Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Bus, tram, metro en overig OV  • Bus, tram, metro en overig OV in het buitenland
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

[De Lijn] Vlaanderen

Nieuws, vragen en discussies over het bus, tram, metro en het overig OV in het buitenland.

Plaats een reactie

Bericht Re: [De Lijn] Stads- en Streekvervoer Vlaanderen (België) door groningen » di 22 mei 2012 07:25

Het is me toch gelukt; Antwerpen - Oostende komt op ongeveer 6 uur via Lokeren, Gent, Eeklo en Wenduine.
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Berichten: 5484
Geregistreerd: zo 08 nov 2009 23:17
Woonplaats: Groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: [De Lijn] Stads- en Streekvervoer Vlaanderen (België) door groningen » wo 29 aug 2012 08:49

Spontane staking bij De Lijn Waasland na agressie

29 augustus 2012

In het Waasland hebben chauffeurs van De Lijn het werk neergelegd. Gisteren is een collega-chauffeur zwaar toegetakeld. Een tiental jongeren sloegen op de lijn Melsele-Antwerpen een chauffeur bewusteloos. Acht van hen werden opgepakt, maar zijn voorlopig weer vrij. De bussen rijden niet zoals gepland.

De feiten gebeurden iets na acht uur gisteravond op buslijn 81 tussen Melsele en Zwijndrecht. De buschauffeur kreeg verschillende slagen in het gezicht en moest naar het ziekenhuis worden overgebracht.

De chauffeur kreeg het met de jongeren aan de stok omdat enkele van hen hun voeten op de stoelen hadden gelegd. Volgens de vakbond is op de camerabeelden ook duidelijk te zien dat de jongeren gebruik maakten van de noodopening. Dat betekent dat niet alleen dat de deuren openen, maar dat ook het remsysteem in werking treedt, waardoor reizigers kunnen struikelen en uit de bus vallen.

Dat de chauffeur door een groep aangevallen werd, is volgens Isabel Colbrandt van De Lijn uitzonderlijk. "Zoiets hebben we nog nooit meegemaakt, dat jongeren in groep een chauffeur aanvallen."

De jongeren konden snel worden ingerekend omdat er zich op de bus een politieman in burger bevond. Hij alarmeerde zijn collega's, die de acht jongeren enkele haltes verder konden onderscheppen. De anderen konden ontkomen. De opgepakte jongeren werden na een tijdje weer vrijgelaten tot het onderzoek uitsluitsel geeft over de identiteit van de daders.

Bron: De redactie
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Berichten: 5484
Geregistreerd: zo 08 nov 2009 23:17
Woonplaats: Groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: [De Lijn] Stads- en Streekvervoer Vlaanderen (België) door bobke90 » do 07 feb 2013 11:16

Grootste investering van De Lijn ooit'

Vervoersmaatschappij De Lijn schaft 386 nieuwe bussen aan voor een recordbedrag van 93 miljoen euro. Dat besliste de Vlaamse regering. Daarmee wordt tegemoetgekomen aan de verzuchtingen van de Vlaamse busindustrie.
Volgens Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) gaat het om 'de grootste investering van De Lijn ooit'. Onder de 386 nieuwe bussen zijn er er 'slechts' 160 bussen besteld bij de Franse busbouwer Irisbus.

Volgens Vlaams minister-president Kris Peeters is er met de busbestelling gezorgd voor een 'evenwichtig verhaal'. Bovendien is met de bestelling van de hybride bussen volgens Peeters een serieuze stap richting toekomst gezet.

Crevits komt met de bestelling tegemoet aan de verzuchtingen van de Vlaamse busbouwers Van Hool en VDL. Enige tijd geleden ontstond er immers een polemiek rond die busbestelling toen bleek dat bij het Franse Irisbus een order geplaatst zou worden voor 237 bussen, tot grote consternatie van de Vlaamse busindustrie.

Dat gaat nu dus niet door en de Vlaamse busbouwers krijgen een groter deel van de koek. Samen mogen ze nu 103 bussen bouwen. Van Hool mag nu 35 bussen leveren, waarvan 5 waterstofbussen en 3 elektrische bussen. VDL Roeselare mag nu 68 bussen bouwen, waarvan 41 extra microbussen.

