Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Verhalen, reportages en meer  • Op en Rond de Rails

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Een dagje avontuur...

Verhalen van OV-personeel

Plaats een reactie

Bericht Een dagje avontuur... door Broodtrommel » do 21 apr 2011 17:49

Het is een normale Donderdag als ik op sta of in ieder geval dat denk ik, ik sta op zorg dat ik klaar ben voor het werk en ga naar de bus. Stap de bus in, kom aan in Utrecht Centraal en zet mijn spulletjes klaar om als eerste een stukje naar Rotterdam te gaan. Ik zou om 07:17 vertrekken en ik ben gewend dat ik vertrek van spoor 9; helaas is spoor 12 weer open en is mijn trein verplaatst naar spoor 11. Omdat de CTA foutieve informatie aangaf, ben ik toch maar naar spoor 9 gelopen en zie op spoor 11 mijn IC naar Rotterdam klaar staan, ren naar boven en probeer deze te halen. Helaas...gemist.

Besluit om de IC naar Rotterdam van 07:32 te nemen, ik stap mijn trein in en heb een woordenwisseling met de HC. Hij wou liever dat ik begon aan de voorkant en ik geef aan dat we een VIRM hebben dus we toch ook gewoon ieder een deel kunnen lopen? Uiteindelijk was meneer hier mee eens en werd vanaf dat moment genegeerd, van mijn part ook goed want discussies op de werkvloer met technisch gezien collega's zit ik ook niet op te wachten.

Afgezien van de slechte verkoop gaat op dit moment alles nog goed; geen problemen op het spoor, rustige reizigers en iedereen is nog moe dus heeft niet door wie je bent.
We komen aan in Rotterdam waar ik haast maak om naar spoor 4 te lopen om de 1919 (vertrektijd: 08:17) te lopen richting Eindhoven. Tot mijn teleurstelling is dit ICMm terwijl de omloop ICRm hoort te hebben. Houd in dat is dus in Dordrecht, Breda en Tilburg (ik loop mijn trein 2) over moet stappen van het éne naar het andere deel. Nja geen probleem, doen we gewoon eventjes.

We zijn bij Dordrecht en er komt een jongen naar met toe: "Hey jonguh, waar is die fucking *ziekte* conducteur nou he? Hij heeft mij boete gegeven die conjo (of hoe je dat ook moet schrijven)". Ik leg hem duidelijk uit dat ik daar niet op de hoogte van ben en hem ook niet verder kan helpen met zijn Uitstel van Betaling, maar ik raad hem aan het nummer te bellen wat achterop het uitstel staat (niet uit ervaring, maar ooit gehoord tong naar buiten) en daarbij de code te benoemen die voorop de uitstel staat. Ik krijg als antwoord dat ik mij nergens mee moet bemoeien en ik vind het allemaal wel goed - dan toch niet? Ik betaal toch niks. Dus ik laat de man met rust en ik ga mijn werk doen.

HC's komen uiteindelijk achter mij lopen en ik realiseer me hoeveel zwartrijders er in deze trein zitten. HC's samen hadden nu al een totaal van 7 uitstellen geschreven in 1 stel ICMm, de ene HC had zelfs geen uitstellen meer over en had nu een leeg boekje.
Maarja, dat is mijn werk niet maar meestal praat ik gewoon lekker mee als ze voor mij neus staan te praten, ik bedoel we zijn toch collega's en een beetje contact met elkaar is ook leuk!
1 HC scheen mij te herkennen van een verhaal dat ik "die cateraar was die ging solliciteren bij NS". Heb uitgelegd gekregen hoe hij het wist enzo, het was wel een leuk verhaal opzich!

