Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Verhalen, reportages en meer  • Op en Rond de Rails

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

De Wisselrubriek #14: De eerste klas

Verhalen van OV-personeel

Plaats een reactie

Bericht De Wisselrubriek #14: De eerste klas door Redactie » ma 07 nov 2011 14:29

[center] Afbeelding
Elke twee weken neemt een OV-medewerker ons mee naar de belevenissen in de wereld van het Openbaar Vervoer.
In de Wisselrubriek komen die belevenissen van verschillende medewerkers die in het Openbaar Vervoer werken.
[/center]

Voor de eerdere delen in de Wisselrubriek klikt u op de links hieronder:
Vanuit het HC-hok:
Drugs en alcohol op het station, CSI op de trein, Controle in de trein, Probleemdienst
Van achter het stuur: “Er is op dit moment helaas geen treinverkeer mogelijk”
Vanaf de post: Nachtdienst, Het gele lijntje, NCBG
Vanuit de Kiosk: Mensen die het moeten verpesten, Koffie, thee, vieze boekies!!
Vanuit de metrocabine: Opleiding tot metrobestuurder, Nachtelijke avonturen
Vanuit de werkplaats: Tussentijd Controle Beurt

Vanuit het HC-hok: De eerste klas

In alle treinen van de Nederlandse Spoorwegen hebben we een eerste klas en een tweede klas. Vroeger bestond er ook nog een derde klas, maar in 1951 werd er bepaald door de Internationale Spoorwegunie (de Union Internationale des Chemins de fer (UIC)) dat de oude eerste klas afgeschaft moest worden en de tweede en derde klas moesten worden opgewaardeerd naar eerste, respectievelijk tweede klas. Sinds 1956 bestaat de derde klas niet meer en werken we alleen nog met de standaard tweede klas en de iets luxueuzere eerste klas.

De eerste klas is luxueuzer. Er is over het algemeen meer zitruimte, zowel in breedte als in beenruimte, de stoelen zijn over het algemeen iets comfortabeler en meestal is er ook nog wel een extra aanwezig in de vorm van persoonlijke lampjes. Daarnaast is de eerste klas rustiger dan de tweede klas, wat aantrekkelijk is voor mensen die wel het gemak van het openbaar vervoer willen hebben, maar niet het ongemak van de drukte van anderen om je heen. Daar betaal je dan ook voor; gemiddeld 40% meer dan voor een treinkaartje voor de tweede klas.

Even een simpele rekensom: Met een kaartje voor de tweede klas mag je niet plaatsnemen in de eerste klas. Met een kaartje voor de eerste klas mag je natuurlijk ook in de tweede klas gaan zitten, maar dan betaal je feitelijk te veel. Tot zover de simpele rekensom. Op de een of andere manier is de eerste klas toch altijd interessant genoeg om te gaan zitten. De luxe (vooral in intercitytreinen) spreekt aan of het onderscheid met de tweede klas (vooral in Sprinters) is dusdanig klein dat de reiziger niet eens doorheeft in de eerste klas te zitten. Alhoewel ik me vanuit mijn vak ook wel eens afvraag of sommige mensen niet de hele dag toneelspelen en doen alsof ze gek zijn, maar vooruit.

Vooral studenten hebben er een handje van bij het minste of geringste plaats te nemen in de eerste klas. "De trein is vol." is de door mij meest gehoorde reden die ze opgeven als ik tijdens mijn controleronde studenten met een studentenkaart (die geldig is voor de tweede klas) aantref in de eerste klas. Dat ze met een beetje verder van de perronopgang lopen alle plaats in de tweede klas hadden gehad wordt meestal snel afgeschoten met de opmerking dat we dan maar een langere trein in moeten zetten...

