Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Verhalen, reportages en meer  • Op en Rond de Rails

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

De Wisselrubriek #14: De eerste klas

Verhalen van OV-personeel

Plaats een reactie

Bericht Re: De Wisselrubriek #14: De eerste klas door groentje » do 10 nov 2011 15:56

Maar wel pas vanaf 5 maanden zwangerschap, en in principe met medisch getuigschrift met de vermoedelijke bevallingsdatum. In theorie wordt daar natuurlijk ook niet om gevraagd bij een vrouw die eruit ziet alsof ze elk moment haar weeën zou kunnen krijgen...

groentje
Medewerker Infrabel
Medewerker Infrabel
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: De Wisselrubriek #14: De eerste klas door Ubahn » vr 11 nov 2011 17:11

Het is idd typisch dat mensen altijd klagen over de lengte van de trein. Ik ben het er ook niet mee eens dat omdat de trein te kort is, iemand met een 2e-klas-kaartje in de 1e klas mag plaatsnemen. Ook niet met toestemming van de HC. Er zitten namelijk mensen die wel voor de 1e klas hebben betaald en het is niet eerlijk t.o.v. deze mensen.

Persoonlijk zeg ik zelf wel, dat ik de StilteCoupé aan mijn laars lap als er maar een VIRM-IV komt terwijl het stervens druk is (bijv. van het weekend op de Intercity 3000 Den Helder - Nijmegen toen er tussen Weesp en Amsterdam CS via Duivendrecht moest worden gereisd...).

Ubahn
Medewerker GVB
Medewerker GVB
Heeft Bedankt: 1 keer
Bericht Re: De Wisselrubriek #14: De eerste klas door TGVgek » vr 11 nov 2011 17:49

Terwijl als ze eerste klas kaartje kopen met 40% korting maakt de prijs niet veel met mensen 2de klas kaartje zonder korting. Waarom word in drukke/ volle treinen weinig gecontroleerd in eerste klas? Ik snap wel dat ze hele trein moeten controleren, alleen ik verwacht wel als in eerste klas vaker controleren, dat minder mensen in eerste klas gaan zitten. Ik betaal voor eerste klas, ik zit weleens te denken, om 2de klas kaartje nemen en hopen dat niet gecontroleerd worden, wordt dat wel, ach dan ga je zonder boete in 2de klas zitten.

TGVgek
Heeft Bedankt: 2 keer
Bericht Re: De Wisselrubriek #14: De eerste klas door Kaatje1970 » za 12 nov 2011 09:54

Gisterenmiddag reden er vanaf Eindhoven geen treinen naar Den Bosch. Mensen die naar Utrecht moesten, moesten via Rotterdam rijden. De trein waar ik in zat was dus echt vreselijk druk en heel veel mensen met een 2e klas kaartje (je kan dat bijna altijd wel zien, maar daarbij heb ik velen het ook horen zeggen dat ze 1e klas gingen zitten) gingen in de 1e klas zitten. Ik had gelukkig nog net een plekje. Ik heb wel geroepen dat ik het asociaal vond dat mensen die wel voor de 1e klas betalen nu moesten staan, maar daar werd natuurlijk niet op gereageerd. En controle is er helaas niet geweest.

Ik zie ze natuurlijk vrij regelmatig, mensen met een 2e klas kaartje die 1e klas gaan zitten. En als er dan controle komt: 'oh dat heb ik niet gezien' en dan naar de 2e klas moeten, zonder boete. Terwijl ze het vaak dondersgoed weten. Mijn mening is gewoon meer boetes uitschrijven voor mensen die 1e klas zitten terwijl ze een 2e klas kaartje hebben. Het zal misschien niet stoppen, maar het zal misschien wel minder makkelijk worden.

En hele aparte coupé's voor de 1e klas ben ik voorstander van. Met een apart kaartje waarmee je de deur opent ofzo. Bij de ICL scheelde het al, omdat de 1e klas helemaal voor- en achteraan zat, daardoor liepen er minder mensen door de 1e klas heen en gingen er dus ook minder mensen met een 2e klas kaartje zitten.

Afschaffen vind ik persoonlijk een slecht idee, maar dat is natuurlijk omdat ik zelf altijd 1e klas rijd. Voor het woon/werk, maar ook prive. En ik betaal er graag wat meer voor, vooral omdat het meestal wat rustiger is.

Kaatje1970
Bericht Re: De Wisselrubriek #14: De eerste klas door Polencafe » za 12 nov 2011 12:10

Ik ben het er ook niet mee eens dat omdat de trein te kort is, iemand met een 2e-klas-kaartje in de 1e klas mag plaatsnemen. Ook niet met toestemming van de HC. Er zitten namelijk mensen die wel voor de 1e klas hebben betaald en het is niet eerlijk t.o.v. deze mensen.