Voor de rest van de dag gaat het goed, het is heel warm in de trein maar dat valt op zich nog wel te doen. Totdat ik op het laatst aankom in Utrecht Centraal en mijn collega opwacht op spoor 15. Er komt een man aan en loop een beetje moeilijk, begint lichtelijk te trillen en stort in elkaar en raakt mij zijn hoofd een betonnen rand van het perron. Ik gooi mijn spullen af, ren naar de man toe en zie dat er al twee NS medewerkers (S&V) aan komen rennen, ik laat het aan hun over en 1 van hun belt een ambulance en 10 minuten laten komt er een ambulance met motor de stationshal in rijden. Ondertussen bloed de man flink en heeft het voor een plasje bloed gezorgd op het perron; we zorgen ervoor dat er een scherm omheen gezet wordt en politie was ondertussen ook gearriveerd om het een beetje hanteerbaar te houden, aangezien mensen heel nieuwschierig zijn. De man bloed nog steeds hevig en zijn gezicht zit er flink onder, zo ook zijn shirt maar dat is op dat moment niet het belangrijkst. Ik besef dat er goede hulp is en dat ik niets meer kan doen - dus ik maak een praatje met een paar service-medewerkers die er ook bij staan. Na 30 minuten wordt de man opgehaald door een ambulance en is het leeg. Schermen worden weggehaald maar alleen het bloed lag er nog, toch maar eventjes een schoonmaker opzoeken die dat schoon gaat maken. Nja oké, een schoonmaker gevonden die mij vervolgens een antwoord geeft: "Ja, dan moet NS eventjes bellen naar mijn telefoon". Ik wordt lichtelijk geirriteerd en probeer hem met mijn servex-pas duidelijk te maken dat ik onderdeel van NS ben op enige wijze en dat ik wil dat hij gewoon mee gaat want het is geen gezicht en je kan het NIET laten liggen daar. Na een flinke discussie besloot hij zijn baas te bellen die hem vertelde dat hij eerst eventjes het afval bij de AH to Go op moest halen. Ik kon me niet langer zo laten bespelen door een ongeorganiseerde rotzooi en vroeg ik zijn telefoon mocht lenen en zijn baas mocht bellen. Nadat ik zijn baas aan de lijn had, heb ik hem verteld wat ik zag en hoe mensen er op reageerde, dat maakte hem niet uit en dus besloot ik zelf maar de ruimte van de schoonmakers in te lopen en heb daar een willekeurige schoonmaker tussen uitgeplukt en de opdracht gegeven het schoon te maken.

Uiteindelijk is alles schoongemaakt, ben ik het een beetje zat en wil ik naar huis en is iedereen weer weg.
Al met al een hectisch dagje...
Machinist Goederen VB \n ERTMS ? :: Wagenmeester ? :: Gevaarlijke Stoffen ?

Broodtrommel
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Bericht Re: Een dagje avontuur... door Gekko123 » do 21 apr 2011 23:50

Ook al zo'n heftig verhaal. Dat is al het derde verhaal dat ik deze week lees hier. Als je het mij vraagt heb je op de goede manier gehandeld.

Gekko123
Bericht Re: Een dagje avontuur... door Dwarsligger » vr 22 apr 2011 13:04

Idd heftig verhaal, alleen ik verbaas mij over jou handels wijze mbt het schoonmaken van het perron maar dat kan ook aan mij liggen roffel

Dwarsligger
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: Een dagje avontuur... door Broodtrommel » vr 22 apr 2011 21:00

Nja, daar zit misschien een verhaal achter. De afgelopen WEKEN is het zo wanneer wij een schoonmaker nodig hebben om wat voor reden dan ook, wordt er gewoon niet gereageerd op alle telefoontjes ook diegene welke spoed zijn.

Misschien is het een vage handeling, maar ik wou toch eventjes horen wat die baas daar van zei.
Als die ook al zegt dat ze het niet doen, dan ga ik er toch 1 halen...? NS Medewerkers waren druk zat dus dan kan ik het ook wel voor ze doen, wij zitten er naast..

Broodtrommel
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Bericht Re: Een dagje avontuur... door Dwarsligger » vr 22 apr 2011 21:55

Ja '' ik '' weet niet wat er allemaal in jouw functie beschrijving staat.

Dwarsligger
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: Een dagje avontuur... door Arjen-V » vr 22 apr 2011 22:43

Dwarsligger schreef:Idd heftig verhaal, alleen ik verbaas mij over jou handels wijze mbt het schoonmaken van het perron maar dat kan ook aan mij liggen roffel

Ach sommige mensen worden wel met fatsoen grootgebracht, en zijn ook niet de beroerdste om iets meer werk te verzetten of te doen ook al behoort dat niet tot de functie. duim omhoog
Mvg Arjen, Mcn ACTS\n http://www.treinenfotoforum.nl

Arjen-V
Medewerker HUSA
Medewerker HUSA
Bericht Re: Een dagje avontuur... door Broodtrommel » vr 22 apr 2011 23:25

Dwarsligger schreef:Ja '' ik '' weet niet wat er allemaal in jouw functie beschrijving staat.

Alles behalve dat, maar vind op zo'n moment kan je elkaar best eventjes helpen.
Een NS medewerker heeft net zo weinig zeggenschap over een schoonmaker als ik, dus heb ik geprobeerd want ik kon doen. Of had je liever bloed op het perron gehad?

Broodtrommel
Spoormedewerker
Spoormedewerker

Plaats een reactie

Keer terug naar Op en Rond de Rails