Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Verhalen, reportages en meer  • Op en Rond de Rails

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

De Wisselrubriek #9: Opleiding tot metrobestuurder

Verhalen van OV-personeel

Plaats een reactie

Bericht De Wisselrubriek #9: Opleiding tot metrobestuurder door Redactie » di 30 aug 2011 12:04

[center] Afbeelding
Elke twee weken neemt een OV-medewerker ons mee naar de belevenissen in de wereld van het Openbaar Vervoer.
In de Wisselrubriek komen die belevenissen vanaf de post, vanuit het HC-hok en vanuit de metrocabine.
[/center]

Voor de eerdere delen in de Wisselrubriek klikt u op de links hieronder:
Vanuit het HC-hok:
Drugs en alcohol op het station, CSI op de trein, Controle in de trein
Van achter het stuur: “Er is op dit moment helaas geen treinverkeer mogelijk”
Vanaf de post: Nachtdienst, Het gele lijntje
Vanuit de Kiosk: Mensen die het moeten verpesten, Koffie, thee, vieze boekies!!

Vanuit de metrocabine: Opleiding tot metrobestuurder

Recentelijk ben ik begonnen met de opleiding tot metrobestuurder. De opleiding is als volgt ingedeeld: De eerste 3 weken theorie (deels in combinatie met de simulator). Rond de vakantie een paar weken mee met een leermeester. Dan weer een aantal weken in de schoolbanken en daarna weer mee met de leermeester. Dan zijn er twee weken waarin er 11 rijdiensten zijn gepland. De leerling rijdt dan zelf in de normale dienst, maar die heeft dan natuurlijk nog geen bevoegdheid en weet ook nog lang niet alles. De leermeester is dan ook degene die de verantwoordelijkheid draagt en degene die tekst en uitleg geeft + leert rijden in het echt. Wel rijden tussen de normale dienst door, maar zonder reizigers...

We zitten elke dag wel even in de simulator, maar in het echt rijden is toch weer anders.

Hoewel de instructeur al enkele stroringen behandeld heeft, komt het merendeel van de meest voorkomende storingen en hoe dan te handelen later in de opleiding.

De technische kennis moet de basis zijn. Je moet wel wat weten over weten over elektriciteit, elektrische installaties en vooral wat je niet moet doen als het om te voorkomen, dat je in aanraking komt met onderdelen (die je wel moet kunnen benoemen) die onder stroom staan.

Ook zal je bijv. een deur moeten kunnen vergrendelen, zodat je in ieder geval moet weten waar de vergrendelingshaak geplaatst moet worden.

Moet wel zeggen, dat de laatste week voornamelijk het opbouwen van basiskennis is geweest. Veel aandacht is besteed aan sporenkennis en kennis van de cabinesignalen + communicatie met de centrale verkeersleiding (cvl) en passagiers (er wordt vooral op gehamerd om de passagiers in te lichten zodra je niet zoals normaal kan rijden).

Natuurlijk is er in ruim een week behoorlijk wat behandeld en zijn we een stuk wijzer geworden, maar vooral hoe te rijden en hoe te handelen bij bijzondere omstandigheden, moeten we allemaal natuurlijk nog leren.

Na die 2 weken met een aantal rijdagen, gaan we sowieso weer zo'n 3 weken de schoolbanken in en dan nog een maand rijden met een leermeester.

De rijdiensten in de komende weken zijn wel volgens de gewone personendiensten. Het kan alleen wel voorkomen, dat op een rustig moment de leermeester iets doet zoals een deurstoring simuleren. Helaas kan het dus vooral 's avonds wel eens voorkomen, dat een trein een kleine vertraging op kan lopen, terwijl dit eigenlijk niet nodig zou zijn geweest, maar dit moet wel om nieuwe bestuurders bepaalde zaken bij te brengen.

We zijn met de groep ook een dag naar diverse metrostations geweest op het lijnennet om naar noodvoorzieningen en dienstruimtes te kijken.

Gisteren de eerst rijdienst gedraaid. Heb op 3 ritten na, alles zelf (mogen) rijden. Natuurlijk is alles nog even wennen, maar na ruim 2 weken schoolbanken, was dit wel heel lekker om te doen. Heb gisteren ook het startpakket van het uniform gekregen (10 minuten voordat ik weg moest), dus vandaag zie ik er ook uit als iemand van ons vervoerbedrijf!

Vandaag met 2 medeleerlingen gereden. Daarbij is onderweg gereden met nooddeuropening (dus overbruggen nooddeuropening), met overbruggen netwerk en we hebben een noodremtrekking binnen het station gesimuleerd.

Afgelopen nacht de eerste van twee trainingsnachten. We zijn met 4 leerlingen en zo gingen we per 2 leerlingen met elk een leermeester vannacht aan de slag. Voordat we weg konden, moesten we eerst de trein rijklaar maken. Naast de standaard punten, hadden de leermeesters verschillende deuren "defect" gemaakt en diverse noodremmen waren getrokken. Ook diverse schakelaars waren omgezet.

We hebben de nacht gereden en bij zowat elk station of wisselcomplex was er door de CVL wel iets verzonnen, zoals een afwijkende signalering, heen en weer op hetzelfde spoor, keren (automatisch en op afstand), noodremtrekkening en deuren in nood geopend.

Afgelopen nacht de 2de trainingsnacht gehad. We hebben veel gekeerd en een aantal keren linker spoor gereden. Een aantal keren afvallen automaten en een keertje een brandsimulatie. Regelmatig afwijkende signalering.

Na alle examens en proeven te hebben doorstaan, ben ik klaar met mijn opleiding. Ik ben nu metrobestuurder en mag zelfstandig aan het werk. M'n laatste stukje dienst was als leeg materieel (mat-rit) naar de plek waar ik mijn opleiding grotendeels heb gehad. Het is niet de eerste keer leeg rijden en ook niet eens de eerste keer dit stukje, maar nu ik het alleen mocht doen en dan ook nog eens met regen en in het donker, was het toch wel verrassend leuk...!

Redactie
Medewerker Forum
Bericht Re: De Wisselrubriek: Vanuit de metrocabine #1 door SRich » wo 31 aug 2011 00:05

Mooi verhaal, het doet mij iig denken dat de bestuurder indienst is bij de RET.

Rest van de "metro's" hebben geen cabinesignalering knipoog
Ik Spoor Niet
Laurent: "En wat verwacht je nu? Dat de NS van te voren gaan communiceren: Let op, donderdag 13 Januari is het spoor gestremd vanwege een ongeluk dat nog moet gebeuren?"

SRich
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: De Wisselrubriek #9: Opleiding tot metrobestuurder door zone5324bericht » di 08 jan 2013 20:00

gewoon jezelf zijn, omdat dit onderdeel heel algemeen is om een eerste schifting te maken.
aan deze testen kun je niets fout doen, omdat de opdrachtgever a.d.h.v. de uitslag kijkt of je voldoende verstand hebt om de opleiding te kunnen doen en er wordt een beeld gevormd over jezelf als persoon...

mochten ze niet met je verder gaan, wil dat niet zeggen, dat je de test niet goed gedaan hebt, maar heeft de RET gewoon niet een goed gevoel over je gekregen en gaan ze liever met anderen verder...

deze testen heb ik trouwens elke keer al gehad en zelfs 20 jaar geleden voor keuring van de militaire dienst.
het zijn dus algemene testjes en je kan er niet voor leren...

zone5324bericht
OV Medewerker

Plaats een reactie

Keer terug naar Op en Rond de Rails