Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Verhalen, reportages en meer  • Op en Rond de Rails

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

De Wisselrubriek #8: Controle in de trein

Verhalen van OV-personeel

Plaats een reactie

Bericht De Wisselrubriek #8: Controle in de trein door Redactie » ma 20 jun 2011 11:55

[center] Afbeelding
Elke twee weken neemt een OV-medewerker ons mee naar de belevenissen in de wereld van het Openbaar Vervoer.
In de Wisselrubriek komen die belevenissen vanaf de post, vanuit het HC-hok, van achter het stuur en vanuit de Kiosk.
[/center]

Voor de eerdere delen in de Wisselrubriek klikt u op de links hieronder:
Vanuit het HC-hok:
Drugs en alcohol op het station, Crime Scene Investigation op de trein
Van achter het stuur: “Er is op dit moment helaas geen treinverkeer mogelijk”
Vanaf de post: Nachtdienst, Het gele lijntje
Vanuit de Kiosk: Mensen die het moeten verpesten, Koffie, thee, vieze boekies!!

Vanuit het HC-hok: Controle in de trein

Het is zomaar een rustige avond. Ik sta met een collega op het station van Utrecht Centraal, klaar om de stoptrein naar Zwolle te rijden. We krijgen een mDDM mee en de reizigers stappen in. Samen besluiten we om meteen na vertrek te beginnen met een controleronde. Onze Railpockets zijn ingesteld en we beginnen met controleren.

Tussen Utrecht Centraal en Utrecht Overvecht tref ik een jongen wiens OV-Chipkaart niet is geactiveerd voor de trein. Het is een anonieme kaart en er staat niet genoeg geld op om in te kunnen checken als de kaart wel zou zijn geactiveerd. Ik stel hem voor dat hij in Utrecht Overvecht een oplossing gaat zoeken om toch aan een kaartje naar Bilthoven te komen. In Overvecht verlaat hij de trein. De controleronde gaat verder.

Als ik net voor Bilthoven de trap af kom lopen, hoor ik mijn collega iets roepen naar een reiziger op het perron. De man blijkt geen Nederlands te spreken, maar ook geen geldig vervoerbewijs te hebben. Daarom heeft mijn collega hem de trein uit gezet. We vervolgen onze ronde.

Op het balkon zit een jongeman wat gefrituurde kip te eten van een niet nader te noemen hamburgerketen. Hij toont zijn vervoerbewijs en we vragen hem of hij iemand het toilet op heeft zien gaan dat bezet blijkt te zijn. Hij knikt van ja en op onze vraag sinds wanneer die persoon het toilet bezet houdt, zegt hij "Utrecht Centraal". Duidelijk. Ik klop op de deur en maak duidelijk aan de reiziger dat we graag het vervoerbewijs even willen zien. Er wordt wat gemompeld achter de gesloten deur. Als mijn collega dan nogmaals klopt op de deur, wordt er iets duidelijker gezegd door de man in kwestie dat hij last van diarree heeft. Ik draai me om naar de reiziger op het balkon en vraag hem wat voor saus hij bij zijn kip heeft. 'Barbecuesaus, zeker?' en hij beaamt dat. 'Eet smakelijk' zeg ik tegen hem terwijl ik hem naar de kleur van de saus zie kijken. Weet hij te waarderen. Ik loop naar de reizigersdeuren omdat we aankomen op het station van Den Dolder. Ineens gaat de deur van het toilet open en stapt er een oudere man uit de sanitaire ruimte. Met een heel verhaal probeert hij uit te leggen dat hij een kaartje heeft gekocht, maar hem nu niet kan vinden. Mijn collega dirigeert hem de trein uit en ik sluit de deuren. Als we beginnen te rijden lacht mijn collega om de man die op het perron ineens met een OV-Chipkaart staat te zwaaien. Dat is sowieso zijn kaartje niet, want hij had het de hele tijd over een kaartje dat hij op Overvecht had gekocht.

