Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Verhalen, reportages en meer  • Op en Rond de Rails

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Bedreiging met geweld

Verhalen van OV-personeel

Plaats een reactie

Bericht Bedreiging met geweld door Redactie » ma 17 okt 2011 12:00

Bedreiging met geweld

Laatst had ik dienst. Ik mocht beginnen met een slagje Den Haag, gevolgd door direct keren en met hetzelfde materieel door naar Groningen. Ik zou vertrekken met 6 bakken ICM, dit was eigenlijk nog te kort in verband met de omreizende reizigers vanwege een aanrijding bij Delft. Met +1 zijn we uiteindelijk vertrokken.

Te Gouda aangekomen enorme drukte en met een beetje hulp veilig vertrokken. Bij Voorburg lopen we voor een rood sein en de machinist piept op om te overleggen om toch nog wat mensen blij te maken aangezien de stopper niet gereden had, machinist roept om en ontgrendeld de deuren. Uiteindelijk nog aantal in- en uitstappers gehad en met +7 binnengekomen in Den Haag.

Uit Den Haag vertrokken met 12 bakken ICM, nog even gepraat met de machinist die de trein bij de aanrijding had opgehaald. Tot Gouda alles goed, daarna nam de snelheid af en reden we "file". Na ca 20 minuten bleek dit te komen door een defecte VIRM op de baan. Uiteindelijk met +25 vertrokken uit Utrecht, ik ben gaan bellen wat verder de bedoeling zou worden en of we door zouden rijden tot Groningen.
Bijsturing Zwolle belde in verband met mijn schaft, ik zou de stoptrein nemen naar Amersfoort om daar te schaften en mijn treintje daar weer oppakken, prima zei ik....

Aangekomen in Zwolle piep ik mijn machinist op, aangezien ik te laat binnen zou komen was het sein herroepen, en met +4 vertrekken we. Ik loop naar de achterste cabine, eet een broodje en net na Wezep begin ik met knippen. Het is vrij rustig en de mensen zijn vriendelijk, boven en onder doe ik bij de achterste cabine altijd direct achter elkaar dus ook vandaag.

Bij Nunspeet sta ik in het midden bij het grote balkon, ik zie 3 jongens waarvan 2 met fiets, zij zien mij ook en besluiten om bij de andere deur in te stappen.
Na vertrek ga ik verder met knippen en tref op het volgende balkon de jongen zonder fiets, hij heeft een geldig Studenten OV bij zich, prima, ik doe toiletdeur dicht en de jongen zegt: "Daar ga je ze niet vinden". Ik vraag hem naar de reden waarom ik iemand zou moeten zoeken, hij geeft geen antwoord. Tegen de deur staan de 2 fietsen maar de eigenaren zijn in geen velden of wegen te bekennen, het zit me op de een of andere manier niet lekker dus licht mijn machinist in. "Als je assistentie nodig hebt, dan piep je maar". Ik maak het laatste stukje af en besluit richting de 1e klas te gaan.

Bij het eerstvolgend balkon tref ik de andere twee jongens, de ene is sportief en geeft zijn verlies direct toe, de andere begint direct te schelden terwijl hij zijn rijbewijs overhandigd, een ziekte werd vaak benoemd.

Ook stapt hij naar me toe, ik stap terug en roep de machinist op. Dit gebeurde bij binnenkomst van station Harderwijk. De machinist komt aangerend en het lijkt volkomen uit de hand te lopen en de jongen probeert mij fysiek aan te vallen, te bespugen en te beledigen. Ook krijgt mijn machinist het te verduren van deze jongeman die volledig door het lint gaat en ook meerdere malen doet voorkomen meer bij zich te hebben dan alleen zijn handen. De machinist belt de Veiligheidscentrale en die stuurt met spoed politie. De jongen hoort dit en zegt, terwijl hij 2 stappen wegloopt en zijn hand in zijn zak stopt: "Politie? Ik zal je laten zien wat er gebeurd als de politie komt!'. Op dat moment dacht ik dat het over was voor ons, maar nee...

