Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Verhalen, reportages en meer  • Op en Rond de Rails
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

De Wisselrubriek #13: Nachtelijke avonturen

Verhalen van OV-personeel

Plaats een reactie

Bericht De Wisselrubriek #13: Nachtelijke avonturen door Redactie » ma 24 okt 2011 11:24

[center] Afbeelding
Elke twee weken neemt een OV-medewerker ons mee naar de belevenissen in de wereld van het Openbaar Vervoer.
In de Wisselrubriek komen die belevenissen van verschillende medewerkers die in het Openbaar Vervoer werken.
[/center]

Voor de eerdere delen in de Wisselrubriek klikt u op de links hieronder:
Vanuit het HC-hok:
Drugs en alcohol op het station, CSI op de trein, Controle in de trein, Probleemdienst
Van achter het stuur: “Er is op dit moment helaas geen treinverkeer mogelijk”
Vanaf de post: Nachtdienst, Het gele lijntje, NCBG
Vanuit de Kiosk: Mensen die het moeten verpesten, Koffie, thee, vieze boekies!!
Vanuit de metrocabine: Opleiding tot metrobestuurder
Vanuit de werkplaats: Tussentijd Controle Beurt

Vanuit de metrocabine: Nachtelijke avonturen

Werd tijdens mijn laatste rit gebeld door de Centrale Verkeers Leider met de vraag of ik een PW (personeelswagen) besteld had. Ik zei, dat die van mij pas om 1.01 zou vertrekken. De DL (dienstleider) vond dat mooi, want daardoor kon hij mij vragen om een probleem op de Waalhaven (remise) op te lossen. Wat bleek: M'n voorganger was in het wisselcomplex stil komen te staan en had daar de melding "geen hoogspanning" gekregen. het voertuig wil dan geen kant meer op.

De vraag was of ik m'n wagen er dan tegenaan kon zetten, om daarna op te trekken. Als ik dat wilde doen, kon de bestuurder van die andere wagen z'n PW halen, want die stond al te wachten... Ik had inderdaad nog wat speling, dus ik zou mijn wagen er tegenaan zetten, om daarna naar voren te lopen om op te trekken.

Bij spoor 142 II-zijde aangekomen, moest ik nog wel even een lastgeving krijgen, omdat die wagen in het wisselcomplex natuurlijk de rijweg erin had laten staan. Gekregen en daarna doorgereden en gekoppeld. Bij het koppelen kwam echter meteen de melding in beeld, dat mijn wagen geen hoogspanning zou hebben. Op zich niet zo erg, want ik moest toch naar voren lopen, omdat je bij die RSG3 wagens toch niet vanuit de tussencabine kan rijden.

Midden in het wisselcomplex uit de wagen klimmen, maakt dan nog niet zoveel uit, maar aan beide zijden lag de stroomrail wel heel dicht bij. Dat vond ik weer iets minder prettig, maar het is gelukt. Stapte snel in bij het gestrande voertuig. Liep naar voren en schakelde in. Echter kwam toen meteen de melding "geen hoogspanning" in die wagen. Opnieuw geen beweging in te krijgen dus. Er weer uit, sprongetje over de stroomrail en helemaal naar achter gelopen. Eens kijken of ik mijn eigen wagen aan de andere kant in kon schakelen om te proberen terug te rijden. Echter kwam aldaar ook de melding "geen hoogspanning", dus ook geen beweging in te krijgen.

Nam weer contact op met de CVL. De DL gaf aan, dat ik nog kon proberen om de boel "dood" (volledig uitschakelen) te maken en anders moest ik de boel maar laten staan, zodat de wagens maar door mensen van het depot weggehaald moesten worden. Ik zei dat ik toch langs de voorkant zou lopen, dus ik zou de wagens nog wel even "dood" maken om te kijken of het dan wel zou lukken. Ik vroeg wel of ze dan voor de zekerheid even m'n PW in wilden lichten, dat ik misschien een minuutje later zou zijn.

