Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Bus, tram, metro en overig OV  • Bus, tram, metro en overig OV in het buitenland
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

[MIVB] Brussel

Nieuws, vragen en discussies over het bus, tram, metro en het overig OV in het buitenland.

Plaats een reactie

Bericht [MIVB] Brussel door Giuseppe » zo 28 maart 2010 18:18

Playertwo schreef:Bijkomend nadeel is dat er eigenlijk geen metronet is, maar alleen een bus- en tramnet naast de zessporige tunnelbuis. .
Huh heb ik wat gemist? Ik zou zeggen kijk eens goed voordat je zoiets zegt
Wikipedia schreef:De Brusselse metro vormt de ruggengraat van het openbaar vervoer in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Sinds de opening in 1976 is het net uitgegroeid tot een lengte van 38 kilometer, verdeeld over vier lijnen waaraan in totaal 59 stations liggen

Giuseppe
Berichten: 167
Geregistreerd: zo 13 jul 2008 18:32
Woonplaats: Maastricht
Bericht Re: België: NMBS en Infrabel door John » zo 28 maart 2010 18:38

Brussel heeft als enige stad in de Benelux een systeem wat de naam metro werkelijk waard is knipoog

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: België: NMBS en Infrabel door ino94 » zo 28 maart 2010 19:04

Laatst werd er nog door de stad en mensen eromheen gezegd dat het metronet in Brussel niet belangrijk is voor de ontwikkeling van het ov daar.

ino94
Berichten: 3843
Geregistreerd: wo 11 nov 2009 19:11
Woonplaats: Leiden!
Bericht Re: België: NMBS en Infrabel door AlexNL » zo 28 maart 2010 22:12

John schreef:Brussel heeft als enige stad in de Benelux een systeem wat de naam metro werkelijk waard is knipoog

En Rotterdam niet dan?

Avatar gebruiker
AlexNL
Berichten: 3240
Geregistreerd: za 22 nov 2008 00:13
Woonplaats: Ergens
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 18 keer
Bericht Re: België: NMBS en Infrabel door John » zo 28 maart 2010 22:58

Rotterdam heeft een regionaal lightrailnet met tunnels voor de oost/west en de noord/zuid as door het centrum engel

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: België: NMBS en Infrabel door Playertwo » ma 29 maart 2010 18:56

Playertwo schreef:Bijkomend nadeel is dat er eigenlijk geen metronet is, maar alleen een bus- en tramnet naast de zessporige tunnelbuis. .
Giuseppe schreef:Huh heb ik wat gemist? Ik zou zeggen kijk eens goed voordat je zoiets zegt
Wikipedia schreef:De Brusselse metro vormt de ruggengraat van het openbaar vervoer in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Sinds de opening in 1976 is het net uitgegroeid tot een lengte van 38 kilometer, verdeeld over vier lijnen waaraan in totaal 59 stations liggen
Vergissing van mijn kant. Altijd gedacht dat Brussel geen metro had, enkel premetro. En alles wat premetro is, zie ik overigens niet als metro omdat daar trams door een tunnel heen gaan.

Playertwo
Berichten: 3918
Geregistreerd: di 04 sep 2007 17:13
Woonplaats: Waar mijn huis woont
Bericht Re: België: NMBS en Infrabel door Giuseppe » di 30 maart 2010 11:17

^^ De volledige Brusselse metro is begonnen als premetro. De tunnels zijn stukje bij beetje bijgebouwd en pas op het moment dat er genoeg tunnels waren zijn er metro's gaan rijden. Dat zelfde gaat gebeuren met de noord-zuid premetro, na een verlenging tot Evere via Schaarbeek zal dat ook een echt metro worden.

Vanaf Diamant zal er dan weer een stukje premeto bijgebouwd worden onder het Meiserplein door, zodat de grote ring langzaam aan ook metrowaardig zal worden.