Maar de eerlijkheid gebied mij te zeggen dat het niet alleen studenten zijn die ongeoorloofd plaatsnemen in de eerste klas. Ze zitten er wel het vaakst, dat wel. Om de een of andere reden denken reizigers altijd dat als de trein vol is, ze plaats mogen nemen in de eerste klas. Daarbij gaan ze volledig voorbij aan het feit dat er misschien ergens anders in de trein meer dan genoeg vrije plaatsen zijn in de tweede klas en ze gewoon massaal door dezelfde deur in zijn gestapt om erachter te komen dat er op die plaats niet genoeg zitplaatsen zijn voor dat aanbod aan reizigers. En gaan ze volledig voorbij aan de reizigers van de eerste klas die er extra voor betalen. Veelgehoord is ook de opmerking: "Er zit nooit iemand in de eerste klas." Als je dan reageert met dat dat nou juist het grote voordeel van de eerste klas is en ze de volgende keer gewoon een kaartje voor de eerste klas moeten kopen en ze dan veel minder last hebben van de drukte is de discussie meestal gauw voorbij.

Sommige mensen zijn echter hardnekkiger. Zoals de reiziger die ik recent trof, midden in de spits tussen Duivendrecht en Hilversum. We hadden liefst 11 bakken ICM bij ons. Toegegeven, het was druk. Ik was aan het controleren in het middelste stel, waar het variërend druk was. In de voorste bak die ik controleerde waren nog enkele zitplaatsen vrij, op het voorste balkon nog wel een klapzitting, maar hoe verder ik naar achteren liep, hoe drukker het stel werd. In de eerste klas aangekomen stonden er ook wat mensen. De eerste drie zittende reizigers die ik controleerde hadden netjes een vervoerbewijs voor de eerste klas. De vierde was echter een man met een vervoerbewijs tweede klas. Toen ik hem daar op wees door hem vragend aan te kijken en te wijzen op de 2 die op zijn kaart stond, was zijn eerste reactie: "Wat wilt u dan? Dat ik ga stáán?!" Deze meneer vond het schijnbaar mensonterend dat reizigers ook wel eens moeten staan. Toen ik hem vertelde dat ik voorin de trein, maar ook helemaal achterin de trein nog genoeg vrije zitplaatsen had, wist hij te vertellen dat hij zowel voorin als achterin was geweest en niks had weten te vinden. Mijn antwoord dat we maar liefst drie treinstellen bij ons hadden en iedereen toch door een mij onbekende reden uitgerekend in dit stel wilde zitten en daarom mensen hier moesten staan en in het voorste en achterste stel allemaal plekken overbleven was voor deze reiziger niet voldoende. Hij weigerde op te staan. "Ik ga hier een klacht over indienen!" Dat mag. Als u dat wilt, moet u dat doen. Toen ik hem vertelde dat ik hem nog éénmaal vriendelijk verzocht op te staan van deze eerste klas zitplaats, was de mededeling "Ik ga nergens heen." Maar toen ik mijn Railpocket en kniptang had opgeborgen en meneer om een identificatiebewijs vroeg, stond hij ineens op en moest hij mijn naam weten. Toen ik hem mededeelde dat hij die niet kreeg, hij mij naar mijn personeelsnummer vroeg en die ook niet kreeg, was zijn laatste vraag: "Wat kan ik dan wel krijgen?" Ik gaf hem het treinnummer, waarmee hij zijn klacht volledig kon maken. Daarna beende hij weg.

Ik vervolgde mijn controleronde. De eerstvolgende reiziger was een reiziger met een eerste klas kaart, die met mij wilde delen dat hij het betreffende heerschap niet heel erg sociaal vond reageren. Bij aankomst kort daarna in Hilversum liep de trein voor een deel leeg en hadden alle reizigers alle ruimte in de tweede klas. Op het perron kwam er nog een reiziger uit de eerste klas verkondigen dat het niet juist was waarop deze meneer reageerde op iemand die zijn beroep uitoefende. Ik kon niks anders zeggen dan dat ik het helemaal met deze reiziger eens was. Immers, de rest van de reizigers met een tweede klas vervoerbewijs stond allemaal netjes. Waarom zou ik dan voor deze meneer een uitzondering maken?

