Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Verhalen, reportages en meer  • Op en Rond de Rails

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Studiegeld?

Verhalen van OV-personeel

Plaats een reactie

Bericht Studiegeld? door Redactie » ma 05 apr 2010 10:58

Deze bijdrage is van een conducteur

Vorige week was ik samen met een paar collegae aan het baanvakken tussen Den Haag Centraal en Rotterdam Centraal en tussen Rotterdam Centraal en Delft kwam ik een dame tegen die mij een "tijdelijke Studenten OV Chipkaart" toonde.. Dit vond ik al heel apart aangezien deze na 16 Maart niet meer geldig zouden zijn, maar goed kan ook reizen op saldo zijn, dus scannen dat ding.

de RailPocket geeft aan "geen check-in". Dus ik deel de dame mede dat ze niet ingecheckt heeft en vraag waar ze ingestapt was. Het antwoord was Rotterdam Centraal en tevens (heel geïrriteerd) vertelde ze dat ze niet hoefde in te checken bij de NS want ze had een studenten OV. Ik de dame uit gelegd dat de tijdelijke kaart niet meer geldig was en dat sinds 16 Maart de permanente kaart met het opgehaalde reisproduct het enige geldige vervoerbewijs voor studenten was. Wat ik hierop over me heen kreeg zal ik niet herhalen maar laat ik het zo zeggen, zij had gestudeerd en ik had dat beter ook kunnen doen want dan had ik mijn werk beter begrepen. Ik zei de dame een Uitstel van Betaling aan vroeg haar naar een identiteitsbewijs. De dame vertelde dat ze die niet bij zich had. Ik zag in haar geopende portemonnee een groene studentenkaart van 2009 en vroeg haar deze als legitimatie te overhandigen wat zij ook deed. Gegevens overgenomen, voornamen volledig en adres gegevens laten noteren. Vervolgens de Veiligheidscentrale gebeld voor een check. Voornamen kwamen niet overeen en ze woonde in een hele andere stad als dat ze op had gegeven. Nadat ik haar de mogelijkheid had gegeven de juiste gegevens op te geven, wat ze niet deed, heb ik om assistentie van de Spoorwegpolitie gevraagd.

Tijdens het wachten op de politie vertelde ze dat ze al maanden zo reisde en dat haar de dag ervoor nog verteld was door een collega conducteur dat alles in orde was en dat ze niet in of uit hoefde te checken. Sterk verhaal natuurlijk als je met hetzelfde pasje reist. Ook vertelde ze dat er geld genoeg op de kaart stond want ze had er gisteren nog geld opgezet. Op dat moment heb ik de kaart nogmaals gecontroleerd en heb ik naar de overige gegevens gekeken. Wat bleek: Het saldo op de kaart was 0,73 tekort en de dag ervoor had ze op Rotterdam Centraal het Reizen-Op-Saldo-product op de kaart geladen. Er waren alleen transacties bij overige vervoerders te zien in de historie. Toen ik haar hierop aansprak bevestigde ze mijn opleidingsniveau.

Inmiddels was de vriend van de dame gearriveerd en die verklaarde, zonder de dame verder gesproken te hebben dat ze in de plaats, die door de Veiligheidscentrale werd genoemd als woonadres, woonde.

Na tussenkomst van de Spoorwegpolitie is de dame in kwestie naar huis gestuurd met een Uitstel van Betaling, een proces verbaal voor niet tonen identiteitsbewijs (want die kwam ineens tevoorschijn) en een proces verbaal van de Spoorwegpolitie voor het opgeven van een valse naam. Totale schade bijna 400 euro aan bekeuringen terwijl ze voor ongeveer 3 euro een kaartje had kunnen kopen en er niets aan de hand geweest was.

Ik heb misschien niet gestudeerd, maar zij heeft een dure les gekregen (zonder studiefinanciering) engel

Redactie
Medewerker Forum
Bericht Re: Studiegeld? door Gilles » ma 05 apr 2010 19:50

De "universiteit de levens" die *wij* hebben doorlopen geeft geen papiertje maar wel hele waardevolle informatie knipoog

Mooie actie juichen*

Gilles
Medewerker ProRail
Medewerker ProRail
Bericht Re: Studiegeld? door Ubahn » ma 05 apr 2010 20:34

Er klopt iets niet aan het verhaal...