Giuseppe
Berichten: 167
Geregistreerd: zo 13 jul 2008 18:32
Woonplaats: Maastricht
Bericht Re: België: NMBS en Infrabel door John » wo 31 maart 2010 15:52

Giuseppe schreef:Dat zelfde gaat gebeuren met de noord-zuid premetro, na een verlenging tot Evere via Schaarbeek zal dat ook een echt metro worden.
Hoe concreet is dit plan? Volgensmij zijn nog redelijk recent de hoge perrons op de Noord/zuid premetro omgebouwd om de Spaanse methode (aan beide zijden een perron) mogelijk te maken.

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: België: NMBS en Infrabel door groentje » do 01 apr 2010 02:58

Men moet nog studeren hoe de route in Schaarbeek en ten zuiden van Albert moet gaan lopen, maar politiek is de consensus dat die metrolijn er moet komen. Andere wilde plannen van de MIVB zijn voorlopig het stadium van verre toekomstmuziek nog niet ontgroeid, zoals bijvoorbeeld het idee om de ringlijn te laten aftakken richting oosten en westen, om zo een overstapvrije verbinding tussen het zuidstation en het oosten van Brussel te creëren, en om het station Brussel-Luxemburg een metrostation te geven. Interessant leesvoer is daarvoor het IRIS2-plan.
Laatst geven een aantal niet-gouvernementele organisaties wel vrij succesvol tegengas met hun Cityvisionproject, die liever meer trams en bovengronds OV zien, met de redenering dat verplichte overstappen (met bijhorende wachttijd) de reisduur van heel wat mensen doet toenemen in plaats van afnemen als de metro nog maar eens zorgt voor het knippen van heel wat stadslijnen.
De lage perrons zijn overigens vrij makkelijk terug om te bouwen naar hoge perrons, zelfs zonder dat daarvoor het station buiten dienst moet.

groentje
Medewerker Infrabel
Medewerker Infrabel
Berichten: 1530
Geregistreerd: vr 09 jan 2004 01:35
Woonplaats: Brussel, België
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: België: NMBS en Infrabel door John » do 01 apr 2010 14:08

Ambitie genoeg dus in het Brusselse. De Noord/Zuid premetro heeft momenteel toch echt de grenzen van haar capaciteit bereikt ondanks de herziening van het net (alleen nog maar tram 3 en 4 over de gehele as met de lange nieuwe voertuigen). Wel opvallend dat er bij de verlening naar het Noorden zo weinig stations ingetekend staan in vergelijking met de huidige stationsdichtheid van het metronet. Wellicht wordt er al rekening gehouden met een doortrekking richting Zaventem? Ook een directe verbinding vanaf de HST-hub Brussel Zuid naar de Europese instellingen rond Luxemburg / Schuman lijkt me een goede zaak.

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: [MIVB] Metro en Premetro Brussel door Nieuws » di 20 apr 2010 12:33

Twee verdachten opgepakt na valstrik in Brusselse metro

20 april 2010

Maandagnamiddag zijn twee jongeren opgepakt die betrokken waren bij het incident in het metrostation Rogier, waarbij twee agenten van de spoorwegpolitie door een groep jongeren aangevallen werden. Het zou gaan om de twee jongeren die een vechtpartij gesimuleerd hebben om de aandacht van de agenten te lokken, maar of het inderdaad ging om een georkestreerde valstrik, moet verder onderzoek uitwijzen. Dat meldt het Brusselse parket.

Het incident gebeurde maandagnamiddag rond 16.30 uur. Een preventieambtenaar van de MIVB kreeg een klacht van twee Afrikaanse meisjes die meldden dat ze door twee jongens waren lastiggevallen. Even later begonnen dezelfde twee jongens herrie te maken.

Eén van hen hield daarbij zijn gezicht vast alsof hij een slag gekregen had. Twee agenten van de spoorwegpolitie kwamen af op het tumult, waarna de twee jongens plots versterking kregen van enkele tientallen andere jongeren. Volgens het Brusselse parket is het nog niet helemaal duidelijk of er op voorhand was afgesproken om de politie aan te vallen, dan wel of er de rellen ter plekke ontstonden.

De twee agenten incasseerden verschillende slagen en zijn respectievelijk een week en 10 dagen werkonbekwaam. De politie slaagde er wel in de twee aanstokers op te pakken. Het ging om een 17-jarige en een 19-jarige, beiden uit Anderlecht.

