Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Verhalen, reportages en meer  • Op en Rond de Rails

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

De Wisselrubriek #6: Het gele lijntje

Verhalen van OV-personeel

Plaats een reactie

Bericht De Wisselrubriek #6: Het gele lijntje door Redactie » ma 23 mei 2011 14:02

[center] Afbeelding
Elke twee weken neemt een OV-medewerker ons mee naar de belevenissen in de wereld van het Openbaar Vervoer.
In de Wisselrubriek komen die belevenissen vanaf de post, vanuit het HC-hok, van achter het stuur en vanuit de Kiosk.
[/center]

Voor de eerdere delen in de Wisselrubriek klikt u op de links hieronder:
Vanuit het HC-hok:
Drugs en alcohol op het station, Crime Scene Investigation op de trein
Van achter het stuur: “Er is op dit moment helaas geen treinverkeer mogelijk”
Vanaf de post: Nachtdienst
Vanuit de Kiosk: Mensen die het moeten verpesten

Vanaf de post: Het gele lijntje

Het hoort bij het vak en je weet dat het altijd zomaar kan gebeuren. Toch komt het altijd onverwacht en zal het nooit wennen.

Ik ben nu een kleine anderhalf jaar treindienstleider. Vanaf het moment dat je aan je opleiding begint, weet je al dat je ooit eens een aanrijding met een persoon voor je kiezen zult krijgen. Ik waande mij een tijd lang gelukkig dat ik de dans was ontsprongen, maar onlangs was het toch zover.

Het is een rustige middag en ik ben verantwoordelijk voor twee baanvakken. Ik heb eerder die dag een overwegstorinkje gehad, maar die is inmiddels alweer opgelost en alles rijdt netjes op tijd. Een paar minuten nadat een van de stoptreinen is vertrokken van een klein station, ergens middenin de provincie, belt de machinist me op. “Ik heb een aanrijding met een persoon gehad,” meldt hij.

Direct staan mijn nekharen rechtop en staat het zweet me in de handen. Onhandig vraag ik hem uit over de plaats en vertel hem dat ik hem zo direct terug bel. Ik hang op en met trillende handen druk ik de alarmknop op mijn telefoontoestel in om de tegentreinen op te dragen direct te stoppen. De machinisten doen netjes wat ik zeg, ik neem alle nodige veiligheidsmaatregelen om het treinverkeer te staken en ik bel de calamiteitenorganisatie om de hulpdiensten in te laten schakelen.

Daarna bel ik de machinist terug. Die heeft inmiddels even buiten gekeken en heeft geconcludeerd dat het een verloren zaak is. Ondanks dat hij de klap heeft zien aankomen, is hij er vrij rustig onder en ik kan me een minuutje veroorloven om even op persoonlijk vlak met hem te praten.

Omdat ik alle nodige handelingen al heb uitgevoerd, wordt het stil op de post. Op mijn scherm is de trein niet meer dan een geel lijntje dat niet meer beweegt en ik merk hoe ver je als treindienstleider soms van de werkelijkheid bent verwijderd. Om me heen voert de Verkeersleider druk overleg met de vervoerder over de gevolgen van de stremming en verzorgt de omroep alle nodige reisinformatie.

Na een minuut of vijf belt de Algemeen Leider, die de coördinatie ter plaatse op zich zal nemen. Samen met de KLPD regelen we het terug laten rijden van de gestrande treinen en later ook het afvoeren van de ongevalstrein. Na een dikke twee uur krijg ik de melding dat de treinenloop weer kan worden opgestart.

Het is erg fijn dat een hoop mensen je allerlei taken ter plaatse uit handen nemen, maar het heeft wel als resultaat dat je als treindienstleider twee uur lang nauwelijks in actie hoeft te komen. Alles ligt stil en de Algemeen Leider regelt alles ter plaatse. Je hebt nauwelijks een idee van wat er buiten allemaal gebeurt in die periode.

‘s Avonds zie ik foto’s op internet van de aanrijdingsplek. Hele colonne’s van politieauto’s, ambulances en brandweerwagens zijn uitgerukt om hulp te bieden en de perrons van de belendende stations staan vol met gestrande reizigers. Dan dringt het pas echt door wat er zich allemaal heeft afgespeeld rond dat ene gele lijntje op je scherm.

Redactie
Medewerker Forum
Bericht Re: De Wisselrubriek: Vanaf de post #2 door Mikos » do 26 mei 2011 18:08

Als rijdend personeel vergeet je op een dergelijk moment nogal snel het hele circus er omheen. Ik focus me op mijn machinist en het bieden van eerste hulp aan of het afdekken van het slachtoffer. Daarna komt het hele circus op gang, maar dat gaat volledig aan ons voorbij. Daarom is een kijkje in de keuken bij de treindienstleider van zo'n situatie een mooie opsteker: Ook jij schrikt.

Mikos
Bericht Re: De Wisselrubriek: Vanaf de post #2 door Gilles » vr 27 mei 2011 03:38

Ja, zeker. De trdl schrikt ook. Hij is degene die de mcn als eerste aan de lijn krijgt. De mcn heeft net een aanrijding meegemaakt en krijgt na één druk op de knop een trdl aan de lijn... Die hoort het verhaal aan en moet daarna ook nog eens gaan handelen...

Heel simpel gezegd, de mcn heeft de aanrijding en heeft daarna een uitlaatklep bij de trdl bij wie hij zijn verhaal kwijt kan. De trdl krijgt het verhaal en moet daar wat mee doen.

Ben zelf bijna 15 jaar trdl geweest, weet precies hoe het is (en ken ook de kant van "buiten"). Het is een heel erg onderschatte taak van een trdl ("Jij zit lekker binnen en weet niet wat er net gebeurt is en kan het lekker van achter je bureau afhandelen"). Geloof mij, ook voor een trdl is dit één van de ergste dingen om mee te maken. Heb als trdl ongeveer 20 zelfdodingen en 5 "echte" aanrijdingen meegemaakt. Ik heb er iedere keer toch wel één of meerdere slapeloze nachten door gehad...

Gilles
Medewerker ProRail
Medewerker ProRail
Bericht Re: De Wisselrubriek: Vanaf de post #2 door SRich » vr 27 mei 2011 16:40

kan je het nu een plekje voor je zelf geven trdl ?
Ik Spoor Niet
Laurent: "En wat verwacht je nu? Dat de NS van te voren gaan communiceren: Let op, donderdag 13 Januari is het spoor gestremd vanwege een ongeluk dat nog moet gebeuren?"

SRich
Ontvangen Bedankjes: 3 keer

Plaats een reactie

Keer terug naar Op en Rond de Rails