Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Verhalen, reportages en meer  • Op en Rond de Rails

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

De Wisselrubriek #4: Mensen die het moeten verpesten

Verhalen van OV-personeel

Plaats een reactie

Bericht De Wisselrubriek #4: Mensen die het moeten verpesten door Redactie » ma 11 apr 2011 13:46

[center] Afbeelding
Elke twee weken neemt een OV-medewerker ons mee naar de belevenissen in de wereld van het Openbaar Vervoer.
In de Wisselrubriek komen die belevenissen vanaf de post, vanuit het HC-hok, van achter het stuur en vanuit de Kiosk.
[/center]
Vanuit het HC-hok #1 is hier terug te vinden.
Van achter het stuur #1 is hier terug te vinden.
Vanaf de post #1 is hier terug te vinden.

Vanuit de Kiosk: Mensen die het moeten verpesten

In mijn weekendbaantje als koffieverkoper kom ik leuke dingen tegen. Je helpt mensen aan informatie, om hun trein te halen. Je voorziet mensen van hun eerste bakkie pleur op de vroege ochtend. Soms, heel soms, maak je zelfs iemands dag goed, omdat ze hopeloos naar je toekomen omdat ze de avond ervoor de laatste trein hebben gemist. Leuke kanten aan het werk. glimlach

Helaas zijn er, zoals wel vaker, mensen die het voor anderen moeten verpesten. En de reden waarom is nog veel lachwekkender in dit geval.

Ik ben net tien minuten open en er komt een meneer de winkel in, meneer spreekt geen Nederlands, maar Engels. Meneer komt bij mij aan de kassa en legt wat geld op mijn balie om te tellen, ik werp er vlug een blik op en ik zie niet meer dan 30-40 cent. Ik denk bij mezelf, daar heb je er weer een. Ik help een lieve mevrouw aan een cappuccino en een broodje, we sluiten af met "Prettig weekend verder" en mevrouw verlaat de winkel. Meneer vraagt of de gevulde koeken van vandaag of van gisteren zijn. Ik antwoord: "Die zijn van gisteren meneer, ik ben net open." Meneer kijkt nog eens goed naar hoeveel geld hij bij zich heeft en hij vraagt aan mij of ik de koeken voor de halve prijs wil verkopen. "Sorry meneer, zo werkt dat niet", geef ik hem als antwoord. Meneer vraagt wanneer er verse gevulde koeken uit de oven komen. Ik vertel hem dat ik dat niet kan inschatten, dat het aan de drukte ligt en dat het een uur kan zijn of zes uur. Meneer neemt geen genoegen met dat antwoord smijt nog even "Wie denk je wel niet dat je bent?" naar mijn hoofd scheld me even verrot en meneer verlaat de winkel. Ik bel de veiligheidscentrale en leg de situatie uit. De teamleider van Service & Veiligheid komt naar me toe in de Kiosk en ik leg de situatie uit. Hij vertelt mij dat hij niet de hele tijd bij me kan blijven, maar vraagt Tickets & Service, vlakbij de Kiosk te vinden, of ze een oogje in het zeil kunnen houden.

Een uur later komt meneer terug en hij vraagt "Het is een uur verder, waar zijn mijn koeken?" "Die heb ik nog niet, meneer", antwoord ik. Meneer neemt met dit antwoord nogmaals geen genoegen en eist dat hij het voor de helft van het geld meekrijgt. Ik vertel hem nogmaals duidelijk dat dat niet zo werkt en dat ik dat niet ga doen. Meneer opent de aanval en gaat schreeuwen, hij zegt mij dat hij tien creditcards heeft en laat mij zijn portemonnee zien. Het enige wat ik zag is tien witte briefjes met "CREDIT CARD" erop geprint, die als vulling wordt gebruikt bij nieuwe portemonnees. Ik ben niet onder de indruk. De discussie escaleerde en termen als 'twerp', 'moron' vlogen me om de oren. "Ik maak je leven kapot en ik zorg ervoor dat je niet mee levend thuis aankomt vandaag." Ik weet niet wat me overkomt en ik zeg "Meneer, ik wil niet verder met u praten, ik wil dat u nu weggaat. Meneer scheldt me nog even uit, steekt zijn middelvinger nog even op en gaat weg. Even voelde ik een gevoel van opluchting. Ik kruip even weg achterin de winkel en kom even tot mezelf.

Achteraf kwam mijn collega, die ik had ingelicht over dit voorval, naar me toe en zij vertelde dat ze nogmaals Service & Veiligheid had ingeschakeld voor me en daarbij ook de Procesleider Perron en de Spoorwegpolitie had ingelicht, de hele bups scheen mij dus de hele tijd in de gaten te hebben gehad, op zo’n moment voel je de saamhorigheid van het personeel op het station.

Dus ja, leuk baantje, soms minder leuke mensen.

Redactie
Medewerker Forum
Bericht Re: De Wisselrubriek: Vanuit de Kiosk #1 door Gekko123 » ma 11 apr 2011 15:15

Heftig voorval. Maar goed dat iedereen die op de een of andere manier beroepsmatig met treinreizigers in contact komt, ook voor elkaar klaar staat indien nodig.

Gekko123
Bericht Re: De Wisselrubriek: Vanuit de Kiosk #1 door InterRailer » ma 11 apr 2011 23:23

Zulke mensen heb je helaas, ik heb vroeger een bijbaantje in Mc Donalds gehad achter de kassa en heb helaas veel te maken gehad met agressieve en vervelende mensen. Maar wel goed dat men elkaar helpt.

InterRailer
Bericht Re: De Wisselrubriek: Vanuit de Kiosk #1 door SvMp » di 12 apr 2011 00:57

Was het een dakloze of junk? Ik kan mij niet voorstellen dat een gewone treinreiziger dit gedrag vertoont. Goed dat je wel die Service & Veiligheid mensen kunt bellen.

SvMp
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 7 keer
Bericht Re: De Wisselrubriek: Vanuit de Kiosk #1 door Matthijs » di 12 apr 2011 10:45

Klinkt heel bekend, helaas hebben wij niet zoiets als S&V en staan we er alleen voor

Matthijs
Bericht Re: De Wisselrubriek: Vanuit de Kiosk #1 door Rick » di 12 apr 2011 18:51

Het was, dat ik kon zien, niet iemand die eruit zag alsof hij ernstig had gedronken, of geblowt. De mensen die in het weekend vroeger dan ik op het zijn, zijn meestal inderdaad zatlappen, junks, daklozen, etc. Echter een deel van de mensen die op het station dwalen hebben de dag ervoor de laatste trein gemist en overnachten op het station.

Rick

Plaats een reactie

Keer terug naar Op en Rond de Rails