Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Verhalen, reportages en meer  • Op en Rond de Rails

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

De Wisselrubriek #20: Koffie tappen in de winter

Verhalen van OV-personeel

Plaats een reactie

Bericht De Wisselrubriek #20: Koffie tappen in de winter door Redactie » wo 08 feb 2012 14:29

[center] Afbeelding
Elke twee weken neemt een OV-medewerker ons mee naar de belevenissen in de wereld van het Openbaar Vervoer.
In de Wisselrubriek komen die belevenissen van verschillende medewerkers die in het Openbaar Vervoer werken.
[/center]

Voor de eerdere delen in de Wisselrubriek klikt u op de links hieronder:
Vanuit het HC-hok:
Drugs en alcohol op het station, CSI op de trein, Controle in de trein, Probleemdienst, De eerste klas, Aanrijding
Van achter het stuur: “Er is op dit moment helaas geen treinverkeer mogelijk”
Vanaf de post: Nachtdienst, Het gele lijntje, NCBG, Bovenleiding
Vanuit de Kiosk: Mensen die het moeten verpesten, Koffie, thee, vieze boekies!!
Vanuit de metrocabine: Opleiding tot metrobestuurder, Nachtelijke avonturen, Opleiding RandstadRail
Vanuit de werkplaats: Tussentijd Controle Beurt
Vanuit de tram: 3 februari in Amsterdam
Vanaf de bok: Zwarte vrijdag

Vanuit de Kiosk: Koffie tappen in de winter

Werken bij de Kiosk is normaal echt een super bijbaantje voor mij: Ik hou ervan om mensen te helpen en vind het altijd leuk om te zien dat ze tevreden mijn Kiosk uitlopen met een koekje of een drankje. Ik studeer ICT en zit in mijn laatste jaar al weet ik al van jongs af aan dat ik heel graag bij de NS wil werken later.
Iedere dag is bij de Kiosk toch weer anders, je kunt de ochtendspits op ons station niet vergelijken met een drukke zaterdag, het zijn hele andere mensen die wat bij je kopen.

Ik kreeg wel van mijn collega’s te horen dat ik het werk “minder leuk” zou gaan vinden als ik gratis koffie moest gaan tappen voor de reizigers die bijvoorbeeld vast kwamen te zitten op het station vanwege een verstoring, een wisselstoring of een defecte trein rondom ons station, maar dat was volgens hun niks vergeleken met het koffie tappen in de winter.

Op 4 februari maakte ik het voor het eerst mee, de treinen zijn op ons station flink vertraagd en er vallen intercity’s uit door het winterweer, we moeten gratis koffie en thee geven aan de reizigers.
Ik ging aan het werk en de Kiosk stroomde al snel vol met mensen die schreeuwde naar me dat ik ze moest voorzien van koffie of thee. Ik dacht bij mezelf: “Rustig aan doen, ik heb maar twee handen”.

Ik stond alleen en deed mijn uiterste best om iedereen van een lekker warm bakje koffie of thee te kunnen voorzien, jammer genoeg was dat voor sommige reizigers niet genoeg.
“Opschieten trut, mijn trein is er en je hebt mijn cappuccino nog niet eens!”
“*tig scheldwoorden*, dat je er bent!”
“#@%@# NS, jullie zijn allemaal hetzelfde!”
“Geef me mijn koffie, @#@!$ student”
“Schiet eens op!”
“KOFFIE , KOFFIE , KOFFIE!!!!!!“

Tja.. op die manier kan ik me voorstellen dat mijn collega’s mij waarschuwden dat ik mijn werk wat “minder leuk” zou gaan vinden.

Later die dag kwam een meneer mijn Kiosk binnen en riep:
“KOFFIE!”
Ik zei vervolgens netjes: “Goedemiddag meneer”
“KOFFIE!”
Eigenwijs genoeg besloot ik niet om de koffie te zetten maar om hem nog eens te begroeten: “Goedemiddag meneer! “
“KOFFIE!”
“Goedemiddag meneer!”
“Ja #$#@#% goedemiddag, ik wil nu mijn koffie!”, terwijl ik de koffie aan het maken was voor de meneer zei ik tegen hem: “Goh, is het nou zo moeilijk om even netjes gedag te zeggen?” Daarop volgde een stilte en ik gaf zijn koffie aan en wenste hem een prettige dag verder.

