Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Reizigersvervoer

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

IJssellijn: materieelinzet, dienstregeling, discussie

Discussies, vragen en opmerkelijke reiservaringen.

Plaats een reactie

Bericht Re: IJssellijn: materieelinzet, dienstregeling, discussie door SuperGhost » vr 20 maart 2015 23:51

Inderdaad, want als je 60% van de keren op tijd ben (dan bedien je die stations immers vaker), dan is er niets aan de hand ;)
(nu chargeer ik even, maar je snapt mijn punt wel denk ik)

Het aantal keren dat die stations overgeslagen wordt is ook maar het puntje van de ijsberg. Die stations worden namelijk niet bij elke vertraging overgeslagen, die worden alleen bij zeer grote vertragingen (10 minuten of meer) overgeslagen en zelfs dan alleen nog als:
- het geen spits is (in de spits wordt die maatregel in principe niet genomen)
- er geen trein naar Tiel rijdt
- op dat moment er een sprinter naar Zutphen rijdt direct achter die IC.

In feite kom je dan uit op alleen 1x per uur in de daluren op maandag-vrijdag in het dagdal en zaterdags tot 20:18, want 's avonds en zondags rijdt op het halve uur dat er geen aansluiting naar Tiel is geen sprinter (die rijdt namelijk dan juist in het halve uur dat de IC wel in Elst aansluit ri. Tiel).

Dus slechts een minderheid van de ritten komt in aanmerking voor het overslaan van die tussenstations als ze een zware vertraging hebben. Alle andere ritten zullen dus gewoon met forse vertraging doorrijden en in Zutphen en Zwolle hun knopen missen.

En ook de treinen die minder dan 10 minuten vertraging hebben kunnen nog altijd die knopen missen (met name die in Zutphen). Daarnaast kunnen IC's die wel op tijd in Arnhem aankomen dat nog altijd hebben, aangezien een licht vertraagde ICE of een licht-vertraagde Breng-trein deze IC nog altijd op kan houden.

Ik ga tegenwoordig ook als het even kan ook niet meer met deze IC naar Zutphen, maar neem altijd de sprinter. Dan ben je tenminste wel zo goed als zeker van je overstap. Overigens heb ik ook wel een aantal keren meegemaakt dat de sprinter juist vertraagd was (vrijwel altijd omdat 10 minuten na vertrek deze nog altijd niet voorgezet was vanaf het rangeerterrein, terwijl die uit Zutphen allang was afgerangeerd) en die dan ook meer even alle stations tot Nijmegen overslaat. Dan is het al helemaal knap lullig als de achterliggende IC (of die ervoor) ook nog eens hetzelfde zou doen.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: IJssellijn: materieelinzet, dienstregeling, discussie door R-K » zo 22 maart 2015 23:03

Als de Intercity 3100 Schiphol - Nijmegen nou eens op momenten dat de Tiel trein rijdt zou stoppen in Elst (vanuit Nijmegen de ritten van .27, vanuit Arnhem de ritten van .19, in de spits alle ritten) zijn reizigers naar de Betuwe minder afhankelijk van de Intercity 3600 Zwolle - Arnhem - Tilburg - Roosendaal en worden de reizen van/naar Nijmegen korter.

R-K
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: IJssellijn: materieelinzet, dienstregeling, discussie door SuperGhost » ma 23 maart 2015 02:52

Dan zit je nog altijd met Lent en Arnhem Zuid. De regio betaald namelijk fors voor een kwartiersdienst voor al die 3 tussenstations.

Maar in 2017 moet dat probleem al opgelost zijn, als er een 3e/4e sprinter (een doorgetrokken 4400) komt en de 3600 versneld wordt.

4400 = sprinter (Deurne-) 's-Hertogenbosch - Nijmegen
3600 = intercity Zwolle - Roosendaal
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Bericht Re: IJssellijn: materieelinzet, dienstregeling, discussie door Harm » za 09 mei 2015 22:05

Kan het kloppen dat de locomotief serie 1700 met ICR niet meer ingezet wordt tussen Zwolle - Roosendaal? Ik zie ze in ieder geval de laatste weken al helemaal niet meer. Wel veel meer zesdelige DDZ. En volgens een spoorblad is het ook afgelopen met de inzet van de locomotief serie 1700 met ICR op de Ijssellijn.

Niks mee dat de zesdelige DDZ de laatste locomotieven serie 1700 + ICR hebben overgenomen.

Harm
Heeft Bedankt: 25 keer
Bericht Re: IJssellijn: materieelinzet, dienstregeling, discussie door SuperGhost » zo 10 mei 2015 01:29

Of het al helemaal verdwenen is durf ik niet met zekerheid te zeggen (zat vorige maand nog wel in een ICR-stam op die IC), maar het gaat in ieder geval wel volledig verdwijnen. Het ICR gaat gebruikt worden voor de IC Direct.

Volgens mij is het NID inmiddels ook al wel (veel) weggehaald uit de 4400/9600 (sprinter Nijmegen-Deurne) en vervangen door DDM+loc (of was dat nu DDAR? ik haal die twee altijd door elkaar). Dat NID zal nu wel op de IJssellijn-IC rijden gok ik zo.

SuperGhost
Bericht Re: IJssellijn: materieelinzet, dienstregeling, discussie door Harm » zo 10 mei 2015 09:43

Locomotief serie met gele dubbeldeksrijtuigen en met die spartaanse groene stoelen is de DD - AR. Die worden ook een tijdje ingezet tussen Zwolle - Utrecht als Sprinters. Ik ben ze liever kwijt dan rijk. Zeker als daarvoor een DDZ werd ingezet.

Hopelijk vanaf 2016 een Flirt Sprinter tussen Zwolle - Utrecht.

Harm
Heeft Bedankt: 25 keer
Bericht Re: IJssellijn: materieelinzet, dienstregeling, discussie door groningen » zo 10 mei 2015 15:42

Wat maakt het nu uit wat er rijdt, als er maar wat rijdt. Eerlijk gezegd reis ik nu niet zo vaak in stoptreinen. En met een fiets zit ik dan nog op het balkon.
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer

Plaats een reactie

Vorige

Keer terug naar Reizigersvervoer