Er volgt nog een aanbesteding voor 123 hybride bussen. Dat alles is samen goed voor 386 bussen.

Momenteel telt De Lijn ongeveer 2.000 bussen. Daarvan wordt een vijfde - de meest vervuilende en minst zuinige bussen - nu met de nieuwe bestelling vervangen. Aan de investering hangt een prijskaartje van 93 miljoen euro, de grootste bestelling ooit van De Lijn.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 130206_037

bobke90
Berichten: 83
Geregistreerd: zo 28 feb 2010 16:10
Bericht Re: [De Lijn] Vlaanderen door Nieuws » wo 05 jun 2013 11:35

‘De Lijn schaft elke dag ritten af door verouderde kusttrams’

5 juni 2013

OOSTENDE - Dagelijks moet de kusttram tientallen ritten afschaffen door het verouderde materiaal. Dat zegt ACOD Tram-Bus-Metro. Mobiliteitsminister Hilde Crevits (CD&V) garandeert in een reactie dat er maatregelen komen.

Alle dagen komt De Lijn trams te kort. Bijna de helft van het aantal trams staat achter in onderhoud. De stellen vertonen volgens ACOD ernstige problemen door roest, er sijpelt water binnen bij regenweer en er duiken met de regelmaat van de klok ook elektronicastoornissen op. ‘De trams dateren van 1981 en tonen al geruime tijd gebreken’, zegt Guido Steelandt van ACOD. Al die problemen samen hebben ook gevolgen voor de reizigers en de chauffeurs. ‘Soms zitten de trams nokvol door het gebrek aan stellen of door afgeschafte ritten. Dat leidt tot vertragingen, maar ook tot ergernis en zelfs agressie bij de gebruikers. Bovendien zijn de oude stellen gevaarlijk voor de verkeersveiligheid.’

ACOD trekt aan de alarmbel omdat een oplossing in het beste geval pas voor binnen een vijftal jaar is, zo luidt het. ‘Als er morgen een beslissing wordt genomen door Hilde Crevits, dan moeten we nog jaren wachten.’

‘Er wordt momenteel een dossier opgesteld door De Lijn. Dat moet uitwijzen of er nieuwe trams moeten komen of dat een grondige renovatie van de huidige stellen volstaat’, reageert het kabinet van de minister.

Bron: Nieuwsblad

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [De Lijn] Vlaanderen door groningen » do 12 sep 2013 09:52

Buskaart verdubbelt in prijs

12 september 2013

Wie een tienrittenkaart van De Lijn gebruikt, betaalt daar binnenkort het dubbele voor. De stad komt niet langer tussen in de aankoop van zo’n kaart. Daardoor betalen Mechelaars voortaan 1 euro per busrit in plaats van vijftig cent. Al sinds 1998 kwam de stad voor de helft tussen als Mechelaars een tienrittenkaart kochten van De Lijn.

Dat ze dat nu niet meer doet, valt niet in goede aarde bij de oppositie. ‘Alweer een serieuze meerkost voor de Mechelaars’, zegt Karel Geys (SP.A). ‘Tussen de negen- en de tienduizend Mechelaars gebruiken de tienrittenkaart in plaats van een abonnement. Trouwe busgebruikers worden nu alweer ontmoedigd om nog langer van het openbaar vervoer gebruik te maken.’

De maatregel gaat in vanaf 1 januari. ‘De Lijn zal de kaart sowieso vervangen door de Mobib-kaart, die geldt voor het volledige openbare vervoersnet in Vlaanderen en Brussel. Wij komen ook nog altijd tussen in de aanschaf van de Buzzy Pazz, een kaart voor jongeren. Daarvoor hebben wij 105.000 euro gereserveerd of een tussenkomst van 33 procent in de aanschaf van de kaart. Verder promoten wij het TOV-biljet waarmee je met het openbaar vervoer naar de stad komt en ’s avonds met de taxi weer naar huis kan. Het gratis openbaar vervoer voor grote evenementen blijft ook bestaan.’