Voor de jongen van 17 vraagt het parket aan de jeugdrechter een plaatsing in een open instelling, voor de andere jongeman wordt de aanhouding gevraagd. Die laatste moest dinsdag ook voor de rechtbank verschijnen voor een paar handtasdiefstallen.

Bron: Het Nieuwsblad

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [MIVB] Metro en Premetro Brussel door Nieuws » wo 21 apr 2010 11:23

'Brussel wordt elke dag gevaarlijker'

21 april 2010

BRUSSEL - De twee leden van de Brusselse metrobrigade die maandagnamiddag in station Rogier aangevallen werden door een dertigtal jongeren likken hun wonden. Eén van hen, Joris Kerckhof (31), wil dringend extra maatregelen.

Maandagnamiddag rond 17 uur liep het in metrostation Rogier in volle avondspits lelijk uit de hand. Twee Marokkanen vielen eerst twee Afrikaanse meisjes lastig. Zij konden op de vlucht slaan. De twee relschoppers begonnen vervolgens in de centrale hal een schijngevecht. Twee agenten van de Brusselse metrobrigade wilden tussenbeide komen. Al gauw werden ze omringd door een dertigtal jongeren.

Agent Joris Kerckhof: 'Mijn collega Seb en ik waren eerder toevallig op prospectie in Rogier. We namen de roltrap en zagen twee gasten hevig discussiëren. We probeerden ze uit elkaar te halen, maar al gauw bleek dat louter verbaal optreden weinig zin had. Enkele honderden voorbijgangers waren getuige. We gingen over tot fysieke actie want ze begonnen ons meteen aan te vallen. Ze waren compleet dolgedraaid.'

'Flash perron 2'

'We vroegen onmiddellijk bijstand. Ondertussen probeerden we, de stampen ontwijkend, de twee agressievelingen te boeien. Dat was verre van evident. Ik slaagde erin om de grootste van de twee geklemd te houden. Seb hield de andere in bedwang. De twee riepen ondertussen naar hun vriendjes dat ze ons moesten aanvallen. In geen tijd stond een dertigtal relschoppers ons te bestoken. De situatie was zeer gespannen en liep uit de hand. Daardoor konden we ze niet op de grond leggen om ze volledig te boeien. Ik riep nogmaals Flash Rogier perron 2. Ik voelde mijn schouder kraken, maar ik was één vat adrenaline. In een flits zag ik één van de jongeren een mes grijpen. Gelukkig kon een oudere allochtoon hem tegenhouden.'

Uiterst gespannen situatie

'Enkele minuten later schoot het veiligheidspersoneel ons ter hulp. Zij konden een deel van de jongeren op afstand houden. Gelukkig daagden onze collega's twee minuten later ook op want lang konden we die dreigende menigte niet in bedwang houden. Ik heb even voor mijn leven gevreesd.'

Het grootste deel van de relschoppers sloeg op de vlucht en het gehavende duo slaagde erin de twee jongeren volledig te boeien. 'Onze collega's hebben het dan overgenomen, terwijl we langs alle kanten verwijten naar ons hoofd geslingerd kregen. Geloof me, dit was een uiterst gespannen situatie. We moesten wel hardhandig optreden. Nadien, in het commissariaat, moesten we gaan zitten want de pijn was niet te harden.'

Situatie escaleert
De fysieke balans: een ontwrichte schouder, blauwe plekken aan bil en rug, pijn aan de knie en gekneusde ribben. En een week arbeidsongeschikt. Ook zijn Franstalige collega zit tien dagen thuis met nagenoeg dezelfde blessures. Stoppen bij de metrobrigade is evenwel het laatste waaraan Joris denkt. 'Ik ben al sinds 2004 bij de politie en het blijft een fantastische job. Het geeft een voldaan gevoel als je oudere dames met je aanwezigheid op hun gemak kunt stellen. Maar elke dag wordt het gevaarlijker, zeker in stations als Weststation, Beekkant, Rogier en Zwarte Vijvers. Er moeten dringend maatregelen komen. Politiek en gerecht moeten ingrijpen door extra middelen te voorzien en relschoppers strenger te straffen.'

