Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Bus, tram, metro en overig OV  • Bus, tram, metro en overig OV in het buitenland
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

[De Lijn] Vlaanderen

Nieuws, vragen en discussies over het bus, tram, metro en het overig OV in het buitenland.

Plaats een reactie

Bericht [De Lijn] Vlaanderen door Nieuws » zo 01 jan 2012 01:00

Klik hier voor de berichten over het stads- en streekvervoer van het De Lijn in Vlaanderen uit 2011 en eerder.

In dit topic is plaats voor alle nieuwsberichten over het stads- en streekvervoer van de Lijn in Vlaanderen en aanverwante discussies daarover.

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [De Lijn] Stads- en Streekvervoer Vlaanderen (België) door Nieuws » zo 01 jan 2012 14:31

De Lijn vervoerde 11 procent minder reizigers tijdens oudejaarsnacht

1 januari 2012

Zowat 189.400 feestvierders hebben in de nacht van zaterdag op zondag gebruikgemaakt van het oudejaarsnachtaanbod van De Lijn. Dat is 11 procent minder dan vorig jaar, maar nog steeds het op een na beste resultaat ooit. Dat meldt de Vlaamse openbaarvervoermaatschappij.

Het centrum van Antwerpen was zoals elk jaar de topbestemming: in Antwerpen namen 112.000 feestvierders de bus of tram tijdens oudejaarsnacht. Dan volgen Vlaams-Brabant en West-Vlaanderen, met telkens ruim 25.000 reizigers. De provincie Oost-Vlaanderen, waar het vervoer in heel de provincie gratis was, kende de grootste groei: het aantal reizigers steeg er met 10 procent tot meer dan 20.000. In Limburg vervoerden de feestbussen 6.000 mensen.

In totaal zette De Lijn 400 mensen in om alles vlot te laten verlopen.Het oudejaarsnachtaanbod van De Lijn bestond uit 279 bussen en trams op 160 lijnen.

Vorig jaar vervoerde De Lijn 215.000 mensen tijdens de overgang naar het nieuwe jaar.

Incidentloze nacht in Brussel en Wallonië
Op de bussen, trams en metrostellen die de openbaarvervoermaatschappijen MIVB en TEC inzetten tijdens de oudejaarsnacht, zijn geen incidenten gemeld. Reizigerscijfers gaven ze niet, maar ze verwachten minstens evenveel passagiers als vorig jaar.

Bij de Brusselse maatschappij MIVB reden de Noctis-bussen, de tram en de metro gratis vanaf middernacht. Daarvoor werden zowat 300 personeelsleden ingezet. 'We hebben nog geen cijfers over het aantal reizigers, maar uit de eerste berichten blijkt dat er veel volk was op het netwerk', aldus MIVB-woordvoerster An Van hamme. Vorig jaar maakten circa 130.000 mensen gebruik van het MIVB-nieuwjaarsnet.

De Waalse openbaarvervoermaatschappij TEC zette 600 medewerkers in. Een woordvoerder verwacht dat het aantal passagiers van vorig jaar, 37.000, zeker geëvenaard zal zijn.

Bron: Het Nieuwsblad

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [De Lijn] Stads- en Streekvervoer Vlaanderen (België) door Vinny » zo 01 jan 2012 16:41

In Nederland reden 10 reizigers met de bussen van het Schiphol Sternet, namen 20 reizigers de boot tussen Amsterdam Centraal en het Buikslotermeerplein, waren er een handjevol reizigers te vinden op internationale treinverbindingen: Enschede-Gronau en Maastricht-Luik. emo

Avatar gebruiker
Vinny
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Berichten: 6989
Geregistreerd: wo 14 dec 2005 23:54
Woonplaats: Heeg
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [De Lijn] Stads- en Streekvervoer Vlaanderen (België) door SuperGhost » zo 01 jan 2012 16:58

Tja, dat krijg je als het aansluitende OV volledig plat ligt he, dan heeft het beetje OV dat overblijft geen enkele voeding meer
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: [De Lijn] Stads- en Streekvervoer Vlaanderen (België) door Vinny » ma 02 jan 2012 14:16

Het sternet krijgt zijn voeding vooral van vliegtuigen die opstijgen en landen op Oudejaarsavond. Dat zijn er overigens ook veel minder dan normaal... :rudolf:

Avatar gebruiker
Vinny
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Berichten: 6989
Geregistreerd: wo 14 dec 2005 23:54
Woonplaats: Heeg
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [De Lijn] Stads- en Streekvervoer Vlaanderen (België) door John » ma 02 jan 2012 19:20

Nou, ik weet niet of je wel eens in een gemiddelde sternetbus komt maar het overgrote deel van de reizigers zijn geen luchthavenreizigers maar zijn noeste bagagewerkers, schoonmakers, stewardessen in blauwe mantelpakjes en ander personeel (al is de drukte daarvan natuurlijk ook weer sterk afhankelijk van de vliegtuigen).

