Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Reizigersvervoer

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

SLT: Sprinter LightTrain

Discussies, vragen en opmerkelijke reiservaringen.

Plaats een reactie

Bericht Re: SLT: Sprinter LightTrain door Gereke » di 27 nov 2012 23:51

Meer SLT gaat er niet komen hoor...

Dat zegt ook niemand. knipoog

Gereke
Heeft Bedankt: 3 keer
Bericht Re: SLT: Sprinter LightTrain door DDX » wo 28 nov 2012 22:03

Viel me deze week op dat de SLT's flink in temperatuur verschillen.
Had er eentje waar het 19 graden was, maar ook een waar het 24 graden was.

Is dit iets wat de machinist zelf beslists oid ?

DDX
Bericht Re: SLT: Sprinter LightTrain door AlexNL » wo 28 nov 2012 22:27

Volgens mij houdt de computer rekening met de buitentemperatuur, en wordt de binnentemperatuur daar automatisch op aangepast. Dit om al te grote temperatuurverschillen te voorkomen (de welbekende 'klap in het gezicht').

AlexNL
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 18 keer
Bericht Re: SLT: Sprinter LightTrain door mandaje » ma 06 jan 2014 19:31

In hoeverre denken jullie dat het volgende plan uitvoerbaar/realistisch en zinvol is?

Als SGMm en Mat'64 wordt vervangen is SLT waarschijnlijk de sloomste stoptrein op het spoor. Ze sneller laten optrekken kan daarom voordelig zijn, qua reistijd maar ook om geen intercities op te houden. Bovendien moeten er nieuwe toiletten in en zijn er nieuwe sprinters nodig.

Als je de zesdelig zou opdelen en nieuwe kopbakken zou bestellen, met hierin een toilet en aandrijving met als resultaat dat deze viertjes grofweg hetzelfde vermogen hebben als de huidige zesjes.

De huidige viertjes verleng je naar zesjes waarbij in de twee nieuwe bakken een toilet en supercapacitoren+aandrijving (e.d.) zitten, zodat het vermogen ongeveer een 2500 kW wordt.

mandaje
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: SLT: Sprinter LightTrain door SuperGhost » ma 06 jan 2014 19:45

mandaje schreef:Als SGMm en Mat'64 wordt vervangen is SLT waarschijnlijk de sloomste stoptrein op het spoor.
Dat is dan ook de enige die je over houdt? Beetje vreemde vergelijking, als je al het andere stoptreinmaterieel wegdenkt en dan de enige die overblijft met het overgebleven aanbod vergelijkt.
Of gaan we nu ook roepen dat de provincie Gelderland de kleinste provincie van Nederland is als Noord-Holland, Zuid-Holland, Zeeland, Noord-Brabant, Limburg, Utrecht, Flevoland, Overijssel, Drenthe, Groningen en Friesland wegvallen? tevreden zon
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: SLT: Sprinter LightTrain door mandaje » ma 06 jan 2014 19:58

SuperGhost schreef:
mandaje schreef:Als SGMm en Mat'64 wordt vervangen is SLT waarschijnlijk de sloomste stoptrein op het spoor.
Dat is dan ook de enige die je over houdt? Beetje vreemde vergelijking, als je al het andere stoptreinmaterieel wegdenkt en dan de enige die overblijft met het overgebleven aanbod vergelijkt.
Of gaan we nu ook roepen dat de provincie Gelderland de kleinste provincie van Nederland is als Noord-Holland, Zuid-Holland, Zeeland, Noord-Brabant, Limburg, Utrecht, Flevoland, Overijssel, Drenthe, Groningen en Friesland wegvallen? tevreden zon

Ik doe idd de aanname dat het vervangende stoptreinmateriaal een stukje sneller zal zijn dan de huidige sprinters
De nieuwe sprinter zal ongeveer evengroot zijn als de huidige viertjes en dus in dezelfde gewichtsklasse vallen. Ik dacht dat er drie gekoppeld moeten kunnen worden wat inhoud dat het maximale vermogen een kleine 2 MW kan zijn en dus sneller kan optrekken dan SLT.

SGMm is zo oud dat het ook wel aan vervanging toe is in de komende jaren.

mandaje
Bericht Re: SLT: Sprinter LightTrain door ino94 » ma 06 jan 2014 19:59

mandaje schreef:In hoeverre denken jullie dat het volgende plan uitvoerbaar/realistisch en zinvol is?

Als SGMm en Mat'64 wordt vervangen is SLT waarschijnlijk de sloomste stoptrein op het spoor. Ze sneller laten optrekken kan daarom voordelig zijn, qua reistijd maar ook om geen intercities op te houden. Bovendien moeten er nieuwe toiletten in en zijn er nieuwe sprinters nodig.