De agressie blijft voortduren en is extreem, uiteindelijk neemt hij de benen en zegt tegen zijn vriend te wachten bij de shop. De politie komt en ik geef hen zijn rijbewijs.

Mijn machinist vertelde later dat alles ca 30 min heeft geduurd, maar voor mij voelt het als 5 minuten, ik heb letterlijk doodsangsten gehad en blijf even thuis...

Redactie
Medewerker Forum
Bericht Re: Bedreiging met geweld door SRich » vr 21 okt 2011 00:57

Verschikkelijk dit...

Gelukkig kunnen ze hem wel pakken aangezien je zijn rijbewijs had. Sterkte... nadenkend
Ik wens dit niemand toe, maar ik hoop dat het niet weer mikos was... overgeven

Sterkte, en mogen ze die schoft aan ze ballen ophangen
Ik Spoor Niet
Laurent: "En wat verwacht je nu? Dat de NS van te voren gaan communiceren: Let op, donderdag 13 Januari is het spoor gestremd vanwege een ongeluk dat nog moet gebeuren?"

SRich
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Bedreiging met geweld door Broodtrommel » vr 21 okt 2011 08:48

Ik ga geen namen noemen, maar ik kan je wel geruststellen dat Mikos het niet was glimlach.

En heel veel sterkt ermee, nogmaals.
Machinist Goederen VB \n ERTMS ? :: Wagenmeester ? :: Gevaarlijke Stoffen ?

Broodtrommel
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Bericht Re: Bedreiging met geweld door museum_tram » vr 21 okt 2011 09:24

Sterkte voor het personeel. Jammer dat dit gebeurd teleurgesteld

@broodtrommel,

Hoe weet jij dat, jij kan toch niet in het spoorpersoneel gedeelte komen?

museum_tram
Spoorvrijwilliger
Spoorvrijwilliger
Bericht Re: Bedreiging met geweld door Gilles » vr 21 okt 2011 09:27

Nee, maar Broodtrommel is wel medewerker van het forum dus die weet in ieder geval wel dat het Mikos niet is knipoog

Gilles
Medewerker ProRail
Medewerker ProRail
Bericht Re: Bedreiging met geweld door Broodtrommel » vr 21 okt 2011 11:42

museum_tram schreef:Hoe weet jij dat, jij kan toch niet in het spoorpersoneel gedeelte komen?

Iets met Servex en een catagorie: "OV Personeel". Die kan ik gewoon zien.
Hoop dat het iets duidelijker is, dan kunnen we nu verder over dit nare voorval :idee:
Machinist Goederen VB \n ERTMS ? :: Wagenmeester ? :: Gevaarlijke Stoffen ?

Broodtrommel
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Bericht Re: Bedreiging met geweld door TreinInfo » wo 08 jan 2014 21:20

Heel erg dat dit gebeurd, maar nog erger is dat we bijna zeker weten dat het er in de toekomst nog meer van dit soort dingen zullen gebeuren.. Het lijkt niet op te houden.
In donkere tijden is er geen licht, maar aan het eind van de tunnel wel!

TreinInfo
Bericht Re: Bedreiging met geweld door wauwthur » do 09 jan 2014 02:09

Zo is vandaag in Enschede een buschauffeur tijdens het rijden door een boze meneer naar de keel gegrepen na een discussie over een vervoersbewijs. De collega heeft de bus veilig aan de kant kunnen krijgen en passagiers hebben de man overmeesterd en uit de bus weten te werken.