De man op het perron voegde er nog aan toe dat hij het maar vervelend vond dat hij met zijn eerste klas kaart moest accepteren dat mensen uit de tweede klas zomaar konden gaan zitten in de eerste klas. "Ik betaal er veel meer voor." En daarin moest ik hem gelijk geven.

Als je ongeoorloofd in de eerste klas plaatsneemt, neem je een plaats in van een andere, betalende reiziger die meer betaalt voor dezelfde reis, maar niet zonder reden. Dus, als de trein vol is, ga dan niet automatisch in de eerste klas zitten. Je loopt namelijk het risico op een boete van 35 euro en de verhoging om eerste klas te reizen. Zolang er niet expliciet toestemming is gegeven door de Hoofdconducteur van de trein, heb je geen reden daar plaats te nemen. Hoe vol de trein ook is... Koop anders voor de treinen waarvan je weet dat ze enorm druk zijn voor de verandering een keer een kaartje eerste klas en probeer het op een legale manier uit!

Redactie
Medewerker Forum
Bericht Re: De Wisselrubriek #14: De eerste klas door Rick » ma 07 nov 2011 14:51

Zeer herkenbaar. Als ik weet dat ik met een drukke trein naar huis moet dan koop ik meestal ook een overgangskaartje, of ik neem een trein later, of ik neem een sprinter in plaats van een intercity. Iets wat voor veel mensen onbegrijpelijk is. Als ik met klasgenoten terugreis die zonder pardon in de eerste klas plaatsnemen ga ik lekker op het balkon zitten. De trappetjes in een VIRM lenen zich daar geschikt voor. En met een opmerking "Je krijgt 35 euro boete als je wordt betrapt, hè!" gaan ze toch ergens anders zitten.

Rick
Bericht Re: De Wisselrubriek #14: De eerste klas door AGH » ma 07 nov 2011 15:56

gelukkig had je nu mensen die op jouw hand waren.
ik heb helaas ook vaak genoeg anders ervaren.

heb zelf eens keertje in de IC van Amersfoort naar Amsterdam Centraal een vrouw van een machinist verzocht te gaan staan.
hij had meegeholpen om de trein te ontkoppelen (er was net een verstoring geweest en wij waren de eerste trein die weer door zou rijden), maar z'n vrouw had een 2de klas kaart.
er stonden mensen met een 1e klas kaart in het gangpad en zij zat daar dus met haar 2de klas vrij vervoer (dus zeg maar een bijna gratis ritje).
ze is wel opgestaan, maar was het er natuurlijk niet helemaal mee eens.

ik was toen in ieder geval van mening, dat ongeacht het helpen door de machinist, dat NS-ers bij drukte hun plaats af moeten staan aan mensen die wel de volle mep betaald hebben.
hij mocht van mij blijven zitten, vanwege het helpen, maar z'n vrouw heb ik toch de plaats af laten staan, voor iemand met een echt 1e klas kaartje...

maar dit alles terzijde...

ze mogen van mij de 1e klas afschaffen, zodat je het probleem met mensen die 2de klas vervoersbewijs hebben en die 1e klas gaan zitten, niet meer voor kan komen...
in SLT en DDAR is het verschil tussen 1e en 2de klas toch zo klein, dat het hier eigenlijk niet uit maakt en alleen bij ICM en IRM is er nog enige luxe in de 1e klas te vinden...

[modedit=Rick]Afkortingen voluit geschreven. Denk je hier de volgende keer zelf om, niet iedereen kent deze.[/modedit]

AGH
Oud OV-collega
Bericht Re: De Wisselrubriek #14: De eerste klas door en-es » ma 07 nov 2011 17:11

Gewoon een duidelijke scheiding tussen 1e en 2e klas maken zodat reizigers niet meer in beide klassen kunnen komen. En daarnaast deurcontrole in de 1e klasse. Maar daar zal vast geen genoeg personeel voor zijn................
Enne: in Nederland is 1e klasse 70% duurder dan 2e klasse.

en-es
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: De Wisselrubriek #14: De eerste klas door Eix » ma 07 nov 2011 18:00

Dat reizigers zich slecht spreiden heb ik hedenochtend weer eens meegemaakt. Vanwege een verstoring zat ik - blijkbaar - in een drukke trein maar tot het volgende station had ik achterin de trein zelfs nog een zitplek voor mijn tas. Hoewel het personeel deed omroepen dat er voldoende plek was achterin bleef het rustig. Vervolgens stap ik in Eindhoven over en zie vanuit mijn aansluitende trein een polonaise door de 1e klasse en uitpuilende balkons terwijl het laatste rijtuig gewoon nog voldoende plek heeft. Tsja.