Als je de zesdelig zou opdelen en nieuwe kopbakken zou bestellen, met hierin een toilet en aandrijving met als resultaat dat deze viertjes grofweg hetzelfde vermogen hebben als de huidige zesjes.

De huidige viertjes verleng je naar zesjes waarbij in de twee nieuwe bakken een toilet en supercapacitoren+aandrijving (e.d.) zitten, zodat het vermogen ongeveer een 2500 kW wordt.

Voor zover ik weet, is de snelheid bij het wegrijden van de SLT's beperkt omdat men anders omvalt bij het wegrijden.

ino94
Bericht Re: SLT: Sprinter LightTrain door pe_pe » ma 06 jan 2014 20:06

@mandaje

Nieuwe bakken met toiletten bestellen en dan de bakken die ze vervangen gebruiken om de vloot uit te breiden, vind ik wel een slim idee om de kosten van de inbouw van toiletten te beperken. duim omhoog

Voor het optrekken gaat je suggestie niet helpen: In een viertje passen natuurlijk minder reizigers dan in een zesje, dus moeten er alsnog gemiddeld even lange combinaties gemaakt worden. De kopbakken zijn zwaarder dan de tussenbakken (een zesje is lichter dan anderhalf viertje), dus het ledig gewicht per trein zal gemiddeld toenemen. Aangezien het beschikbare elektrisch vermogen de beperkende factor is bij het optrekken (en niet de motoren zelf), betekent dat dat de treinen juist trager gaan optrekken.

pe_pe
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 5 keer
Bericht Re: SLT: Sprinter LightTrain door mandaje » ma 06 jan 2014 20:23

Het kan zijn dat ik het niet duidelijk opgeschreven heb, maar ik bedoel dat je een zesje splitst en 2 nieuwe kopbakken aanschaft zodat je 2 nieuwe viertjes hebt. Deze viertjes hebben vervolgens ieder evenveel vermogen als nu een zesje heeft. Daardoor krijgt de NS inderdaad 55 extra vierdelige SLT, maar dat kan ook wel want SGMm moet toch in de nabije toekomst vervangen worden.

De oude zesjes worden vervangen door verlengde viertjes (even lang dus) die voorzien zijn van supercapacitoren. Deze laden op bij het afremmen en geven extra vermogen zonder dat ze meer vermogen vragen van de bovenleiding. Hier zit dus dan ook een dubbele winst. Energiebesparing en sneller kunnen optrekken.

mandaje
Bericht Re: SLT: Sprinter LightTrain door pe_pe » ma 06 jan 2014 20:49

mandaje schreef:ik bedoel dat je een zesje splitst en 2 nieuwe kopbakken aanschaft zodat je 2 nieuwe viertjes hebt.

Ik weet niet of dat zomaar gaat vanwege systemen die over verschillende bakken verdeeld zijn. Zo zou bijvoorbeeld maar een van deze twee nieuwe viertjes een stroomafnemer hebben. engel Als dat allemaal al aan te vullen is in de nieuwe kopbakken, zouden dat twee verschillende kopbakken moeten zijn die allebei meer dan een toilet afwijken van alle bestaande kopbakken.

mandaje schreef:De oude zesjes worden vervangen door verlengde viertjes (even lang dus) die voorzien zijn van supercapacitoren.
Is dat een beschikbare, bewezen techniek om 30 jaar lang 16 uur per dag elke ~10 minuten een hoeveelheid energie op te slaan waarmee ongeveer 60 ton van 0 tot 140 km/h versneld kan worden?

pe_pe
Ontvangen Bedankjes: 5 keer
Bericht Re: SLT: Sprinter LightTrain door mandaje » ma 06 jan 2014 21:21

pe_pe schreef:
mandaje schreef:ik bedoel dat je een zesje splitst en 2 nieuwe kopbakken aanschaft zodat je 2 nieuwe viertjes hebt.

Ik weet niet of dat zomaar gaat vanwege systemen die over verschillende bakken verdeeld zijn. Zo zou bijvoorbeeld maar een van deze twee nieuwe viertjes een stroomafnemer hebben. engel Als dat allemaal al aan te vullen is in de nieuwe kopbakken, zouden dat twee verschillende kopbakken moeten zijn die allebei meer dan een toilet afwijken van alle bestaande kopbakken.

mandaje schreef:De oude zesjes worden vervangen door verlengde viertjes (even lang dus) die voorzien zijn van supercapacitoren.
Is dat een beschikbare, bewezen techniek om 30 jaar lang 16 uur per dag elke ~10 minuten een hoeveelheid energie op te slaan waarmee ongeveer 60 ton van 0 tot 140 km/h versneld kan worden?

Ze zullen inderdaad meer afwijken dan een toilet, maar ik denk niet dat daar een probleem licht. Voor onderhoud zijn de series zijn met zestig treinen ieder denk ik wel groot genoeg.