Zo zijn we drie reizigers kwijtgeraakt tussen Utrecht Centraal en Amersfoort en zit onze eerste controleronde er op. We besluiten na Nijkerk nog een keer te gaan knippen voor de nieuwe reizigers die onderweg in zijn gestapt. Daarom lopen we tijdens het stationnement in Nijkerk over het perron naar de achterkant van de trein, waar net een vrouw aan komt gerend. Ze is blij dat ze nog mee kan. Ik sluit de deuren, draai me om en vraag haar naar haar vervoerbewijs. "Kan ik bij u een kaartje kopen?" is haar vraag. Als we hebben uitgelegd dat dat 35 euro extra kost bovenop de prijs van het kaartje krijgt ze grote ogen. "Vijf-en-der-tig euro?!" Mevrouw stapt in Putten dus weer uit om daar een kaartje aan te gaan schaffen.

Ik kom verder niets noemenswaardigs tegen, maar mijn collega treft nog een jongedame die geen geldig vervoerbewijs heeft. Ze ging er nog tegenin, want ze vond het allemaal maar flauw, maar mijn collega besloot haar een Uitstel van Betaling te schrijven.

Na onze controleronde kwamen er in 't Harde nog drie personen voorbij gelopen waarvan we het idee hadden dat die ook wel eens aan het zwartrijden waren, omdat ze ons vrij schichtig aankeken. Op dat moment waren we net klaar met onze ronde, dus besteedden we er geen aandacht aan.

Maar toen ik in Wezep buiten de trein stond om te sleutelen, keken er twee personen bij de voorste deur me recht in mijn ogen. Ik had de verwachting dat die de hele trein wel door zouden sjouwen om me te ontlopen, maar nog voor ik de deuren had gesloten stonden ze al netjes op hetzelfde balkon om me te vragen wat ze nu moesten met het briefje van 5 euro dat ze in hun handen hadden, want die lust de kaartautomaat niet. Nadat we daar een geschikte oplossing voor hadden gevonden hebben we ook meteen de drie personen die in 't Harde waren ingestapt gecontroleerd, omdat we er nu toch langs liepen. En inderdaad, ze bleken geen geldig vervoerbewijs te hebben, dus had een andere collega ze eerder op de dag alle drie al voorzien van een Uitstel van Betaling.

Tijdens één ritje dus vier reizigers de trein uitgezet om een kaartje te gaan kopen, één Uitstel van Betaling geschreven, voor twee personen een oplossing gevonden om ze toch te laten betalen voor hun ritje naar Zwolle en drie personen die al in het bezit waren van een Uitstel van Betaling. Tien personen met een verhaal in de trein. Hoe zouden de OV-Chippoortjes die mensen later te woord staan? Het blijft toch een mensenberoep...

Redactie
Medewerker Forum
Bericht Re: De Wisselrubriek: Vanuit het HC-hok #3 door seinhuis » ma 20 jun 2011 15:40

Het is goed dat ik geen conducteur ben, want ik had voor al die mensen een kaartje uitgeschreven

seinhuis
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: De Wisselrubriek: Vanuit het HC-hok #3 door Broodtrommel » ma 20 jun 2011 16:43

Dan is het inderdaad maar goed, haha
Machinist Goederen VB \n ERTMS ? :: Wagenmeester ? :: Gevaarlijke Stoffen ?

Broodtrommel
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Bericht Re: De Wisselrubriek: Vanuit het HC-hok #3 door Dwarsligger » ma 20 jun 2011 18:46

seinhuis schreef:Het is goed dat ik geen conducteur ben, want ik had voor al die mensen een kaartje uitgeschreven

Daarom ben jij ook geen HC roffel duim omhoog

Dwarsligger
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: De Wisselrubriek: Vanuit het HC-hok #3 door SRich » wo 22 jun 2011 00:42

seinhuis schreef:Het is goed dat ik geen conducteur ben, want ik had voor al die mensen een kaartje uitgeschreven

Jij leeft naar de letter van de wet roffel en HC in het verhaal naar de geest van de wet duim omhoog
Ik Spoor Niet
Laurent: "En wat verwacht je nu? Dat de NS van te voren gaan communiceren: Let op, donderdag 13 Januari is het spoor gestremd vanwege een ongeluk dat nog moet gebeuren?"

SRich
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: De Wisselrubriek: Vanuit het HC-hok #3 door Frontier » vr 24 jun 2011 02:24

Ik ook, streng maar rechtvaardig.

Of, als je er toevallig langskomt, iedereen die geen kaartje heeft eruit gooien bij een station als OLV Ter Nood. roffel

Verder wel een leuk verhaal! knipoog
Grtz,
Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

Frontier

Plaats een reactie

Keer terug naar Op en Rond de Rails