Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Verhalen, reportages en meer  • Op en Rond de Rails

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Buitendienststelling

Verhalen van OV-personeel

Plaats een reactie

Bericht Buitendienststelling door Mikos » do 16 jun 2011 14:17

Buitendienststelling

De laatste tijd zijn er weer een hoop werkzaamheden aan het spoor in de weekenden. Tijdens de werkzaamheden moeten reizigers omreizen, extra overstappen of rekening houden met een langere reistijd. Ook worden er op sommige trajecten bussen ingezet om de reizigers toch op hun plaats van bestemming te kunnen krijgen. Is natuurlijk niet leuk voor de reizigers, maar het onderhoud aan het spoor moet nu eenmaal gebeuren om vervoer over het spoor veilig te houden.

Harderwijk
Tijdens het weekend van 4 en 5 juni mocht ik assisteren bij de buitendienststelling tussen Nunspeet en Putten. Men had bedacht dat ik van pas zou zijn in Harderwijk en dus was het de bedoeling dat ik met de trein van Zwolle naar Nunspeet zou reizen en dan met het treinvervangend busvervoer naar Harderwijk. Ging allemaal voorspoedig, precies op tijd was ik in Harderwijk.

Aangezien Harderwijk geen station is waar NS een eigen ruimte heeft en de bussen niet het busstation kunnen gebruiken dat aanwezig is zonder het stad- en streekvervoer ernstig te hinderen. Daarom werd er een partytent met keet en bio-toilet geplaatst op het P+R-terrein naast het station. Daar kwamen ook de bussen naartoe gereden. Elk half uur vier; twee naar Nunspeet en twee naar Putten. Voor me lag het schema met welke bus wanneer waar naartoe zou rijden. Maar al snel bleek de enige bus die in zijn eigen omloop reed de bus te zijn waar ik net mee aan was gekomen. Er was geen touw aan vast te knopen welke bus waar naartoe zou rijden. 's Morgens schijnen wat bussen verdwaald te zijn geweest en chauffeurs de weg niet geweten te hebben. En ja, dan krijg je grote verschuivingen.

Dat hield wel in dat we op voorhand ook niet precies konden zeggen welke bus waar naartoe zou rijden. Dat was dus constant vragen aan de chauffeur welke kant hij deze keer op reed. Naar verloop van tijd herken je de chauffeurs vanzelf en kun je ook wat sneller inschatten of hij nu naar Putten of Nunspeet rijdt.

Afbeelding
De opstelling in Harderwijk op het P+R-terrein.

Omdat de bussen over het algemeen binnen vijf minuten aankwamen en vertrokken, hield dat wel in dat we vervolgens ongeveer twintig minuten rust hadden. Alle tijd om een praatje te maken met de diverse reizigers. Vragen waarom er nu eigenlijk werkzaamheden waren, hoe laat de bussen zouden vertrekken, hoe het in Zwolle zat met de nieuwe brug, maar ook een hoop verhalen gehoord van de reizigers wat ze gedaan hadden in Harderwijk en waar ze nu op weg naartoe waren.

Een hoop mensen waren naar het Dolfinarium geweest of naar Walibi. Hele vriendengroepen met verhalen over Walibi, waar ze in waren geweest en hoe lang de rijen wel niet waren. En een hoop jonge kinderen die met papa, mama en/of opa en oma naar de dolfijnen waren wezen kijken. Één jongedame komt in haar Walibi-shirt naar ons toegelopen, ze heeft de hele dag gewerkt en wil graag richting Nijkerk. Ze heeft het gehad, maar tijdens een gesprekje vormt zich toch weer een vrolijker blik op haar gezicht. Morgen moet ze ook weer, dus dan zullen we haar vast weer terugzien.

Maar een rondje over het stationsplein wandelen doet ook wonderen. Reizigers waren lang niet allemaal op de hoogte van de werkzaamheden en jammer genoeg liet de omroep ons op het station behoorlijk in de steek. En ook niet alle reizigers wisten de bordjes met verwijzing naar de bussen te vinden, dus leverde dat altijd wat vragende reizigers op.

Later op de avond werd het beduidend rustiger wat reizigersaanbod betreft. Rond 19.00 uur verlieten de laatste dagjesmensen van de pretparken Harderwijk. De bussen reden nog altijd niet volgens schema, maar alle reizigers zijn de juiste kant opgestuurd.