De levensduur van supercondensatoren is behoorlijk lang. Of ze het dertig jaar uithouden weet ik niet, maar het is wel in die orde van grootte. Als je kijkt naar de Stadler Flirt diesel dan is de techniek er zeker toe in staat. De eerste productietreinen zijn er ook al mee uitgerust en in dienst gesteld. (De vierdelige dieselversie van de Stadler Flirt rijdt sinds juli in Estland.)

mandaje
Bericht Re: SLT: Sprinter LightTrain door Harm » di 29 maart 2016 21:33

http://nieuws.ns.nl/grote-verbouwing-va ... r-comfort/

Komende zomer gaat het eerste treinstel naar Aachen voor de inbouw van en -in een latere fase- tests met de schuiftrede. Hierna gaat de hele ombouwoperatie, met ook de inbouw van de toiletten, in 2017 van start. Na toelating door de Inspectie voor de Leefomgeving en Transport (ILenT) keren de compleet vernieuwde treinen stuk voor stuk tussen 2018 en 2021 terug op het spoor.

Lijk me dat NS eerst de Stadler Flirt 3 en CAF Sprinters laten instromen. En dan gefaseerd de SLT gaat moderniseren.

Harm
Heeft Bedankt: 25 keer
Bericht Re: SLT: Sprinter LightTrain door eelkevd » wo 30 maart 2016 09:05

Die CAF's komen toch pas in 2021?

NS zegt hier dat ze al in 2017 een proef verbouwing doen en daarna evalueren en de hele serie aanpakken. Wel weer een gevalletje goedkoop = duurkoop.

Wat mij opvalt in het verhaal verder is dat de NS nu 2017 noemt als jaar voor de Stadler instroom en niet meer 2016.

eelkevd
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: SLT: Sprinter LightTrain door wauwthur » wo 30 maart 2016 09:27

Nee de CAF sprinters komen met de dienstregeling 2018, dus december 2017 in dienst.

Zelfde zal gelden voor de Stadlers, dienstregeling 2017 begint december 2016.
Alle berichten op persoonlijke titel.

wauwthur
Medewerker Syntus
Medewerker Syntus
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 8 keer
Bericht Re: SLT: Sprinter LightTrain door Daan » wo 30 maart 2016 09:27

SNG (CAF) komen in 2018. De FlIRT-3 (Stadler) is nu in Maastricht, maar kom pas in dienstregeling 2017 in dienst.

SLT is geen gevalletje goedkoop = duurkoop. Toiletten waren niet verplicht in die tijd. SGM-2 en veel regionale treinen hebben/hadden ze (toentertijd) ook niet. In die zin was het een logische keuze, want toiletten leveren geen geld op.

Daan
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: SLT: Sprinter LightTrain door Harm » wo 30 maart 2016 10:15

Lees niet in het artikel dat de SLT aangepast wordt met ERTMS. De CAF en Stadler NS Sprinters zijn standaard voorzien van ERTMS. ERTMS zal op het Nederlandse spoornet uitgerold worden. In welke periode dat zal gebeuren is nu moeilijk te zeggen. Dus waarom de SLT niet direct voorzien van ERTMS?

Harm
Heeft Bedankt: 25 keer
Bericht Re: SLT: Sprinter LightTrain door wauwthur » wo 30 maart 2016 10:18

Omdat ze al wel zijn voorbereid op ERTMS. Kan er dus op elk moment "zo" in.
Alle berichten op persoonlijke titel.

wauwthur
Medewerker Syntus
Medewerker Syntus
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 8 keer
Bericht Re: SLT: Sprinter LightTrain door eelkevd » wo 30 maart 2016 10:20

Daan schreef:SNG (CAF) komen in 2018. De FlIRT-3 (Stadler) is nu in Maastricht, maar kom pas in dienstregeling 2017 in dienst.

SLT is geen gevalletje goedkoop = duurkoop. Toiletten waren niet verplicht in die tijd. SGM-2 en veel regionale treinen hebben/hadden ze (toentertijd) ook niet. In die zin was het een logische keuze, want toiletten leveren geen geld op.

Ok mijn fout dan, dacht dat de CAF sprinters later kwamen. Maar dienstregeling 2017 is wat anders dan wat de NS zegt in het artikel, te meer omdat voorheen er altijd 2016 gecommuniceerd is.

Mijn doel van goedkoop = duurkoop was omdat er destijds veel klachten waren, bij de aanschaf dus de NS had kunnen weten dat het er alsnog in had gemoeten. Nu is het inbouwen duurder omdat het ook betekend dat er treinen uit de running gaan.

eelkevd
Ontvangen Bedankjes: 16 keer

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Reizigersvervoer