Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Verhalen, reportages en meer  • Op en Rond de Rails

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

De Wisselrubriek #16: Opleiding RandstadRail

Verhalen van OV-personeel

Plaats een reactie

Bericht De Wisselrubriek #16: Opleiding RandstadRail door Redactie » ma 09 jan 2012 20:29

[center] Afbeelding
Elke twee weken neemt een OV-medewerker ons mee naar de belevenissen in de wereld van het Openbaar Vervoer.
In de Wisselrubriek komen die belevenissen van verschillende medewerkers die in het Openbaar Vervoer werken.
[/center]

Voor de eerdere delen in de Wisselrubriek klikt u op de links hieronder:
Vanuit het HC-hok:
Drugs en alcohol op het station, CSI op de trein, Controle in de trein, Probleemdienst, De eerste klas
Van achter het stuur: “Er is op dit moment helaas geen treinverkeer mogelijk”
Vanaf de post: Nachtdienst, Het gele lijntje, NCBG, Bovenleiding
Vanuit de Kiosk: Mensen die het moeten verpesten, Koffie, thee, vieze boekies!!
Vanuit de metrocabine: Opleiding tot metrobestuurder, Nachtelijke avonturen
Vanuit de werkplaats: Tussentijd Controle Beurt

Vanuit de metrocabine: Opleiding RandstadRail

Ik ben begonnen aan de opleiding voor RandstadRail (RR); ik heb een tas vol boeken meegekregen. Ook hiervoor heb ik even in de simulator gezeten, maar dat is nu niet meer zo leuk als bij de vorige opleiding, want het echte rijden is nu eenmaal leuker.

We leren nu ook met een e-learningprogramma erbij. Dan krijg je bepaalde stof via de pc en daar zit per hoofdstuk vaak een toetsje bij. Dit gedeelte kan je ook thuis doen, want je logt in op het netwerk.

Voor RR maken ze gebruik van een programma van 11 hoofdstukken, waarmee alle onderdelen van het reglement RR worden behandeld. Bijna alle hoofdstukken hebben een toets en dan is er nog een eindtoets, waarbij vragen uit alle hoofdstukken worden gesteld. De echte eindtoets van dit onderdeel moet je doen voor het einde van de theorieopleiding, maar die mag ook eerder.

Ik heb in twee dagen tijd de 11 hoofdstukken doorgelopen en bijna altijd met hooguit 1 foutje (maar meestal geen fouten) de toetsen gemaakt en ook de eindtoets heb ik al snel gemaakt, zodat ik daar van af was.

Ik kan wel merken dat ik nog maar pas een soortgelijke opleiding heb gehad, want de lesstof van de opleiding tot metrobestuurder zit er natuurlijk nog vers in, maar ook de manier van lesgeven en leren weet ik dus nog. Terwijl voor de andere klasgenoten dit allemaal langer geleden is geweest en sommigen hebben dus ook meer moeite met de stof.

De opleiding voor RandstadRail staat bekend als moeilijk, maar als je een beetje kan leren en de regels van de metro gewoon kent, dan valt het allemaal best wel mee en gaat het voornamelijk om het opdoen van baanvakkennis en van het leren van het Zub-systeem, wat staat voor ZUg Beeinflussung en neerkomt op het beveiligingssysteem dat wordt gebruikt voor RandstadRail. Vooral het rijden op seinen buiten is wennen.

Ze hebben de simulator sinds mijn vorige lessen een update gegeven, maar ik vind het geen verbetering en het rijden met platform (dus met beweging) vind ik nu ook niet echt realistisch genoeg meer. Zo leuk als de vorige keer is het nu niet en dan heeft dit niet alleen te maken dat je buiten rijden gewend bent, maar de simulator reageert voor m'n gevoel nu ook trager, dan de vorige keer en dat is best wel irritant.

Het rijden op RR is inderdaad een stuk relaxter dan op de gewone metro. De afstanden tussen de stations zijn vele malen groter en met de huidige rijtijden kan je alles makkelijk halen.

Het is nog wel even wennen, wanneer je moet gaan remmen, omdat seinen heel anders staan, dan je bij de metro gewend bent.

