Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Verhalen, reportages en meer  • Op en Rond de Rails

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

De Wisselrubriek #14: De eerste klas

Verhalen van OV-personeel

Plaats een reactie

Bericht Re: De Wisselrubriek #14: De eerste klas door ziggeh » ma 14 nov 2011 01:57

Eigenlijk vind ik dat het klassenverschil anno 2011 helemaal afgeschaft moet worden, ook in de trein. Zelf maak ik regelmatig gebruik van de sprinter Amsterdam - Zaanstreek en in de spits is de tweede klas standaard compleet afgeladen, terwijl er in de eerste klas nauwelijks mensen zitten. Oftewel: moeten er nou zo veel mensen opgekropt zitten, omdat een handjevol mensen 'rustig' wil zitten? Vaak ook nog op kosten van hun werkgever. Vind het echt een verspilling van ruimte. Helemaal nu het beleid is om op de zogenaamde 'volnorm' te plannen.

ziggeh
Medewerker GVB
Medewerker GVB
Bericht Re: De Wisselrubriek #14: De eerste klas door Gilles » ma 14 nov 2011 10:54

Voor de stoptreinen/sprinters is afschaffen nog niet zo'n raar idee. Veel regionale vervoerders doen het immers ook en in de SGM stellen die vroeger op de Zoetermeer-/Hofpleinlijn en de spitspendels op de Hoekselijn hadden ook geen 1e klas.

Moet je alleen wel borgen dat die stellen dan niet in de sneltrein/intercity diensten terecht komen. Je ziet nu af en toe nog wel eens DDAR/Plan V al dan niet planmatig in die series opduiken, niet echt IC materieel (naar de huidige normen) maar wel voorzien van 1e klas/toilet e.d. Moet er niet aan denken een keer SLT als IC Rotterdam - Groningen tegen te komen knipoog

Gilles
Medewerker ProRail
Medewerker ProRail
Bericht Re: De Wisselrubriek #14: De eerste klas door Kaatje1970 » ma 14 nov 2011 18:34

De meeste mensen die voor het afschaffen van de 1e klas zijn reizen zelf 2e klas. Ik reis 1e klas (voor naar mijn werk, dus betaald door mijn werkgever, maar ook privé) dus ik wil de 1e klas graag houden. Maar ach..die discussie wordt al jaren gevoerd, zolang er vraag naar is zal de NS de 1e klas echt niet opheffen.

Kaatje1970
Bericht Re: De Wisselrubriek #14: De eerste klas door Jultar » ma 14 nov 2011 20:11

Mja precies. Ik reis dagelijks tussen Zutphen en Arnhem Presikhaaf voor m'n werk tussen al die studenten. Standaard krijg ik een tweede klas vergoeding, echter koop ik vaak 's avonds toch een overgangsbewijs voor de 1e klas omdat ik het niet zie zitten om na een lange werkdag ook nog eens te gaan staan.
Dus ik ben dan hardstikke blij met de 1e klas, en zou deze er graag in houden knipoog

Jultar
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 7 keer
Bericht Re: De Wisselrubriek #14: De eerste klas door InterRailer » di 15 nov 2011 00:24

Ik vind het overigens wel knap dat sommige mensen wel of niet weten wie er wel in de 1ste klas of 2e klas thuishoort? Dat vind ik de taak van de conducteur om dat uit te zoeken. Ik ben tegen afschaffen omdat meer comfort en rust voor sommige mensen wel belangrijk is. Alhoewel op spinter trajecten kan je 1ste klas best wel afschaffen.

Maar voor IC verbindingen vind ik dit onwenselijk. Ik reis soms ook weleens met een overgangskaart 1ste klas vaak omdat daar stopcontacten zijn om me BlackBerry op te laden want ik kan niet zonder me muziek onderweg. En je zit lekker comfortabel vooral in de spits

InterRailer
Bericht Re: De Wisselrubriek #14: De eerste klas door koos17 » di 15 nov 2011 16:20

Ik vind het ook een beetje raar dat sommige hier beweren dat ze aan iemand kunnen zien of hij.zij eerste klas reist.

