Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Verhalen, reportages en meer  • Op en Rond de Rails

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Agressie door niet betaalde voordeelurenabonement

Verhalen van OV-personeel

Plaats een reactie

Bericht Agressie door niet betaalde voordeelurenabonement door Maaike » do 21 apr 2011 14:14

Het is woensdag en ik begin mijn dienst om 06:37, mooie tijd in vergelijking met de rest van de week, ik kom Utrecht binnen om 06:32 wel krap maar wel met de trein ipv de dure auto.
Ik loop samen met een collega de stationshal in en lopen naar de broodzaak om koffie te halen om vervolgens mijn eerste slag te gaan doen, Utrecht-Rotterdam.
Mijn dienst bestaat vandaag uit een slag Utrecht-Rotterdam, dan anderhalve slag Utrecht-Leiden, vanuit Leiden naar Den Haag en vanuit daar de sneltrein naar Hoorn, Hoorn-Alkmaar en dan met de intercity terug naar Utrecht.

De dienst begint rustig, mensen zijn vriendelijk en we zijn netjes op tijd.
Tot aan de laatste slag Alkmaar-Utrecht een fijne dienst gehad met geen rare dingen behalve een onverklaarbare storing in een deur van een V-IRM.
Tussen Alkmaar en Amsterdam het 4tje gecontroleerd en na Amsterdam Amstel doen we het 6je.

Ik ben boven bezig en tref een man aan met een kaartje met 40% korting, "meneer mag ik uw voordeelurenkaart er ook even bij zien" vraag ik de man die geagiteerd reageerde "moet ik die nou ook echt laten zien?" ik vertel de man dat dit inderdaad het geval is.
Ik kijk naar de man die er onverzorgd uit zag, niet als een zwerver maar niet echt fris, wat langere vette haren, ongeschoren met een brilletje die scheef stond.
De man begon meteen te schelden in de richting van mijn werkgever en dat die K*NS toch nooit wat goed voor elkaar heeft en dat hij nog steeds geen nieuwe voordeelurenkaart had ontvangen.

Ik vraag de man wanneer hij de verlening heeft aangevraagd, behalve een aantal vervloekingen richting de NS krijg ik niet echt duidelijkheid.
Meneer verteld dat hij een betalingsbewijs heeft, echter krijg ik een papieren tijdelijke voordeelurenkaartje in mijn handen gedrukt, ik kijk naar de datum: "geldig tot 11-10-2010" ik zeg de man dat deze niet meer geldig is en dat ik even met ons contactcentrum zal bellen met de vraag of ze kunnen zien waar het fout gegaan is.
Meneer is niet zo blij dat ik ga bellen; "dat heeft toch geen nut er is al zo vaak gebeld".

Toch ga ik maar even bellen, terwijl ik aan de telefoon ben krijg ik van de man zijn oude voordeelurenkaart met klantnummer, mooi kunnen ze het allemaal iets makkelijker vinden.
Mij word medegedeeld door het centrum dat de man verlening heeft aangevraagd, maar de betaling niet heeft voldaan dus geen recht op korting, ook is er door de man niet eerder over gebeld.
Het contact centrum verteld mij nog "hij komt hier al veel te lang mee weg".

Ik besluit de man een uvb te schrijven, toen was het hek helemaal van de dam, ik zal de woorden hier niet herhalen maar termen uit de tweede wereldoorlog kwamen met regelmaat voorbij evenals de fijne ziekte.
De gehele coupé werd stil en de man tierde maar verder, ik schreef het uvb uit en de man liet mij geen moment met rust.
De man weigerde zijn adres te geven, prima dacht ik nog dat vraag ik later wel na, ik wil hier weg...
Ik geef de man het uitstel en wil weg lopen, de man springt op en komt mij achterna en bedreigd mij en scheld mij nog verder uit, door dit bezeerde ik vervolgens mijn schouder aan de glazen wand van de coupédeur.
De man was vanaf het begin bij het aantreffen tot aan het einde verbaal agressief en beledigend.
Dit was de druppel en bij binnenkomst piep ik de jongens van Service&Veiligheid op en ze komen met spoed bij de trein.

