Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Treinen  • Reizigersvervoer
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

IJssellijn: materieelinzet, dienstregeling, discussie

Discussies, vragen en opmerkelijke reiservaringen.

Plaats een reactie

Bericht Re: IJssellijn: materieelinzet, dienstregeling, discussie door SuperGhost » di 18 maart 2014 19:53

Maar dat is allemaal wel incidenteel nog geloof ik. Volgens mij rijdt de 3600 (Zwolle-Roosendaal) nog altijd met VIRM/ICMm/ICRm en de 7600 (Zutphen-Nijmegen) met SGMm
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: IJssellijn: materieelinzet, dienstregeling, discussie door Timo » di 18 maart 2014 20:36

Tegenwoordig rijdt er echt alles. Gisteren zelfs een Mat64. (al is dat wel een uitzondering natuurlijk)

Maar ICM, ICR(7), Virm4/6 en DDZ rijdt er dagelijks.

Avatar gebruiker
Timo
Berichten: 29
Geregistreerd: zo 01 apr 2012 20:42
Woonplaats: tilburg
Bericht Re: IJssellijn: materieelinzet, dienstregeling, discussie door Chrisdb » di 18 maart 2014 21:17

groningen schreef:De IC van 12 uur vanuit Wijhe naar Zwolle was een SLT. Al weiger ik het eigenlijk te geloven.


En reed die SLT ook als IC of als Sprinter?
Chris heeft zomerreces...

Avatar gebruiker
Chrisdb
Berichten: 1042
Geregistreerd: wo 01 aug 2012 10:09
Woonplaats: Ergens
Heeft Bedankt: 14 keer
Ontvangen Bedankjes: 13 keer
Bericht Re: IJssellijn: materieelinzet, dienstregeling, discussie door SuperGhost » di 18 maart 2014 21:53

Hij zegt het zelf al "De IC van ...." knipoog
Bovendien rijdt er maar één treinserie op dat traject, namelijk de intercity Roosendaal - Zwolle. knipoog
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: IJssellijn: materieelinzet, dienstregeling, discussie door groningen » di 18 maart 2014 22:00

Mijn opmerking over Zwolle, Wijhe en SLT in welke volgorde dan ook is niet van recente datum. Volgens mij gaat er iets fout.
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Berichten: 5484
Geregistreerd: zo 08 nov 2009 23:17
Woonplaats: Groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: IJssellijn: materieelinzet, dienstregeling, discussie door SuperGhost » di 18 maart 2014 22:07

Maar sinds er SLT rijdt in Nederland, is Wijhe toch nooit door een andere treinserie aangedaan dan Zwolle-Roosendaal?
De tijdelijke pleistersprinter (Enschede-)Hengelo-Deventer-Zwolle stopte namelijk niet op Olst en Wijhe.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: IJssellijn: materieelinzet, dienstregeling, discussie door Bloemkooltje-Waldo » di 18 maart 2014 22:09

Er zou ook zomaar eens een SLT in verdwaald zijn vanwege uitval van de reguliere rit glimlach
Weekendreiziger :)"

Avatar gebruiker
Bloemkooltje-Waldo
Berichten: 3971
Geregistreerd: di 18 nov 2003 18:33
Woonplaats: Tiel
Heeft Bedankt: 3 keer
Bericht Re: IJssellijn: materieelinzet, dienstregeling, discussie door SuperGhost » di 18 maart 2014 22:12

Klopt, ik heb zelf ook al een paar keer SLT in die 3600 (Zwolle-Roosendaal) gezien.

Natuurlijk niet het meest praktische materieel voor zo'n lange-afstandstrein, al haalt SLT wel veel beter de rijtijden, waardoor de vertragingskans wel kleiner wordt...
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: IJssellijn: materieelinzet, dienstregeling, discussie door Bloemkooltje-Waldo » di 18 maart 2014 22:23

Oh. Het kan zomaar dat het SLT onderweg gewisseld is voor IC materiaal. Heb dat al meegemaakt.
Weekendreiziger :)"

Avatar gebruiker
Bloemkooltje-Waldo
Berichten: 3971
Geregistreerd: di 18 nov 2003 18:33
Woonplaats: Tiel
Heeft Bedankt: 3 keer
Bericht Re: IJssellijn: materieelinzet, dienstregeling, discussie door SuperGhost » wo 19 maart 2014 00:18

