Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Bus, tram, metro en overig OV  • Bus, tram, metro en overig OV in het buitenland
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Berlijn: kortste metrolijn van Duitsland geopend

Nieuws, vragen en discussies over het bus, tram, metro en het overig OV in het buitenland.

Plaats een reactie

Bericht Berlijn: kortste metrolijn van Duitsland geopend door Nieuws » ma 10 aug 2009 12:55

Drie minuten metro voor 320 miljoen euro

10 augustus 2009

BERLIJN - In Berlijn is zaterdag de kortste metrolijn van Duitsland geopend: 1,8 kilometer van het centraal station naar de Brandenburgse Poort. De aanleg van de lijn met een reistijd van drie minuten heeft 320 miljoen euro gekost en duurde dertien jaar. Uniek is dat lijn U55, met maar drie haltes, geen verbinding heeft met de rest van het metronet. Daarom moesten de metrotreinstellen met een kraan worden verplaatst.

De U55 is echter meer dan alleen openbaar vervoer. Zo heeft de halte Brandenburgse Poort ook een museumfunctie, zo meldt weekblad Stern. Toeristen kunnen er meer te weten komen over de Berlijnse Muur die twintig jaar geleden viel.

Het is de bedoeling dat de korte lijn uiteindelijk wordt verlengd naar het Alexanderplein, en daar wordt aangesloten op de U5.

Telegraaf

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Berlijn: kortste metrolijn van Duitsland geopend door Playertwo » ma 10 aug 2009 18:58

Zijn de stations daar van marmer of iets dergelijks?

Playertwo
Berichten: 3918
Geregistreerd: di 04 sep 2007 17:13
Woonplaats: Waar mijn huis woont
Bericht Re: Berlijn: kortste metrolijn van Duitsland geopend door GroenSein » ma 10 aug 2009 19:16

Interessante aanvullende informatie van de wikipedia-pagina over de U55:

Wikipedia schreef:In 2001 legde het Berlijnse stadsbestuur het project stil vanwege een gebrek aan financiële middelen. De bouw van de tunnel tussen het Hauptbahnhof en de Brandenburger Tor was ondertussen grotendeels afgerond. Het in ruwbouw gereed zijnde station Bundestag (oorspronkelijke naam: Reichstag) kwam in gebruik als locatie voor diverse evenementen en filmopnames.

De bondsregering dreigde echter de al verstrekte financiële bijdrage aan de bouw van de metrolijn terug te vorderen als deze niet afgebouwd zou worden. In 2003 werd daarom besloten het westelijke, grotendeels reeds aangelegde deel van de verlenging tijdelijk als enkelsporige pendellijn in dienst te nemen onder het lijnnummer U55. Hoewel op deze korte lijn slechts een beperkt aantal reizigers te verwachten is, concludeerde het stadsbestuur dat de kosten van de bouw en dienstuitvoering op deze manier lager uitvallen dan wanneer de subsidie aan de bondsregering terugbetaald zou moeten worden. Het nog niet gebouwde station Brandenburger Tor zou hiertoe oorspronkelijk alleen voor korte treinen geschikt worden gemaakt en over slechts één uitgang beschikken. Later werd echter besloten dit station meteen volledig af te bouwen. Tot oktober 2005 werd er nog rekening mee gehouden dat de lijn al tijdens het WK voetbal 2006 provisorisch in dienst zou kunnen komen. Vanwege problemen met het beheersen van de grondwaterspiegel liep de bouw echter vertraging op. Ook een voor de opening van het centraal station op 28 mei 2006 aangekondigde pendeldienst tussen Hauptbahnhof en Bundestag ging vanwege een gebrek aan rentabiliteit niet door. Uiteindelijk kwam het drie stations tellende lijntje in gebruik op 8 augustus 2009.


Wikipedia schreef:Dienstuitvoering
Aangezien de reistijd van begin- tot eindpunt slechts 2 minuten bedraagt, kan voor de gehele dienst op de U55 met één treinstel worden volstaan. Dit tweewagenstel pendelt iedere tien minuten heen en weer.


Wikipedia schreef:Toekomst
De bouw van de ontbrekende tunnel tot de Alexanderplatz moet volgens het Hauptstadtvertrag (waarin de aan de financiering door de Bondsregering verbonden voorwaarden zijn opgenomen) uiterlijk in 2010 beginnen; de oplevering is gepland voor 2017.[1] Verdere plannen behelsen het doortrekken van de lijn van Hauptbahnhof naar het westen, via Turmstraße (U9) tot Jungfernheide (U7 en S-Bahn). Van daaruit zal de lijn wellicht Luchthaven Tegel bereiken, of, wanneer deze gesloten wordt, naar woongebieden in Reinickendorf doorgetrokken worden.