Ik opnieuw naar voren. Voorste wagen "dood" gemaakt. Gelukkig duurt het bij een RSG3 slechts korte tijd voordat het systeem weer opgestart is. Het voertuig was er weer klaar voor en er kwam beweging in. Ik heb verder niet gekeken naar meldingen, omdat ik beweging belangrijker vond. De DL meteen gebeld. Die belde terug, maar reageerde eerst met het vermoeden, dat het niet gelukt was. Die man kon ik dus tevreden stellen, door te zeggen, dat ik al reed en dat ik de wagens zou parkeren bij het "bommetje" wat al op spoor 130 stond.

Het was inmiddels 1 uur, dus ik had eigenlijk nog 1 minuut om de PW te kunnen halen. De taxi stond er nog en met misschien 1 minuut "vertraging" kon hij alsnog weg rijden. Op het moment, dat de taxi weg reed, werd de chauffeur door zijn centrale gebeld, dat ik waarschijnlijk een minuutje later zou zijn. Die kon daarop weer antwoorden, dat ik er al was en dat we net reden...

Al met al een aparte afsluitingen van de dienst, maar wel een leuke...

Redactie
Medewerker Forum
Berichten: 135
Geregistreerd: vr 10 nov 2006 21:19
Bericht Re: De Wisselrubriek #13: Nachtelijke avonturen door mat_64 » ma 24 okt 2011 13:05

Eigenlijk een IT probleempje dus, als ik het goed heb draaien de boordcomputers Windows. Een foutje en je moet de machine herstarten.

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Berichten: 1469
Geregistreerd: wo 10 maart 2004 21:45
Woonplaats: Den Haag
Heeft Bedankt: 35 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: De Wisselrubriek #13: Nachtelijke avonturen door SRich » di 25 okt 2011 11:59

ik vind 750 V = geen hoogspanning.... tong naar buiten
Ik Spoor Niet
Laurent: "En wat verwacht je nu? Dat de NS van te voren gaan communiceren: Let op, donderdag 13 Januari is het spoor gestremd vanwege een ongeluk dat nog moet gebeuren?"

Avatar gebruiker
SRich
Berichten: 892
Geregistreerd: vr 03 dec 2010 21:30
Woonplaats: Zuidholland
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: De Wisselrubriek #13: Nachtelijke avonturen door AGH » di 25 okt 2011 19:08

aangezien er ook dingen in de metro's zitten die op 24 volt werken, is 750 v toch wel hoogspanning... knipoog

AGH
Oud OV-collega
Berichten: 318
Geregistreerd: ma 04 dec 2006 13:36
Bericht Re: De Wisselrubriek #13: Nachtelijke avonturen door mat_64 » wo 26 okt 2011 02:29

Hoogspanning is 1~kV of 1,5=kV, alles daar onder is laagspanning volgens de NEN en ISO normen.

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Berichten: 1469
Geregistreerd: wo 10 maart 2004 21:45
Woonplaats: Den Haag
Heeft Bedankt: 35 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: De Wisselrubriek #13: Nachtelijke avonturen door AGH » wo 26 okt 2011 12:51

maar raak het toch maar niet aan, omdat je het niet overleeft...
(ook al heb je gelijk het gaat om het duidelijk maken van de mogelijke gevaren...)

AGH
Oud OV-collega
Berichten: 318
Geregistreerd: ma 04 dec 2006 13:36
Bericht Re: De Wisselrubriek #13: Nachtelijke avonturen door mat_64 » wo 26 okt 2011 15:03

Voltages tot 50~V en 120=V (extra lage spanning) zijn slechts relatief veilig, hogere voltages geven elektroshocks bij direct contact.
Bij hoogspanning kan de spanning overslaan.