Ik heb zelf ook een 1e klas OV-jaarkaart, en ik ben echter wel voor afschaffing van de eerste klas in stoptreinen, en wellicht, mits alle 2e klassen ook stopcontacten hebben ook afschaffing in intercity's.

Ik ben zelf pas 20, maar als ik in de eerste klas plaatsneem zie ik regelmatig mensen bevooroordeeld kijken zoals Kaatje1970 - blijkbaar - ook doet aangezien ze al aan iemand kan zien hij een 1e of 2e klas kaartje / abonnement heeft.

Groetjes,

Koos

koos17
Bericht Re: De Wisselrubriek #14: De eerste klas door en-es » di 15 nov 2011 17:18

Heb meegemaakt dat mensen die in de 1e klasse gingen zitten gewoon hardop zeiden van "we gaan hier zitten want het is vol in de 2e klasse". Of die ene vrouw die tussen Utrecht en Sittard haar moeder naar de 1e klasse stuurde: "Ja mams hier is wel nog plek voor je". Maar ben het wel eens met de stelling dat je niet aan iemands gezicht kan zien wat voor kaartje die heeft.

en-es
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: De Wisselrubriek #14: De eerste klas door TGVgek » di 15 nov 2011 17:56

Dat maak ik regelmatig mee, of dat mensen geen verschil weten tussen tussen 2de en eerste klas.

TGVgek
Heeft Bedankt: 2 keer
Bericht Re: De Wisselrubriek #14: De eerste klas door Kaatje1970 » wo 16 nov 2011 09:08

koos17 schreef:Ik vind het ook een beetje raar dat sommige hier beweren dat ze aan iemand kunnen zien of hij.zij eerste klas reist.

Ik heb zelf ook een 1e klas OV-jaarkaart, en ik ben echter wel voor afschaffing van de eerste klas in stoptreinen, en wellicht, mits alle 2e klassen ook stopcontacten hebben ook afschaffing in intercity's.

Ik ben zelf pas 20, maar als ik in de eerste klas plaatsneem zie ik regelmatig mensen bevooroordeeld kijken zoals Kaatje1970 - blijkbaar - ook doet aangezien ze al aan iemand kan zien hij een 1e of 2e klas kaartje / abonnement heeft.

Groetjes,

Koos

Ik ben absoluut niet bevooroordeeld en ik kijk niet naar het uiterlijk, maar naar gedrag. En uit gedrag kan je een hele hoop halen. En als er controle komt heb ik het in 90% van de gevallen juist. Mensen die iets gaan doen dat eigenlijk niet mag, gedragen zich dan heel anders. Niet voor niks dat mensen op Schiphol kijken naar het gedrag van iemand en zo smokkelaars of iets dergelijks er tussenuit halen.

Maar jij reist 1e klas en toch ben je voor de afschaffing van de 1e klas. Waarom dan? En reis je alleen 1e klas omdat er stopcontacten zijn? Dat is toch niet in elke 1e klas?

Kaatje1970
Bericht Re: De Wisselrubriek #14: De eerste klas door Gilles » do 17 nov 2011 03:18

Wat Kaatje al zegt, als iemand de 1e klas in loopt en gaat zitten kan ik niet zien of die wel geen 1e klas kaartje heeft. Maar meestal (vrijwel altijd) merk je het aan het gedrag of dingen die iemand zegt. En ik kan je vertellen dat als je bijna 20 jaar bij het spoor werkt dat je daar als het ware een soort van neus voor ontwikkeld knipoog

Aan de manier waarop iemand gaat zitten/binnenkomt weet ik voor 95% van de gevallen al of iemand wel of niet in het bezit is van een 1e klas kaartje. Af en toe zeg ik ook wel eens gewoon tegen iemand "Dit is de 1e klas"; de reactie is dan altijd "O, had ik niet gezien (etc)" en verdwijnen ze naar de 2e klas engel

Gilles
Medewerker ProRail
Medewerker ProRail
Bericht Re: De Wisselrubriek #14: De eerste klas door Verrity » do 17 nov 2011 10:51