GroenSein
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Berichten: 4066
Geregistreerd: ma 01 mei 2006 23:14
Woonplaats: aa
Bericht Re: Berlijn: kortste metrolijn van Duitsland geopend door Grunnen » ma 10 aug 2009 19:45

Playertwo schreef:Zijn de stations daar van marmer of iets dergelijks?

Ze zitten daar precies in dezelfde situatie als Amsterdam met de Noord-Zuidlijn. Ook zandgrond, zelfde constructiewijze van de stations, en dezelfde problemen met lekkages e.d.

Enige verschil is dat ze daar wél op tijd ingrijpen bij lekkage - voordat er ernstige verzakkingen optreden.

Grunnen
Berichten: 655
Geregistreerd: za 25 maart 2006 01:25
Woonplaats: Groningen / Amsterdam
Bericht Re: Berlijn: kortste metrolijn van Duitsland geopend door Ubahn » di 11 aug 2009 07:30

Ben eigenlijk wel benieuwd naar de bestuurdersdiensten. Rijden die dan meer dan 40 ritten per dag ofzo? cheer down

Avatar gebruiker
Ubahn
Medewerker GVB
Medewerker GVB
Berichten: 1012
Geregistreerd: wo 12 nov 2008 12:51
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 1 keer
Bericht Re: Berlijn: kortste metrolijn van Duitsland geopend door Playertwo » di 11 aug 2009 19:04

Grunnen schreef:Ze zitten daar precies in dezelfde situatie als Amsterdam met de Noord-Zuidlijn. Ook zandgrond, zelfde constructiewijze van de stations, en dezelfde problemen met lekkages e.d. Enige verschil is dat ze daar wél op tijd ingrijpen bij lekkage - voordat er ernstige verzakkingen optreden.
Ben zelf in Berlijn geweest. Het stuk tussen grofweg de Rijksdag en HBF ligt vrijwel geen bebouwing, wel veel gras, dus wat zou daar nu moeten verzakken? Het stuk Rijksdag - Brandenburger tor is grotendeels een park, dus dat zal ook weinig tot geen problemen opleveren.

Playertwo
Berichten: 3918
Geregistreerd: di 04 sep 2007 17:13
Woonplaats: Waar mijn huis woont
Bericht Re: Berlijn: kortste metrolijn van Duitsland geopend door Grunnen » di 11 aug 2009 21:44

Het ging dan om het station Brandenburger Tor, dat aan de oostkant ervan tussen de bebouwing ligt. Daar hadden ze (net als in Amsterdam en Den Haag) ook last van lekkende diepwanden, en het had niet veel gescheeld of ze hadden de boel onder water moeten zetten (net als in Den Haag) om verzakkingen (zoals in Amsterdam) te voorkomen.

Grunnen
Berichten: 655
Geregistreerd: za 25 maart 2006 01:25
Woonplaats: Groningen / Amsterdam
Bericht Re: Berlijn: kortste metrolijn van Duitsland geopend door Wilco » di 18 aug 2009 00:49

Het stinkt ontiegelijk in die tunnel naar een spoorlucht teer en voor de rest is die wel goed gelukt het lijntje
Aml-Shl\nAsd-Mt-Hrl-Rm-Br-Gvc-Aml\nVrijdag.\nAml-Zl-Lw-Shl-Rsd-Nm-Dv-Aml

Wilco
Berichten: 631
Geregistreerd: wo 14 nov 2007 20:18
Woonplaats: In een huis met een dak erop.
Bericht Re: Berlijn: kortste metrolijn van Duitsland geopend door Ubahn » wo 19 aug 2009 23:19

Het is idd een behoorlijke penetrerende lucht wat er op die lijn hangt. Die geur heb je overigens ook in de andere tunnels, alleen veel minder erg.

Ik vind het station van Brandenburger Tor heel mooi. Ziet er heel luxe uit. De modernisering van die F79-wagens vind ik ook een hele grote pluspunt. Alleen de afroepen blijven een beetje wanstaltig met in totaal 3 verschillende stemmen tevreden zon

Maareh... arme metrobestuurders. Meer dan 40 ritten op een dag rijden.... verdrietig nee

Avatar gebruiker
Ubahn
Medewerker GVB
Medewerker GVB
Berichten: 1012
Geregistreerd: wo 12 nov 2008 12:51
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 1 keer
Bericht Re: Berlijn: kortste metrolijn van Duitsland geopend door Gilles » za 29 aug 2009 10:58

Die bestuurders mogen nog een paar keer stoppen onderweg; wat dacht je van de Londense lijn van Waterloo naar Bank, zonder tussenhaltes, 10 minuten heen, keren, 10 minuten terug cheer down

Avatar gebruiker
Gilles
Medewerker ProRail
Medewerker ProRail
Berichten: 6114
Geregistreerd: za 11 sep 2004 19:57
Woonplaats: Ddr
 

Plaats een reactie

Keer terug naar Bus, tram, metro en overig OV in het buitenland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


cron