Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Verhalen, reportages en meer  • Op en Rond de Rails

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Nu alleen de "witte handschoentjes" nog..

Verhalen van OV-personeel

Plaats een reactie

Bericht Nu alleen de "witte handschoentjes" nog.. door Maaike » za 09 apr 2011 14:51

Afgelopen donderdag een slagje Tiel vertrek iets voor 18:00 uur, ik kijk in de railpocket en zie dat er 12 bakken slt gepland staat, actueel 10 is te doen denk ik nog.
Zo rond 17:40 loop ik 19B op en zie dat de koersrol al goed staat, dat is mooi en ik loop wat verder naar de 2e collega en ik rook nog even een sigaretje terwijl we staan te wachten op het 2e stel wat gecombineerd gaat worden er staat nu alleen nog een 4tje.

Na even gewacht te hebben komt het 2e stel wat dus een 6je is en hij word gecombineerd alleen gaat dat niet goed met als gevolg enorme herrie door het vrijkomende lucht.
Vervolgens weer afgetrapt en weer gecombineerd en dit word een paar keer herhaald maar helaas het probleem blijft, 4 man in het spoor om het te probleem proberen op te lossen maar het gaat hem niet worden.

Ik loop richting de vaste trap om de reizigers door te sturen naar het voorste deel want gecombineerd gaan we niet of het 6je of niet, ons voorstel om met het 6je te gaan, er word druk gebeld en gecommuniceerd of dat kan.

Reizigers in het achterste deel staan tegen elkaar aan en bonken op de deuren en ruiten dat ze eruit willen, het duurt even voordat de deuren weer ontgrendeld zijn en zo de hele horde op naar het 6je.
Ik hoor mensen zeggen ja maar zo ga ik niet reizen en ook dat is begrijpelijk.

Toestemming gekregen om te vertrekken met 6 bakken ipv de geplande 12 bakken.
Wij melden de meester dat we "buitenom" gaan sleutelen, en we vertrekken nadat iedereen veilig hutje mutje in de trein zit met ongeveer +10.
Vanuit de cabine kunnen wij niets meer van de binnenkant van de trein zien, ik denk dat we bijna "wedden dat" hadden kunnen winnen met het onderdeel "hoeveel mensen passen er in een....".

Het begrip "als sardientjes in een blik" is hier een understatement en het doet me denken aan het Japanse/Chineese filmpje met de heren met witte handschoentjes..

Aangekomen bij Lunetten gaan er wat mensen uit en dit gelt ook voor Houten, volgende stop Culemborg en ook hier loopt het perron vol met mensen die uit de trein komen.
En eindelijk kunnen wij vanuit de cabine weer een stukje 1e klas zien.
Station Geldermalsen ook hier nog een flinke mensen massa, mijn collega en ik kijken elkaar aan en vragen ons af hoeveel mensen er wel niet in de trein gezeten/gestaan hebben, ongeloofelijk, naar mijn idee zijn zelfs de bagage rekken als "ligplaats" gebruikt..

Een man kan er de humor er nog wel van inzien en zegt dat het gister ook zo was en lacht en zegt met humor "tot morgen".

Ondanks dat de trein zo overvol was heb ik geen enkele klacht of opmerking gekregen door de reizigers bij het uitstappen, ligt de grens van een reiziger hoger of is de drang om naar huis te gaan te groot om te klagen?
\nGiving up doesn't always mean you are weak, sometimes it means you are strong enough to let go \n HC UT

Maaike
Medewerker NS
Medewerker NS
Bericht Re: Nu alleen de "witte handschoentjes" nog.. door InterRailer » zo 10 apr 2011 01:21

Ach in India klimmen ze op het dak van de trein of hangen ze erbuiten. Misschien iets voor de NS :lovens: gemeen grijnzen tong naar buiten ??

InterRailer
Bericht Re: Nu alleen de "witte handschoentjes" nog.. door AGH » zo 10 apr 2011 09:02

mensen zijn het blijkbaar inmiddels gewend of ze weten, dat klagen bij het treinpersoneel geen nut heeft.
ook kan het zijn, dat de meesten gezien hebben, dat het niet gelukt is om het andere stel mee te nemen en dan is er in ieder geval een reden bekend.

het is niet voor niets, dat mensen voornamelijk gaan klagen als ze niet weten waarom iets wel of niet gebeurt.

AGH
Oud OV-collega
Bericht Re: Nu alleen de "witte handschoentjes" nog.. door llama » zo 10 apr 2011 12:06

Ik "klaag" wel eens bij een conducteur. Ik zet dat tussen aanhalingstekens omdat ik altijd netjes begin met "ik weet dat dit uw schuld niet is" of "ik snap dat u er niet direct iets aan kan veranderen" maar dat ik het wel belangrijk vind dat iemand zijn menig laat horen en er hopelijk iets mee gedaan wordt (Voorbeeld, op een station de trein uitgezet worden wegen een stremming, en daar dan anderhalf uur staan terwijl er 2 half lege ICs voorbij razen).

In dat soort gevallen zijn er in zo'n 50% van de gevallen mensen die er zich mee gaan bemoeien om mij uit te leggen dat de conducteur met rust gelaten moet worden, alleen maar z'n werk doet, etc

Klagen is in Nederland iets wat je achter de rug van de verantwoordelijken langs hoort te doen. Direct bij het gezag komen klagen is je kop boven het maaiveld uitsteken, en daar houden we in Nederland niet van.

llama
Bericht Re: Nu alleen de "witte handschoentjes" nog.. door trolleystad » di 26 apr 2011 17:22

Wat ik merk bij klagend Nederland is dat er vooral geklaagd word als de gedupeerden geen reden weten van de klacht. Zo gebeurt het wel eens dat de omloop voor mij uitvalt. Ik krijg dan alle passagiers in de bus die langer hebben moeten wachten. Zodra ik ze vertel dat de vorige bus is uitgevallen door een aanrijding/onwel geworden passagier/etc dan is er alle begrip en hebben mensen er vrede mee.

De woede die je even over je heen krijgt is een poosje opgebouwd bij de bushalte terwijl ze hoopvol in de verte staren. Dat is natuurlijk behoorlijk vervelend, zeker als je slecht weer hebt. Zodra ze een reden weten kunnen ze hun frustratie een plekje geven en verder gaan met 't leven.

trolleystad
Medewerker Connexxion
Medewerker Connexxion

Plaats een reactie

Keer terug naar Op en Rond de Rails