Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Verhalen, reportages en meer  • Op en Rond de Rails

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

De Wisselrubriek #22: De bovenleiding naar beneden

Verhalen van OV-personeel

Plaats een reactie

Bericht De Wisselrubriek #22: De bovenleiding naar beneden door Redactie » ma 05 maart 2012 14:43

[center] Afbeelding
Elke twee weken neemt een OV-medewerker ons mee naar de belevenissen in de wereld van het Openbaar Vervoer.
In de Wisselrubriek komen die belevenissen van verschillende medewerkers die in het Openbaar Vervoer werken.
[/center]

Voor de eerdere delen in de Wisselrubriek klikt u op de links hieronder:
Vanuit het HC-hok:
Drugs en alcohol op het station, CSI op de trein, Controle in de trein, Probleemdienst, De eerste klas, Aanrijding
Van achter het stuur: “Er is op dit moment helaas geen treinverkeer mogelijk”
Vanaf de post: Nachtdienst, Het gele lijntje, NCBG, Bovenleiding
Vanuit de Kiosk: Mensen die het moeten verpesten, Koffie, thee, vieze boekies!!, Koffie tappen in de winter, In gesprek met reizigers
Vanuit de metrocabine: Opleiding tot metrobestuurder, Nachtelijke avonturen, Opleiding RandstadRail
Vanuit de werkplaats: Tussentijd Controle Beurt
Vanuit de tram: 3 februari in Amsterdam
Vanaf de bok: Zwarte vrijdag

Vanaf de bok: De bovenleiding naar beneden

Nieuws schreef:"Alleen pendeltreinen van en naar Den Helder"

23 februari 2012

Den Helder – Van en naar Den Helder rijden donderdag het grootste deel van de dag alleen pendeltreinen.
Die brengen de passagiers naar Anna Paulowna, waar zij in de bus mogen stappen. Oorzaak is een defect aan de bovenleiding.

Dat was ik dus. We waren met vijf minuten vertraging uit Anna Paulowna vertrokken met baanvaksnelheid richting Schagen. Ineens was er een enorme flits te zien, gingen alle meldlampen in de cabine branden (de hele 'kerstboom' ging aan), alles werd stil en de bovenleiding ging heftig heen en weer. Op dat moment wist ik eigenlijk al meteen dat het goed mis was. Een snelremming had ik al ingezet toen ik de flits zag in combinatie met de kerstboom (en de wind....), nog voor we stilstonden riep de HC al op. Hij had een enorme flits gezien en een harde knal gehoord. Ik heb hem uitgelegd dat we waarschijnlijk de bovenleiding naar beneden getrokken hadden.

Ik heb direct de treindienstleider ingelicht en via hem de bevestiging gekregen dat de spanning van de bovenleidingsectie af was waar wij stonden en dat de spanning niet meer terug kwam.

Samen met de HC ben ik op onderzoek uit gegaan, nadat we hadden gezien dat de bovenleiding boven de trein nog op zijn plaats hing en pas ver achter de trein op de grond lag: 600 meter achter de trein lag een kluwen rijdraad met een afstandhouder en mijn stroomafnemer. Onze schatting was dat er toch minstens 700 meter bovenleiding kapot getrokken was. Buiten de trein zagen we dat er een "zweepslag" op het dak zat, een halve meter naast een bovenraam. Dat houdt in dat de bovenleiding de trein daar heeft geraakt toen die naar beneden kwam zetten. Daar zijn we goed van geschrokken, voor hetzelfde geld komt dat ding naar binnen zetten. Met alle gevolgen van dien.

Bijna terug bij de trein belde de bijsturing met de vraag of ik geen contact kon krijgen met onze storingscentrale waar we naartoe kunnen bellen met materieelproblemen. Ehm, die heb ik nog niet eens geprobeerd te bellen, grapjurk... Niet echt nodig ook, want deze storing is toch niet snel op te lossen.

In de trein waren er enkele reizigers die in het gedeelte zaten waar de draad/stroomafnemer tegen de trein was geslagen, die waren goed geschrokken. Verder namen de mensen de situatie goed op.

Na 5 kwartier (om 17:55 uur gebeurde het voorval, om 19:20 uur waren de bussen er voor onze 120 reizigers) konden de reizigers met behulp van Service&Veiligheid uit Alkmaar geëvacueerd worden en naar de bussen gebracht worden. Een pluim voor de organisatie, dat was echt snel!

Daarna was de vaart er wel uit. Om 19:30 uur werd ik door de bijsturing in Utrecht gebeld met de mededeling dat de rest van mijn dienst weggedraaid werd (Jippie....).
Aan hem heb ik ook te kennen gegeven dat we nog niets van de wachtdienst hadden gehoord, die kort daarna alsnog belde. Meteen daarna belde de wachtdienst van mijn eigen standplaats ook nog.

Uiteindelijk is men om 21:00 uur begonnen met het vastbinden van de overblijfselen van de stroomafnemer, waarna we rond 22:40 uur afgesleept konden worden naar Alkmaar door hulploc 6461.

De HC moest terug richting het oosten en ook ik moest terug naar mijn eigen standplaats. In Alkmaar moesten we ruim een half uur wachten op de trein die ons naar onze standplaatsen bracht. Ik was rond 1 uur op de standplaats en de HC ongeveer een half uur later.

Al met al een indrukwekkende ervaring.

Redactie
Medewerker Forum

Plaats een reactie

Keer terug naar Op en Rond de Rails