Wat wel opviel was het 'verwende' gedrag van sommige reizigers. Vooral de ouderen begrepen goed dat er werkzaamheden waren en dat ze daardoor wat langer onderweg zouden zijn. De meesten hadden het al ingecalculeerd en waren goed op de hoogte. Uitzonderingen daargelaten, natuurlijk.
Maar die twee jongens van hooguit twintig die al zuchtend, steunend en klagend bij ons onder de partytent kwamen zitten omdat ze "der-tig mi-nu-ten!" langer onderweg zouden zijn... "Ik neem de volgende keer de auto wel weer..." wist er een uit te brengen. Och, och, een heel half uur! Toen ik begon over onderhoud en veiligheid kreeg ik helemaal een hoop gezucht te horen. Dat moesten we maar doen als zij niet met de trein hoefden te reizen...

Op de zondag reden de bussen wel volgens schema en konden we reizigers bij het aankomen van de bussen al naar de juiste bus verwijzen. Dat werkt toch iets makkelijker. Maar ook op zondag waren er reizigers die van het treinvervangend busvervoer geen kaas hadden gegeten en de bus uitstapten terwijl ze er nog verder mee moesten. Zoals die ene man die schijnbaar in Ermelo ook al was uitgestapt in de veronderstelling dat vanaf daar weer treinen zouden rijden. Tsja, als je gewoon een keer vraagt waar de treinen weer rijden en gewoon een klein beetje aandacht besteed aan wat er verteld wordt... Maar dat schijnt voor sommigen heel moeilijk te zijn.

's Ochtends was er een wolkbreuk boven Harderwijk en daar hadden we toch een klein beetje last van. Walibi had zijn achtbanen uit voorzorg gesloten, personeel naar huis gestuurd en bezoekers uiteindelijk ook het park uitgezet. Maar ook onze aggregaat was verzopen; die wilde niet meer starten. Geen koffie voor mijn collega, dus. Het was beduidend rustiger door de sluiting van Walibi. Verder geen noemenswaardige dingen die voorbij kwamen op de zondagavond. Het meisje van Walibi hebben we ook niet meer gezien; die zal ook wel vroegtijdig thuis hebben gezeten...

Zwolle
Een week later mocht ik op tweede pinksterdag in Zwolle assisteren bij de verbussing tussen Zwolle en 't Harde. De bussen zouden vertrekken vanaf de zuidzijde van het station in Zwolle. Elk half uur twee bussen was meer dan voldoende. Hier gebeurde minder dan in Harderwijk en stiekem was ik dan ook wel blij dat ik werd gevraagd op de traverse informatie te verschaffen aan de reizigers die daar liepen.

Niet lang nadat ik op de traverse stond ging het fout. Naast de vele reizigers die in Zwolle moesten overstappen via de traverse om vanuit Deventer naar Leeuwarden te kunnen zou het nog veel drukker gaan worden omdat er een aanrijding met persoon was in Beilen. Alle reizigers naar Groningen mochten dus omreizen via Leeuwarden. Tussen Hoogeveen en Assen reed er op dat moment niks, er zouden bussen besteld gaan worden. Tot die tijd was er een volledige volksverhuizing over de traverse van reizigers. Een goede test meteen om te zien of de traverse voldoet in dit soort situaties en ik kan melden dat hij de test heeft doorstaan. Ook de nieuwe liften voldeden. Het feit dat ik bij de trap naar spoor 3 stond leverde een hoop vragen op. Geen uitgebreide, het bleef veelal bij "Leeuwarden?" Reizigers willen graag bevestigd krijgen wat ze hebben gehoord. Dus liepen ze, zonder te morren, de trap af naar spoor 3.

Afbeelding
De Zuidzijde van station Zwolle, waar de bussen naar 't Harde vertrekken.

Omdat de treinen het hele weekend van andere sporen vertrokken dan gebruikelijk waren daar ook een flink aantal vragen over. Maar reizigers kwamen uiteindelijk allemaal op het juiste perron terecht. Doordat ik op de traverse stond, zag ik een hoop collega's voorbij komen. Praatje hier, praatje daar. Vraag van een reiziger hier, vraag van een reiziger daar.

