Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Verhalen, reportages en meer  • Op en Rond de Rails

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

De Wisselrubriek #2: “Helaas geen treinverkeer mogelijk"

Verhalen van OV-personeel

Plaats een reactie

Bericht De Wisselrubriek #2: “Helaas geen treinverkeer mogelijk" door Redactie » do 17 maart 2011 14:05

[center] Afbeelding
Elke twee weken neemt een OV-medewerker ons mee naar de belevenissen in de wereld van het Openbaar Vervoer.
In de Wisselrubriek komen die belevenissen vanaf de post, vanuit het HC-hok, van achter het stuur en vanuit de Kiosk.
[/center]
Vanuit het HC-hok #1 is hier terug te vinden.

Van achter het stuur: “Er is op dit moment helaas geen treinverkeer mogelijk”

De ochtendspits loopt op z'n einde. Er zitten een handjevol reizigers in mijn bus en ik sta de vertrektijd af te wachten op het busstationnetje naast het station. Op het moment dat ik wil wegrijden komt er nog een ouder echtpaar aangelopen met de vraag welke bus naar het ziekenhuis gaat. Ik geef aan dat ik daar ook langs kom en zichtbaar opgelucht dat ze de goede bus gevonden hebben stappen de oudjes in. De vrouw legt een roze strippenkaart neer “2 maal ziekenhuis dan alstublieft”. Ik bekijk de kaart en zie dat er nog een prijs in guldens op staat... Tja, die is dus al even verlopen. De vrouw verontschuldigt zich hiervoor en vertelt dat ze al lang niet meer met de bus zijn geweest. Die conclusie had ik zelf ook al getrokken. Nadat ik ze van een geldig vervoerbewijs heb voorzien is het echt tijd om te vertrekken.

Op het moment dat ik de deur wil dichtgooien komt er nog een jongen aangerend en hij vraagt nog even ter bevestiging waar de bus naartoe gaat. Ik bevestig zijn vermoeden maar vertel er wel meteen bij dat de trein een stuk sneller is maar dat maakt hem blijkbaar niet uit. Er komen nog een aantal mensen naar mij bus gerend en ook deze vragen ter bevestiging waar ik heen ga. Snel stappen ze in en een vrouw toont aan mij een treinkaartje met de mededeling dat de trein niet rijdt. Ik leg haar uit dat treinkaartjes niet geldig zijn in de bus, ook niet als er een trein uitvalt. Mopperend koopt ze een kaartje. Er blijven mensen komen en de voorgaande discussie herhaalt zich een paar keer. Mijn standpunt blijft hetzelfde en ik verkoop nog een aantal kaartjes.

Er is blijkbaar een serieuze verstoring gaande bij de spoorwegen want de stroom mensen houdt maar niet op. Ondertussen zie ik ook op het schermpje dat ik 8 minuten geleden al had moeten vertrekken. Tijd om een andere strategie te hanteren: Ik doe alle deuren open en vraag via de omroep of iedereen wil instappen zodat we kunnen vertrekken. Anders kom ik hier nooit weg. De bus stroomt snel vol en met enige moeite sluit ik de deuren. Er blijven nog een heleboel mensen achter maar meer past er echt niet in.

Dacht ik 10 minuten geleden nog dat het rustig ritje zou gaan worden, nu staan de mensen tegen de voorruit aangeplakt. In de bus ontstaat er een sfeertje wat ik zelf ook regelmatig heb meegemaakt bij verstoringen. Er worden wat telefoontjes gepleegd en mensen gaan spontaan aan elkaar vertellen wat voor ontberingen ze in het verleden hebben moeten doorstaan bij verstoringen.

Bij de eerste halte steekt er meteen iemand z'n hand op om aan te geven mee te willen. Stoppen heeft geen zin dus ik rij door en maak een verontschuldigend gebaar. We zitten echt vol. Helaas blijven door deze treinverstoring onze eigen trouwe reizigers letterlijk in de kou staan. De volgende op deze lijn komt pas over een half uur en zit waarschijnlijk weer overvol met treinreizigers. Onderweg stop ik alleen nog maar voor uitstappers waardoor er zo af en toe wat ruimte ontstaat om nieuwe mensen mee te nemen.

We naderen het eindpunt. Inmiddels heb ik via een tekstberichtje van de verkeersleiding meer informatie gekregen over de treinverstoring en dat reizigers met een NS-vervoerbewijs ook met ons mee mogen. Ik roep om dat er ook vanaf dit station geen treinverkeer mogelijk is, verwijs naar andere buslijnen en wens iedereen succes en een fijne dag toe. Een vrouw die de hele tijd tegen de betaaltafel aangedrukt heeft aangestaan legt 10 euro neer “voor de service” zegt ze en stapt snel uit. Dat had van mij echt niet gehoeven en echt comfortabel kan deze rit voor haar niet geweest zijn. Een andere vrouw komt voordat ze uitstapt ook nog even langs, maar met een totaal andere boodschap. Ze is het er niet mee eens dat ze als een van de weinigen een kaartje heeft moeten kopen terwijl voor de rest iedereen zo mee mocht en ze eist nu haar geld terug. Hier ga ik niet aan beginnen en verwijs haar door naar de klantenservice en geef nog de tip mee dat ze haar treinkaartje kan terugvragen bij NS. Als dank voor dit antwoord krijg ik nog wat verwensingen naar mijn hoofd geslingerd en ze druipt af.

Alleen maar tevreden reizigers? Volgens mij blijft dat altijd een utopie.

Redactie
Medewerker Forum
Bericht Re: De Wisselrubriek: Van achter het stuur #1 door trolleystad » vr 08 apr 2011 08:14

Tja, wij hebben een andere strategie bij treinstremmingen. Zodra we door hebben dat dat gebeurt veranderen we de bestemmingsdisplays naar "999 Geen Dienst" en vertrekken leeg van het station zodat we onze vaste reizigers nog kunnen meenemen, een halte verder zetten we weer de juiste bestemming er op. Is daar geen tijd meer voor, dan laden we de bus 3/4 vol, de rest wacht maar op vervangend vervoer van de NS.

trolleystad
Medewerker Connexxion
Medewerker Connexxion

Plaats een reactie

Keer terug naar Op en Rond de Rails