Ik vraag me dan af.. realiseren die mensen zich dat wij, medewerkers van de Kiosk niks kunnen doen aan die situatie? Wij zijn wel de eerste personen die zij zien als ze bij vertraging moeten wachten maar moeten zij echt hun frustratie op ons afreageren? Ik snap best dat de situatie vervelend is en dat het lange wachten zorgt voor frustratie onder de reizigers maar ik vind wel dat zij blij mogen zijn dat wij voor hun langer open blijven en zorgen dat ze lekker een warme bak hebben, daar hoor je de meeste mensen niet over.. Slechts een enkeling zegt netjes “Zou ik een kopje koffie mogen?”.

Ik heb dan ook enorm respect voor die kleine groep mensen die duidelijk aangeeft dat ze het waarderen dat ze een bakje koffie krijgen van ons en die het ook raar vinden dat wij de pispaal zijn van de frustratie van de reizigers. Tussen de drukke momenten door waren er ook momenten om even rustig wat te drinken samen met die paar reizigers die het erg waardeerden. Bedankt, jullie hebben mijn dag goed gemaakt!

Ik heb ook wel gemerkt dat mijn collega’s van de NS ook snel de dupe worden van scheldende reizigers als zij hun best doen om alsnog een trein te laten rijden naar een bestemming, is de wereld dan in een paar jaar zoveel veranderd?

Dit mag erg negatief klinken.. misschien ben ik de enige die daar zo over denkt en daarom heb ik lang getwijfeld om dit te schrijven. Ik heb enorm veel respect gekregen voor die “simpele Kiosk medewerkers en simpele NS medewerkers” zoals sommige reizigers ons noemen omdat wij op het station werken, maar dag in en dag uit proberen wij de reis voor iedereen zo aangenaam mogelijk te maken. Zonder ons hebben die reizigers ook geen lekker bakje koffie en zonder ons rijden de treinen ook niet. Respect collega’s!

Redactie
Medewerker Forum
Bericht Re: De Wisselrubriek #20: Koffie tappen in de winter door Jorick » wo 08 feb 2012 14:55

Redactie schreef:Respect collega’s!
Dankjewel, jij ook voor die lekkere bakkies koffie. glimlach

Bij ons in Utrecht staan rijen mensen te wachten op een bakkie. En als ik bemerk dat er iemand uit zijn (of haar) slof schiet, ten aanzien van het Servex-personeel, krijgt die nog even een nabrander van mij. Wat je zegt: jij en ik doen ook alleen maar onze best. En meer dan je best, kan je niet doen, werd mij altijd verteld glimlach

Jorick
Bericht Re: De Wisselrubriek #20: Koffie tappen in de winter door Gilles » wo 08 feb 2012 14:59

Kan het ook nooit laten om mensen er even op aan te spreken. Het wordt zoveel leuker als je in die tijd dat je toch moet wachten even een leuk gesprekje houdt met de medewerkers. En waarom afreageren op de mensen die er toch niets aan kunnen doen? Gewoon berusten, je kunt de situatie toch niet veranderen, vriendelijk blijven en het wachten wordt een stuk aangenamer knipoog

Gilles
Medewerker ProRail
Medewerker ProRail
Bericht Re: De Wisselrubriek #20: Koffie tappen in de winter door Laurent » wo 08 feb 2012 15:44

Ik haal zo nu en dan wat bij de kiosk (altijd: "hallo, ik wil graag...") en 't viel me vandaag op dat direct na de omroep (ik had bedacht een broodje te halen, trein had vertraging en wisselstoring, dus flink vertraagd) dat er een enorme rij stond. En't ging ook niet snel. Ik weet niet hoe jullie het doen, maar ik sta zelf ook in een discotheek achter de bar en als het dan druk is, tappen we constant door. Drankje pakken en meteen nieuwe laten maken. DE automaten zijn ontzettend traag, maar het lijkt me dat dit wel mogelijk is? Of delen jullie tig smaken koffie uit?

Laurent
Neem ook eens een kijkje op mijn youtube kanaal: Railion 6513

Laurent
Moderator / Beheerder
Bericht Re: De Wisselrubriek #20: Koffie tappen in de winter door Rick » wo 08 feb 2012 16:58

Heel erg herkenbaar om te lezen. Ik krijg af en toe dat mensen inderdaad denken dat wij allemaal maar "van die domme mensen zijn die niks beters kunnen dan koffie tappen."

