Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Reizigersvervoer

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

IJssellijn: materieelinzet, dienstregeling, discussie

Discussies, vragen en opmerkelijke reiservaringen.

Plaats een reactie

Bericht IJssellijn: materieelinzet, dienstregeling, discussies door bjarnoldus » zo 29 jun 2008 21:57

Dit topic is ontstaan uit Nieuwe treinen voor NS

Jammer dat ze deze treinstellen (Nieuwe VIRMs) in de 3500 serie willen inzetten, het grote voordeel van deze IC dienst is nu juist dat er ICRm wordt ingezet (helaas al niet meer in het weekend). Op het eerste gezicht lijken de nieuwe VIRMs daar geen equivalente vervanger voor.

Kunnen ze die nieuwe VIRMs niet beter inzetten op een aantal drukke stoptreindiensten, waar wel een comfortverbetering kan worden bereikt. Dan halen ze ook de meeste winst qua energiebesparing.

bjarnoldus
Bericht Re: Nieuwe treinen voor NS door Avanti » ma 30 jun 2008 00:43

bjarnoldus schreef:Kunnen ze die nieuwe VIRMs niet beter inzetten op een aantal drukke stoptreindiensten, waar wel een comfortverbetering kan worden bereikt. Dan halen ze ook de meeste winst qua energiebesparing.
Gloednieuw IC-materieel op stoptreindiensten? Het lijkt mij logischer om op drukke stoptreindiensten SLT in te laten stromen eind dit jaar, die zijn toch nadrukkelijker voor deze lijnen bedoeld en leveren als ik het goed heb eveneens tijdens het remmen stroom terug.

Trouwens, als het aan mij had gelegen had de IJssellijn (een deel van) de stellen gekregen. De mensen daar hebben tussen Nijmegen en Zwolle nou al een hele tijd zitten hobbelen met Mat'64 op een drukke IC-lijn en verdienen onderhand wel een flinke boost als het om comfort gaat.

Avanti
Bericht IJssellijn: materieelinzet, dienstregeling, discussie door kees » ma 30 jun 2008 11:51

Avanti schreef:Trouwens, als het aan mij had gelegen had de IJssellijn (een deel van) de stellen gekregen. De mensen daar hebben tussen Nijmegen en Zwolle nou al een hele tijd zitten hobbelen met Mat'64 op een drukke IC-lijn en verdienen onderhand wel een flinke boost als het om comfort gaat.

Daar rijden al weer geruime tijd VIRM's. Als je die mensen echt in de watten wilt leggen haal je de stops in Olst, Wijhe en Dieren eruit en zorg je ervoor dat ding is een keer zonder te wachten Deventer kan binnenrijden.

kees
Bericht Re: Nieuwe treinen voor NS door Wilco » ma 30 jun 2008 11:53

Zijn er veel ICM's. over.?

zo ja dan kunnen die mooi op de ijssellijn rijden.
Aml-Shl\nAsd-Mt-Hrl-Rm-Br-Gvc-Aml\nVrijdag.\nAml-Zl-Lw-Shl-Rsd-Nm-Dv-Aml

Wilco
Bericht Re: Nieuwe treinen voor NS door ReisThijs » ma 30 jun 2008 12:06

Wilco schreef:Zijn er veel ICM's. over.?
Nee, die zijn er niet.

Maar als er straks weer een doorgaande serie 3600 Zwolle-Roosendaal is kan je vast weer ICR op de IJssellijn verwachten, dat is ook behoorlijk comfortabel.