Bron: Nieuwsblad
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Berichten: 5484
Geregistreerd: zo 08 nov 2009 23:17
Woonplaats: Groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: [De Lijn] Vlaanderen door groentje » zo 15 sep 2013 19:06

Het gaat hier om een derdebetalerssysteem, waarbij de stad Mechelen de helft bijlegt voor de kaartjes gekocht voor ritten in Mechelen. Gewone Lijnkaartjes zijn er immers ook geldig, maar zijn dus dubbel zo duur (of iets minder goedkoop, zo je wil), en zullen dus in de toekomst de enige bruikbare kaartjes worden.

groentje
Medewerker Infrabel
Medewerker Infrabel
Berichten: 1530
Geregistreerd: vr 09 jan 2004 01:35
Woonplaats: Brussel, België
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: [De Lijn] Vlaanderen door Nieuws » ma 20 jan 2014 06:56

Topman De Lijn: niet langer bussen tot in elke uithoek

20 januari 2014

De Lijn wil volop inzetten op de steden. Dat ook op het platteland iedereen op 750 meter van zijn deur een bus moet hebben, wil topman Roger Kesteloot ter discussie stellen.

De volgende Vlaamse regering zal meer moeten investeren in openbaar vervoer. Daarbij zullen harde keuzes gemaakt moeten worden. De basismobiliteit – die iedereen een halte en een aanbod op 750 meter van zijn woning garandeert – moet daarom ter discussie gesteld worden. ‘Niet het recht op mobiliteit, maar wel de manier waarop het vandaag ingevuld wordt’, licht Roger Kesteloot, de directeur-generaal van De Lijn, toe bij zijn verlanglijstje voor de volgende regering. ‘Niet dat we het aanbod willen afbouwen, maar het zal creatiever ingevuld moeten worden, eventueel in overleg met de lokale besturen.’

Socioloog Ignace Glorieux (VUB) onderzocht in 2007 de sociale effecten van de basismobiliteit. ‘Je zal maar in de Westhoek wonen, geen auto hebben en bejaard zijn. Dan is het wegvallen van de bus geen goed nieuws. Maar ik begrijp dat buslijnen die amper gebruikt worden, te veel kosten en te weinig opbrengen. Het is dan aan de politiek om de afweging te maken en te beslissen.’

De basismobiliteit is decretaal vastgelegd in 2001. Het was een van de paradepaardjes van toenmalig minister van Mobiliteit Steve Stevaert (SP.A). Ook dat andere pronkstuk van Stevaert, gratis openbaar vervoer voor 65-plussers, mag voor Kesteloot sneuvelen. ‘Alleen wie een laag inkomen heeft, zou vermindering mogen krijgen. Dat is billijker’, zegt de directeur-generaal. Tegelijk wil hij een vrijere hand in het bepalen van gedifferentieerde tarieven. Wie een ‘beter’ product van De Lijn gebruikt (bijvoorbeeld snellere bussen of trams), zou meer aangerekend worden.

Bron: Nieuwsblad

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [De Lijn] Vlaanderen door Nieuws » do 27 maart 2014 12:42

Vlaamse universiteiten pleiten voor minder bus- en tramlijnen

Op het platteland heb je maar één bus per uur. Als die niet zo stipt is, dan heb je er eigenlijk niet zoveel aan (Erik De Deyn, KU Leuven)
Door lijnen en haltes te schrappen, komt er ruimte voor een hogere frequentie en een snellere bediening


27 maart 2014

Minder lijnen en minder haltes voor bus en tram. Paradoxaal genoeg is dat de toekomst van het openbaar vervoer. Dat blijkt althans uit een groot onderzoek van de Vlaamse universiteiten. "Vlaanderen moet prioriteiten stellen."

Drie jaar lang onderzocht een team van onderzoekers de wisselwerking tussen het openbaar vervoer en de verstedelijking in Vlaanderen. Onder andere de KU Leuven, de UHasselt, de Université Paris-Est en ontwerpbureau BUUR namen deel aan het onderzoek. Marcel Smets, de voormalige Vlaamse bouwmeester, coördineerde het huzarenstukje.