Gisteren moest ik ook weer werken, maar het was op station Roosendaal geen gratis koffie. Hoeveel mensen er dan niet zijn die lopen te zeuren… ongelofelijk.
> Een koffie graag
< 1,90 alstublieft
> Oh, moet ik hier wel betalen? In Eindhoven/Rotterdam/Dordrecht/Utrecht was het gratis.
< Dat klopt mevrouw/meneer, in Roosendaal is de dienstregeling niet aangepast.
> Dus ik moet hier gewoon betalen?
< Ja.
> Maar in Eindhoven/Rotterdam/Dordrecht/Utrecht was het gratis.
………… Argh! Roos - en - daal! emo

W.b. de koffieautomaten tapten we in Roosendaal ook gewoon door en zetten we het gewoon op de balie.

Rick
Bericht Re: De Wisselrubriek #20: Koffie tappen in de winter door InterRailer » do 09 feb 2012 03:43

:kickovc:

Tja ik was vandaag ook op Utrecht Centraal, lange rijen voor uiteraard de gratis koffie. Ik drink zelf thee en kocht er ook 2 koekrepen bij, maar ik vond inderdaad de mensen erg onbeschoft en totaal niet vriendelijk t.o.v het kiosk personeel en ik werd zelf onbeschoft aan de kant door een profiteur geduwd terwijl ik suiker wilde pakken zich iets afvragen

Wat wel slim was dat het personeel nu wel al een aantal koffie en thee hadden klaargezet. Maar grote respect voor alles kiosk medewerkers.

InterRailer
Bericht Re: De Wisselrubriek #20: Koffie tappen in de winter door museum_tram » do 09 feb 2012 09:43

Ik herken dat gedrag van de reizigers echt. Zo staan ze elke morgen bij de AH2go ook...
Ben zelf blij dat ik op dit moment alleen op zaterdag werk maar ook dan komen ze voor de gratis koffie. Ik moet ze helaas naar de collega's van de kiosk sturen wat ook gewoon word omgeroepen. Maar ik heb veel respect voor het NS en Servex collega die toch hun best doen voor de reiziger! duim omhoog

museum_tram
Spoorvrijwilliger
Spoorvrijwilliger
Bericht Re: De Wisselrubriek #20: Koffie tappen in de winter door Bordensteker » vr 10 feb 2012 01:21

Redactie schreef:Ik heb ook wel gemerkt dat mijn collega’s van de NS ook snel de dupe worden van scheldende reizigers als zij hun best doen om alsnog een trein te laten rijden naar een bestemming, is de wereld dan in een paar jaar zoveel veranderd?

Dit mag erg negatief klinken.. misschien ben ik de enige die daar zo over denkt en daarom heb ik lang getwijfeld om dit te schrijven. Ik heb enorm veel respect gekregen voor die “simpele Kiosk medewerkers en simpele NS medewerkers” zoals sommige reizigers ons noemen omdat wij op het station werken, maar dag in en dag uit proberen wij de reis voor iedereen zo aangenaam mogelijk te maken. Zonder ons hebben die reizigers ook geen lekker bakje koffie en zonder ons rijden de treinen ook niet. Respect collega’s![/i]
Goed hoor, dat je dit hebt opgeschreven! Inderdaad geen kleinigheid, terwijl je als leek zou kunnen denken dat gratis uitdelen juist leuk is om te doen!

Ik rijd met goederentreinen, en kom weer andere conflictsituaties tegen, en van mijn baas krijg ik juist commentaar als ik niet heftig (toeterend) uitval naar auto's die (meestal onbedoeld) een goederentrein uitdagen.
En andersom bedank ik soms een vrachtwagenchauffeur die het gevaar inziet en niet alleen stopt maar ook even zijn eigen knipperlichten aanzet om zijn achteropkomers te waarschuwen. In de havengebieden valt een AKI (knipperlichtenoverweg) niet zo goed op namelijk - vooral als er al een auto het zicht op de overwegsignalering beneemt.

Bordensteker
Medewerker NMBS
Medewerker NMBS
Bericht Re: De Wisselrubriek #20: Koffie tappen in de winter door Verrity » di 14 feb 2012 10:11

Misschien moet ik bij Servex werken dan tong naar buiten Ik lach me altijd het schompes als iemand me staat te schofferen :idee:
Aspirant-Conducteur Gvc per 2 oktober 2012

Verrity
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Bericht Re: De Wisselrubriek #20: Koffie tappen in de winter door seinhuis » za 18 feb 2012 15:32

Rick schreef:Gisteren moest ik ook weer werken, maar het was op station Roosendaal geen gratis koffie. Hoeveel mensen er dan niet zijn die lopen te zeuren… ongelofelijk.
Hier kan ik me wel een klein beetje inkomen, want volgens de omroepen was de koffie gratis en als je toch moet betalen kan ik me voorstellen dat reizigers het niet snappen.

