Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Reizigersvervoer

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

IJssellijn: materieelinzet, dienstregeling, discussie

Discussies, vragen en opmerkelijke reiservaringen.

Plaats een reactie

Bericht Re: IJssellijn: materieelinzet, dienstregeling, discussie door groningen » do 19 feb 2015 19:44

Vroeger werd er in Wijhe en Olst maar 1 keer per uur daar gestopt. Ergens in de nieuwe eeuw is dat naar 2 keer gegaan. Verschil tussen daar stoppen en nonstop is 5 minuten.
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: IJssellijn: materieelinzet, dienstregeling, discussie door Harm » do 19 feb 2015 19:50

Super Ghost schreef:
1. minimaal Deventer - Diepenveen verdubbelen

Tussen Deventer - Diepenveen verdubbelen is niet zo simpel. Het spoor ligt naast vele bebouwing. Lijk me dat er dan veel juridische kwesties zullen volgen vanwege mogelijk afbreken van huizen, extra lawaaioverlast etc. En het is technisch moeilijk. De aanlegkosten zullen dan aanzienlijk duurder waardoor de aanlegkosten mogelijk duurder kunnen worden dan de baten. Iets wat tussen Olst - Deventer vele jaren de reden is geweest dat het spoor enkelsporig is gebleven.

Tussen Diepenveen - Olst is het precies andersom. Bebost gebied waar geen enkel huis vlak naast het spoor ligt. Uitbreiden met één spoor is geen probleem.

Harm
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: IJssellijn: materieelinzet, dienstregeling, discussie door groningen » do 19 feb 2015 19:56

Als een omgeleide internationale trein niet meer over Deventer hoeft, maar via Nijverdal gaat scheelt dat iets van 10 treinen.

groningen
Bericht Re: IJssellijn: materieelinzet, dienstregeling, discussie door SuperGhost » do 19 feb 2015 23:21

Harm schreef:Tussen Deventer - Diepenveen verdubbelen is niet zo simpel. Het spoor ligt naast vele bebouwing. Lijk me dat er dan veel juridische kwesties zullen volgen vanwege mogelijk afbreken van huizen, extra lawaaioverlast etc. En het is technisch moeilijk. De aanlegkosten zullen dan aanzienlijk duurder waardoor de aanlegkosten mogelijk duurder kunnen worden dan de baten. Iets wat tussen Olst - Deventer vele jaren de reden is geweest dat het spoor enkelsporig is gebleven.
Dat is dus juist niet het geval. Van alle enkelsporige delen in Nederland is Deventer - Olst veruit het makkelijkst om dubbelsporig te maken.

Het hele deel Deventer - Olst is al geschikt om er een 2e spoor neer te leggen. De spoordijk is er al op voorbereid, de bovenleidingportalen zijn er al op voorbereid en het draadje dat de stroomdraad moet vasthouden hangt er ook al. Ook binnen Deventer is dat het geval, zelfs de brug over de Boxbergerweg is er al geschikt voor. Dit komt omdat er voor de oorlog al een 2e spoor heeft gelegen en er bij de elektrificatie al sprake was dat het dubbelsporig zou worden (zo lang liggen de plannen al in de ijskast).
Er hoeft dus totaal niets uitgekocht te worden, er hoeft alleen een 2e spoor neergelegd te worden, een stroomdraadje opgehangen te worden en wat slagboompjes verplaatst te worden.

Juist dat laatste (de slagboompjes verplaatsen) lijkt mij het grootste probleem, want ProRail weigert daar nog langer aan mee te werken, want die eisen dan direct dat de overweg ongelijkvloers wordt. ProRail is wat mij betreft hierin doorgeslagen, want hoewel het weghalen van overwegen in principe positief is, mag dat natuurlijk nooit infraverbeteringen belemmeren.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Heeft Bedankt: 2 keer
Bericht Re: IJssellijn: materieelinzet, dienstregeling, discussie door Dwarsligger » vr 20 feb 2015 02:54

groningen schreef:Als een omgeleide internationale trein niet meer over Deventer hoeft, maar via Nijverdal gaat scheelt dat iets van 10 treinen.
wou je er een 6400 voor hangen ouzo...?