Eix
Bericht Re: De Wisselrubriek #14: De eerste klas door AGH » ma 07 nov 2011 18:56

dit merk ik bij de metro ook elke dag.

mensen willen zoveel mogelijk daar naar binnen, waar ze weer het beste uit kunnen stappen bij trap of andere uitgang...

ze vergeten daarbij alleen wel even, dat het daardoor langer duurt, voordat de metro weer weg kan rijden.
terwijl als ze even een paar meter extra lopen kunnen ze zitten, kan de metro weer eerder verder rijden en hebben ze bij het uitstappen ook niet een hele hoop mensen voor hun neus, zodat ze mogelijk nog sneller bij de uitgang zijn...

maar ja, mensen zijn kuddedieren, dus dat gedrag zal waarschijnlijk nooit veranderen...

AGH
Oud OV-collega
Bericht Re: De Wisselrubriek #14: De eerste klas door Gilles » di 08 nov 2011 09:26

Herkenbaar verhaal. Zie het inderdaad ook zeer regelmatig (met name op het traject Rotterdam Centraal - Rotterdam Lombardijen/Barendrecht), blijkbaar denkt men dat door de korte afstand men toch niet wordt gecontroleerd. Kan als "vaste klant met 1e klas vervoerskaart" melden dat het zeer irritant is als je moet staan in de 1e klas terwijl er een aantal mensen zitten die duidelijk geen recht hebben op die plek.

Nu niet gaan roepen dat je dat niet kunt weten; als mensen tegen elkaar zeggen dat ze eigenlijk illegaal zitten "Maar dat die k*t-NS dan maar voor langere treinen moet zorgen" weet ik wel genoeg. Die mensen vraag ik ook altijd of ze willen opstaan; meestal met als argument "Dat het vervelend is dat het vol is maar dat ik wel voor de 1e klas heb betaald" Meestal werkt dat wel. En dan nog laat ik meestal anderen gaan zitten (als je meestal met dezelfde trein reist dan ken je je medereizigers wel knipoog ).

En voor diegene die nog wat wil zeggen over het feit dat ik bij Prorail werk "en dus gratis een kaart heb", die kan ik uit de droom helpen. Ik betaal iedere maand loonheffing en belasting over die kaart (de belastingdienst ziet onze kaart als onderdeel van ons salaris) en daarbij krijg ik ook geen reiskostenvergoeding. Daarnaast krijg ik die kaart alleen omdat ik die gebruik voor woon-werkverkeer. Als je niet tenminste 10km van je werk woont én met de trein reist of minstens 1x/week een dienstreis moet maken dan heb je niet eens recht op een vrijvervoerkaart.

Dus wat dat betreft hebben ik (en veel collega's) die kaart op dezelfde voorwaarden als vrijwel iedereen die met een jaar(traject)kaart in de trein zit knipoog

Moet me nog 1 ding van mijn hart, vind het altijd wel een beetje asociaal als ik collega's (al dan niet van andere spoorbedrijven) in de 1e klas zie zitten terwijl die een 2e klas kaart hebben en er daardoor andere reiziger/collega's die wel een 1e klas kaart hebben moeten staan (al moet ik wel zeggen dat dat eigenlijk alleen collega's zijn die niet in uniform zijn)...

Gilles
Medewerker ProRail
Medewerker ProRail
Bericht Re: De Wisselrubriek #14: De eerste klas door AGH » di 08 nov 2011 14:25

maar Gilles, jouw kaart is nog steeds vele malen goedkoper, dan een normale NS-jaarkaart...

het siert je wel, dat je mensen aanspreekt en toch anderen laat zitten...