Maar dit staat nog niet in de weg dat reizigers vriendelijk moeten zijn.

Wat ik me afvraagt, zo'n gratis koffie actie, trekt dat geen zwervers aan (niet dat ik ze niet gun, maar ook ten betrekking tot overlast)?

seinhuis
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: De Wisselrubriek #20: Koffie tappen in de winter door Gilles » za 18 feb 2012 15:51

Waar wel en waar geen gratis koffie was sowieso erg vaag. Op Rotterdam Centraal was er wel gratis koffie gedurende de hele periode, op Zwijndrecht waar 50% van de treinen niet reed moest ik weer gewoon betalen voor mijn koffie zich iets afvragen

Gilles
Medewerker ProRail
Medewerker ProRail
Bericht Re: De Wisselrubriek #20: Koffie tappen in de winter door Noorderned » wo 22 feb 2012 20:56

Dat punt van wel of geen koffie schenken blijft vaag, ook op een punt waar geen sprake is van een aangepaste of verstoorde dienstregeling kun je alsnog in de kou komen te staan door problemen & vetraging elders/onderweg. Zo dacht ik vorige winter de drukte te ontlopen door op het punt waar ik toch even moest wachten, nl. Hengelo, m'n compensatieconsumptie te scoren, maar nee daar was geen sprake van, de Kioskmedewerker was ook al uit haar hum...

Noorderned
Bericht Re: De Wisselrubriek #20: Koffie tappen in de winter door ino94 » wo 22 feb 2012 20:59

Noorderned schreef:de Kioskmedewerker was ook al uit haar hum...

Ja, en begrijpelijk wat mij betreft. Reizigers zijn zeer makkelijk tevreden te houden met gratis koffie, en het is dan vervolgens echt niet uit te leggen dat je het in Amsterdam Zuid niet gratis krijgt en in Leiden Centraal wel.

ino94
Bericht Re: De Wisselrubriek #20: Koffie tappen in de winter door Rick » wo 22 feb 2012 21:49

Gewoon nergens vanuit gaan, behalve datgene wat je op dat moment zeker weet en dankbaar zijn voor datgene wat je wordt aangereikt. Als je in Utrecht gratis koffie krijgt, wil dat niet zeggen dat je dat in 's-Hertogenbosch ook krijgt. :idee:

En het aantal keer dat ik heb gehad:
> Een koffie a.u.b.
< 1,90 alstublieft
> Oh, moet ik betalen? Dan hoef ik hem niet meer.
dat is niet op een hand te tellen.

Rick
Bericht Re: De Wisselrubriek #20: Koffie tappen in de winter door Archangel » wo 22 feb 2012 23:20

ino94 schreef:
Noorderned schreef:de Kioskmedewerker was ook al uit haar hum...

Ja, en begrijpelijk wat mij betreft. Reizigers zijn zeer makkelijk tevreden te houden met gratis koffie, en het is dan vervolgens echt niet uit te leggen dat je het in Amsterdam Zuid niet gratis krijgt en in Leiden Centraal wel.

Voor ons als medewerkers ook lastig uit te leggen aangezien wij er niet over gaan waar er wel of niet gratis koffie / thee is .. nadenkend

Archangel
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Bericht Re: De Wisselrubriek #20: Koffie tappen in de winter door Ubahn » wo 22 feb 2012 23:34

Wat ik in dit verhaal mis is dat mensen ipv normale koffie een capuccino ofzo willen (ben geen koffiedrinker/-kenner).
(Ik heb dit jaar niet echt met de trein gereisd in de sneeuw maar vorig jaar bijv wel en dat viel me echt op. Men wilt niet wat gratis is, en wordt nog boos als ze het niet krijgen)

Ubahn
Medewerker GVB
Medewerker GVB
Heeft Bedankt: 1 keer
Bericht Re: De Wisselrubriek #20: Koffie tappen in de winter door Archangel » wo 22 feb 2012 23:44

Onder gratis koffie/thee viel: Koffie, cappuccino en thee.
Mensen konden wel lekker klagen dat de koffie verkeerd juist niet onder de "gratis koffie" viel, maar de cappuccino was gelukkig voor de meeste een goed alternatief.

Ook gingen er een aantal mensen zo vanuit dat de warme choco hieronder viel. :idee:

Archangel
Medewerker Servex
Medewerker Servex

Plaats een reactie

Keer terug naar Op en Rond de Rails