Dwarsligger
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: IJssellijn: materieelinzet, dienstregeling, discussie door groningen » vr 20 feb 2015 04:01

Nijverdal wordt toch electrisch.

groningen
Bericht Re: IJssellijn: materieelinzet, dienstregeling, discussie door Harm » vr 20 feb 2015 07:23

De spoorlijn Zwolle - Wierden wordt geëlektrificeerd. In principe zou de Berlijn trein gebruik kunnen maken van deze spoorlijn indien het omgeleid moet worden. Maar of de Berlijn trein past op een enkelsporig spoor waar dan in ieder geval 2 keer p/u een stoptreintje zal rijden is natuurlijk de vraag.

Tenzij de provincie Overijssel de infrastructuur zodanig wil aanpassen dat de Berlijn trein (7 keer per dag) kan rijden. Het streven van provincie Overijssel is dat op lange termijn een IC kan rijden tussen Zwolle - Wierden. Dan is het geschikt maken van de Berlijn trein voor deze spoortraject een eerste kleine stap.

En een leuke bijkomstigheid is dat er een kleine tijdswinst geboekt kan worden. Op een reistijd van ruim 6 1/2 uur is dat niet zoveel. Maar het is meegenomen. En de Hanzelijn & OV SAAL wordt dan ook gebruikt door de internationale trein getrokken door ERTMS locomotieven:

http://www.railcolor.net/index.php?nav= ... tion=dview.

De spoorlijn Olst - Deventer moet dan alsnog tweesporig gemaakt worden zodat station Zwolle punctueler bediend kan worden.

Harm
Bericht Re: IJssellijn: materieelinzet, dienstregeling, discussie door eelkevd » vr 20 feb 2015 11:35

Ik vind het apart dat niemand het heeft over de spoorbrug bij Ravenstein. Deze zorgt ook vaak voor vertraging als een trein +5 heeft mag men er ook weer een aantal minuten wachten.

eelkevd
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: IJssellijn: materieelinzet, dienstregeling, discussie door Dwarsligger » vr 20 feb 2015 18:33

dat komt omdat de trdl dan een handeling moet verrichten om de andere trein voor te laten gaan... kan allemaal perfect daar hoor op dat kleine stukje

Dwarsligger
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: IJssellijn: materieelinzet, dienstregeling, discussie door SuperGhost » vr 20 feb 2015 19:20

eelkevd schreef:Ik vind het apart dat niemand het heeft over de spoorbrug bij Ravenstein. Deze zorgt ook vaak voor vertraging als een trein +5 heeft mag men er ook weer een aantal minuten wachten.
Omdat de Ravensteinse brug een veel kleiner stuk enkelspoor is dan Deventer-Olst en de het effectieve enkelspoor bij Zutphen al sneller meer oponthoud betekend dan de Ravensteinse brug (want even lang, maar bij Zutphen wordt er ook nog gestopt tussendoor én heeft een vertraging direct invloed op de overstappen én de treindiensten naar Apeldoorn, Oldenzaal en Winterswijk). Lijkt me dus ook logisch dat die twee stukken dan wat dringender zijn dan de Ravensteinse brug, maar inderdaad zou die brug op den duur ook dubbelsporig moeten worden, maar dat zal denk ik pas komen als de huidige brug het einde van zijn levensduur nadert.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Bericht Re: IJssellijn: materieelinzet, dienstregeling, discussie door Harm » za 21 feb 2015 11:46

Nog meer steun voor spoorverdubbeling Olst - Deventer:

http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=211537

Omdat de Ravensteinse brug een veel kleiner stuk enkelspoor is dan Deventer-Olst en de het effectieve enkelspoor bij Zutphen al sneller meer oponthoud betekend dan de Ravensteinse brug (want even lang, maar bij Zutphen wordt er ook nog gestopt tussendoor én heeft een vertraging direct invloed op de overstappen én de treindiensten naar Apeldoorn, Oldenzaal en Winterswijk).