Wij reizen geloof ik soms hetzelfde traject en in dezelfde klasse Gilles.
Ik ben benieuwd of ik die bevooroordelende opmerking ook een keer naar me hoofd geslingerd krijg emo
Aspirant-Conducteur Gvc per 2 oktober 2012

Verrity
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Bericht Re: De Wisselrubriek #14: De eerste klas door en-es » do 17 nov 2011 17:13

Feit is gewoon dat je er altijd goed mee weg komt zodra je 2e klasse reist maar in de 1e klasse gaat zitten. Of er is geen controle en als het er is dan wordt je gewoon weg gestuurd.

en-es
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: De Wisselrubriek #14: De eerste klas door Gilles » vr 18 nov 2011 16:56

Verrity schreef:Wij reizen geloof ik soms hetzelfde traject en in dezelfde klasse Gilles.
Ik ben benieuwd of ik die bevooroordelende opmerking ook een keer naar me hoofd geslingerd krijg emo
Ben niet bevooroordeeld hoor, het is een beetje zoals die mensen van de douane op Schiphol die 9 van de 10 keer precies de goede uit de rij weten te plukken.

Gilles
Medewerker ProRail
Medewerker ProRail
Bericht Re: De Wisselrubriek #14: De eerste klas door davidov2008 » vr 18 nov 2011 18:47

Kaatje1970 schreef:
koos17 schreef:Ik vind het ook een beetje raar dat sommige hier beweren dat ze aan iemand kunnen zien of hij.zij eerste klas reist.

Groetjes,

Koos

Ik ben absoluut niet bevooroordeeld en ik kijk niet naar het uiterlijk, maar naar gedrag. En uit gedrag kan je een hele hoop halen. En als er controle komt heb ik het in 90% van de gevallen juist. Mensen die iets gaan doen dat eigenlijk niet mag, gedragen zich dan heel anders. Niet voor niks dat mensen op Schiphol kijken naar het gedrag van iemand en zo smokkelaars of iets dergelijks er tussenuit halen.

Maar jij reist 1e klas en toch ben je voor de afschaffing van de 1e klas. Waarom dan? En reis je alleen 1e klas omdat er stopcontacten zijn? Dat is toch niet in elke 1e klas?

'Vooroordelen' zijn gevaarlijk, maar ik ben het met Gilles en Kaatje1970 eens dat je wel degelijk aan menselijk gedrag kan zien of ze terecht in de eerste klas zitten of niet. Anders bestond de hele psychoanalyse niet meer knipoog Gilles en Kaatje zijn (door ervaring) natuurtalenten, of pathologische leugenaars tong naar buiten

Ik koop met m'n SOV wel eens een overgangsbewijs 1ste klas voor een lange IC rit in de (studenten)spits om wat werk te verzetten en niet als sardientje een uur opgepakt te staan op Groningen-Zwolle bijvoorbeeld. Als ik dan met m'n grote tas aan kom zetten in de eerste klas (nadat ik me met veel moeite door het overvolle balkon gewrongen heb tong naar buiten ) zie ik zelden vreemde blikken; je gaat daar dan gewoon vanzelf zelfverzekerd zitten. Overigens, in die drukke treinen komt de conducteur echt eens per 50 keer of zo, dus technisch gezien zou het (een stuk) voordeliger zijn eens per 50 keer een boete te accepteren, maar dat gaat me dan ook weer wat te ver.

davidov2008
Bericht Re: De Wisselrubriek #14: De eerste klas door Gilles » vr 18 nov 2011 23:34

'Vooroordelen' zijn gevaarlijk, maar ik ben het met Gilles en Kaatje1970 eens dat je wel degelijk aan menselijk gedrag kan zien of ze terecht in de eerste klas zitten of niet. Anders bestond de hele psychoanalyse niet meer knipoog Gilles en Kaatje zijn (door ervaring) natuurtalenten, of pathologische leugenaars tong naar buiten
Mijn werk bestaat voor een belangrijk deel uit het observeren en analyseren van menselijk gedrag, daar steek je wel wat van op knipoog

Mensen die zelfverzekerd gaan zitten zijn of in het bezit van een kaartje of zo geoefend in zwart reizen dat ze dat gedrag kunnen tonen. Als je er op let (en weet op welk gedrag je moet letten) leer je redelijk snel een zwart- of grijsrijder te herkennen.