Er kwam ook nog een mooi leermoment voorbij: geel bij het inrijden van de tunnel richting Blijdorp. Ik dacht eerst dat de route niet de goede code had meegenomen, maar nee. Ik kreeg op Blijdorp een lastgeving stoptonend sein en meteen lastgeving voorzichtig rijden voor de overweg Kleiweg (had lastgeving overweg moeten zijn, maar het effect was hetzelfde). Ik kwam bij de overweg, reed langzaam aan.
Toen stonden er 2 personen aan één kant en aan de andere kant wilde er eentje onder de bomen door om over te steken. Die werd nog op tijd terug gestuurd, maar ik reed daardoor maar max. 10 km/u verder en dan krijg je op een gegeven moment geen stroom meer (we reden met een enkeltje). Gelukkig rolden we nog en hoewel er dan verschillende storingsmeldingen in komen, kwamen we gelukkig nog bij de stroomrail aan de kant van wisselcomplex Melanchtonweg, maar het was toch even spannend...

Uiteindelijk heb ik er nu, na een opleiding van ongeveer een maand, een wit rijbewijs bij: Die voor de RandstadRail!

Redactie
Medewerker Forum
Bericht Re: De Wisselrubriek #16: Opleiding RandstadRail door SRich » ma 09 jan 2012 20:57

Mooi verhaal.

Kan je ook iets vertellen over de overgang van ZUB naar ATB en v.v.
Ik Spoor Niet
Laurent: "En wat verwacht je nu? Dat de NS van te voren gaan communiceren: Let op, donderdag 13 Januari is het spoor gestremd vanwege een ongeluk dat nog moet gebeuren?"

SRich
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: De Wisselrubriek #16: Opleiding RandstadRail door AGH » ma 09 jan 2012 21:48

dat dit automatisch gaat.
net na Rotterdam Centraal (richting Den Haag) ligt een spoel die de overgang regelt tussen beide systemen.
je ziet aan je cabinesignalerimg, dat er overgegaan wordt...

de overgang is zo gemaakt, dat je hier tijeens het rijden niets van merkt...

AGH
Oud OV-collega
Bericht Re: De Wisselrubriek #16: Opleiding RandstadRail door AGH » zo 15 jan 2012 12:11

http://youtu.be/CmqxDB7wttA

het is slechts te zien, maar het gaat even om het idee...

je ziet de rode wijzer in het scherm langzaam teruglopen naar 70.
opeens schiet die rode wijzer even heen en weer van 70 naar 0 en weer terug naar 70.
tegelijkertijd schiet de 70 in het cijferscherm ook even naar 0 en terug naar 70 en tegelijkertijd gaat er dan een groen lampje bij branden...

ik hield de camera verkeerd vast, waardoor het beeld gekanteld is, maar zoals ik al zei, het gaat om het idee en het aanspringen van het groene lampje (wat in de cabinesignalering het grootste verschil is tussen ATB en Zub) is wel te zien.

de andere kant op, schiet de rode wijzer niet heen en weer en ga je van groen 50 (ATB) naar 70, waarbij het groene lampje dan uit gaat...

AGH
Oud OV-collega
Bericht Re: De Wisselrubriek #16: Opleiding RandstadRail door SRich » wo 18 jan 2012 01:02

Volgende vragen zijn alleen voor mijn beeld vorming.

Praat ATB dan niet met ZUB dat het aan en uit gaat ?
Treedt er wel is een snelremming op tijdens het wisselen ?
Ik Spoor Niet
Laurent: "En wat verwacht je nu? Dat de NS van te voren gaan communiceren: Let op, donderdag 13 Januari is het spoor gestremd vanwege een ongeluk dat nog moet gebeuren?"

SRich
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: De Wisselrubriek #16: Opleiding RandstadRail door AGH » wo 18 jan 2012 10:06

ze hebben bij de overgang (transitie) een koppelspoel liggen, die in de richting Rotterdam het laatste signaal Zub uitleest en het eerste signaal ATB afgeeft en richting Den Haag wordt de ATB "vergeten" om het eerste Zub signaal in te lezen.

Die overgang is een fractie van een seconde en je merkt er tijdens het rijden niets van.
Alleen van Zub naar ATB krijg je die rare overgang op je snelheidsmeter, maar dat heeft dus geen invloed op het rijden.
Je hoeft ook niet vrij te schakelen of iets anders te doen.
dat ik al onder de 70 zat, was alleen maar om het beeld te kunnen tonen van de rode wijzer...

vanwege het Safe Haven prince zou je altijd eene rijweg naar Rotterdam Centraal moeten hebben, maar als er iets mis gaat, dan zou je afwijlende signalering kunnen krijgen en sta je met een bedrijfsremming voor het wisselcomplex voor Rotterdam Centraal stil...
de andere kant op, heb je altijd groen tot Blijdorp.
als Zub de rijweg niet ingelezen heeft, kom je dan niet weg van Blijdorp, maar sta je in ieder geval op een Safe Haven locatie...

AGH
Oud OV-collega

Plaats een reactie

Keer terug naar Op en Rond de Rails