Zal dan alle knelpunten opgelost zijn? Tussen Zutphen - Nijmegen - Den Bosch - Breda moet de IC Zwolle - Roosendaal het spoor delen met Sprinters, enkele goederentreinen en andere IC. Volgens mij zijn er maar weinig passeer - en inhaalspoorlijnen bij de meeste tussenliggende stations waardoor IC mogelijk noodgedwongen moeten wachten. Of langzamer moet rijden totdat ze een Sprinter of eventueel een goederentrein kunnen passeren.

Tussen Zutphen - Zwolle en Breda - Roosendaal maakt dat voor de IC Zwolle - Roosendaal niks uit want daar neemt de IC Zwolle - Roosendaal zelf al het vervoer zijn rekening.

Harm
Bericht Re: IJssellijn: materieelinzet, dienstregeling, discussie door eelkevd » za 21 feb 2015 16:19

SuperGhost schreef:Omdat de Ravensteinse brug een veel kleiner stuk enkelspoor is dan Deventer-Olst en de het effectieve enkelspoor bij Zutphen al sneller meer oponthoud betekend dan de Ravensteinse brug (want even lang, maar bij Zutphen wordt er ook nog gestopt.

oh dat klopt maar juist dit stuk zit in het stuk van de rit van de 3600 serie waar er meerdere series (2x 4400 + 1x cargo per uur) voorbij komen en Deventer - Olst zit de trein alleen zichzelf maar in de weg. Heb laatst nog met een omgeleide IC Berlijn via Zwolle gereisd en had verwacht dat er in Olst een trein zou staan te wachten maar dat bleek niet het geval dus met slim plannen moet dat stuk enkelspoor geen knelpunt zijn. Datzelfde geld natuurlijk ook voor de brug bij Ravenstein!

eelkevd
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: IJssellijn: materieelinzet, dienstregeling, discussie door John » za 21 feb 2015 22:22

Natuurlijk, het stukje enkelspoor kan wel eens vervelend uitpakken maar het hoeft ook niet gedramatiseerd te worden. Er rijden maar twee treinen per richting en voor Olst - Deventer staat 8 minuten in de dienstregeling. Tijd zat dus. Ik kan zo een lange lijst opnoemen waar infra-uitbreiding veel beter tot z'n recht zou komen.

Ik vind het alleen een optie bij een sprinter Zwolle - Deventer.

John
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: IJssellijn: materieelinzet, dienstregeling, discussie door SuperGhost » za 21 feb 2015 22:41

Harm schreef:Zal dan alle knelpunten opgelost zijn?
Ben je gek. Je zit dan nog met de volgende knelpunten (van nood naar zuid gezien).

Ongelijkvloerse kruisingen die voor problemen kunnen zorgen:
1. Arnhem Velperbroek Aansluiting
2. Elst Vork (aansluiting Betuwelijn)
3. Elst Betuweroute Aansluiting
4. Noordzijde station Nijmegen
5. Vught Aansluiting
6. Tilburg Aansluiting

Overige problemen:
7. Zeer drukke baanvak Arnhem - Arnhem Velperbroek Aansluiting
8. Zeer drukke baanvak Arnhem - Nijmegen
9. Tekort aan seinen tussen Elst Betuweroute Aansluiting en de Waalbrug bij Nijmegen (er staan daar geen seinen tussen, waardoor er geen korte opvolging mogelijk is)

Voor zover ik weet zijn er alleen plannen om punten 3, 5 en 9 aan te pakken. Punt 1 waren wel plannen voor, maar doordat de goederenroutering over de IJssellijn voorlopig in de ijskast is gezet, gaat het rijk ook dat niet meer aanpakken.

