Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Verhalen, reportages en meer  • Op en Rond de Rails
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

De Wisselrubriek #12: NCBG

Verhalen van OV-personeel

Plaats een reactie

Bericht De Wisselrubriek #12: NCBG door Redactie » ma 10 okt 2011 12:43

[center] Afbeelding
Elke twee weken neemt een OV-medewerker ons mee naar de belevenissen in de wereld van het Openbaar Vervoer.
In de Wisselrubriek komen die belevenissen van verschillende medewerkers die in het Openbaar Vervoer werken.
[/center]

Voor de eerdere delen in de Wisselrubriek klikt u op de links hieronder:
Vanuit het HC-hok:
Drugs en alcohol op het station, CSI op de trein, Controle in de trein, Probleemdienst
Van achter het stuur: “Er is op dit moment helaas geen treinverkeer mogelijk”
Vanaf de post: Nachtdienst, Het gele lijntje
Vanuit de Kiosk: Mensen die het moeten verpesten, Koffie, thee, vieze boekies!!
Vanuit de metrocabine: Opleiding tot metrobestuurder
Vanuit de werkplaats: Tussentijd Controle Beurt

Vanaf de post: NCBG

Het werk van een treindienstleider speelt zich grotendeels af op beveiligde baanvakken en emplacementen. Je hebt schermen voor je neus waarop je het hele treinverkeer kan volgen en wissels kan omleggen, seinen kan bedienen en meer van dat soort dingen.

Een aparte dienst is echter die van treindienstleider NCBG. NCBG staat voor Niet-Centraal Bediend Gebied, een gebied waar geen beveiliging is aangelegd. Meestal zijn dit rangeer- of opstelterreinen en voor de treindienstleider is dit een zwart gat. Er is geen treindetectie, dus je ziet geen treinen rijden, de wissels moeten ter plaatse worden bediend en er staan geen seinen.
Afbeelding
Er zijn speciale regels bedacht om het verkeer binnen zo’n NCBG veilig te houden. Er is één iemand aangesteld om het verkeer binnen een NCBG te coördineren, meestal is dit dus een treindienstleider NCBG, maar dat kan soms ook een rangeerder of opzichter zijn die buiten rondloopt of kantoor houdt.

Ondanks dat er geen seinen bestaan binnen een NCBG, dus ook geen rode seinen, mag een machinist niet zomaar gaan rijden op deze sporen. Als hij een beweging wil maken, vraagt hij daarvoor toestemming aan de treindienstleider NCBG. Die houdt alle bewegingen bij en bekijkt of de gevraagde beweging veilig gemaakt kan worden. Zodra de machinist toestemming heeft om de beweging uit te voeren, moet hij zelf zorgen dat alle wissels goed komen te liggen. Vanzelfsprekend rijdt hij altijd op zicht binnen een NCBG.

Omdat een treindienstleider meestal totaal geen visueel zicht heeft op het NCBG, moet de machinist zich ook weer melden als hij zijn beweging heeft uitgevoerd en zijn rangeerdeel weer stilstaat. Zo weet de treindienstleider altijd wat er rijdt binnen een NCBG en waar dat gebeurt. Treinen die van buiten een NCBG naar “binnen” worden gestuurd, komen een S-bord tegen, dat hem opdraagt de treindienstleider NCBG te bellen voor hij mag doorrijden.

Voor een treindienstleider is deze dienst een hele andere manier van werken dan het normale werk. Je mist bijna alle hulpmiddelen en schermen die je als “normale” treindienstleider wel hebt. Het belangrijkste hulpmiddel is de telefoon. Verder heb je een lijst of een programma waarin je bijhoudt welke bewegingen worden uitgevoerd en daar houdt het verder wel mee op. De treindienstleider werkt compleet op basis van vertrouwen: vertrouwen dat de machinisten zich melden voor ze gaan rijden, vertrouwen dat ze de beweging maken die ze hebben aangekondigd en vertrouwen dat ze zich afmelden als ze weer stilstaan.

Redactie
Medewerker Forum
Berichten: 135
Geregistreerd: vr 10 nov 2006 21:19
Bericht Re: De Wisselrubriek #12: NCBG door SRich » ma 17 okt 2011 02:44

ik wil niemand of iets aanvallen, maar wat voor zin heeft zo'n trdl dan als men toch op zicht moet rijden en alles zelf moet bedienen.

uit oogpunt van coordinatie kan ik het een beetje begrijpen, maar het in mijn ogen een vrij "precaire" functie....
Ik Spoor Niet
Laurent: "En wat verwacht je nu? Dat de NS van te voren gaan communiceren: Let op, donderdag 13 Januari is het spoor gestremd vanwege een ongeluk dat nog moet gebeuren?"

Avatar gebruiker
SRich
Berichten: 892
Geregistreerd: vr 03 dec 2010 21:30
Woonplaats: Zuidholland
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: De Wisselrubriek #12: NCBG door Broodtrommel » ma 17 okt 2011 15:24

Dat is voornamelijk vanwege de veiligheid en coördinatie, je wilt niet twee treinen tegenover elkaar hebben omdat ze niet weten naar welk spoor ze mogen / moeten.
Machinist Goederen VB \n ERTMS ? :: Wagenmeester ? :: Gevaarlijke Stoffen ?

Avatar gebruiker
Broodtrommel
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Berichten: 1626
Geregistreerd: do 10 jun 2010 19:28
Bericht Re: De Wisselrubriek #12: NCBG door Gilles » di 18 okt 2011 00:34

Twee treinen tegenover elkaar is niet zo'n drama. Heb in een NCBG ook wel eens aanrijdingen tussen treinen meegemaakt en bijna aanrijdingen met baanwerkers omdat iemand zonder toestemming ging rijden...

Daar is zo'n trdl dus voor. Nu is een trdl er altijd voor de veiligheid van mens en materieel maar heeft normaal de hulpmiddelen die we seinen en wissels noemen. In NCBG is het dus extra goed opletten wie wat doet en wie je toestemming geeft.

Nu ziet dit NCBG gebied er op het eerste gezicht niet zo ingewikkeld uit maar er zijn ook wel gebieden (zoals bv. Zeeuws Vlaanderen, Waalhaven of Botlek) met tientallen sporen en kilometers baanvakken waar je je ook met een (digitaal) kladblok en je geheugen en stem moet redden.

Avatar gebruiker
Gilles
Medewerker ProRail
Medewerker ProRail
Berichten: 6114
Geregistreerd: za 11 sep 2004 19:57
Woonplaats: Ddr
 

Plaats een reactie

Keer terug naar Op en Rond de Rails

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


cron