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Berichten: 1469
Geregistreerd: wo 10 maart 2004 21:45
Woonplaats: Den Haag
Heeft Bedankt: 35 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: De Wisselrubriek #13: Nachtelijke avonturen door Rick » wo 26 okt 2011 23:49

Leuk verhaal om te lezen. Ik reis regelmatig met de Rotterdamse metro en dan is zo'n verhaal van achter de schermen des te interessanter! glimlach

Rick
Berichten: 1157
Geregistreerd: vr 11 sep 2009 00:53
Bericht Re: De Wisselrubriek #13: Nachtelijke avonturen door Gilles » do 27 okt 2011 09:42

Dat ben ik met je eens. Zit ook wel eens in de metro daar, maakt deze verhalen nog interessanter glimlach

En wat dat spanningsverhaal betreft, 750V is dan misschien officieel voor de technische specialisten geen hoogspanning, bij de RET noemen ze het wel hoogspanning. Dus laten we daar nu verder niet te veel op in gaan. Wat Ahghermens ook al zegt, misschien officieel geen hoogspanning maar aanraken wil je het liever niet tong naar buiten

Avatar gebruiker
Gilles
Medewerker ProRail
Medewerker ProRail
Berichten: 6114
Geregistreerd: za 11 sep 2004 19:57
Woonplaats: Ddr
Bericht Re: De Wisselrubriek #13: Nachtelijke avonturen door SRich » do 27 okt 2011 17:53

Ik werk met iets knipoog hogere "hoog" (midden)spanning 3 tot 10 kV~. En pas geleden heb ik nog 1x 240 V mogen overleven bij iemand thuis(hoe dat gebeurt is zich iets afvragen )....

maar ik kan me best voorstellen dat het voor RET'ers hoogspanning is... Wat ik me nou oprecht is afvraagt...waarom gaat de RET niet over op 3 of zelfs 10 kV~/=. Ik heb wel is namelijk een hele rit mee mogen rijden en het valt me toch op dat bij het optrekken toch zo'n 800 A word getrokken. Dan heb je toch gouw al 600 kW aan vermogen..als men dat onder 10 kV zou doen word de stroom veel lager(60 A) en heeft met dunner kabels en minder trafo's nodig...het enige is dat de rijtuigen of een interne trafo nodig hebben of andere motoren...
Ik Spoor Niet
Laurent: "En wat verwacht je nu? Dat de NS van te voren gaan communiceren: Let op, donderdag 13 Januari is het spoor gestremd vanwege een ongeluk dat nog moet gebeuren?"

Avatar gebruiker
SRich
Berichten: 892
Geregistreerd: vr 03 dec 2010 21:30
Woonplaats: Zuidholland
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: De Wisselrubriek #13: Nachtelijke avonturen door AlexNL » zo 30 okt 2011 03:13

Dat heeft wellicht te maken met wet- en regelgeving en met de invloed op andere apparatuur.

Avatar gebruiker
AlexNL
Berichten: 3240
Geregistreerd: za 22 nov 2008 00:13
Woonplaats: Ergens
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 18 keer
Bericht Re: De Wisselrubriek #13: Nachtelijke avonturen door SvMp » zo 13 nov 2011 23:32

Volgens mij is hoogspanning te gevaarlijk bij een voedingsrail beneden in plaats van een bovenleiding boven, omdat bij hoogspanning ook dichtbij komen zonder directe aanraking al gevaarlijk is.

SvMp
Berichten: 700
Geregistreerd: zo 27 jul 2008 12:38
Woonplaats: Frieslân
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 7 keer
Bericht Re: De Wisselrubriek #13: Nachtelijke avonturen door Bordensteker » ma 14 nov 2011 20:48

Inderdaad. Waardoor ook de grotere isolatoren van de bevestiging van de spanningsrail niet goed een plaats kunnen krijgen, nog daargelaten dat de spanningsrail en de aan de zijkant van de draaistellen te bevestigen stroomafnemers ook met het probleem van te weinig afstand van niet onder spanning staande delen zullen komen te zitten. Denk ik.

Bordensteker
Medewerker NMBS
Medewerker NMBS
Berichten: 314
Geregistreerd: do 14 jun 2007 13:11
Woonplaats: Bgn
 

Plaats een reactie

Keer terug naar Op en Rond de Rails

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


cron