefotografeerd zodat vervoerder DSB kan bewijzen tegenover de Zweedse overheid dat ze echt controleren, en ook daar is niet iedereen heel blij mee.

De boot Helsingør - Helsingborg heeft dezelfde regels en ook daar moet je een paspoort laten zien, net als op de andere boten van Trelleborg en Ystad naar Duitsland en Polen.

SJ heeft vandaag overigens besloten om weer van en naar Kopenhagen te rijden en hebben daarvoor een afgezet spoor op Kopenhagen in gebruik genomen, à la Eurostar. Half uur van tevoren moet je op het perron zijn.

PvdO
Bericht Re: Controle op grenstrajecten door groningen » wo 03 feb 2016 00:35

Vraag is wat er gebeurd met het fotograferen van je paspoort? Als je dagelijks naar Zweden gaat, dus waarschijnlijk 5 keer foto voor de database.

groningen
Bericht Re: Controle op grenstrajecten door PvdO » do 04 feb 2016 00:32

Gegevens worden een maand bewaard maar alleen voor de Zweedse overheid om te controleren of DSB de paspoorten controleert. Daar kan je als eigenaar van het paspoort dus niet bij, dus als je je pas vergeet in Zweden mag je alsnog naar de ambassade, hoe vaak je ook heen en weer hebt gereisd.

PvdO

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Reizigersvervoer