ReisThijs
Bericht Re: Nieuwe treinen voor NS door Libris » ma 30 jun 2008 13:07

Vind het mat 64 wat er nu (soms nog tussen) hobbelt inderdaad een beetje undone voor zo'n serie. Zoals Kees zegt, haal de stops in Dieren, Wijhe en Olst er uit, dan bereik je toch een mooi stuk extra comfort, vooral als ik zie wat er soms in Dieren uit en instapt, bijna niks..

p.s. dit is een eigen ervaring

@Wilo, als je ICM wilt rijden op deze treinserie. zou je een beste bult ICM moeten hebben, aangezien je dan toch gauw 6 tot 10 bakken gemiddeld nodig hebt.. Als je ziet dat een V-IRM zesje al heel goed vol kan zitten, dan heb je toch meer nodig aan ICM knipoog

Libris
Bericht Re: Nieuwe treinen voor NS door GroenSein » ma 30 jun 2008 13:23

In de Intercity 3700 Lelystad - Amsterdam Zuid - Den Haag (Zwolle-Nijmegen) rijden op maandag-vrijdag van de 6 omlopen 5x VIRM-VI en 1x mat'64. De samenstelling van het mat '64 wisselt, buiten de spits 2xV (onbegrijpelijk overigens), in de spits wordt het verlengd met een V'tje. Het setje mat '64 zit trouwens in een vaste omloop, dus ik probeer em altijd te ontwijken glimlach. Vanaf december (Zwolle-Roosendaal) wordt het een combinatie van ICRm en VIRM.

En tsja, de stops in Wijhe en Olst: dan zou je een stoptrein Deventer-Zwolle moeten inleggen, en dat past niet. De beperkte perroncapaciteit in Deventer én de verminderde robuustheid als gevolg van de enkelsporigheid Deventer-Olst maken dit tot een onaantrekkelijk scenario.

In Dieren stappen nog best redelijk wat mensen in en uit, is mijn indruk. Ik vind die stop nog niet zo heel gek. Anders krijg je ook hele volle stoptreinen trouwens.

GroenSein
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Bericht Re: Nieuwe treinen voor NS door Libris » ma 30 jun 2008 13:30

Ik probeer het setje mat'64 ook altijd te ontwijken (nu weinig last van), ik weet niet hoe het in de spits is, aangezien ik altijd buiten de spits probeer te reizen, dan zou ik het niet weten hoeveel er in/uit stappen in dieren, vind het altijd wel tegen vallen.

TJa.. Deventer is inderdaad een bottleneck kwa perroncappaciteit, zou het zelf wel een vooruitgang vinden, ik kan me de tijd namelijk nog herinneren dat je zonder die stops mooi door kon naar Zwolle, maar goed.

Die combinatie V-IRM/ICRm vind ik trouwens helemaal niet erg, daar zitten tenminste nog wat comfort in..

Libris
Bericht Re: Nieuwe treinen voor NS door thatsme » ma 30 jun 2008 14:39

Maar een andere bijnaam voor de IJsellijn is ook de schootlijn. Dus dat er VIRM's rijden is al vrij uniek te noemen.. Mat '64 past er wel thuis als je naar de geschiedenis kijkt... Veel materieel heeft daar zijn laatste kilometers gereden.

thatsme
Bericht Re: Nieuwe treinen voor NS door GroenSein » ma 30 jun 2008 14:40

Ja, erg onterecht dat de IJssellijn tot schrootlijn van NS is gebombardeerd, vele jaren. In mijn ogen onbegrijpelijk waarom, gezien de drukte van de lijn. Ach, gemiste aansluitingen behoren ook tot de orde van de dag. Er is nog veel werk aan de winkel in dat gebied!

GroenSein
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Bericht WIP: Materieelinzet IJssellijn door Avanti » ma 30 jun 2008 15:31

Achja, als er inmiddels daadwerkelijk grotendeels weer VIRM rijdt en er op termijn op Roosendaal-Zwolle een combinatie van VIRM en ICRm komt te rijden, dan ben je al heel ver. Toch lijkt ook mij helder dat op termijn de stops te Olst, Wijhe en Dieren (al valt over laatstgenoemde te twisten) moeten komen te vervallen om er echt een snelle IC-dienst van te maken. Olst - Deventer moet ook gewoon héél rap tweesporig worden gemaakt. Maar voorlopig stel je al veel mensen tevreden met consequente inzet van VIRM/ICRm lijkt me.

