Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Verhalen, reportages en meer  • Op en Rond de Rails

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

De Wisselrubriek #3: Nachtdienst

Verhalen van OV-personeel

Plaats een reactie

Bericht De Wisselrubriek #3: Nachtdienst door Redactie » ma 28 maart 2011 13:15

[center] Afbeelding
Elke twee weken neemt een OV-medewerker ons mee naar de belevenissen in de wereld van het Openbaar Vervoer.
In de Wisselrubriek komen die belevenissen vanaf de post, vanuit het HC-hok, van achter het stuur en vanuit de Kiosk.
[/center]
Vanuit het HC-hok #1 is hier terug te vinden.
Van achter het stuur #1 is hier terug te vinden.

Vanaf de post: Nachtdienst

Op verjaardagen en partijtjes wordt me wel eens gevraagd wat een treindienstleider zoal doet. Het kost me dan weinig moeite uit te leggen dat ik dan bezig ben om de dienstregeling zo correct en zo veilig mogelijk te laten verlopen en de veiligheid probeer te waarborgen bij bijvoorbeeld incidenten en verstoringen. Een volgende logische vraag van de toehoorder is dan wat ik in een nachtdienst te doen heb. Er rijden dan immers geen treinen, toch? Hoe zou een treindienstleider dan ooit die lange nachtelijke uren doorbrengen?

Rond tien uur ‘s avonds neem ik de dienst over van mijn collega die late dienst had. Ik krijg vannacht het beheer over een middelgroot station, een van de belangrijkste knooppunten van ons bediengebied. Ik hoor dat een collega, die een van onze baanvakken bedient, zich bezig houdt met een aanrijding. Het betreffende baanvak sluit echter niet aan op mijn verantwoordelijkheidsgebied, dus last heb ik niet van die calamiteit.

Rond half één begint de treindienst op zijn einde te lopen. Steeds meer materieel wordt afgerangeerd naar het opstelterrein en het is een drukte van jewelste met rangeerbewegingen. Het plan zit strak in elkaar en als alle bewegingen op de geplande tijd worden uitgevoerd, kan het allemaal nét zonder de normale treinenloop te beïnvloeden.

Eén rangeerbeweging gooit echter roet in het eten: het sein staat veilig voor een rijweg die dwars door de wisselstraat loopt, maar er rijdt niets. Waarschijnlijk is een rangeermachinist nog op een holletje onderweg naar het betreffende stel, maar zolang ik dat niet zeker weet, kan ik het sein niet herroepen. Het gevaar bestaat immers dat de trein net gaat rijden als ik het sein voor zijn neus op rood gooi. Zodoende staan er meerdere reizigerstreinen voor een rood sein te wachten tot ze kunnen vertrekken of binnenkomen. Pas na een rondje bellen met onder andere de verantwoordelijke vervoerder en de perronopzichter, komt het treinstel in beweging en kan ik ook de andere machinisten de rijwegen aanbieden waar ze al minutenlang op staan te wachten.

Om kwart voor twee meldt zich een LWB, een Leider Werkplekbeveiliging, die verantwoordelijk is voor het buiten dienst nemen van een deel van het emplacement om geplande onderhoudswerkzaamheden uit te voeren. We nemen de details van de buitendienststelling door en maken een WeCo (een werkcontract) op. Er is echter een probleem: om vijf over twee moeten een spoor buiten dienst worden genomen waar tien minuten later nog een reizigerstrein op moet binnenkomen. Er is geen mogelijkheid om uit te wijken naar een ander spoor, alle sporen staan al vol met materieel voor de eerste treinen van de volgende ochtend. Volgens de regelgeving hoeven we de aanvangstijd van een buitendienststelling niet aan te passen, echter is de LWB ons gunstig gezind en stelt hij voor een kwartiertje later te beginnen met de werkzaamheden. Gelukkig maar, anders moest er in allerijl een ander spoor leeg worden gerangeerd om de laatste trein op binnen te kunnen nemen.

Om tien over vier verschijnt opeens een melding op mijn scherm van de storingmelder overwegen, dat een van onze overwegen een probleem heeft. Wat het probleem is, zie ik helaas niet. Het kan zijn dat de overweg meer dan vijf minuten dicht ligt, of dat de installatie iets ongewoons heeft opgemerkt aan bijvoorbeeld de stand van de bomen. Ik licht de storingsdienst en de KLPD in, want ik wil dat het probleem is opgelost voor de eerste trein gaat rijden.

Om vijf uur vertrekt de eerste trein vanaf mijn station. Helaas is de overwegstoring nog niet opgelost, waardoor ik de machinist een aanwijzing AKI/AHOB moet geven, wat onder andere inhoudt dat hij de overweg met maximaal tien kilometer per uur passeert. Die overweg haalt hij echter niet eens, want amper honderd meter uit het station staat hij alweer stil. “Ik heb iets geraakt”. De schrik slaat me even om het hart, het zal toch niet? Gelukkig was het slechts een fiets die uit baldadigheid op het spoor was gegooid. De machinist heeft het wrak van onder zijn trein gepeuterd en kan zonder schade zijn weg vervolgen. Ondertussen had ik de calamiteitenorganisatie al op de hoogte gebracht van een mogelijke aanrijding, maar gelukkig kan ik ze vertellen dat er geen verdere actie noodzakelijk is.

Ondertussen wordt de treindienst langzaam drukker. Treinen vertrekken, waarna er direct vers materieel naar de lege perrons wordt gerangeerd om een half uur later als de volgende trein te vertrekken. Tussen het drukke rangeerwerk door moet er nog een onderhoudsmachine van de buitendienstgestelde sporen naar een opstelspoor worden gereden, wat extra aandacht nodig heeft. Niet lang daarna belt de LWB om de werkzaamheden te beëindigen en alle sporen weer in dienst te geven.

Om zes uur ‘s ochtends word ik afgelost door mijn collega uit de vroege dienst. In een schraal ochtendzonnetje fiets ik naar huis en kruip naast mijn vriendin in bed, die zich nog omdraait voor haar laatste uurtje voor haar wekker gaat. Ik mag ongegeneerd een gat in de dag slapen, want vanavond moet ik weer aan de bak.

Redactie
Medewerker Forum

Plaats een reactie

Keer terug naar Op en Rond de Rails