Gilles
Medewerker ProRail
Medewerker ProRail
Bericht Re: De Wisselrubriek #14: De eerste klas door Kaatje1970 » za 19 nov 2011 11:39

En ik ben wat overgevoelig en kan veel zien aan het gedrag en het gezicht van mensen. Het begint vaak al met wat twijfelend instappen, wachten tot ze de conducteur hebben gezien en waar hij/zij instapt (zo gaat het met zwartrijders vaak ook), soms gaan ze niet meteen in de 1e klas zitten, maar lopen eerst nog wat verder en komen dan weer terug. En dan vervolgens constant om hun heen kijken, verschrikt kijken als er een deur opengaat en ga zo maar door.

Ik heb zelf ooit van Gorinchem naar Dordrecht in de 1e klas gezeten met een 2e klas kaartje, omdat het zo vreselijk druk was. Geen excuus natuurlijk, maar heb het toch gedaan. En ik zat absoluut niet lekker. Ook constant in de gaten houden of de conducteur er niet aankomt.

En ja...soms dan is het gewoon overduidelijk als ze zeggen 'hier is plek zat, we gaan lekker hier zitten' of iets in die trant. En als er dan controle komt 'ooohh..dat hebben we niet gezien hoor'.

Kaatje1970
Bericht Re: De Wisselrubriek #14: De eerste klas door llama » zo 20 nov 2011 16:07

Klagen over slechte spreiding is weer eens een typische monopolist-reactie. Het probleem ligt weer eens niet bij het bedrijf maar de reizigers. Dit ondanks het feit dat de NS nul komma nop investeert in simpele middelen om dit beter te maken. Ik ken geen land waar het iedere keer weer zo'n verrassing is wat voor een materieel met welke lengte er komt voorrijden als in Nederland.

Maar zelfs een simpele aanwijzing op de borden op welke perron delen er straks rijtuigen staan kan er niet af, terwijl dit in landen als Duitsland of Zwitserland al jaren gebeurd. Zelf in andere landen als Frankrijk (niet bepaald bekend om z'n vriendelijke informatie verziening) krijg je in ieder geval meestal hetzelfde materieel, met soms een aanwijzing dat de trein "kort" or "lang" is (vaak met markering op het perron waar de korte trein ophoud).

Als een trein dan vol (of slecht gespreid) is, is het natuurlijk lastig. Mensen met een 1e klas kaartje willen rustig zitten, maar mensen met een 2e klas kaartje vinden ook dat ze recht hebben met een reis met zitplaats. Wederom vind ik de NS niet consistent in hoe ze hier mee omgaan. Als er echt geen plek is verwacht men dat iedereen doorschuift, ook naar de 1e klas gangpaden. Echter expliciete toestemming of instructies worden er nooit gegeven. Andersom is er geen consistent beleid om mensen te informeren wat te doen als er nog wel staanplek is. Alleen sommige conducteurs doen dat, waar door wanneer andere conducteurs dat niet doen het door veel mensen als een impliciete toestemming ervaren wordt.

Kortom, het kan wel weer allemaal op het bordje van de reiziger geschoven worden, maar de NS kiest er zelf voor geen heldere communicatie te voeren richting de reiziger, of zelfs het eigen personeel wat er van hun verwacht wordt. Men denkt kennelijk dat iedereen er zelf over gaat nadenken en tot precies dezelfde conclusie komt?

Datzelfde geldt ook voor bv de vertrek procedure of stiltezones (DDZ is de eerste serieuze poging hier echt iets aan te doen, dus ik ben benieuwd).

llama
Bericht Re: De Wisselrubriek #14: De eerste klas door Verrity » zo 20 nov 2011 16:50

Vraag me af in hoeverre de stilte zones echt stil zullen zijn bij DDZ
Aspirant-Conducteur Gvc per 2 oktober 2012

Verrity
Medewerker Servex
Medewerker Servex

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Op en Rond de Rails