Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Bus, tram, metro en overig OV  • Bus, tram, metro en overig OV in het buitenland
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Phleas à la française werkt ook niet goed

Nieuws, vragen en discussies over het bus, tram, metro en het overig OV in het buitenland.

Plaats een reactie

Bericht Phleas à la française werkt ook niet goed door flv-fgsp » vr 03 mei 2013 10:09

Ze spreken nog net niet van een "Fyra-bus":
http://www.lavoixdunord.fr/region/eveol ... b0n1201397

flv-fgsp
Berichten: 268
Geregistreerd: vr 21 jan 2011 21:16
Woonplaats: Leuven
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: Phleas à la française werkt ook niet goed door Ubahn » vr 03 mei 2013 20:45

Een korte samenvatting in het Nederlands zou fijn zijn, denk ik. nadenkend

Avatar gebruiker
Ubahn
Medewerker GVB
Medewerker GVB
Berichten: 1012
Geregistreerd: wo 12 nov 2008 12:51
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 1 keer
Bericht Re: Phleas à la française werkt ook niet goed door Vinny » vr 03 mei 2013 21:32

Vertaling schreef:De hoop op de Évéole vervliegt.

Het had het uithangbord van de stad moeten worden: een uniek voertuig voor Douai.
http://www.lavoixdunord.fr/sites/default/files/articles/ophotos/20130425/552750950_eveole-a-douai-l-espoir-d-un-tram-guide-579720.jpg
In 2005 heeft de opdrachtgever, de SMTD (Le Syndicat Mixte des Transports du Douaisis), de Nederlandse fabriek APTS geselecteerd voor de levering van 12 voertuigen, 10 van 18 meter lengte, en 2 van 24 meter lengte. De stemmen klonken enthousiast. Voor de eerste keer zou in Frankrijk een tram met innovatieve technologieën rondrijden. Het voertuig, dat de lief klinkende naam Évéole had gekregen, zou worden geleid door een elektronisch systeem gestuurd door langs de weg geplaatste magneten door gebruik te maken van automatische aansturing.
Tot zover het papier.
Vandaag rijden 10 van zulke voertuigen rond, maar wel handmatig bestuurd - net zo als een gewone bus. Erger nog, de SMTD is verwikkeld in een juridische strijd met de constructeur.
Hoe ver heeft het zo kunnen komen?

Allereerst werd het project aangekondigd voor 2007, het jaar waarop begonnen werd om de speciale rijbaan voor het voertuig aan te leggen. De werkzaamheden waren in 2009 gereed maar de tram rijdt nog altijd niet. Men kwam erachter dat het project niet beëindigd kon worden, want de ontwikkeling van de software die de automatische besturing zou moeten verzekeren was nog niet af. Derhalve weigerde de Franse Staat de voertuigen te homologeren (toestemming te geven om te mogen rijden, vergelijkbaar met het toelaten van treinmaterieel in Nederland, Vinny). Er kon immers niet gegarandeerd worden dat dit concept aan alle (strenge) veiligheidsvoorwaarden zou kunnen voldoen. De grote broer van de Évéole, de Phileas, is in Eindhoven nooit het ontwerpstadium ontgroeid en heeft nooit gefunctioneerd met automatische geleiding, zoals de Douaise politici destijds beloofd is.

Een paar maanden later ontstaat opnieuw een twist, waarbij de SMTD en de fabrikant zijn betrokken geraakt, met als inzet het systeem van automatische geleiding. Uiteindelijk is er een (geheime) overéénkomst getekend waarbij een nieuwe partij wordt gevonden, Altran, die de software kan aanleveren voor automatische geleiding. Langzaam keert het vertrouwen terug en in december 2010 bereiken de voertuigen Douai en worden ingezet, alleen wel in handmatige modus.

Aan het eind van 2012 gaat het weer fout. Pech en narigheid achtervolgt de voertuigen. Slechts drie tot vijf voertuigen zijn in dienst. De anderen zijn in reparatie in de werkplaats, hetgeen tot hoge onderhoudskosten leidt. De beloofde frequentie (zes keer per uur) wordt niet gehaald. Altran heeft zich daarnaast ook uit het project teruggetrokken.

In februari van dit jaar heeft de directeur van de SMTD een ultimatum gesteld aan de fabrikant. Hij wilde voor eind maart oplossingen zien. Het antwoord bracht een oplossing voor de problemen echter niet dichterbij. Daarom heeft de organisatie nu vier juridische zaken lopen: één tegen de algemene zwakheid van het voertuig, één voor het beëindigen van het contract, één voor het terugkrijgen van 3 miljoen euro, een deel van het geïnvesteerde geld, en één die betrekking heeft op de homologatie van het nieuwe systeem welke niet van de grond kwam.

Een strijd die nog lange maanden kan voortduren.

Avatar gebruiker
Vinny
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Berichten: 6989
Geregistreerd: wo 14 dec 2005 23:54
Woonplaats: Heeg
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
 

Plaats een reactie

Keer terug naar Bus, tram, metro en overig OV in het buitenland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


cron