Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Verhalen, reportages en meer  • Op en Rond de Rails

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

De Wisselrubriek #11: Tussentijd Controle Beurt

Verhalen van OV-personeel

Plaats een reactie

Bericht De Wisselrubriek #11: Tussentijd Controle Beurt door Redactie » zo 25 sep 2011 20:15

[center] Afbeelding
Elke twee weken neemt een OV-medewerker ons mee naar de belevenissen in de wereld van het Openbaar Vervoer.
In de Wisselrubriek komen die belevenissen van verschillende medewerkers die in het Openbaar Vervoer werken.
[/center]

Voor de eerdere delen in de Wisselrubriek klikt u op de links hieronder:
Vanuit het HC-hok:
Drugs en alcohol op het station, CSI op de trein, Controle in de trein, Probleemdienst
Van achter het stuur: “Er is op dit moment helaas geen treinverkeer mogelijk”
Vanaf de post: Nachtdienst, Het gele lijntje
Vanuit de Kiosk: Mensen die het moeten verpesten, Koffie, thee, vieze boekies!!
Vanuit de metrocabine: Opleiding tot metrobestuurder

Vanuit de werkplaats: Tussentijd Controle Beurt

Het is een frisse, mooie ochtend en de rode zon schijnt mooi langs de treinen.
Een heerlijke dag om te werken dus. Vandaag ben ik geen Storingsmonteur, maar Onderhoudsmonteur.

Afbeelding
Ik werd vandaag aan de 951 gezet om een TCB beurt (Tussentijd Controle Beurt) te verrichten. Dit was bij een Mat'64. Het begon met de remblokken te verwijderen, waarvoor je een hulpstukhouder in het materieel plaatst, hierbij zit een gele stang, daarmee kan je de blokken iets omhoog duwen zodat de spanning eraf is.
Afbeelding

Er zitten 12 remblokken per wiel. Dus 4 wielen is 48 blokken en dat is 1 gestel en er moesten 2 gestellen gedaan worden, nadat alle blokken eruit zijn moeten er nieuwe in, dit doe je hetzelfde als de remblokken eruit halen, en uiteindelijk hoort het er zo uit te zien:
Afbeelding

Vervolgens vervolgden wij onze weg om de remcilinders af te stellen. Deze mogen maximaal 6 tot 8 centimeter uitsteken, maar wij streven richting de 6 centimeter. Je moet vooral niet vergeten de as zelf niet helemaal in te draaien omdat deze zich automatisch aanpast wanneer en slijtage plaatsvindt.

Afbeelding
Nadat wij de remcilinders hebben afgesteld hebben wij dit op de gele kaart ingevuld met wat er is verricht. Vervolgens gingen wij de ruitenvloeistof bijvullen dit zit in de neus van de Mat'64.
Afbeelding

Gelukkig hebben wij daar een bijvul kar voor. Hierin zit een pompje die de ruitenvloeistof door de bijvul slang pompt.
Afbeelding

Hierna zijn wij aan de lijnschakelaars begonnen, de bescherm kap moest eraf en de contactpunten moesten braamvrij zijn, dit is gedaan met een vijl vanwege het materiaal en schuurpapieren hebben we niet gebruikt omdat dit stof achterlaat. De beschermkappen hebben wij ook gelijk ontbraamt en opgepoetst.

Afbeelding
Dit is de hoogspanningskast. Hier moesten we ook het een en ander controleren: we zijn één los draadje tegengekomen die we gelukkig weer makkelijk vast konden zetten.

Uiteindelijk moesten de contactpunten schoongemaakt worden. Daarvoor gingen we er met staalwol over om de puntjes mooi schoon te maken, ook hebben we het mooi opgepoetst en al het vet en stof eraf gehaald. Uiteindelijk moesten wij nog de kop kanten smeren en de bewegende mechanische onderdelen van het remsysteem.

Dit was mijn dag, hopelijk vonden jullie het interessant als een NedTrain Storingsmonteur, aan het werk als Onderhoudsmonteur.

Redactie
Medewerker Forum
Bericht Re: De Wisselrubriek #11: Tussentijd Controle Beurt door Laurent » ma 26 sep 2011 22:17

Grappig om zo te lezen wat een klein klusje lijkt, toch een hele middag in beslag neemt. Bedankt! glimlach
Neem ook eens een kijkje op mijn youtube kanaal: Railion 6513

Laurent
Moderator / Beheerder

Plaats een reactie

Keer terug naar Op en Rond de Rails