Bron: Het Nieuwsblad

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht [MIVB] Stadsvervoer Brussel door Nieuws » zo 01 jan 2012 01:00

Klik hier voor de berichten over het stads- en streekvervoer van het MIVB in Brussel uit 2011 en eerder.

In dit topic is plaats voor alle nieuwsberichten over het stads- en streekvervoer van het MIVB in Brussel en aanverwante discussies daarover.

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [MIVB] Stads- en Streekvervoer Brussel (België) door groentje » zo 01 jan 2012 09:14

En een nieuwtje is al meteen dat een bestelling voor 15 T3000-trams zijn omgezet in T4000-trams, ongeveer 10 m langer, van hetzelfde type: Flexity Outlook van Bombardier, dit om de stijgende bevolking en dito reizigersaantallen de baas te kunnen. Zij zullen voornamelijk worden ingezet op de lijnen 3, 4 en 7, om daar de paar T3000-en te vervangen. Vorige bestellingen bestonden uit een mix van T3000 en T4000.

Bron: brusselnieuws.be

groentje
Medewerker Infrabel
Medewerker Infrabel
Berichten: 1530
Geregistreerd: vr 09 jan 2004 01:35
Woonplaats: Brussel, België
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: [MIVB] Stads- en Streekvervoer Brussel (België) door Nieuws » di 10 jan 2012 22:05

Zeven jaar cel voor agressie op trambestuurder MIVB

10 januari 2012

Het Brusselse hof van beroep heeft een 27-jarige man veroordeeld tot zeven jaar cel omdat hij betrokken was bij de agressie op een trambestuurder, op 9 februari 2011.

Voor de correctionele rechtbank kreeg de man al dezelfde straf, maar ditmaal is die ook van toepassing op een ander feit, waarvoor hij eerder twintig maanden cel kreeg. Uiteindelijk heeft hij dus een lichte strafvermindering gekregen. De advocaat van de man, meester Dimitri de Beco, blijft het een strenge uitspraak vinden.

Het incident vond plaats op het Stefaniaplein. De 27-jarige Brusselaar was met twee vrienden op de tram van lijn 92 gestapt, maar toe hij meende te merken dat hij in de verkeerde richting reed, richtte hij zich tegen de trambestuurder. Er ontspon zich een discussie, waarna de twintiger een fles wodka uitgoot over de tramconducteur. Vervolgens stapte hij samen met zijn vrienden uit. De tramconducteur ging hen achterna, maar werd op straat door de vrienden van de twintiger afgeranseld. De man raakte ernstig gewond en artsen moesten een metalen plaat in het aangezicht plaatsen."Volgens de getuigen heeft mijn cliënt de trambestuurder met geen vinger aangeraakt", zegt meester de Beco. "De twee mannen die de slagen toebrachten, kregen in eerste aanleg elk vijf jaar cel, waarvan twee jaar met uitstel, en gingen niet in beroep. De straf van mijn cliënt is dan ook behoorlijk zwaar, ook al omdat hij twee derde zal moeten uitzitten."

Bron: Knack

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [MIVB] Stads- en Streekvervoer Brussel (België) door Nieuws » do 12 jan 2012 12:34

Driehonderd extra agenten voor Brusselse (metro)stations

12 januari 2012

Brussels minister-president Charles Picqué wil de 30 miljoen euro die zijn gewest krijgt van het federale niveau in de eerste plaats gebruiken om 200 tot 300 extra agenten aan te werven.

Zij worden ingezet in de Brusselse trein- en metrostations, kondigt hij aan in La Dernière Heure. De inspanning moet toelaten het gebrek aan mankracht bij de metrobrigades aan te vullen. Een probleem dat vaak opduikt tegen de achtergrond van stijgende criminaliteit op het openbaar vervoer (+4 procent tussen 2009 en 2010, en 9,23 pct van alle feiten in Brussel). Het gewest zou zelf de taken en opdrachten omschrijven van de betrokken agenten, die van de politiezones dan wel de federale politie zouden afhangen.

Daarover moet wel nog onderhandeld worden met de minister van Binnenlandse Zaken.

