Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Verhalen, reportages en meer  • Op en Rond de Rails

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

De Wisselrubriek #23: Een 'rustige' dienst

Verhalen van OV-personeel

Plaats een reactie

Bericht De Wisselrubriek #23: Een 'rustige' dienst door Redactie » ma 19 maart 2012 14:04

[center] Afbeelding
Elke twee weken neemt een OV-medewerker ons mee naar de belevenissen in de wereld van het Openbaar Vervoer.
In de Wisselrubriek komen die belevenissen van verschillende medewerkers die in het Openbaar Vervoer werken.
[/center]

Voor de eerdere delen in de Wisselrubriek klikt u op de links hieronder:
Vanuit het HC-hok:
Drugs en alcohol op het station, CSI op de trein, Controle in de trein, Probleemdienst, De eerste klas, Aanrijding
Van achter het stuur: “Er is op dit moment helaas geen treinverkeer mogelijk”
Vanaf de post: Nachtdienst, Het gele lijntje, NCBG, Bovenleiding
Vanuit de Kiosk: Mensen die het moeten verpesten, Koffie, thee, vieze boekies!!, Koffie tappen in de winter, In gesprek met reizigers
Vanuit de metrocabine: Opleiding tot metrobestuurder, Nachtelijke avonturen, Opleiding RandstadRail
Vanuit de werkplaats: Tussentijd Controle Beurt
Vanuit de tram: 3 februari in Amsterdam
Vanaf de bok: Zwarte vrijdag, De bovenleiding naar beneden

Vanuit het HC-hok: Een 'rustige' dienst

Het is maandag, mijn eerste werkdag na een week verlof. Rustig aan weer beginnen, zou je zeggen, dus dat is mijn voornemen ook.

Ik sta op het perron om de trein naar Groningen te nemen, terwijl ik sta te praten met de perronopzichter van dienst. Het was rustig op dat moment, was zijn antwoord op de vraag of er veel gebeurde. Direct daarna zie ik de manager van de Kiosk een man aanspreken en hoor ik hem vragen: "Heeft u daar al wel voor betaald?" De man geeft een wat onsamenhangende reactie en de perronopzichter geeft de manager de tip de Veiligheidscentrale te bellen, zodat zij politie aan kunnen sturen. Terwijl de manager begint te bellen, vraag ik Service&Veiligheid via de portofoon of ze zolang even kunnen assisteren. Zij zijn niet bevoegd om op te treden bij winkeldiefstal, maar kunnen natuurlijk wel zoveel mogelijk voorkomen dat de verdachte van de diefstal probeert weg te komen nog voor de politie er is. De verdachte (want zo heet iemand nu eenmaal die iets heeft weggenomen zonder daarvoor te betalen) drinkt in de tussentijd op zijn gemak het flesje dat hij zou hebben weggenomen leeg. Service&Veiligheid komt de trap afgelopen en assisteert. Mijn trein is in aantocht, dus ik besteed er geen aandacht meer aan.

Er komt een collega aangelopen die me vertelt dat hij vandaag met mij meeloopt, omdat hij nog niet is beëdigd voor de BOA. Dat houdt in dat hij nog geen Uitstellen van Betaling of processen-verbaal mag schrijven. Onze trein komt binnen en een andere collega meldt dat hij met ons meegaat naar Groningen en dan naar Schiphol. We spreken af dat hij het voorste treinstel bijhoudt, dan zorgen wij voor het achterste stel van de 8 bakken ICM. Rustig beginnen was mijn voornemen, dus mijn nieuwe collega en ik gaan eerst even zitten om ons aan elkaar voor te stellen en het te hebben over de opleiding tot HC die de collega net heeft afgerond. Terwijl we wegrijden, komt de politie de Kiosk binnengelopen om de zaak met de winkeldiefstal over te nemen.

Na vertrek uit Meppel beginnen we met onze controleronde. Meteen de eerste reiziger die ik controleer op het balkon, geeft mij een dagkaart van het Kruidvat. Op het kaartje prijkt groot de tekst "Geldig op één zaterdag of één zondag." Als ik mevrouw vertel dat het kaartje niet geldig is, steekt ze een heel verhaal af dat ze op Schiphol met dat kaartje naar een collega van ons was afgestapt met de vraag die voor haar te stempelen. En dat heeft de collega dan ook gedaan. Beetje jammer alleen dat hij niet heeft gekeken naar wat hij heeft afgestempeld, want het ding is vandaag helemaal niet geldig; het is immers maandag. Hier zijn dus fouten gemaakt. Vervelend, maar daarom bied ik de reizigster aan om in Hoogeveen uit te stappen en daar een kaartje naar Groningen te kopen. Ze neemt het aanbod aan en mijn collega en ik controleren de rest van de trein. Allemaal gezellige reizigers met stuk voor stuk een geldig vervoerbewijs.