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: [De Lijn] Stads- en Streekvervoer Vlaanderen (België) door Vinny » ma 02 jan 2012 19:57

Waar werken stewadessen over het algemeen?

Juist ja, in vliegtuigen.

tevreden zon

Avatar gebruiker
Vinny
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Berichten: 6989
Geregistreerd: wo 14 dec 2005 23:54
Woonplaats: Heeg
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [De Lijn] Stads- en Streekvervoer Vlaanderen (België) door Nieuws » do 19 jan 2012 23:53

Man verwondt drie controleurs De Lijn na poging tot brandstichting

19 januari 2012

HOBOKEN - In het Antwerpse district Hoboken heeft een twintiger donderdagmiddag brand proberen te stichten op een tram. De man raakte vervolgens ook verwikkeld in een schermutseling met enkele controleurs van De Lijn, van wie er drie lichtgewond raakten. De verdachte kon uiteindelijk worden overmeesterd door de politie.

De bestuurder van een tram op lijn 2 onderweg naar Hoboken merkte donderdagmiddag op hoe de verdachte brand probeerde te stichten en lichtte De Lijn in. Verschillende controleurs kwamen ter plaatse om de man uit de tram te verwijderen. Dat lukte, maar de man gaf zich niet zomaar gewonnen. Uiteindelijk raakten drie controleurs lichtgewond.

De politie moest de verdachte, die eveneens lichte verwondingen opliep, geboeid naar het ziekenhuis overbrengen. Het is niet duidelijk wat de man bezielde. De schade aan de tram bleef beperkt.

Bron: De Standaard

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [De Lijn] Stads- en Streekvervoer Vlaanderen (België) door Nieuws » wo 25 jan 2012 13:03

Tram trager dan fietser

25 januari 2012

GENT - Vlaams volksvertegenwoordiger Jan Roegiers (SP.A) pleit voor een 'tramrenaissance'. Hij wil meer, beter, veiliger, energiezuiniger en stipter openbaar vervoer in Gent. En vooral meer tramlijnen.

Jan Roegiers bijt zich al jaren vast in het openbaar vervoer en stelde er de voorbije 2,5jaar 60vragen over in het Vlaams parlement. Hij komt met een actieplan van tien punten waarin hij de pijnpunten van het Gents tram- en busnet blootlegt.

Zijn verslag leidt niet tot vrolijkheid. Tijdens de spits haalt de tram in Gent gemiddeld een snelheid van 14kilometer per uur, de bussen doen het iets beter met 18kilometer per uur. 'Een gemiddelde fietser doet beter dan die 14kilometer. Wil je een aantrekkelijk openbaar vervoer, dan moeten we kiezen voor een vlottere doorstroming via slimme verkeerslichten en vrije busbanen. Een Gentse tram moet gemiddeld 20kilometer per uur halen.'

Stiptheid is een andere vereiste. Roegiers is het niet eens met degenen die vragen om 65-plussers en gehandicapte mensen meer te laten betalen en hen te weren uit de spits. 'Openbaar vervoer is geen luxe, net daarom houden we de tarieven laag', zegt hij.

Hij vraagt om meer lijncontroleurs en maakt zich zorgen over de toenemende agressie op tram en bus. 'We moeten strenger optreden tegen zwartrijders, vandalisme en agressie', klinkt het. In 2010 waren er 294gevallen van agressie tegen chauffeurs, in 2009 nog maar 209.

In Gent wordt slechts zeven procent van het openbaar vervoer per tram gereden, in Antwerpen is dat 27procent. 'Nochtans zijn trams geschikter om grote reizigersstromen te vervoeren dan bussen. Wij gaan voor 25procent tram', zegt Roegiers.