Avanti
Bericht Re: Nieuwe treinen voor NS door GroenSein » ma 30 jun 2008 15:59

Avanti schreef:Maar voorlopig stel je al veel mensen tevreden met consequente inzet van VIRM/ICRm lijkt me.

Ik zou daar een aanvullende essentiële voorwaarde aan toe willen voegen: betrouwbaarheid in het behalen van aansluitingen.

GroenSein
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Bericht Re: Nieuwe treinen voor NS door Avanti » ma 30 jun 2008 16:57

Uiteraard. Da's natuurlijk wel weer een voordeel van Mat'64 boven VIRM en ICRm; kleine vertragingen rijdt-ie er zo uit, waardoor aansluitingen soms toch nog net gehaald kunnen worden. Ik heb het al meerdere malen mogen ervaren: +5 of meer in Deventer en uiteindelijk na flink wat crosswerk toch nog met +0 aankomen in Zwolle en m'n aansluiting naar Groningen halen.

Avanti
Bericht Re: Materieelinzet IJssellijn door Libris » ma 30 jun 2008 20:54

Yup dat is waar, heb laatst bij Gouda ook nog eens het verschil in acceleratie tussen een sprinter en V-IRM kunnen zien (We stonden naast elkaar bij een stoptonendsein, richting R'dam/Den Haag. De sprinter was een stuk sneller weg dan wij, wij haalden hem wel weer in, de sprinter reed trouwens verkeerd spoor.

Maar inderdaad, mat'64 trekt wel een stuk sneller op dan V-IRM, maar kwa comfort is de V-IRM toch een stuk fijner.

Libris
Bericht Re: Materieelinzet IJssellijn door Wilco » di 01 jul 2008 01:09

Kunnen er trouwens nog ICM's extra worden bestelt.?

Maar de v-irms zitten verder wel goed alleen niet het treintype wat ik echt fijn vind op lange afstanden.

De ICRm zit verder hardstikke goed voor IC diensten.
Ja en een dubbelspoor zou wel handig zijn.
Aml-Shl\nAsd-Mt-Hrl-Rm-Br-Gvc-Aml\nVrijdag.\nAml-Zl-Lw-Shl-Rsd-Nm-Dv-Aml

Wilco
Bericht Re: Materieelinzet IJssellijn door dvdhoven » di 01 jul 2008 07:33

De stop in Dieren is uitermate comfortabel voor een cross-platform overstap tussen stoptrein en intercity. In Zutphen moet je altijd trap op/trap af; in Dieren kun je op het zelfde perron instappen. Vooral als je een fiets bij je hebt, is dat uitermate prettig. glimlach
Dick van den Hoven

dvdhoven
Medewerker NS
Medewerker NS
Bericht Re: Materieelinzet IJssellijn door koos17 » di 01 jul 2008 08:53

Wilco schreef:Kunnen er trouwens nog ICM's extra worden bestelt.?

Dat is wel erg onwaarschijnlijk, en het lijkt me dan ook raar als je treinen die oorspronkelijk uit de jaren 70 komen gaat bestellen. Al het nieuwe intercity materieel wat word besteld tegenwoordig is allemaal VIRM aangezien ze meer capaciteit hebben, en het is nu eenmaal 'moderner'. Daarnaast word het spoor drukker en drukker en zijn dubbeldekkers steeds meer gewild.

koos17
Bericht Re: Materieelinzet IJssellijn door Zapatero23 » di 01 jul 2008 09:04

Gisteren om 15:50 vanuit Deventer richting Zwolle inzet van een ICM, 4 bakken! Ondanks de vakantie in dit gebied toch nog erg druk wat te zien was in de trein.

Zapatero23

Plaats een reactie

Volgende

Keer terug naar Reizigersvervoer