Helaas heb ik meerdere malen meegemaakt dat ik met een 2e klas kaartje niet verder kwam dan net voorbij de deur, de hal van de trein. En daar sta je dan een uur tot je mag overstappen.
Als de NS je niet dat kan geven waar je voor hebt betaald, dan is het netjes als ze je een gelijjkwaardig of beter alternatief bieden.

Polencafe
Bericht Re: De Wisselrubriek #14: De eerste klas door TGVgek » za 12 nov 2011 13:16

Dat vind ik niet, NS kan wel aangeven op welke trajecten veel reizigers zijn.
Zodat men kan kiezen voor eerste klas en 2de klas kaartje kan kiezen.
@ kaatje 1970 ik heb ongeveer het zelfde gezegt en ben met je eens.

TGVgek
Bericht Re: De Wisselrubriek #14: De eerste klas door mat_64 » za 12 nov 2011 14:03

Polencafe schreef:
Ik ben het er ook niet mee eens dat omdat de trein te kort is, iemand met een 2e-klas-kaartje in de 1e klas mag plaatsnemen. Ook niet met toestemming van de HC. Er zitten namelijk mensen die wel voor de 1e klas hebben betaald en het is niet eerlijk t.o.v. deze mensen.

Helaas heb ik meerdere malen meegemaakt dat ik met een 2e klas kaartje niet verder kwam dan net voorbij de deur, de hal van de trein. En daar sta je dan een uur tot je mag overstappen.
Als de NS je niet dat kan geven waar je voor hebt betaald, dan is het netjes als ze je een gelijjkwaardig of beter alternatief bieden.

Je koopt een vervoersbewijs niet een zitplaats. dus krijg je waarvoor je betaald hebt, pas als je 2 of meer treinen moet laten passeren omdat ze tot de nok toe vol zitten, dan word er niet geleverd waarvoor je betaald hebt.

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Heeft Bedankt: 35 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: De Wisselrubriek #14: De eerste klas door TGVgek » za 12 nov 2011 15:14

Als je van Eindhoven naar Maastricht gaat zit in 2de klas en balkon vaak erg vol.

TGVgek
Bericht Re: De Wisselrubriek #14: De eerste klas door Laurent » za 12 nov 2011 15:42

Ja, en? Als ik van Alkmaar naar Amsterdam ga dan zit ook de hele trein vol.
Neem ook eens een kijkje op mijn youtube kanaal: Railion 6513

Laurent
Moderator / Beheerder
Bericht Re: De Wisselrubriek #14: De eerste klas door Polencafe » za 12 nov 2011 19:12

Je koopt een vervoersbewijs niet een zitplaats. dus krijg je waarvoor je betaald hebt, pas als je 2 of meer treinen moet laten passeren omdat ze tot de nok toe vol zitten, dan word er niet geleverd waarvoor je betaald hebt.

Als ik bovenstaande redenering volg betekent dit b.v. dan ook:
- dat ik dus toch in de 1e klas mag zijn
- de NS alle stoelen beter uit de trein kan halen, dan kan men met dezelfde treinlengte zelfs nog meer personen kan vervoeren
- als ik bij de groenteboer een kg appels koop en alleen maar rotte appels krijg de groenteboer toch geleverd heeft naar behoefte
- iemand een fiets koopt en bij de overdracht een andere fiets krijgt niets te klagen heeft (heeft een vervoersmiddel gekocht en is ook geleverd)

zich iets afvragen zich iets afvragen zich iets afvragen

Polencafe
Bericht Re: De Wisselrubriek #14: De eerste klas door TGVgek » za 12 nov 2011 23:22

Stel ik ga met trein mee, ik heb eerste klas kaartje gekocht en alle eerste klassen zitten vol. Kan ik dan conducteur opzoeken om even in eerste klas controleren. De eerste eerste klas is sommige treinen al verkleind.

TGVgek
Bericht Re: De Wisselrubriek #14: De eerste klas door Kaatje1970 » za 12 nov 2011 23:27

Een tijdje terug reed mijn trein niet, maar de sneltrein naar Breda wel. Dan zou ik in Breda de sprinter naar Tilburg nemen. Ik ging in het 1e klas gedeelte helemaal achteraan zitten. Bij elk station kwamen er een hoop mensen bij en binnen no time was het propvol in het achterste gedeelte.

Een paar weken later reden er geen treinen tussen Dordrecht en Breda, dus ik met de auto naar Breda en daar dezelfde sprinter naar Tilburg genomen. Nu maar eens het 1e klas gedeelte vooraan. Er zaten al 2 mensen en tijdens heel de rit is er 1 bijgekomen. Een beetje meer verspreid instappen en gaan zitten helpt al heel veel denk ik. Kijk..als je een andere trein of bus moet halen, kan ik me voorstellen dat je ergens gaat zitten (of staan dan vaak) waarbij je dichtbij de uitgang stilstaat. Maar als dat niet hoeft, waarom dan helemaal vooraan instappen? Waarom niet wat doorlopen naar achter? Ik loop altijd door naar achteren, tenzij de 1e klas vooraan en in het midden zit, dan loop ik naar voren. Juist omdat de 1e klas in het midden het drukste is. En dat zal met de 2e klas ook wel zo zijn.