Als we in Hoogeveen aan zijn gekomen, stapt mijn collega de trein uit en houdt de achterkant van de trein in de gaten. "Ik zie haar niet uitstappen, hoor..." zegt hij. Ik besluit dat we dan na Assen nog even gaan kijken aan de achterkant om te zien of ze wel of niet is uitgestapt. Na Assen lopen we daadwerkelijk naar achteren en zien dat de vrouw nog altijd op dezelfde plek zit. Ik stap het balkon op, kijk haar aan en vraag haar: "Is het nog gelukt?" Een spraakwaterval is mijn antwoord, want 'dat ging toch nooit lukken met al die koffers' en 'jullie maken een fout', enzovoorts. Ik wijs de vrouw erop dat ze de mogelijkheid heeft gehad om uit te stappen en dat niet heeft gedaan en nu dus van mij een vervangend vervoerbewijs krijgt. Ze geeft mij haar paspoort en reageert steeds bozer. "Jullie collega heeft hem toch afgestempeld?!" zegt ze. "Inderdaad, daar heeft hij een fout gemaakt," reageer ik, "maar u heeft ook een fout gemaakt door een kaartje aan te leveren dat vandaag helemaal niet geldig is. Dat kan gebeuren, daarom mocht u in Hoogeveen uitstappen en een kaartje kopen, maar dat heeft u niet gedaan, dus heeft u nog steeds geen geldig vervoerbewijs." Ik vraag haar naar haar adresgegevens, maar die komen er slecht verstaanbaar uit. Als ik haar vraag de gegevens te herhalen omdat de gegevens die ze opgaf niet kloppen, ontsteekt ze in woede. "Jij luistert niet goed naar mij, jij schrijft het verkeerd op..." Nu ben ik het zat. Ik wijs de vrouw erop dat als ze zo doorgaat met verbaal agressief doen, ik haar een kaartje schrijf tot aan Haren en ze daar uit mag stappen en het dan maar uit moet zoeken. Daar schrikt ze van. "Maar ik moet naar mijn kinderen..." Gefeliciteerd, ga je eerst gedragen, dan praten we weer over kinderen en verder reizen. We ronden het verhaal met deze reizigster af en zijn voor we het weten in Groningen.

In Groningen staan we te praten met onze collega die ook met ons mee terug gaat richting Schiphol, als Service&Veiligheid opduikt. Ze willen graag met ons mee naar Assen en we spreken af dat ze het achterste stel zullen controleren. Dan nemen mijn collega en ik het voorste treinstel. Daar zijn we ook beter mee af, want de spits is begonnen en de trein begint goed vol te lopen. We lopen naar de voorkant van de trein om om te roepen waar de trein naartoe zal rijden en een kort praatje te maken met de machinist. Als ik op het voorste balkon kom en de deur naar de cabine achter me dicht wil trekken, zie ik een man met een witte hoodie die op een klapstoeltje op het balkon zat opstaan en de trein inlopen. Daar gaat weer een zwartrijder, denk ik nog.

Na vertrek beginnen we meteen met onze controleronde. Net voor Haren sta ik in een eersteklas coupé, waar een jongeman zit die aangeeft geen geldig vervoerbewijs te hebben. Ik schrijf voor hem een Uitstel van Betaling, maar mis op die manier wel het in- en uitstappen van de reizigers in Haren. Waarschijnlijk is de man met de witte hoodie nu ook uitgestapt. Net voor Assen komen we op het achterste balkon van ons treinstel en daar staat toch de man met de witte hoodie. "Meneer, ik heb geen kaartje..." begint hij. Hij blijkt ook geen enkele vorm van identificatie bij zich te dragen, dus ik roep Service&Veiligheid op via de portofoon om de man aan hen in Assen over te kunnen dragen. Één van de medewerkers S&V stapt uit om met de man te praten, de collega's zijn nog geld aan het wisselen voor een reiziger zonder vervoerbewijs. Als ik de man heb overgedragen, begrijp ik dat er tussen Groningen en Assen op het achterste treinstel 2 personen zonder geldig vervoerbewijs zaten. Dat maakt samen met die van ons 4 personen tussen Groningen en Assen. Een redelijk hoog resultaat.