Ik hoop dat ProRail wel slim is door punt 4 aan te pakken, want die is relatief zeer goedkoop op te lossen, namelijk door één wisseltje te plaatsen: een wissel zodat vanuit de richting Wijchen spoor 2b bereikbaar is. De treinen uit die richting kunnen dan op spoor 1a binnenkomen en de kerende IC's uit Utrecht op spoor 3. Dan is station Nijmegen direct kruisingsvrij geworden (uitgezonderd rangeerbewegingen, maar dat zijn er veel minder dan de kruisingen die nu aan de noordzijde plaatsvinden en al helemaal die in 2017 plaatsvinden als er 2 extra treinen gaan rijden).

SuperGhost
Bericht Re: IJssellijn: materieelinzet, dienstregeling, discussie door John » za 21 feb 2015 22:58

Je gaat je met deze lijst bijna afvragen hoe het mogelijk is dat die trein ook nog wel eens op tijd komt :p

Gelukkig zit er ontzettend veel marge in de dienstregeling.

John
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: IJssellijn: materieelinzet, dienstregeling, discussie door SuperGhost » zo 22 feb 2015 00:17

John schreef:Je gaat je met deze lijst bijna afvragen hoe het mogelijk is dat die trein ook nog wel eens op tijd komt :p
Door Arnhem Zuid, Elst en Nijmegen Lent vaak over te slaan ;)

Maar je hebt gelijk dat die trein ontzettend vaak vertraagd is.
Voor mijn reizen Nijmegen->Ruurlo ontwijk ik tegenwoordig bewust die intercity en pak ik de sprinter maar. Het aantal loze uren dat ik inmiddels in Zutphen heb moeten doorbrengen de laatste 5 jaar vanwege weer en vertraagde IC is inmiddels zo lang, dat ik er al een week mee kan vullen.
Gekscherend gezegd: Poetin is nog betrouwbaarder dan NS met die intercity.

SuperGhost
Bericht Re: IJssellijn: materieelinzet, dienstregeling, discussie door Playertwo » ma 09 maart 2015 23:41

SuperGhost schreef:
Harm schreef:Zal dan alle knelpunten opgelost zijn?
Ben je gek. Je zit dan nog met de volgende knelpunten (van nood naar zuid gezien).

Ongelijkvloerse kruisingen die voor problemen kunnen zorgen:
1. Arnhem Velperbroek Aansluiting
2. Elst Vork (aansluiting Betuwelijn)
3. Elst Betuweroute Aansluiting
4. Noordzijde station Nijmegen
5. Vught Aansluiting
6. Tilburg Aansluiting

Overige problemen:
7. Zeer drukke baanvak Arnhem - Arnhem Velperbroek Aansluiting
8. Zeer drukke baanvak Arnhem - Nijmegen
9. Tekort aan seinen tussen Elst Betuweroute Aansluiting en de Waalbrug bij Nijmegen (er staan daar geen seinen tussen, waardoor er geen korte opvolging mogelijk is)

Punt 10: enkelspoor bij Ravenstein, met krap kruisen met treinen in de tegenrichting.
Punt 11: aansluiting bij Deventer (snippeling aansluiting)

Playertwo
Bericht Re: IJssellijn: materieelinzet, dienstregeling, discussie door Bloemkooltje-Waldo » do 19 maart 2015 15:11

SuperGhost schreef:
John schreef:Je gaat je met deze lijst bijna afvragen hoe het mogelijk is dat die trein ook nog wel eens op tijd komt :p
Door Arnhem Zuid, Elst en Nijmegen Lent vaak over te slaan ;)

Maar je hebt gelijk dat die trein ontzettend vaak vertraagd is.
....
Ik vind dat je behoorlijk overdrijft, de 3 stations worden nog steeds veel vaker wel bediend, dan overgeslagen. Het valt dus wel mee met het alsmaar te laat zijn. Bovendien heb jij er van en naar de Achterhoek geen last van als de IC die stations overslaat (oh)
Weekendreiziger :)"

Bloemkooltje-Waldo
Heeft Bedankt: 3 keer

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Reizigersvervoer