Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Verhalen, reportages en meer  • Op en Rond de Rails

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Het Bevroren Wissel #2: Bar slecht weer

Verhalen van OV-personeel

Plaats een reactie

Bericht Het Bevroren Wissel #2: Bar slecht weer door Redactie » do 08 dec 2011 12:47

[center] Afbeelding
Het Bevroren Wissel is de thema-uitvoering van "De Wisselrubriek" en "De Reizigerscolumn". De bijdragen in Het Bevroren Wissel komen van zowel OV-personeel als van reizigers en hebben één ding met elkaar gemeen: Ze gaan over OV-belevenissen in de sneeuw en verstoringen.[/center]
Eerdere delen:
Deel 1: De eerste nacht onder nul

Bar slecht weer

Het is winter 2010, al dagen sneeuwt het flink en komt de treindienst door onder andere het weer een aantal keren stil te liggen op diverse plaatsen. Ondanks allerlei beloftes loopt het toch ook deze winter weer in de soep.

Ik begin mijn dienst en mijn trein komt er aan gereden. Een behoorlijk lange sliert, 10 bakken VIRM, worden voorgereden om door te gaan als Intercity richting Amersfoort, Utrecht, Rotterdam en Den Haag. De trein wordt netjes overgedragen en mijn collega en ik besluiten het achterste stel te gaan knippen. We vertrekken punctueel.

In de eerste bak wordt mij een envelop overhandigd. De jongen en het meisje vinden het leuk dat ik het aanneem en ik beloof de envelop te openen waar mijn collega bij is, omdat hij bedoeld is voor "NS Klantenservice/Conducteurs (helden van de trein) ". Ik knip deze onderste bak af en op het balkon tref ik mijn collega. Ik laat hem de envelop zien en nieuwsgierig openen we hem om de inhoud te kunnen bekijken. Er zit een kaartje in, dat we samen lezen:

"Lieve NS,
wat fijn dat er vandaag een enorm lange dubbeldekker gereed stond om ons veilig naar de rest van Nederland te brengen vanuit Groningen.
Dank u wel voor de fijne start van onze kerstvakantie. Wij wensen jullie een fijn 2011."

Dat soort harten onder de riem tijdens dit soort moeilijke dagen zijn enorm leuk. En geeft ons de moed om verder te gaan. De rit verloopt vrij soepel, we stuiven een hoop sneeuw op en razen richting Amersfoort. Totdat we ter hoogte van Ermelo vol in de ankers gaan. Meestal is dat geen goed teken en ook in dit geval blijkt het niet zomaar te zijn. De machinist trekt langzaamaan weer op en informeert mij via de portofoon wat er gaande is. Er blijkt iemand een ijsbal tegen de frontruit aan te hebben gegooid, waardoor daar nu een enorme barst in zit. "Amersfoort en geen meter verder." zegt onze geschrokken machinist ernstig via de portofoon.

Mijn collega informeert de reizigers via de omroep en ik bel rond wat precies de bedoeling is, waar we in Amersfoort binnen zullen komen, welke aansluitingen haalbaar zijn en wat we onze reizigers kunnen mededelen. Dan blijkt dat we tot Ermelo zo ongeveer de enige trein waren die wel 'normaal' en op tijd reed en dat het vanaf Amersfoort erg moeilijk zal gaan worden nog verder te kunnen reizen.

Aangekomen in Amersfoort moeten alle reizigers de trein uit; de stellen worden afgerangeerd en kunnen niet meer verder rijden door de gebroken frontruit. Een hoop vragende gezichten waarom de trein niet verder rijdt, boze reizigers die op het perron op ons stonden te wachten, maar niet in mogen stappen en maar niet begrijpen waarom. De omroep op het station raadt reizigers af te beginnen aan hun reis en als het mogelijk is vooral niet per trein te reizen. Het perron stroomt vol en de enige treinen die binnenkomen en wel verder rijden worden bestormd. Evenals de Kiosk, waar de koffie en thee gratis zijn.

Wanneer het na ongeveer drie kwartier service verlenen (voor zover we kunnen, want er rijdt nu eenmaal niet veel) op het koude perron van Amersfoort een stuk rustiger wordt door de enkele trein die wel rijdt en zoveel mogelijk reizigers meeneemt, besluiten we onszelf op een kopje thee te trakteren en even te gaan ontdooien in het verblijf, wachtende op wat komen gaat. En dat was niet veel beter.

Alleen, ik hoop wel dat die jongen en dat meisje van dat kaartje toch nog een fijne Kerstvakantie hebben gehad, ondanks het feit dat ze in Amersfoort alsnog de trein uit moesten...

Mikos

Redactie
Medewerker Forum

Plaats een reactie

Keer terug naar Op en Rond de Rails