De conclusie: het openbaar vervoersnet in Vlaanderen is te fijnmazig. Door te veel kleine bus- en tramlijnen ontstaat een soort spaghettiknoop die de kwaliteit van het hele netwerk onderuithaalt. "Op het platteland heb je maar één bus per uur, soms per twee uur. Als die bus dan ook niet zo stipt is, dan heb je er eigenlijk niet zoveel aan", stelt Erik De Deyn van de KU Leuven.

De oplossing is snoeien om te groeien. Als het van de onderzoekers afhangt, kan Vlaanderen beter een aantal buslijnen en -haltes schrappen. "Als we de maaswijdte vergroten, kunnen we meer bussen per lijn laten rijden. Dat betekent dus een hogere frequentie en ook een snellere bediening."

Het nadeel is dat de zogenaamde basismobiliteit, het principe dat iedereen op 750 meter van de voordeur een bushalte moet hebben, dan niet langer houdbaar zou zijn. "Wij pleiten niet voor de afschaffing van de basismobiliteit, wel voor een andere invulling", zegt De Deyn.

Roger Kesteloot, de topman van De Lijn, veroorzaakte in januari al een storm van verontwaardiging toen hij de basismobiliteit in vraag durfde te stellen. Kesteloot vindt dat er keuzes moeten worden gemaakt. Hij wil vooral bussen inzetten in steden en verstedelijkte gebieden, omdat de mobiliteitsbehoefte daar het grootst is. Maar voor de vakbonden bij De Lijn en de getroffen gemeenten is dat onaanvaardbaar.

De Vlaamse vervoersmaatschappij krijgt jaarlijks 1 miljard euro aan werkingsmiddelen, terwijl haar inkomsten amper 15 procent van haar kosten dekken. De voorbije jaren voerde De Lijn daarom forse besparingen door. In 2009 kwam er ook een wervingsstop. Bij elke werknemer die vertrekt, gaat De Lijn eerst grondig na of die echt vervangen moet worden.

Nu moet De Lijn ook op zoek naar meer drastische maatregelen. Maar op dat vlak staan de Vlaamse politieke partijen lijnrecht tegenover elkaar. Zo verdedigen de Vlaamse socialisten de basismobiliteit met hand en tand. De N-VA is er dan weer van overtuigd dat die haar grenzen heeft bereikt.

De onderzoekers pleiten voor een sterke toekomstvisie op het openbaar vervoer. Vanavond organiseren ze in de Brusselse KVS een debat met de voormalige Antwerpse burgemeester Patrick Janssens (sp.a), voormalig Kortrijks burgemeester Stefaan De Clerck (CD&V), Roger Kesteloot en nog een heleboel andere vertegenwoordigers van mobiliteitsorganisaties.

De Morgen / Belga

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [De Lijn] Vlaanderen door Nieuws » do 27 maart 2014 12:59

65-plussers zullen vanaf september chippen op tram en bus

27 maart 2014

Vanaf september zullen 65-plussers, die gratis rijden met De Lijn, zich moeten registreren bij het opstappen. Een half miljoen 65-plussers hebben al een uitnodiging gekregen om hun lopend abonnement in te wisselen voor een Mobib-kaart met chip. Zowat de helft ging daar al op in, zei Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits donderdagochtend in de bevoegde commissie van het Vlaams parlement in antwoord op een vraag van Jan Roegiers (sp.a).

Het gaat om een belangrijke stap in de uitvoering van het langverwachte nieuwe registratie- en ticketingsysteem (ReTiBo-systeem). Momenteel is het immers onduidelijk hoeveel ouderen gebruik maken van hun gratis abonnement. Als ze 'chippen' bij het opstappen, krijgt De Lijn een duidelijker beeld.

Daarvoor moeten natuurlijk ook de trams en bussen worden uitgerust met nieuwe validatietoestellen en een boordcomputer voor de bestuurder. "Daar ligt De Lijn voor op schema", zei Crevits donderdag. "Al 77 procent van de voertuigen is inmiddels uitgerust. Eind dit jaar moeten alle trams en bussen beschikking hebben over het nieuwe systeem."

Met de nieuwe boordcomputer zullen de bestuurders op termijn ook de verkeerslichten kunnen beïnvloeden waar dat nuttig blijkt. De eerste resultaten van een proefproject op de lijn Brussel-Leuven zijn alvast positief.