Ik vertel wat er is gebeurd en sta inmiddels te trillen op mijn benen, de collega vraagt of ik aangifte wil doen en ja dat wil ik dit was te veel dit ging te ver.
Door de nieuwe bevoegdheden per 01-04 moet ik hem zelf aanhouden wat dus ook is gebeurd.
Dan word je vervolgens opgevangen en mag je gaan typen want je moet nu zelf proces verbaal van aanhouding typen.
Één van de collega's helpt mij hierbij echter krijgen ze weer een melding en zit ik alleen, op dat moment voel ik alle emoties loskomen en wachtdienst stuurt me naar de rookruimte om even bij te komen.
Na een sigaretje ga ik verder echter komt er niet veel uit en uiteindelijk komt de hulp officier van justitie van de spoorwegpolitie binnen die ik dan ook ken en typt mijn verhaal en proces verbaal, en maken hem zo dat het ook kan gebruikt worden voor de aangifte.
Dan nog de MBO en dan naar huis, mijn dienst voor de volgende dag is weg gehaald.
Uiteindelijk was ik 4 uur na einde dienst (dienst van 9 en een half uur) eindelijk thuis...

Dan zit je de dag erna thuis en ga je jezelf toch vragen stellen, waar ging het mis, lag het aan mij, tot waar ligt je grens?
\nGiving up doesn't always mean you are weak, sometimes it means you are strong enough to let go \n HC UT

Maaike
Medewerker NS
Medewerker NS
Bericht Re: Agressie door niet betaalde voordeelurenabonement door enkelereis » do 21 apr 2011 16:56

Maaike indrukwekkend verhaal om te lezen waarom zijn er van die idioten op de trein? Maar goed dat je aangifte gedaan hebt. Laatst een rokende reiziger aangegeven bij de HC was die man niet blij mee. In het Engels begon die U hebt mijn leven verpest enz enz. Ik dacht nja zoek het maar uit.
Maar Maaike sterkte nu en tot zover het kan een prettig pasen toegewenst!

enkelereis
Bericht Re: Agressie door niet betaalde voordeelurenabonement door SRich » vr 22 apr 2011 13:40

cheer down

Alweer, wat voor gekken lopen hier in deze wereld rond verdrietig
Maaike sterkte
Ik Spoor Niet
Laurent: "En wat verwacht je nu? Dat de NS van te voren gaan communiceren: Let op, donderdag 13 Januari is het spoor gestremd vanwege een ongeluk dat nog moet gebeuren?"

SRich
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Agressie door niet betaalde voordeelurenabonement door Vinny » vr 22 apr 2011 20:44

Tjonge, het lijkt wel een virus...

waar ging het mis, lag het aan mij,
Nee. Jij bent de enige die in lange tijd weer eens een vuist heeft kunnen maken richting crimineel tuig glimlach

Vinny
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Agressie door niet betaalde voordeelurenabonement door Maaike » zo 24 apr 2011 10:10

Ik weet t niet, ik heb een vrij dikke huid maar dit was echt teveel, ik heb vanuit de spoorwegpolitie gehoord dat ze dit hard willen gaan aanpakken, ik ben benieuwd.
Het belangrijkste is voor mij dat hij dit gedrag niet meer toont bij een collega, maar ja dat zal wel edele hoop zijn ben ik bang...

Donderdags heeft de teammaneger nog even gebeld hoe het ging dus nog even kunnen praten.
Vrijdag weer gewerkt en ik had op 2 slagen na alleen maar ritjes met een 2e HC dus we hebben rustig wat gecontroleerd en moet zeggen dat het wel ok ging.
Helaas trof ik een dame waar bij de aanvraag van de verlening van het voordeelurenabbonement nog niet binnen was bij het contactcentrum en die schoot dus even in een boze bui en ik zag de bui even hangen maar gelukkig kalmeerde ze wel weer snel.
\nGiving up doesn't always mean you are weak, sometimes it means you are strong enough to let go \n HC UT

Maaike
Medewerker NS
Medewerker NS
Bericht Re: Agressie door niet betaalde voordeelurenabonement door TGVgek » ma 25 apr 2011 14:49

Maatschappij wordt steeds. Harder, het lijkt tegenwoordig op dat bijna op elke trein spoorpolitie mee moet gaan reizen. Of op elke trein camera bewaking moet komen.

TGVgek
Heeft Bedankt: 2 keer

Plaats een reactie

Keer terug naar Op en Rond de Rails