Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Verhalen, reportages en meer  • Op en Rond de Rails
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

De Wisselrubriek #15: Bovenleiding

Verhalen van OV-personeel

Plaats een reactie

Bericht De Wisselrubriek #15: Bovenleiding door Redactie » ma 21 nov 2011 12:46

[center] Afbeelding
Elke twee weken neemt een OV-medewerker ons mee naar de belevenissen in de wereld van het Openbaar Vervoer.
In de Wisselrubriek komen die belevenissen van verschillende medewerkers die in het Openbaar Vervoer werken.
[/center]

Voor de eerdere delen in de Wisselrubriek klikt u op de links hieronder:
Vanuit het HC-hok:
Drugs en alcohol op het station, CSI op de trein, Controle in de trein, Probleemdienst, De eerste klas
Van achter het stuur: “Er is op dit moment helaas geen treinverkeer mogelijk”
Vanaf de post: Nachtdienst, Het gele lijntje, NCBG
Vanuit de Kiosk: Mensen die het moeten verpesten, Koffie, thee, vieze boekies!!
Vanuit de metrocabine: Opleiding tot metrobestuurder, Nachtelijke avonturen
Vanuit de werkplaats: Tussentijd Controle Beurt

Vanaf de post: Bovenleiding

De treindienstleider heeft een groot aantal schermen voor zijn neus, waarop hij allerlei aspecten van het spoor in de gaten kan houden. Hij ziet treinen rijden, wissels omlopen, seinen veilig komen, bruggen openen en sluiten... maar er is één heel belangrijk aspect waar de treindienstleider niets van kan zien, en dat is de bovenleiding. De draad is als de Force in Star Wars: je ziet, hoort en ruikt er niets van, maar het is er wel en kan zeer bepalend zijn in de gang van zaken.

De bovenleiding wordt gemonitord door een aparte afdeling van ProRail: het Schakel- en Meldcentrum (SMC). Zij zien de status van de verschillende bovenleidinggroepen, kunnen de groepen in- en uitschakelen en zien het als de spanning wegvalt. Het SMC licht de treindienstleider in als er een probleem is ontstaan, maar vaak hoort de treindienstleider ook al van machinisten dat er geen spanning is, zij merken dat natuurlijk ook direct.

Ook bij beschadigingen aan de bovenleiding zijn het de machinisten die van groot belang zijn voor de treindienstleider. Zij rijden immers onder de draad en zijn dan de ogen van de treindienstleider, die de machinist een schouwopdracht kan geven om te controleren waar, hoe en in welke mate de bovenleiding is beschadigd. Met die informatie kan worden besloten om het treinverkeer te beperken of te staken.

Om dat goed te kunnen bepalen, moet de treindienstleider natuurlijk wel wat basiskennis van de bovenleiding hebben. Zo kan er prima worden doorgereden als één hangdraad (de verticale draad waar de rijdraad aan hangt) aan de onderkant is losgeraakt, maar moet het treinverkeer worden stilgelegd als de rijdraad zelf is gebroken en wellicht in de wind heen en weer zwiept, waardoor ook treinen op het nevenspoor gevaar kunnen lopen. De treindienstleider heeft uitgebreide schema’s tot zijn beschikking waarop precies staat aangegeven hoe de bovenleiding in groepen is ingedeeld en welke groepen wel en niet met elkaar zijn verbonden.

Ook als er niets met de bovenleiding mis is, moet soms toch de spanning van de draad worden gehaald (“worden geschakeld” in spoorjargon). Bij een brand in een trein mag de brandweer pas starten met bluswerkzaamheden als ze zeker weten dat ze niet zomaar geëlektrocuteerd kunnen worden. Daarom wordt in zo’n geval vaak “Ruim Uitschakelen” (RU) toegepast: de bovenleidinggroep waar de brand is wordt uitgeschakeld, plus alle aangrenzende groepen én alle groepen die daar weer aan grenzen. In de praktijk betekent dat meestal dat een compleet emplacement spanningsloos wordt gesteld. Bij trajecten als de Betuweroute en de HSL, die 25.000 Volt op de bovenleiding hebben staan, wordt zelfs “Complete Lijn Uitschakelen” (CLU) gehanteerd, waardoor tientallen kilometers aan baanvak zonder bovenleidingspanning komen te staan.

Redactie
Medewerker Forum
Berichten: 135
Geregistreerd: vr 10 nov 2006 21:19
Bericht Re: De Wisselrubriek #15: Bovenleiding door SRich » ma 21 nov 2011 14:32

Mooi om te lezen en nu de ervaring : ?
Ik Spoor Niet
Laurent: "En wat verwacht je nu? Dat de NS van te voren gaan communiceren: Let op, donderdag 13 Januari is het spoor gestremd vanwege een ongeluk dat nog moet gebeuren?"

Avatar gebruiker
SRich
Berichten: 892
Geregistreerd: vr 03 dec 2010 21:30
Woonplaats: Zuidholland
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: De Wisselrubriek #15: Bovenleiding door renevisscher » wo 23 nov 2011 21:10

Redactie schreef:Ook als er niets met de bovenleiding mis is, moet soms toch de spanning van de draad worden gehaald (“worden geschakeld” in spoorjargon).
Is niet alleen een spoorse term, ook vanuit de technische kant is dit de gebruikelijke term.

Verder een zeer interessant stuk over hoe het nu allemaal precies werkt. Hier krijg je als normale reiziger nou nooit een beeld van. Wat ik wel gek vind om te zien eigenlijk is dat de treindienstleider niet wordt geïnformeerd door zijn systemen als er wat mis is. Dat hier een aparte afdeling voor is. Zijn er binnen nog meer zaken welke de treindienstleider enkel via bronnen van buiten gemeld kan krijgen?

renevisscher
Berichten: 662
Geregistreerd: ma 10 maart 2008 10:25
Woonplaats: Enkhuizen
Bericht Re: De Wisselrubriek #15: Bovenleiding door seinhuis » di 29 nov 2011 22:29

SRich schreef:Mooi om te lezen en nu de ervaring : ?
Wil je de volgende keer dit niet meer doen (Bunnik)? tevreden zon

seinhuis
Berichten: 3975
Geregistreerd: vr 25 aug 2006 10:46
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: De Wisselrubriek #15: Bovenleiding door Gilles » wo 30 nov 2011 02:23

Als je doelt op vandaag/gisteren (de 29e), zullen we dan niet meer met een kraan de bovenleiding bij Lak (Lunetten Aansluiting en Kruising) proberen te kortwieken?

Avatar gebruiker
Gilles
Medewerker ProRail
Medewerker ProRail
Berichten: 6114
Geregistreerd: za 11 sep 2004 19:57
Woonplaats: Ddr
 

Plaats een reactie

Keer terug naar Op en Rond de Rails

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


cron