AGH
Oud OV-collega
Bericht Re: De Wisselrubriek #14: De eerste klas door Verrity » di 08 nov 2011 14:42

Mag een NS-er die op weg is naar zijn standplaats eigenlijk 1ste klas reizen?
Aspirant-Conducteur Gvc per 2 oktober 2012

Verrity
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Bericht Re: De Wisselrubriek #14: De eerste klas door Rick » di 08 nov 2011 15:23

Als hij of zij een eerste klas vervoers- en personeelsbewijs heeft, ja. Anders niet, ook niet als hij op weg is naar zijn of haar standplaats. De meeste personeelsleden hebben een tweede klas personeelsbewijs en hebben, in principe, geen recht op een zitplaats in de eerste klas. Van wat ik ervan meekrijg (als zijnde gezinslid van een machinist heb ik ook een -min of meer- personeelsvervoersbewijs) is het wel zo dat personeel onderling zeer coulant is, mits het even wordt doorgegeven.

Rick
Bericht Re: De Wisselrubriek #14: De eerste klas door Verrity » di 08 nov 2011 16:30

Ik reis zelf vaak met de 1ste klas. Ik heb immers een Studenten OV kaart wat het erg voordelig maakt. Nou is het zo (Rotterdam Lombardijen) dat ik regelmatig Fyra/NS personeel tegenkom in de 1ste klas die er op Centraal weer uit gaan, vandaar die vraag. knipoog Pure nieuwsgierigheid. Nou komt t wel voor dat de HC het mee reizende personeelslid overslaat bij controle, ik neem aan dat dat de coulance is? haha laughing
Aspirant-Conducteur Gvc per 2 oktober 2012

Verrity
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Bericht Re: De Wisselrubriek #14: De eerste klas door koos17 » di 08 nov 2011 18:41

De mensen denken allemaal zo makkelijk. Het argument 'Tja, had NS maar langere treinen in moeten zetten' hoor je echt vaak en ik vind dat redelijk storend. Ik heb gelukkig nog nooit hoeven staan in de eerste klas. Wel is het elke dag proppen en staan in de randstadrail. Ik heb een OV-jaarkaart 1e klas, maar reis in principe, het weekend uitgezonderd niet met de trein. Mijn baas vergoed het nu eenmaal.

Groetjes,

Koos

koos17
Bericht Re: De Wisselrubriek #14: De eerste klas door Gilles » wo 09 nov 2011 02:25

ahghermens schreef:maar Gilles, jouw kaart is nog steeds vele malen goedkoper, dan een normale NS-jaarkaart...
Ik denk niet dat mijn kaart zoveel goedkoper is op jaarbasis. Ook ik krijg hem alleen maar omdat ik voldoe aan de belastingnormen. Denk dat het verschil is dat ik niet anders weet dan dat ik vrijvervoer heb (en er verder ook niets van op mijn salarisstrook zie).

Denk dat een ander iets van + €xxx,- reiskosten - €xxx,- belasting/vergoeding op zijn strook ziet en er uiteindelijk nog niets op vooruit gaat/achteruit gaat. Ik zie geen bijtelling of aftrek, alleen de belastinginhouding.

Staat tegenover dat ik geen NS'er ben en deze kaart gewoon in ruil voor mijn reiskosten heb. Dus goedkoper/duurder dan een ander is niet aan de orde, het is gewoon de mogelijkheid die ik van mijn baas krijg.

