Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Verhalen, reportages en meer  • Op en Rond de Rails

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

De Wisselrubriek #18: 3 februari in Amsterdam

Verhalen van OV-personeel

Plaats een reactie

Bericht De Wisselrubriek #18: 3 februari in Amsterdam door Redactie » zo 05 feb 2012 12:46

[center] Afbeelding
Elke twee weken neemt een OV-medewerker ons mee naar de belevenissen in de wereld van het Openbaar Vervoer.
In de Wisselrubriek komen die belevenissen van verschillende medewerkers die in het Openbaar Vervoer werken.
[/center]

Voor de eerdere delen in de Wisselrubriek klikt u op de links hieronder:
Vanuit het HC-hok:
Drugs en alcohol op het station, CSI op de trein, Controle in de trein, Probleemdienst, De eerste klas, Aanrijding
Van achter het stuur: “Er is op dit moment helaas geen treinverkeer mogelijk”
Vanaf de post: Nachtdienst, Het gele lijntje, NCBG, Bovenleiding
Vanuit de Kiosk: Mensen die het moeten verpesten, Koffie, thee, vieze boekies!!
Vanuit de metrocabine: Opleiding tot metrobestuurder, Nachtelijke avonturen, Opleiding RandstadRail
Vanuit de werkplaats: Tussentijd Controle Beurt

Vanuit de tram: 3 februari in Amsterdam

De eerste sneeuwdag van deze winter; tevens de eerste sneeuwdag dat ik tram mag rijden. Een best spannende dag dus. Nou goed, om 13:15 ben ik van huis gegaan met de bedoeling om de trein op Duivendrecht te nemen naar Amsterdam Muiderpoort om 13:30 uur. Deze trein was prima op tijd. Ik merkte wel dat er wat langzamer werd gereden i.v.m. de sneeuwwolken die langs vlogen. Ik was in ieder geval ruim op tijd op het werk.

Daar aangekomen zag ik dat mijn tram met +2 reed op dat moment, terwijl andere trams wel met +12, +20 enzovoorts reden. Vond ik wel jammer maar goed, lekker door de sneeuw rijden leek me wel wat. Drie minuten voor vertrektijd naar de wagen gelopen, stoel ingesteld, alle verwarmingen op voluit gezet en toen het tijd was, voorzichtig vertrokken. De haltes stonden helaas wel allemaal vol want de bestuurder van de tram voor mij was te laat en die tram is dus op het Muiderpoortstation blijven staan. Maar toch geen klachten gehad.

Ondertussen bij het Onze Lieve Vrouwe Gasthuis: de wissellamp brandde niet en het wissel lag ook rechtdoor in plaats van linksaf. Dus: aan de slag met wisselijzer en bezem. Het lukte redelijk makkelijk om de sneeuw uit het wissel te vegen en het wissel in de kromstand te leggen, met brandende lamp. En daar gingen we weer…

Bij de Ferdinand Bolstraat wilde een buiten dienst tram voor me. Dus die heb ik laten gaan. Alleen bij Museumplein lagen de wissels weer vol met sneeuw en na lang ermee aan de slag te zijn geweest kwam de collega naar me toe dat het wissel niet mee wilde werken (lamp ging niet branden) dus dat ze bleven staan. Dit heb ik ook naar de passagiers gecommuniceerd en het grootste gedeelte is ook uitgestapt. Drie minuten later is het toch gelukt en zijn ze doorgereden. Gelukkig bleef het wissel goed liggen en kon ik ook erover. Ondertussen zag ik een mooie +26 op mijn schermpje, wat dus betekent dat er al 36 minuten geen tram is geweest. Ik kon gelukkig verder doorrijden en ook op de terugweg. Uiteindelijk ben ik met +40 aangekomen op het Muiderpoortstation.

De rit erna verliep over het algemeen goed wat wissels betreft. Alleen, op de terugweg begon ik steeds een verschroeide brandlucht te ruiken, bij het opschakelen en remmen. Alleen nergens brand of rook. Dus ben ik maar blijven rijden. De geur leek van uit het linkergedeelte van de cabine te komen. Dus er was iets met de apparatuur van de tram aan de hand. Dus ik heb alvast de spullen ingepakt die ik niet nodig zou hebben voor het geval dat. Uiteindelijk heb ik het eindpunt bereikt en de tram overgedragen aan mijn collega.
Later blijkt dat mijn opvolger dezelfde probleem had, alleen erger dus hij is wel naar de remise gereden.

Hierna pauze gehad en daarna weer een andere tram genomen. Afgezien van het wissel bij Museumplein (waar ik nu wel zonder brandende lamp overheen ben gereden) nergens last van gehad. Ik kwam uiteindelijk een minuut of 20 voor mijn eindtijd aan. Normaalgesproken zouden we dan een verkort traject moeten rijden maar aangezien je dan niet weet of wissels gaan werken (plus dat handwissels niet mogen worden omgelegd) en geen enkele tram op tijd reed, ben ik maar blijven wachten tot mijn eindtijd.

Al met al een leuke dag gehad. Mensen waren ook totaal niet boos maar waren allang blij toen de tram kwam. Enige nadeel is wel dat mensen perse meewillen en maar half in de tram gaan hangen… Alsof de tram dan kan vertrekken met open deuren… Maar dan geldt gewoon: VOL = VOL.

We gaan vandaag weer een werkdag tegemoet, hopelijk met minder problemen...

Redactie
Medewerker Forum
Bericht Re: De Wisselrubriek #18: 3 februari in Amsterdam door Raymond » wo 08 feb 2012 20:12

Is er bij die tram met brandlucht uiteindelijk nog wel een serieus probleem geconstateerd?

Raymond

Plaats een reactie

Keer terug naar Op en Rond de Rails