Er is wel 1 versie van de tijdelijke kaarten die nog steeds geldig is. Deze is uitgegeven door de klantenservice van de studentenovchipkaart. Aan de achterkant (bij het plaatje zeg maar) staat er STUDENT.

Deze kaart wordt naar de studenten opgestuurd als ze een formulier voor een (vervangende) kaart aanvragen (en ze er daadwerkelijk recht op hebben).

Ubahn
Medewerker GVB
Medewerker GVB
Heeft Bedankt: 1 keer
Bericht Re: Studiegeld? door hcnm » di 06 apr 2010 04:13

Klopt helemaal en in dat geval had de RailPocket van de collega bij het scannen ook gewoon het reisrecht aangegeven. Daar was nu geen sprake van, dus het ging om een oude tijdelijke kaart die verlopen was.
Goed verhaal duim omhoog

hcnm
Bericht Re: Studiegeld? door Playertwo » wo 07 apr 2010 10:53

En terecht dat deze mevrouw eens goed is aangepakt. Die heeft wel een heel hoge pet op van zichzelf, maar daar prikken ze snel genoeg doorheen, als ze gaat werken.

Playertwo
Bericht Re: Studiegeld? door Soes » za 10 apr 2010 00:18

Geweldig verhaal!

Ook zo iets lekkers meegemaakt met een studente die het niet met me eens was en vond dat ze nog makkelijk onder de bomen door kon lopen. Maar ik " mocht" gerust van haar schrijven, want ze diende toch bezwaar in, ze was rechtenstudent en won altijd. Geloof me dat ik haar gegevens tot op elk lettertje en cijfertje op de juistheid heb gecontroleerd. Ik pas me makkelijk aan, zij een wijsneus, deze tante dan ook een wijsneus. tong naar buiten
Mzzl Soes

Soes
Medewerker Syntus
Medewerker Syntus
Bericht Re: Studiegeld? door Jan-Willem » za 10 apr 2010 12:26

Pas alleen wel op want ik weet niet hoe dat bij jullie geregeld is maar als er een door gaande weg over die zelfde over weg loopt valt het onder de wegen verkeers wet en die valt niet onder onze BOA gevoegdheden en wordt hij dus geseponeerd, wij ( bij NS) mogen daar alleen voor schrijven als het op een "stationsoverweg" gebeurt.

Maar had gisteren ook zo'n student die het allemaal beter dacht te weten want zijn OV-chipkaart zou door de NS gesaboteerd zijn omdat hij in het verleden wel eens een boete voor zwartrijden had gekregen en de NS zou hem daarom nu niet mee willen. Want bij alle vervoerders deed zijn kaart het maar niet bij de NS.
Grtzz JW, HC Lls\n\nDoe maar gek, dan doe je al gewoon genoeg

Jan-Willem
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Bericht Re: Studiegeld? door Soes » za 10 apr 2010 17:38

Dat is bij ons hetzelfde geregeld, wel eens frustrerend als die boompjes net buiten ons bereik vallen.nadenkend

En gelukkig ontbreekt het de gemiddelde student tegenwoordig niet aan een flink portie fantasie.
Mzzl Soes

Soes
Medewerker Syntus
Medewerker Syntus
Bericht Re: Studiegeld? door willy84 » zo 11 apr 2010 17:04

Er zijn ook nette studenten over hoor pizza .

Hoeveel is zo'n boete eigenlijk voor het onder de spoorbomen doorkruipen?

willy84
Bericht Re: Studiegeld? door Rick » zo 11 apr 2010 18:11

Voor voetgangers 45 euro. Ervan uitgegaan dat men dezelfde boetes aanhoudt als bij een 'gewone' overweg.