Het wordt er niet leuker op.
Alle berichten op persoonlijke titel.

wauwthur
Medewerker Syntus
Medewerker Syntus
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 8 keer
Bericht Re: Bedreiging met geweld door Stootblok » do 09 jan 2014 15:24

Sterkte voor je collega. Laten we hopen dat het niet nog een keer voorkomt.
*

Stootblok
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 17 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: Bedreiging met geweld door wauwthur » do 09 jan 2014 23:41

We kregen diezelfde avond een tekstbericht dat het goed met hem zou gaan. Ik heb hem daarna nog niet weer gezien. Ik zal hem doorgeven dat er met hem wordt meegeleefd. duim omhoog

wauwthur
Medewerker Syntus
Medewerker Syntus
Bericht Re: Bedreiging met geweld door seinhuis » zo 12 jan 2014 14:54

Het lijkt alsof de wereld steeds agressiever word.

seinhuis
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: Bedreiging met geweld door Stootblok » vr 17 jan 2014 23:52

Ben het met je eens, Seinhuis.

Ach, gebruik ik mijzelf als voorbeeld.

Tegenwoordig kom je bijna nergens meer personeel tegen als je met de trein of metro reist of wanneer je je bankzaken afhandelt. Veel dingen zijn geautomatiseerd en/of gedigitaliseerd. Dat gaat soms goed en soms verkeerd.

Als ik iemand tegenover mij heb, dan kan het mij niets schelen of iets mislukt of verkeerd gaat - ik kan direct reageren en bijsturen. Bij machines en websites is dat moeilijker en ik merk bij mijzelf, dat ik dan sneller boos wordt dan wanneer ik een levend persoon tegenover mij heb.

Als ik dit nu vertaal naar 'de maatschappij van nu' of 'de jeugd van tegenwoordig', dan blijft er een vraag over. Is het mogelijk, dat veel agressie in het openbaar vervoer een gevolg is van niet weten hoe met OV-personeel om te gaan omdat je nooit hebt geleerd hoe je dat moet doen?
*

Stootblok
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 17 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: Bedreiging met geweld door wauwthur » za 18 jan 2014 02:35

Is het mogelijk, dat veel agressie in het openbaar vervoer een gevolg is van niet weten hoe met OV-personeel om te gaan omdat je nooit hebt geleerd hoe je dat moet doen?

Vervang Ov-personeel door "mensen" en "regels die je niet bevallen" ik denk dat je gelijk hebt.

wauwthur
Medewerker Syntus
Medewerker Syntus
Bericht Re: Bedreiging met geweld door Modelbaan » wo 22 jan 2014 16:36

Als iemand in mijn vriendenkring vroeger zoiets zou flikken dan zou hij er uitliggen. Enerzijds omdat ik zelf niet op gezeur zit te wachten en dat ik zulke ongeleide projectielen dus liever thuislaat. Anderzijds omdat hij gewoon keihard zou worden uitgelachen om zo'n stunt. Eerst je rijbewijs afgeven en daarna serieuze bedreigingen gaan lopen uiten. En dat in een rijdende trein waar je sowieso niet snel weg kan vluchten. In plaats van een boete van hooguit 100 euro riskeert hij nu een behoorlijke straf met een pakkans van bijna 100%. Daarmee zet hij zichzelf tegenover zijn vrienden niet bepaald neer als een groot denker zullen we maar zeggen. Maar goed, schaamte is volgens mij het beste medicijn tegen dit soort gedrag.
Overigens ben ik voor een totaal OV verbod voor dit soort clowns. Die conducteur zou een redelijke zekerheid moeten hebben dat hij dit figuur niet nog een keer tegenkomt.

Modelbaan
Bericht Re: Bedreiging met geweld door seinhuis » do 23 jan 2014 17:42

Een zeer kleine link vanuit dit topic:

Vanavond om 21:35 bij 3doc (EO) komt een persoon aan het woord die tegen de ambulancepersoneel de woorden 'Hij dood, dan ook jullie dood' zou hebben gezegd bij een levensbedreigende situatie.

Hij heeft 4 maanden gevangenisstraf gekregen, maar gaat na de straf in hoge beroep.

Vooral de gene die dat zou hebben gezegd komt (schaamteloos) aan het woord. Duidelijk is dat hij geen spijt heeft.
http://www.tvgids.nl/programma/15764812 ... nde_Drift/

seinhuis
Ontvangen Bedankjes: 1 keer

Plaats een reactie

Keer terug naar Op en Rond de Rails