De Lijn deelt veel van zijn kritiek. 'Dat zowel trams, als bussen mee staan aan te schuiven in de file, haalt de gemiddelde snelheid inderdaad naar beneden', zegt IsabelleColbrandt van DeLijn. 'We vragen extra doorstromingsmaatregelen, zoals vrije busbanen en eigen beddingen voor de tram. De steeds langer wordende files vormen de verklaring voor minder stipte ritten. Ook wij pleiten voor een voorstadnet met een vertramming tot DeDrieSleutels in Sint-Denijs-Westrem en een verlenging van lijn21/22.'

Bron: De Standaard

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [De Lijn] Stads- en Streekvervoer Vlaanderen (België) door Nieuws » do 26 jan 2012 12:27

Kusttramverbinding tussen Koksijde en Veurne krijgt vaste vorm

26 januari 2012

Veurne - De Lijn laat twee mogelijke tracés voor een verlenging van de kusttramverbinding tussen Koksijde en Veurne verder onderzoeken op hun haalbaarheid. Dat blijkt uit een parlementaire vraag van Vlaams volksvertegenwoordiger Mercedes Van Volcem (Open VLD) aan minister Hilde Crevits. (CD&V)

Het eerste tracé loopt vanaf het station Veurne, evenwijdig met de treinsporen tot het station Koksijde, waar het tramspoor rond het P&R-terrein van het station Koksijde gaat, en aantakt op de N8. Via de Sint-Idesbaldusstraat, de Ten Bogaerdelaan, de Leopold III-laan en de Koninklijke Prinsenlaan gaat het dan richting Koninklijke Baan in Koksijde voor een aantakking aan het kusttramspoor.

Het tweede tracé vertrekt eveneens vanaf het station Veurne evenwijdig aan de treinsporen richting kanaal Nieuwpoort-Duinkerke, maar buigt af voor dit kanaal en loopt vervolgens via de Nieuwpoortkeiweg, Veurnekeiweg en Toekomstlaan naar de dorpskern van Oostduinkerke. Daar gaat het via de Leopold II-laan tot op de Koninklijke Baan.

Bron: Knack

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [De Lijn] Stads- en Streekvervoer Vlaanderen (België) door Nieuws » wo 29 feb 2012 12:51

Meer trams, véél minder bussen in Antwerpen

29 februari 2012

ANTWERPEN/MERKSEM/EKEREN/BERCHEM/WIJNEGEM/BOECHOUT - De besparingsplannen van de Lijn in de Antwerpse stadsregio werden gisteren volledig bekendgemaakt. De Lijn zal inzetten op het Antwerps tramaanbod, wat ten koste gaat van het busaanbod.

Gisteren maakte De Lijn de besparingsplannen voor de stadsregio bekend aan de Antwerpse tram- en buschauffeurs. Zoals eerder bekend raakte, zal de openbare vervoersmaatschappij drastisch snoeien in haar busaanbod. Zo zullen 991 bussen per dag uit het Antwerpse straatbeeld verdwijnen. Volgens De Lijn zal dit nadeel voor de reiziger gecompenseerd worden door de uitbreiding en stroomlijning van haar tramaanbod. ‘De hervorming wordt mogelijk gemaakt door de verlenging van tramlijnen tot in Wijnegem en Boechout, en later ook naar Ekeren en het Eilandje', zegt Lijn-woordvoerder Koen Peeters.

Voor de mensen in de stadsrand wordt het echter veel moeilijker om rechtstreeks in het stadscentrum te geraken. Veel streekbussen zullen een eindhalte hebben aan twee grote verkeersknooppunten: Merksem (Keizershoek) en Berchem (station). Daar zal je van de bus op een tram moeten overstappen om in het centrum te geraken. Aan beide punten zullen ter compensatie extra trams vertrekken, waarvoor sommige stadslijnen stevig werden hertekend. Zo zal onder meer een nieuwe tramlijn (lijn9) van Eksterlaar (Deurne) via Berchem naar Linkeroever rijden. Door die nieuwe verbinding met Linkeroever kan tramlijn2 van Hoboken naar Merksem rijden, in plaats van naar Linkeroever.

‘De besparingsronde bood, naast een zware inspanning, ook de mogelijkheid om zaken te herschikken en te stroomlijnen', zegt Koen Peeters.