Waarom is er dan gewisseld? Dat lijkt me (als het niet strikt noodzakelijk is) niet echt klantvriendelijk voor de doorgaande reizigers.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: IJssellijn: materieelinzet, dienstregeling, discussie door pe_pe » wo 19 maart 2014 00:27

Misschien waren de lege plaszakken op, of probeerden ze de normale materieelomloop te herstellen.

pe_pe
Berichten: 3148
Geregistreerd: do 16 jun 2011 21:36
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 5 keer
Bericht Re: IJssellijn: materieelinzet, dienstregeling, discussie door Harm » do 19 feb 2015 11:08

http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=211392

Volgens Robert Jansen van GroenLinks zijn er veel te vaak vertragingen op het traject Zwolle-Roosendaal. Die worden veroorzaakt door het enkel spoor tussen Deventer en Olst.


Die enkel spoor ligt er al zeer lang. Dat zal toch vast niet de enige reden zijn? Indien de treinen van Deventer naar Olst en de treinen van Olst naar Deventer volgens dienstregeling precies op tijd vertrekken zal er toch niets aan de hand zijn? Als alles volgens het boekje dan gaat is de IC Zwolle - Roosendaal al op station Deventer gearriveerd. En de IC Roosendaal - Zwolle komt dan net iets later station Deventer binnen en heeft daarna vrij baan.

Zijn er nog meer knelpunten tussen Deventer - Roosendaal?

Al jaren zijn er daarom plannen om het spoor op het traject te verdubbelen, maar tot nu toe had het onvoldoende prioriteit.


Wanneer heeft het wel prioriteit? Als er permanent drie keer per uur een trein rijdt in elke richting? Die aantal dagen dat er een omgeleide Berlijn trein en enkele goederentreinen zullen waarschijnlijk niet tot de prioriteiten horen.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: IJssellijn: materieelinzet, dienstregeling, discussie door Klaasje » do 19 feb 2015 11:24

Bij een relatief kleine vertraging halen mensen hun overstap in Zwolle niet meer. Maar de gevolgen zijn pas voor meer dan een á twee treinen op het moment dat de treinen met 5 of meer minuten vertraging uit Deventer of Zwolle weggaan.

Klaasje
Berichten: 1826
Geregistreerd: za 07 mei 2011 11:09
Woonplaats: Groningen
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 7 keer
Bericht Re: IJssellijn: materieelinzet, dienstregeling, discussie door Harm » do 19 feb 2015 12:14

De marge bij station Zwolle is krapper geworden. Treinreizigers moeten soms sneller hun treinen zien te halen. Zeker als het om de IC naar Lelystad - Den Haag en de IC naar Groningen gaat. Gelukkig gaat als goed is dit jaar de tunnel in gebruik bij station Zwolle.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: IJssellijn: materieelinzet, dienstregeling, discussie door John » do 19 feb 2015 14:43

Ik denk dat het qua tijd niet zoveel uitmaakt of mensen nu via de loopbrug of via een tunnel naar een ander spoor moeten. Tenzij je gaat lopen op de roltrap natuurlijk. De IC naar Groningen wacht volgensmij vrij braaf op overstappers bij kleine vertragingen van de Intercity 3600 Zwolle - Arnhem - Tilburg - Roosendaal.

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: IJssellijn: materieelinzet, dienstregeling, discussie door Harm » do 19 feb 2015 17:07

De IC Den Haag - Groningen is op station Zwolle ook niet altijd op tijd. Ook deze trein heeft een kleine marge bij station Zwolle. Daardoor heeft het nog wel eens een kleine vertraging.

Maar tot en met 2017 zal dat wel eens minder kunnen worden als het spoor tussen Duivendrecht - Amsterdam Zuid viersporig wordt. Mits er natuurlijk dezelfde frequentie is als nu....

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: IJssellijn: materieelinzet, dienstregeling, discussie door groningen » do 19 feb 2015 17:28

Het maakt een verschil uit of de IC van de Hanzelijn in Zwolle naar Groningen of Leeuwarden gaat, vanwege de 6 minuten verschil in vertrek. Bij Leeuwarden kan best wat vertraging worden goed gemaakt. Probleem is alleen als je naar Emmen moet vanwege het feit dat je naar een ander perron moet gaan. IC Naar Groningen vertrekt soms op tijd, omdat je dan nog van de stoptrein gebruik kunt maken. He; sorry; dit gaat toch over de IJssellijn.
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Berichten: 5484
Geregistreerd: zo 08 nov 2009 23:17
Woonplaats: Groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: IJssellijn: materieelinzet, dienstregeling, discussie door SuperGhost » do 19 feb 2015 19:25

Harm schreef:http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=211392

Volgens Robert Jansen van GroenLinks zijn er veel te vaak vertragingen op het traject Zwolle-Roosendaal. Die worden veroorzaakt door het enkel spoor tussen Deventer en Olst.