In het najaar van 2014 zal de Mobib-kaart in Brussel al kunnen worden gebruikt op de voertuigen van zowel De Lijn, MIVB als TEC. De uitrol van de Mobib-kaart voor alle reizigers in Vlaanderen is wellicht iets voor 2016.

Jan Roegiers toonde zich donderdag tevreden met het antwoord van de minister. "De helft van de aangeschreven 65-plussers heeft de Mobib-kaart al aangevraagd. Dit toont dat openbaar vervoer dus een bijzonder belangrijk vervoersmiddel is voor deze doelgroep. Ik hoop dat de volgende regering hier rekening mee zal houden."

HLN

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [De Lijn] Vlaanderen door groningen » wo 30 apr 2014 10:35

Van je collega's moet je het hebben.

Dorpscentrum muurvast omdat buschauffeurs half uur ruziën over voorrang

30 april 2014

Een vete tussen twee vrouwelijke chauffeurs van De Lijn heeft gisteren een triest hoogtepunt bereikt in het centrum van Zandhoven. Toen ze beiden vanuit een zijstraat de Liersebaan opreden, stonden hun gelede bussen neus aan neus. Geen van beiden wilde van wijken weten. ‘De reizigers werden bijna een halfuur gegijzeld’, zegt de woordvoerder van De Lijn. ‘De twee riskeren een sanctie, zelfs ontslag.’

De hoofdrolspelers waren twee vrouwelijke buschauffeurs, die elkaar niet kunnen luchten. Al jaren. Ze werken beiden in de stelplaats van Broechem. De oudste is 49 jaar en is al dertien jaar in dienst van De Lijn. De jongste is 44 jaar en rijdt al zestien jaar met een autocar van De Lijn. Door een ongelukkig toeval kruisten ze elkaar om 11 uur.

De ene vrouw bestuurde een harmonicabus op de lijn 420 van Antwerpen naar Herentals. De andere bestuurster verzorgde lijn 427, de sneldienst van Herentals naar Antwerpen. Toen beide voertuigen de Liersebaan opreden, elk uit een andere zijstraat, kon geen van beide bestuursters haar manoeuvre uitvoeren. Een van de twee moest achteruit rijden om de knoop te ontwarren, maar dat weigerden ze alletwee.De bestuurster van de sneldienst is toen uitgestapt. ‘Zij zegt dat zij voorrang heeft, maar dat is niet zo’, zei ze tegen omstanders. ‘Ik was hier voor haar en ben al een eind verder op de Liersebaan. Zij moet dus achteruit.’ Uiteindelijk kwamen er drie controleurs van De Lijn en de politie aan te pas om te bemiddelen en een van de twee te overtuigen haar autocar een stukje achteruit te rijden.

Bron: Nieuwsblad
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Berichten: 5484
Geregistreerd: zo 08 nov 2009 23:17
Woonplaats: Groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: [De Lijn] Vlaanderen door SuperGhost » wo 30 apr 2014 14:14

ach nee
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: [De Lijn] Vlaanderen door PvdO » do 01 mei 2014 17:03

[feministmodus] Typisch dat er zo uitdrukkelijk wordt vermeld dat het vrouwen zijn... [/feministmodus]

Anyway en de volwassen omstanders maar aan hun kinderen uitleggen dat je met overleggen alles oplost als je later groot bent...

PvdO
Berichten: 593
Geregistreerd: vr 18 mei 2012 16:24
Woonplaats: Lund (S)
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: [De Lijn] Vlaanderen door SuperGhost » do 01 mei 2014 22:44

Dit voorbeeld geeft die ouders anders wel gelijk, want er werd niet overlegd door die 2 chauffeurs.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: [De Lijn] Vlaanderen door Nieuws » ma 01 sep 2014 13:29

De Lijn moet komende 5 jaar 61 miljoen euro besparen

1 september 2014

Openbare vervoersmaatschappij De Lijn moet de komende 5 jaar 61 miljoen euro besparen. Dat weet de krant De Morgen. Dat bedrag maakt bijna 6% uit van het totaalbudget van De Lijn. De kans is groot dat een bus- of tramticket duurder zal worden.