Vooral het noorden van Antwerpen lijkt hard te worden getroffen door de hervormingen. Vakbondsman Freddy De Wilder (ACV) vreest dat veel leerlingen uit Brasschaat, Kapellen en Ekeren in de problemen zullen komen. En ook in Deurne vrezen de vakbonden voor problemen. ‘Veel kinderen zitten daar nu soms al anderhalf uur op stampvolle bussen. We kunnen enkel vaststellen dat De Lijn voorrang geeft aan een verbinding met Wijnegem Shopping Center', zegt ACOD-woordvoerder Francis Lafosse.

Volgende week zal de Lijn informatiesessies houden voor haar werknemers. In de week van 12maart volgen verdere onderhandelingen met de vakbonden. Die plannen voorlopig geen acties die de reizigers zullen voelen. ‘We willen de sympathie van de reiziger. Tenslotte streven we hetzelfde doel na', zegt Els Madereel van het ACLVB.

Bron: Het Nieuwsblad

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [De Lijn] Stads- en Streekvervoer Vlaanderen (België) door Nieuws » wo 29 feb 2012 12:52

De concrete wijzigingen

29 februari 2012

ANTWERPEN - Zowel de bus- als de tramverbindingen worden in de Antwerpse regio flink dooreengeschud.

Stadslijnen 9 en 14 worden geïntegreerd in de streeklijnen naar Lier, Duffel en Kontich. Die lijnen krijgen een eindhalte aan Berchem-station. Daar moeten reizigers overstappen op trams4, 9 en 11.

Buslijn 19 krijgt haar eindhalte op de Boekenberglei. De bestemming Wenigerstraat wordt verzekerd door buslijn 244.

Het traject van buslijn 23 wordt ingekort tot de Rooseveltplaats. Van daar kunnen reizigers met bestemming Zuid overstappen op een tram.

Buslijnen 28 en 123 vallen weg en worden geïntegreerd in de lijnen640 en 650. Lijn 650 krijgt haar eindhalte aan het station Antwerpen-Luchtbal. Reizigers kunnen er overstappen op tram6.

Het traject van buslijn 33 wordt een maal per uur verlengd tot Ekeren. Hierdoor verdwijnen de buslijnen 660 en 661.

Lijn 440 - Essen - Herentals: Het aanbod op het trajectgedeelte Essen - Brecht wordt beperkt tot de piekuurritten.

Lijn 640 - Loenhout - Antwerpen: Verlenging buslijn met trajectgedeelte Loenhout - Brecht-Noorderkempen.

Het belbusgebied Essen - Kalmthout wordt uitgebreid tot Wuustwezel.

Lijn 780 - Wijnegem - Kapellen - Zandvliet: Frequentieverhoging van 1 naar 2x/uur op trajectgedeelte Hoevenen - Brasschaat.

Lijn 730 - Brasschaat - Antwerpen: Buslijn wordt tussen Ekeren en Brasschaat rechtgetrokken via Lage Kaart zodat Klina sneller wordt bereikt.

Trams:
Tram 9 rijdt van Eksterlaar naar Linkeroever. Tramlijn4 rijdt voortaan van Hoboken naar Silsburg en neemt deels het traject van lijn 8 over.

Merksem krijgt versterking van lijn2. Die rijdt voortaan van Hoboken naar Merksem.

Tramlijn 12 krijgt er een stuk traject bij: vanaf de Bolivarplaats rijdt hij verder naar de Groenplaats

Vanaf het voorjaar rijden de trams op lijnen 5 en 10 vanaf Deurne door tot Wijnegem. In het najaar rijdt tram 15 van Mortsel door naar Boechout.

Alle tramlijnen, behalve lijnen11 en 12, krijgen een frequentie van 8 minuten tijdens spits en 10 minuten tijdens de daluren. (tramlijnen 11 en 12 respectievelijk 10 en 12 minuten)

Bron: Het Nieuwsblad

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [De Lijn] Stads- en Streekvervoer Vlaanderen (België) door Nieuws » vr 20 apr 2012 10:51

Zwartrijder met vuurwapen, staking bij De Lijn

20 april 2012

Bij de Lijn is een spontane staking uitgebroken in de stelplaats Asse. Een reiziger die niet gratis de bus op mocht haalde een vuurwapen boven aan halte Ribaucourt in Molenbeek.

Door de staking is er hinder op onder meer de lijnen Brussel-Aalst en Brussel-Asse.