En daar staat tegenover dat ik hem voor 80% van de tijd gebruik voor Zwijndrecht - Rotterdam, maar de rest van de tijd moet ik naar Utrecht, Eindhoven, Den Haag, Roosendaal, Zwolle, Alkmaar, Amsterdam, Amersfoort, Zwolle, Arnhem, Duitsland... etc etc... Wat dat betreft is het dus wel een ander verhaal dan een kennis van me die bij Nationale Nederlanden werkt en die een 2e klas OV jaarkaart krijgt voor het feit dat hij van Barendrecht naar Rotterdam reist (en alleen dat en iedere dag) knipoog

Gilles
Medewerker ProRail
Medewerker ProRail
Bericht Re: De Wisselrubriek #14: De eerste klas door AGH » wo 09 nov 2011 12:51

het is maar waar de baas voor kiest om mensen te voorzien van een reiskostenvergoeding...

ik krijg geen reiskostenvergoeding, maar heb wel vrijvervoer, waarmee ik binnen Rotterdam me kostenloos kan verplaatsen...
m'n dochter krijgt ook het vrijvervoer gratis en voor m'n vrouw betaal ik 4,54 per maand...

bij NS was dit bijna hetzelfde, alleen dan dus vrijvervoer voor de trein in Nederland voor een klein bedrag.
de regels zijn inmiddels wel veranderd, dus ik heb alleen de oude regeling voor vrijvervoer bij NS nog meegemaakt...

vanaf taakgroep 58 heeft een NS-er recht op vrijvervoer 1e klas...

AGH
Oud OV-collega
Bericht Re: De Wisselrubriek #14: De eerste klas door KM46 » wo 09 nov 2011 22:42

Zelf ben ik benieuwd hoe het personeel er mee omgaat als ik als gehadicapte bij zeer grote drukte niet kan zitten in de tweede klas en ik in de eerste klas plaatsneem Voor de duidelijkheid: ik heb een beenlengteverschil van ruim 7 centimeter. Mag ik dan eventueel zonder toestemming plaats nemen in de eerste klas. Heb al diverse malen meegemaakt dat in zo'n situatie het personeel op de trein vaak bij aanvang van mijn reis onvindbaar is.

KM46
Bericht Re: De Wisselrubriek #14: De eerste klas door TGVgek » do 10 nov 2011 00:40

Ik zou zeggen zet eerste klas treinstellen bij elkaar helemaal voorin of achterin zoals bij hst, dan zet je een persoon voor die kaartjes controleert aan de personen die eerste klas wil zitten. Of geef mensen met 2de klas kaartje in eerste klas, gewoon een boete. Ik heb keer zelf gezien dat tijdens boekenweek mensen met 2de klas kaartje in volle trein gewoon in eerste klas mocht blijven zitten tijdens controle.

TGVgek
Heeft Bedankt: 2 keer
Bericht Re: De Wisselrubriek #14: De eerste klas door Gilles » do 10 nov 2011 06:32

KM46 schreef:Zelf ben ik benieuwd hoe het personeel er mee omgaat als ik als gehadicapte bij zeer grote drukte niet kan zitten in de tweede klas en ik in de eerste klas plaatsneem Voor de duidelijkheid: ik heb een beenlengteverschil van ruim 7 centimeter. Mag ik dan eventueel zonder toestemming plaats nemen in de eerste klas. Heb al diverse malen meegemaakt dat in zo'n situatie het personeel op de trein vaak bij aanvang van mijn reis onvindbaar is.
Even vanuit de theorie geredeneerd zou ik zeggen niet. Immers, je bent nog steeds een reiziger met een 2e klas ticket. Het zou zo moeten zijn dat andere 2e klas reizigers zo beleefd zouden zijn dat ze je een zitplaats aanbieden als ze zien dat staan voor jou niet gaat. Gaan zitten in de 1e klas betekend dat iemand die wel voor de 1e klas heeft betaald mogelijk moet blijven staan.

Maar dat is puur theoretisch; kan me indenken dat NS personeel bij een echt volle 2e klas daar anders over denkt. Dus, heren (en dames) HC's hier, hoe doen jullie dat normaal?

Gilles
Medewerker ProRail
Medewerker ProRail
Bericht Re: De Wisselrubriek #14: De eerste klas door John » do 10 nov 2011 12:00

In België mogen bijvoorbeeld zwangere vrouwen met een 2e klas kaartje in de 1e klas zitten zonder bij te betalen blozen

John
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer

Plaats een reactie

Volgende

Keer terug naar Op en Rond de Rails