Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Bus, tram, metro en overig OV  • Bus, tram, metro en overig OV in het buitenland

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Aanleg metro mogelijk oorzaak instorten stadsarchief Keulen

Nieuws, vragen en discussies over het bus, tram, metro en het overig OV in het buitenland.

Plaats een reactie

Bericht Aanleg metro mogelijk oorzaak instorten stadsarchief Keulen door seinhuis » di 03 maart 2009 17:34

AMSTERDAM - In Keulen is dinsdag een gebouw ingestort waar het stadsarchief is gevestigd. De brandweer zei te vrezen dat er mensen onder het puin terecht zijn gekomen.

Op het moment van de instorting was het historische archief voor publiek geopend. Verscheidene lichtgewonden kwamen op eigen kracht uit de puinhopen lopen. Hoeveel mensen zich in het gebouw bevonden is niet bekend. De brandweer heeft 180 man ingezet.

In de straat waar het gebouw op neerstortte bevindt zich een bouwput van de metro, zei de brandweer. Het dak daarvan begaf het onder het gewicht van het puin. Of de werkzaamheden aan de metro de instorting hebben veroorzaakt is nog niet duidelijk.

Omgeving afgezet

De wijde omgeving van de ongeluksplek is afgezet. Een politiewoordvoerder zei dat het leek of zich een aardbeving had voorgedaan.

Het archief van Keulen prijst zichzelf aan als het grootste stadsarchief ten noorden van de Alpen en beschikt naar eigen zeggen over 65 duizend oorkonden, 104 duizend kaarten en plattegronden en vijftigduizend aanplakbiljetten en een half miljoen foto's van gebeurtenissen in Keulen.

Bron: http://www.nu.nl/algemeen/1926476/histo ... stort.html

seinhuis
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: Historisch stadsarchief Keulen ingestort door Playertwo » di 03 maart 2009 21:07

Ik zag het op het nieuws, en van het gebouw was totaal niets meer over nee

Playertwo
Bericht Re: Aanleg metro mogelijk oorzaak instorten stadsarchief Keulen door Carpento » wo 04 maart 2009 09:41

[modedit=.]Titel van het topic aangepast om de relatie met het OV duidelijker te maken.[/modedit]

Carpento
Erelid
Erelid
Bericht Re: Aanleg metro mogelijk oorzaak instorten stadsarchief Keulen door Marko » wo 04 maart 2009 09:59

Inmiddels wordt de metrobouw als oorzaak gezien, een ondergrondse aardverschuiving was de directe aanleiding.
Zojuist de Oberbürgermeister van Köln gehoord, die verwees naar andere bouwschade langs het tracé en zich afvroeg of in dichtbebouwde gebieden nog wel ondergronds gebouwd kan worden.

Marko
Bericht Re: Aanleg metro mogelijk oorzaak instorten stadsarchief Keulen door Playertwo » wo 04 maart 2009 18:46

En een onderaannemer van die metro gaat ook in Amsterdam aan de slag, dus ben benieuwd wanneer we een bericht uit Amsterdam krijgen over ingestorte gebouwen.

Playertwo
Bericht Re: Aanleg metro mogelijk oorzaak instorten stadsarchief Keulen door Grunnen » wo 04 maart 2009 19:26

Nu ja, als het ABN-AMRO gebouw aan de Vijzelstraat omvalt, op zondag als er niemand is, dan denk ik niet dat veel mensen daar rouwig om zouden zijn. tevreden zon

Grunnen
Bericht Re: Aanleg metro mogelijk oorzaak instorten stadsarchief Keulen door seinhuis » ma 06 apr 2009 20:30

Kat na vijf weken gered uit puin stadsarchief

KEULEN - Vijf weken na de instorting van het historische stadsarchief van Keulen hebben brandweerlieden een vermiste kat levend onder het puin gevonden.

De kat, Felix, was erg vermagerd maar verder niet gewond, aldus een brandweerman. ''Hij was wat traag, maar miauwde gelijk monter en strekte zijn vier poten'', aldus een zegsman van de brandweer.

De kat is al die tijd ingesloten geweest onder stukken puin. Naast het stadsarchief waren ook twee aanpalende huizen deels ingestort. Felix woonde in een van die huizen.

Toeval

De brandweer stuitte bij toeval op het beestje toen ze het puin op archiefmateriaal doorzochten. ''De kat nu nog levend te vinden is een erg bijzondere gebeurtenis'', zei de eigenaresse nadat ze verenigd was met Felix.

Bron: Nu.nl

seinhuis
Ontvangen Bedankjes: 1 keer

Plaats een reactie

Keer terug naar Bus, tram, metro en overig OV in het buitenland