Die enkel spoor ligt er al zeer lang. Dat zal toch vast niet de enige reden zijn? Indien de treinen van Deventer naar Olst en de treinen van Olst naar Deventer volgens dienstregeling precies op tijd vertrekken zal er toch niets aan de hand zijn? Als alles volgens het boekje dan gaat is de IC Zwolle - Roosendaal al op station Deventer gearriveerd. En de IC Roosendaal - Zwolle komt dan net iets later station Deventer binnen en heeft daarna vrij baan.
De kering in Zwolle is veel krapper geworden (van een lange kering naar een korte kering van 8 minuten). Daarbij was de IC Zwolle-Roosendaal altijd al zeer vertragingsgevoelig (niet voor niets worden de stations Arnhem Zuid, Elst en Lent zo belachelijk vaak overgeslagen).

Het enkelspoor op Deventer-Olst en bij Zutphen hebben weldegelijk grote invloed.
Als een trein ri. Zwolle vertraagd is, zal die hoogstwaarschijnlijk ook vertraagd terug rijden. Hierbij is de kans vrij groot dat hij de volgende 2! treinen naar Zwolle al vertraagd. De eerste vanwege het enkelspoor Deventer-Olst, de tweede vanwege het effectieve enkelspoor bij Zutphen.

Wil je dit probleem helemaal oplossen (nog los van hoe dat in Zuid-Nederland kan), dan heb je in mijn opzicht een aantal zaken nodig:
1. minimaal Deventer - Diepenveen verdubbelen.
2. aanleg zakspoor te Zutphen (voor treindienst van/naar Oldenzaal), hiervoor moet waarschijnlijk het eilandperron verbreed worden tot het langs spoor 4 ligt (het zakspoor wordt dan het iets verlegde spoor 3b)
3. De plannen van Gelderland en Arriva uitvoeren (dubbelspoor Voorst-Empe, baanvaksnelheidsverhoging Zutphen-Apeldoorn), zodat de trein uit Winterswijk direct door kan richting Apeldoorn.
(4. Evt. een extra perronspoor te Deventer (langs spoor 5) indien het anders niet op te lossen is met de IC-Berlijn)
Punten 2 en 3 zorgen ervoor dat de intercity's in Zutphen zowel spoor 3 als spoor 2 ter beschikking krijgt, zodat de IC's elkaar daar niet meer zullen vertragen. (bijkomend voordeel is dat de sprinter verlengd kan worden in de spits, opdat hij heel spoor 1 ter beschikking krijgt)

De IC kan in Zutphen dan heel ietsjes verlegd worden (iets latere aankomst vanuit Zwolle, iets eerder richting Zwolle), waardoor de kering in Zwolle ook iets robuuster word.

Om het even iets concreter te maken (uit te tekenen):

De IC Zwolle <-> Roosendaal wordt dan (alleen de knooppunten t/m Arnhem):
.20 Zwolle
.44-.46 Deventer
.58-.59 Zutphen (spoor 3)
.21-.22 Arnhem (spoor 7)

.37-.39 Arnhem (spoor 3)
.01-.02 Zutphen (spoor 2)
.14-.16 Deventer
.40 Zwolle

De gekoppelde trein Winterswijk<->Apeldoorn (alleen tussengelegen kruisstations genoemd):
.20 Winterswijk
.29.-30 Lichtenvoorde-Groenlo
.44-.45 Vorden
.54-.55 Zutphen (spoor 2b, cross-platform overstap vanaf stoptrein Oldenzaal die om .53 binnenkomst op zakspoor 3b)
.59-.00 Voorst-Empe
.10/.11 Apeldoorn

.48/.49 Apeldoorn
.59-.00 Voorst-Empe
.04-.05 Zutphen (spoor 2b, cross-platform overstap ri. Oldenzaal die om .06 vertrekt)
.14-.15 Vorden
.30-.31 Lichtenvoorde-Groenlo
.40 Winterswijk
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
 

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Reizigersvervoer

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


cron