Bron: Knack

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [MIVB] Stads- en Streekvervoer Brussel (België) door Nieuws » di 24 jan 2012 12:27

MIVB vraagt fors meer geld voor uitbreiding

24 januari 2012

De MIVB telde in 2011 329miljoen ritten, een stijging met 5,6 procent. De MIVB vraagt meer geld om het net gevoelig uit te breiden.

De Brusselse openbaarvervoermaatschappij MIVB zal de komende drie jaar 2.000personeelsleden in dienst nemen. Dat is nodig om de mensen van de babyboomgeneratie, die stilaan de pensioengerechtigde leeftijd naderen, te vervangen, maar ook om het stijgende aantal reizigers te kunnen blijven vervoeren. Dat deelde Brigitte Grouwels(CD&V), de Brusselse minister van Openbare Werken en Vervoer en voogdijminister van de MIVB, gisteren mee tijdens de presentatie van de cijfers voor 2011.

MIVB in cijfers

Nagenoeg één verplaatsing op de twee gebeurt in Brussel met het openbaar vervoer. 82procent van de Brusselaars maakt geregeld gebruik van het openbaar vervoer. Slechts 18 procent zegt nooit gebruik te maken van het openbaar vervoer.

‘Met 329 miljoen ritten in 2011 doen we het beter dan de doelstelling van het beheerscontract 2007-2011', zegt adjunct-directeur Kris Lauwers. ‘We hebben 9miljoen reizigers meer vervoerd dan vooropgesteld.' De metro vertegenwoordigt 38 procent van de ritten, gevolgd door de trams (34 procent) en de bussen (28 procent).

Uitdagingen

Tegen 2016 wordt verwacht dat de vraag van het openbaar vervoer in het Brussels gewest met 30procent zal stijgen; tegen 2025 wordt de groei geschat op 75 procent, wat overeenkomt met 550 miljoen ritten per jaar. ‘Het spreekt dan ook voor zich dat de capaciteit van het metro-, tram- en busnet gevoelig moet uitbreiden', zegt Grouwels.

Om die uitbreiding te financieren, is meer dan 1 miljard euro (tot zelfs 1,8 miljard) nodig bovenop de jaarlijkse toename van de dotatie met 4,2 procent.

Cruciaal jaar
‘2012 jaar wordt een cruciaal jaar voor de MIVB', zegt Grouwels. Dit jaar wordt alvast op de metrolijnen 1 en 5 de doorkomst op het gemeenschappelijke stuk op weekdagen gebracht van 3 minuten naar 2,5 minuten. De avondspits op enkele tram- en buslijnen wordt verlengd. De frequentie van een aantal bovengrondse lijnen zal verbeteren.

Op het vlak van veiligheid worden de interventieploegen herverdeeld en 48 mensen voor de Veiligheidsdienst komen in dienst.

Check-out
Vanaf de herfst wil de MIVB de metrostations geleidelijk aan uitrusten met een ‘check-out': ook bij het verlaten ervan zal het vervoerbewijs moeten worden aangeboden. Doel is die zwartrijders aan te pakken die bovengronds in de tram stappen.

Bron: De Standaard

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [MIVB] Stads- en Streekvervoer Brussel (België) door Nieuws » vr 27 jan 2012 12:31

Beknelde trampassagier omgekomen in Brussel

27 januari 2012

BRUSSEL - Een passagier van een Brusselse tram is donderdag overleden, nadat hij bij het instappen vast was komen te zitten tussen de achterste deuren van het voertuig. De 52-jarige man werd enkele meters meegesleurd en kwam onder de tram terecht.

Volgens het Brusselse openbaarvervoerbedrijf probeerde het slachtoffer op het laatste moment nog de tram te halen. Zijn rugtas kwam tussen de sluitende deuren terecht. Normaal gesproken horen de deuren dan automatisch te openen. Het is niet duidelijk waarom dat nu niet is gebeurd.

Het ongeluk gebeurde in het stadsdeel Anderlecht, niet ver van station Brussel-Zuid.

Bron: De Telegraaf

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
 

Plaats een reactie

Volgende

Keer terug naar Bus, tram, metro en overig OV in het buitenland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


cron