Rick
Bericht Re: Studiegeld? door Gilles » zo 11 apr 2010 21:59

Overigens wel eens de boete van een hc wat kracht bij gezet door (met geel vest aan) aan die persoon te vragen hoe zij het zou vinden als we aan haar ouders zouden moeten gaan vertellen dat ze niet meer thuis kwam omdat ze zich had doodgelopen onder een trein... Dat in combinatie met een korte uitleg hoe *fijn* dat is voor het treinpersoneel heeft er in ieder geval voor gezorgd dat er in de buurt van Tilburg in iedere geval 1 persoon is die het niet meer zal doen knipoog

Hoe goed ze ook zijn in studeren; normaal nadenken (en een half uur later thuis i.p.v. niet meer thuis komen) is voor velen moeilijk nee zwaaien

Gilles
Medewerker ProRail
Medewerker ProRail
Bericht Re: Studiegeld? door Playertwo » ma 12 apr 2010 22:44

Helaas is dat blijkbaar de enige manier om het mensen duidelijk te maken.

Playertwo
Bericht Re: Studiegeld? door trolleystad » zo 15 aug 2010 13:46

Ik zie ook vaak genoeg reizigers ongelooflijk gevaarlijke stunts uithalen om een bus te halen. Als ze dat doen om 'mijn' bus te halen, neem ik ze niet eens meer mee. To hell met de vervoersplicht. Als meneer het nodig vind om al het overige verkeer in gevaar te brengen om een bus te halen gaat hij maar lopen. Ik ga die stunts niet belonen door ze alsnog mee te nemen.

Op het station in Arnhem ook zoiets. Als ik kom aanrijden bij de uitstaphalte stop ik altijd zo dicht mogelijk met mijn neus tegen de bus voor mij aan om te voorkomen dat mensen tussen 2 bussen door gaan oversteken. Mensen realiseren zich niet dat een bus heel veel weegt. Als bij één van de bussen de remmen loslaten kun je zo plat geduwd worden. Ik heb al meerdere malen boze mensen aan de voordeur gehad omdat ik zag dat ze wilden gaan oversteken op een plaats waar het niet mag/niet veilig is. Ze wachten en dan stop ik precies zo dat ze er niet tussendoor kunnen. 20 meter verder is een voetgangersoversteekplaats. Ga daar maar heen.

Reageren op het bovenstaande bericht graag met "antwoord" i.p.v "quote"

trolleystad
Medewerker Connexxion
Medewerker Connexxion
Bericht Re: Studiegeld? door TPCAigle » zo 15 aug 2010 14:44

Gelijk heb je.

TPCAigle
Bericht Re: Studiegeld? door Robb » wo 02 maart 2011 11:31

haha en terecht!

Robb
Bericht Re: Studiegeld? door SRich » wo 02 maart 2011 13:13

Gilles schreef:Overigens wel eens de boete van een hc wat kracht bij gezet door (met geel vest aan) aan die persoon te vragen hoe zij het zou vinden als we aan haar ouders zouden moeten gaan vertellen dat ze niet meer thuis kwam omdat ze zich had doodgelopen onder een trein... Dat in combinatie met een korte uitleg hoe *fijn* dat is voor het treinpersoneel heeft er in ieder geval voor gezorgd dat er in de buurt van Tilburg in iedere geval 1 persoon is die het niet meer zal doen knipoog

Hoe goed ze ook zijn in studeren; normaal nadenken (en een half uur later thuis i.p.v. niet meer thuis komen) is voor velen moeilijk nee zwaaien

Mogen HC's van NS ook schrijven voor spoorboomlopers
Ik Spoor Niet
Laurent: "En wat verwacht je nu? Dat de NS van te voren gaan communiceren: Let op, donderdag 13 Januari is het spoor gestremd vanwege een ongeluk dat nog moet gebeuren?"

SRich
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Studiegeld? door Mikos » wo 02 maart 2011 13:14

Ja, op de stations zijn wij daartoe bevoegd.

Mikos
Bericht Re: Studiegeld? door SRich » wo 02 maart 2011 19:51

en S & V 'ers ?
Ik Spoor Niet
Laurent: "En wat verwacht je nu? Dat de NS van te voren gaan communiceren: Let op, donderdag 13 Januari is het spoor gestremd vanwege een ongeluk dat nog moet gebeuren?"

SRich
Ontvangen Bedankjes: 3 keer

Plaats een reactie

Volgende

Keer terug naar Op en Rond de Rails