De chauffeurs staken na een geval van agressie gisteren in Molenbeek. "Dinsdagmiddag wilde een reiziger zonder vervoersbewijs of geld opstappen aan de halte Ribaucourt”, vertelt Sara Somers van De Lijn op FM Brussel. “De reiziger heeft daarop een vuurwapen getoond en is opgestapt. De chauffeur heeft de rit verder gezet en een aantal haltes verder is de reiziger afgestapt.”

Niemand raakte gewond bij het voorval, maar de chauffeur verkeerde wel in shock.

Vakbondsman Erwin Vancauwenberg (ACV Openbare Diensten) verwacht dat de staking nog de hele dag duurt. Hij geeft ook aan dat het moeilijk is om nog meer veiligheidsmaatregelen te vragen aan de overheid, die nog maar net het maatregelenpakket in Brussel uitbreidde. Dat gebeurde naar aanleiding van de dood van Iliaz Tahiraj, een supervisor van MIVB.

Extra controleurs in Molenbeek lijken de vakbondsman wel een goed idee. Het is immers niet de eerste keer dat De Lijn er moeilijkheden heeft met reizigers of andere personen. Zo was er afgelopen dinsdag ook nog een geval van agressie.

Wie informatie wil over zijn bus, surft best naar www.delijn.be.

Bron: Brussel Nieuws

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [De Lijn] Stads- en Streekvervoer Vlaanderen (België) door Nieuws » vr 20 apr 2012 21:47

Politie krijgt gratis camerabeelden van openbaar vervoer

20 april 2012

De politie krijgt gratis vrije toegang tot de camerabeelden van het openbaar vervoer en de nucleaire sites. Dat heeft de ministerraad beslist op voorstel van minister van Binnenlandse Zaken Joëlle Milquet (cdH).

Bovendien zullen de veiligheidsagenten van het openbaar vervoer de identiteitskaart van een reiziger kunnen vragen. Als de reiziger een misdrijf heeft gepleegd of als de veiligheid van de reizigers ernstig in gevaar komt, dan kunnen de veiligheidsagenten de dader twee uur vasthouden in afwachting van de politie in plaats van 30 minuten nu.

Veiligheidsagenten van het openbaar vervoer zullen ook kunnen tussenkomen in tram-, bus- en treinstations en in een straal van 15 meter rond een tram, bus of trein die bij een ongeval of een misdrijf is betrokken geraakt.

Bron: Zita

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [De Lijn] Stads- en Streekvervoer Vlaanderen (België) door John » za 21 apr 2012 23:31

Nieuws schreef:Bij de Lijn is een spontane staking uitgebroken in de stelplaats Asse. Een reiziger die niet gratis de bus op mocht haalde een vuurwapen boven aan halte Ribaucourt in Molenbeek.
Naar nu blijkt was het een politieagent die undercover aan het werk was en zijn politie-identificatiebewijs was vergeten. Zoiets kan ook echt alleen maar in België emo

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: [De Lijn] Stads- en Streekvervoer Vlaanderen (België) door groentje » zo 22 apr 2012 17:30

Nou, wellicht kan het ook elders, maar bij ons gebeuren die dingen blijkbaar toch net iets frequenter.

groentje
Medewerker Infrabel
Medewerker Infrabel
Berichten: 1530
Geregistreerd: vr 09 jan 2004 01:35
Woonplaats: Brussel, België
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: [De Lijn] Stads- en Streekvervoer Vlaanderen (België) door John » zo 22 apr 2012 21:47

Excusez-moi, het was ook wat ironisch bedoelt. Maar dat neemt niet weg dat deze rechercheur wat mij betreft echt een aantal ernstige beroepsfouten heeft gemaakt.

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: [De Lijn] Stads- en Streekvervoer Vlaanderen (België) door groentje » zo 22 apr 2012 21:54

Inderdaad, ja. Geen legitimatie: betalen. Zelfs zonder uniform is het in principe betalen, maar goed. En een revolver tonen om de discussie te beëindigen, dat is me ook een inschattingsfout van ik weet het niet meer.

groentje
Medewerker Infrabel
Medewerker Infrabel
Berichten: 1530
Geregistreerd: vr 09 jan 2004 01:35
Woonplaats: Brussel, België
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
 

Plaats een reactie

Volgende

Keer terug naar Bus, tram, metro en overig OV in het buitenland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


cron