Concrete cijfers of maatregelen zijn er nog niet. Die moet de Vlaamse regering nog vastleggen in de begrotingsgesprekken. Maar volgend jaar zou De Lijn al voor 30 miljoen euro op dieet moeten gaan. De besparingen zouden zo zwaarder uitvallen dan tot nu werd aangenomen.

De vakbonden zijn boos omdat ze niet werden geraadpleegd en spreken van afbraakpolitiek. "We zijn helemaal niet tevreden. De afgelopen jaren zijn er al zware besparingsoefeningen doorgevoerd bij De Lijn. Ons werd gezegd "we gaan snoeien om te groeien" en nu blijkt dat met de nieuwe rechtse regering er geen sprake is van groei", aldus Rita Coeck van de socialistische vakbond.

"Reiziger gaat meer betalen voor minder aanbod"
Momenteel dekt De Lijn 15% van haar kosten. Dat er zo veel zal moeten bespaard worden, zullen de reizigers volgens de vakbond ongetwijfeld voelen. "De reiziger gaat meer betalen voor minder aanbod", zegt Rita Coeck. En ook het personeel zal het voelen dat De Lijn de broeksriem moet aanspannen. "Van het personeel zal er meer flexibiliteit gevraagd worden en er zal minder tewerkstelling zijn bij De Lijn."

Bron: De Redactie / VRT

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [De Lijn] Vlaanderen door groningen » zo 01 feb 2015 18:04

De Lijn moet dubbel zo zwaar besparen

1 februari 2015

De besparingen bij De Lijn vallen veel hoger uit dan gedacht. Bij ongewijzigd beleid wordt de broeksriem tegen 2019 voor 112,5 miljoen aangespannen, en niet voor 61 miljoen, zoals de Vlaamse regering heeft begroot. Als we de begroting van de Vlaamse regering erop nakijken, blijkt dat De Lijn tegen 2019 liefst 61 miljoen euro moet besparen, te beginnen met 34,8 miljoen dit jaar. Maar in de praktijk snijdt de budgettaire oefening nog een stuk dieper. Voor de commissie Mobiliteit van het Vlaams Parlement heeft de directeur-generaal van De Lijn Roger Kesteloot de reële inspanning voor dit jaar begroot op 46,3 miljoen euro. En volgens een intern document rekent De Lijn op een uiteindelijke besparing van ongeveer 115 miljoen euro.

Bron: Het Belang van Limburg
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Berichten: 5484
Geregistreerd: zo 08 nov 2009 23:17
Woonplaats: Groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: [De Lijn] Vlaanderen door Meltrain » ma 23 maart 2015 17:53

Op 18 april gaat in Antwerpen de nieuwe tramlijn 8 rijden. Deze rijdt tussen Astrid en P+R Wommelgem en maakt tussen Astrid en halte Muggenberg gebruik van de "Reuzenpijp", de al 30 jaar geleden aangelegde tunnel onder de Turnhoutsebaan.
Onderweg wordt alleen station Zegel aangedaan.

Ter gelegenheid hiervan zijn er verschillende activiteiten.
Zie hiervoor: www.tramstad.be

Meltrain
Berichten: 1444
Geregistreerd: wo 29 nov 2006 17:47
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: [De Lijn] Vlaanderen door groningen » ma 07 sep 2015 09:45

De Belgen zijn wel een vooruitstrevend volkje. Op het "busstation" van Putte hangt dus geen dienstregeling (meer), maar een QR code die je moet scannen.
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Berichten: 5484
Geregistreerd: zo 08 nov 2009 23:17
Woonplaats: Groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: [De Lijn] Vlaanderen door wauwthur » ma 07 sep 2015 12:14

Dat is natuurlijk dramatisch slecht. Extra service met een QR code verkrijgen is prima, maar standaard service als haltevertrekstaten, horen gewoon opgehangen te worden.
Alle berichten op persoonlijke titel.

wauwthur
Medewerker Syntus
Medewerker Syntus
Berichten: 698
Geregistreerd: ma 30 aug 2010 20:25
Woonplaats: Enschede
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 8 keer
 

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Bus, tram, metro en overig OV in het buitenland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


cron