In de tussentijd waren er bussen geregeld tussen Hoogeveen en Assen. Het duurde even voordat het omreisadvies via Leeuwarden werd gewijzigd naar reizen via Hoogeveen. Dat leverde wat vragen op: "Als er toch bussen rijden, waarom moet ik dan nog via Leeuwarden reizen?" Reizigers kijken niet of nauwelijks naar het logistieke plaatje. Door de reizigers aan het begin nog om te laten reizen, verlicht je de druk op de eerste paar bussen die tussen Hoogeveen en Assen rijden. Er staat namelijk al zoveel honderd man in Hoogeveen vanuit de eerste twee daar gestrande treinen. Door iedereen dan doodleuk naar Hoogeveen te sturen, wordt de druk alleen maar groter, worden reizigers alleen maar bozer omdat er 'zo weinig bussen zijn'.

Het bericht komt door dat de aanrijdingstrein rond kwart voor acht binnen zal komen. De reizigers hebben dan ongeveer twee uur vastgezeten in de trein. De Operationeel Manager heeft bedacht dat ik dan, samen met nog wat collega's, koffiebonnen uit mag delen aan de reizigers die die trein uit komen. Ze moeten allemaal over de traverse om naar hun, wachtende, aansluiting richting Deventer te lopen. De VIRM-VI komt rond 19.45 uur inderdaad aangereden en stroomt helemaal leeg. De stapel met koffiebonnen in mijn handen wordt steeds kleiner; een hoop reizigers lopen voorbij en nemen de bonnen aan. Allemaal op weg naar hun aansluitende trein.

Er is één man die wat bij ons blijft staan. Hij blijkt ook in de aanrijdingstrein te hebben gezeten en op weg te zijn naar Schiphol. Maar hij staat er wat hulpeloos bij. Hij heeft zelf al berekend dat hij zijn vlucht naar Peru om kwart voor negen nooit gaat halen. Een snelle berekening van onze kant levert op dat hem in een taxi zetten op kosten van NS ook niks op gaat leveren; hij gaat hem sowieso missen. Ik druk de man wat extra koffiebonnen in zijn hand als hij dan besluit terug naar huis te gaan. Hij pikt het nog redelijk goed op; wij kunnen er volgens hem ook niks aan doen. Ik ken mensen die kwaad worden als ze een kwartier later op Schiphol aankomen dan gepland, maar dat is een ander verhaal voor een andere keer...

Tijd om heel even pauze te houden. Een collega van mij had aangegeven dat ze in het verblijf zou zitten eten, dus ben ik onderweg daar naartoe. Terwijl ik over perron 1 loop, wordt er omgeroepen dat de trein uit Kampen Zwolle niet binnen kan komen door een wisselstoring en dus een onbekende vertraging heeft. Terwijl ik naar het verblijf loop, hoor ik mensen dingen sissen als "Goed zo, ProRail...", "Fijn, NS!", dat soort zaken. Ik loop door en geef er geen aandacht aan. Jammer dan, ik kan er ook niks aan doen. Ik neem heel even een kwartier voor mezelf om te kunnen zitten en wat te kletsen met de collega's in het verblijf. Daarna ga ik weer terug naar de traverse.

Het wordt rustiger met overstappers; iedereen gaat via Hoogeveen en uiteindelijk komt ook het bericht door dat de treinen weer mogen rijden. Het heeft vrij lang geduurd, omdat er uitgebreid onderzoek is gedaan door de politie op de plaats delict.

Het bericht komt door dat de laatste twee treinen naar Emmen niet zullen rijden en dat er bussen voor zijn besteld. Dat moeten we dus ook nog in de gaten gaan houden. Rond half twaalf loop ik dan ook nog even richting de voorzijde van het station waar de bus moet vertrekken. Het blijkt dat ProRail het spoor niet vrij heeft willen geven voor deze twee treinen en NS daarom het spoor niet mag gebruiken. Wat daar de achterliggende gedachte van moet zijn is mij een raadsel, maar er rijden bussen. De bus naar Emmen loopt redelijk vol en om half twaalf vertrekt hij dan ook voor zijn rit door het Vechtdal.

Aan de achterzijde van het station vertrekken de laatste twee bussen naar 't Harde. Alle reizigers zijn ingestapt, tijd voor ons om onze partytent op te ruimen, de keet af te sluiten en naar huis te gaan. De borden met verwijzing naar de NS-bussen halen we nog weg en dan zit het er voor mij op. De collega's van Service en Veiligheid zorgen voor de laatste bus naar Emmen en een andere collega voor de laatste bussen die uit 't Harde aankomen.

Voor mij is het weer eens wat anders en wel leuk om een keer mee te maken. Maar of ik dat elk weekend zou willen doen...?

Mikos

Plaats een reactie

Keer terug naar Op en Rond de Rails