Kaatje1970
Bericht Re: De Wisselrubriek #14: De eerste klas door mat_64 » zo 13 nov 2011 00:47

Polencafe schreef:

Als ik bovenstaande redenering volg betekent dit b.v. dan ook:
- dat ik dus toch in de 1e klas mag zijn

Nee, want je kan kiezen tussen een 1ste klas of 2de klas vervoersbewijs!
Polencafe schreef:- de NS alle stoelen beter uit de trein kan halen, dan kan men met dezelfde trainlengte zelfs nog meer personen kan vervoeren

Ja en nee, ik zou voor drukke sprinters/stoptreinen materieel inzetten met alleen stoelen in de langs richting in de 2de klas. Zoals je ook ziet bij metro's ziet.
Polencafe schreef:- als ik bij de groenteboer een kg appels koop en alleen maar rotte appels krijg de groenteboer toch geleverd heeft naar behoefte

Nee, want je komt bij een groenteboer om eetbare appels te kopen, rotte appel zijn niet eetbaar. Sterker nog als je slechts rotte appels geleverd krijgt is die in overtreding van meerdere wetten.
Polencafe schreef:- iemand een fiets koopt en bij de overdracht een andere fiets krijgt niets te klagen heeft (heeft een vervoersmiddel gekocht en is ook geleverd)

zich iets afvragen zich iets afvragen zich iets afvragen

Hangt er vanaf wat je heb afgesproken, als je slechts heb afgesproken een fiets ja, maar in de meeste gevallen zijn de afspraken specifieker.

Als je de ARV (Algemene Reis Voorwaarde), je contract voor levering, er bij pakt staat er nergens dat je een zitplaats afneemt.
Als je wil dat iedereen die dat wil kan zitten, word een systeem met zitplaatsreservering noodzakelijk, als mede twee maal zoveel treinen met de zelfde lengt als de huidige dienstregeling. Iets wat niet haalbaar is in mijn ogen.

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Bericht Re: De Wisselrubriek #14: De eerste klas door ino94 » zo 13 nov 2011 12:46

Zal ik het eens over een andere boeg gooien tong naar buiten. Laten we een probleem gewoon weghalen door de eerste klas af te schaffen. Dan krijg je vervolgens een echte werkcoupé (dus stilte) vóór of áchterin de trein, waarin het dan ook fatsoenlijk aan is gegeven.

Die oplossing zorgt ervoor dat er een aantal problemen worden weggehaald:
- verdeling tussen reizigers is niet zo slecht;
- capaciteit van de treinen wordt niet goed gebruikt en delen van treinen 90% van de dag lucht vervoeren;
- reizigers hebben vaker een zitplaats en dat levert nieuwe reizigers op.

ino94
Bericht Re: De Wisselrubriek #14: De eerste klas door SRich » zo 13 nov 2011 12:51

@hierboven dat is een goed idee. Zeker voor de Stop en Sneltreinen. En voor IC's die korter dan 1.5 uur reizen. Maar Als je bijv. de IC Groningen - Rotterdam heb, is het mischien wenselijk dat er wel 1 rijtuig/coupe beschikbaar is voor 1e klasse glimlach. Internationale treinen doen natuurlijk niet mee aan alleen 2e klasse knipoog
Ik Spoor Niet
Laurent: "En wat verwacht je nu? Dat de NS van te voren gaan communiceren: Let op, donderdag 13 Januari is het spoor gestremd vanwege een ongeluk dat nog moet gebeuren?"

SRich
Bericht Re: De Wisselrubriek #14: De eerste klas door ino94 » zo 13 nov 2011 15:36

Dat is inderdaad misschien wenselijk tussen Groningen en Rotterdam, maar hoe wenselijk hou je over als op een groot deel van de route de trein zò druk is dat mensen toch weten dat er niet gecontroleerd wordt en in de eerste klasse gaan zitten?

ino94
Bericht Re: De Wisselrubriek #14: De eerste klas door mat_64 » zo 13 nov 2011 16:02

Natuurlijk kan je in sprinters/stoptreinen en korte afstand sneltreinen de 1ste klas opheffen, in een groot materieel op deze treinen schilt het nou al nauwelijks qua comfort. Maar voor IC kan het niet, daar ben ik er voor dat de 1ste voor en/of achter in de trein, mits aangegeven op het perron, een goed idee.

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Bericht Re: De Wisselrubriek #14: De eerste klas door TGVgek » zo 13 nov 2011 21:35

Ik ben er niet mee eens, vanwege eerste klas over algemeen rustiger is dan tweede klas. En NS verdient er extra mee, voor elke verkochte eerste klas kaartje.

TGVgek

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Op en Rond de Rails