Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Verhalen, reportages en meer  • Op en Rond de Rails

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

De Wisselrubriek #21: In gesprek met buitenlanders

Verhalen van OV-personeel

Plaats een reactie

Bericht De Wisselrubriek #21: In gesprek met buitenlanders door Redactie » ma 20 feb 2012 13:14

[center] Afbeelding
Elke twee weken neemt een OV-medewerker ons mee naar de belevenissen in de wereld van het Openbaar Vervoer.
In de Wisselrubriek komen die belevenissen van verschillende medewerkers die in het Openbaar Vervoer werken.
[/center]

Voor de eerdere delen in de Wisselrubriek klikt u op de links hieronder:
Vanuit het HC-hok:
Drugs en alcohol op het station, CSI op de trein, Controle in de trein, Probleemdienst, De eerste klas, Aanrijding
Van achter het stuur: “Er is op dit moment helaas geen treinverkeer mogelijk”
Vanaf de post: Nachtdienst, Het gele lijntje, NCBG, Bovenleiding
Vanuit de Kiosk: Mensen die het moeten verpesten, Koffie, thee, vieze boekies!!, Koffie tappen in de winter
Vanuit de metrocabine: Opleiding tot metrobestuurder, Nachtelijke avonturen, Opleiding RandstadRail
Vanuit de werkplaats: Tussentijd Controle Beurt
Vanuit de tram: 3 februari in Amsterdam
Vanaf de bok: Zwarte vrijdag

Vanuit de Kiosk: In gesprek met buitenlanders

In mijn weekendwerk bij de Kiosk kom ik veel mensen tegen die slecht Nederlands spreken. Mijn basale kennis van andere talen helpt me enigszins op weg. Een simpel “No habla español” weet menigeen Spanjaard wel te waarderen. Ik spreek vloeiend Engels, weet mij aardig te redden in het Frans en ik spreek wat woordjes Duits. Een heel scala aan nationaliteiten heb ik al gezien en gesproken.

's Ochtends vroeg de Polen en Roemenen die hun eerste bier van de dag komen halen. En dan niet een blik, maar een 6-pack Heineken. Gewoon omdat het kan. 6 keer 2,70; 16,20 alstublieft. Soms mensen die geen woord, maar dan ook geen woord, maar dan ook geen woord Nederlands of Engels spreken. Hoe communiceer je dan? Ik praat Nederlands en de klant zijn of haar taal.

Er kwam op een gegeven een Griek bij mij in de winkel, sprak redelijk Engels. Mevrouw bestelde een koffie verkeerd, in het Nederlands. Best leuk om dat dan te horen, iemand die geen woord Nederlands spreekt iets in het Nederlands horen te bestellen. Het klonk voor geen meter, iets van “kaffieej vjerkjeerd”. Ze vond het ook nog leuk om wat Nederlandse woordjes te leren, ik heb haar verteld dat “Here you go”, “Alsjeblieft” is en dat “Thank you”, “Dank u wel” is. Ik merkte dat de vrouw erg veel moeite had met de w-klank. Volgens mij bestaat die niet in het Grieks, ofzo.

Grieken, Portugezen, Italianen, Fransen en nog meer, ik kom ze allemaal tegen. Ook mensen uit landen waarbij ik me echt begin af te vragen wat ze in godsnaam in Nederland komen doen. Een man uit Nicaragua rekende wat af en vertelde dat hij in Nederland was voor een zakenbespreking, maar dat zijn vlucht uit moest wijken naar Zaventem (Brussel Luchthaven) i.p.v. Schiphol. Vanaf daar werden de passagiers van die vlucht eigenlijk aan hun lot overgelaten, als ik het goed begrepen heb. Hij had de Thalys genomen en ging het kaartje declareren bij de vliegmaatschappij. Apart om zulke verhalen te horen.

Een taal, waar ik een zwak voor heb is het Engels en dan vooral het Brits accent. Een andere vrouw binnen, met een heel erg duidelijk Brits accent. Het oog wil ook wat, ze zag er niet verkeerd uit. Ze kocht een broodje en een “white coffee” (koffie verkeerd) en vertelde dat haar trein was uitgevallen en hierdoor niet meer haar Eurostar kon halen in Brussel-Zuid. Ondertussen was ze aan het ruziën met haar portemonnee en vloekte ze nog even “This bloody Monopoly money!” (de Eurobiljetten) en rekende af. Leuke dame, ik vraag me af of ze nog in Londen is geraakt.

Koffieverkoper op het station, sommigen zullen ongetwijfeld andere beelden hebben bij een leuk bijbaantje, maar ik zou het voor geen goud willen missen!

Redactie
Medewerker Forum
Bericht Re: De Wisselrubriek #21: In gesprek met buitenlanders door Archangel » ma 20 feb 2012 13:48

Leuke bijdrage, ik merk zelf ook in de Kiosk dat ik veel contact heb met mensen die een andere taal spreken, bij mij is dat vooral Duits wat mij totaal niet ligt.. Maar ik merk wel dat ze het waarderen dat ik mijn best doe om toch een paar woordjes Duits te spreken. glimlach

Het kan soms ook lastig zijn, als iemand je iets probeert uit te leggen en je snapt er niks van omdat je niet dezelfde taal spreekt als de klant. In de meeste gevallen kom je er uiteindelijk toch wel uit. duim omhoog

Archangel
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Bericht Re: De Wisselrubriek #21: In gesprek met buitenlanders door ziggeh » ma 20 feb 2012 19:24

Grappig. Ik probeer er ook altijd wat van te maken, vooral met Duitsers. "Sie können das Hier einchecken und vergessen Sie beim aussteigen nicht aus zu checken!" instemmen

ziggeh
Medewerker GVB
Medewerker GVB
Bericht Re: De Wisselrubriek #21: In gesprek met buitenlanders door Gilles » ma 20 feb 2012 22:38

In mijn Arnhemse buiten-tijd was het vooral Duits wat de klok sloeg (stond niet in de kiosk); vooral rond vertrek- en aankomsttijd van de Eurocity's en de nachttreinen. Ik vond het altijd erg leuk om mensen in hun eigen taal een stukje op weg te kunnen helpen, erg dankbaar was dat ook altijd glimlach Helaas was daar erg vaak "Wo bekomme ich Drogen?" bij emo

Behalve dan die ene keer dat ik me vergiste in een Duitse naamval en die vent me ging staan verbeteren... Ik had zoiets van "Wie denk je wel niet dat je bent, ik doe moeite om je iets in je eigen taal te vertellen omdat je die van mij, in mijn land, niet spreekt. En dan mij de les gaan lezen?". Die man is dan ook in de verkeerde trein terecht gekomen (weet 't niet precies meer maar moest bv naar Zwolle en heb ik op de trein naar Roermond gezet)... Moet ik wel zeggen dat ik niet in dienst was en ook niet herkenbaar als NS'er spieren laten zien

Gilles
Medewerker ProRail
Medewerker ProRail
Bericht Re: De Wisselrubriek #21: In gesprek met buitenlanders door Fabian-uit-DE » ma 20 feb 2012 22:47

Of gewoon klagen, dat niemand Duits spreekt. Men kan zich dood schamen, vooral in Enschede, Maastricht, Roermond en op Mallorca kom je zulke mensen tegen.

Fabian-uit-DE
Medewerker DB Netz
Medewerker DB Netz
Heeft Bedankt: 1 keer

Plaats een reactie

Keer terug naar Op en Rond de Rails