In Zwolle krijgen we er een treinstel bij dat afkomstig is van Leeuwarden. Het stel is al een keer gecontroleerd door de collega die met de trein afkwam. We besluiten dat stel nu te gaan controleren. In de eerste klas tref ik drie jongemannen aan. Hun verhaal gaat met een hoop kabaal gepaard, maar ik begrijp dat ze geen van drieën een vervoerbewijs hebben. Ik schrijf voor ieder een Uitstel van Betaling, maar nog voor ik de tweede heb uitgeschreven, komt mijn collega naar me toe. "Ik heb er al weer twee voor je, hoor." zegt hij, met een triomfantelijke glimlach op zijn gezicht. Er komt vandaag echt geen einde aan! Als ik de drie heren heb voorzien van een Uitstel en heb gevraagd rekening te houden met het feit dat ze in de stiltecoupé zitten en hun reactie heb gezien op de prijs voor de kaartjes naar Amersfoort ("Ah, maar we zitten ook eerste klas..."), loop ik verder om naar de twee asielzoekers te gaan en ook hen te voorzien van een Uitstel van Betaling. Dat zijn vijf Uitstellen tussen Zwolle en Amersfoort. En dat op één stel...

Na Hilversum controleren we het middelste stel nog een keer en daar tref ik een student met een OV-Studentenchipkaart die niet meer geldig is. Al ruim een maand is zijn reisrecht geblokkeerd, maar hij beweert bij hoog en laag dat hij er dagelijks mee in- en uitcheckt bij de bus, omdat hij elke dag naar school gaat. Als ik voor hem een Uitstel uitschrijf, krijg ik er gratis een grote mond bij. Als ik hem om een verklaring vraag, is zijn enige reactie: "Ben je van de politie, ofzo?" Dat soort types verlichten ons werk enorm, maar niet heus.

Op Schiphol spreken we onze collega die op het achterste stel heeft gezeten en die maakt met ons de rekensom, hij heeft zelf ook nog een Uitstel geschreven tussen Amersfoort en Hilversum, dat er op deze ene rit van Groningen naar Schiphol maar liefst elf (!) reizigers zijn voorzien van een vervoerbewijs omdat ze er zelf geen hadden.

Mijn collega en ik rijden een trein naar Utrecht, die we controleren. Een man stapt op Amsterdam Zuid in en vraagt aan mij hoe het zit met de perronindeling. "De trein naar Leeuwarden vertrekt vanaf de B-zijde, maar er is helemaal geen A- of B-zijde op Amsterdam Zuid." Daarna komt hij met de vraag wat de meerwaarde is van de letterbordjes die boven het perron hangen, als op de borden met de internationale treinsamenstelling alleen maar getallen worden weergegeven. Ik probeer de man wat uitleg te geven en hij geeft aan dat hij blij is dat er iemand is die hem serieus antwoord geeft op zijn vragen. Weer een tevreden reiziger erbij! In deze trein blijft het gelukkig rustig en hoef ik mijn boekje met Uitstellen van Betaling niet te trekken.

Vanaf Utrecht moeten we nog naar Den Haag. Tijdens het controleren kom ik een Amerikaanse vrouw tegen met een anonieme OV-Chipkaart, die zich realiseert dat ze niet heeft ingecheckt voor deze reis. Aan het geschrokken gezicht dat ze trekt kan ik zien dat het wel goed zit en ik stel haar voor in Gouda in te gaan checken. Ze reageert heel blij op mijn voorstel.

Nog voor Gouda tref ik mijn collega op het balkon die naar de volgende coupé wijst met de mededeling: "Ik heb er nog een voor je..." En ook deze man krijgt een Uitstel van Betaling. Nadat ik dat heb gedaan zeg ik tegen mijn collega, met een glimlach om mijn mond, dat het nu echt afgelopen moet zijn...

In Gouda rent de vrouw die niet was ingecheckt de trein uit, nadat ik haar heb medegedeeld dat ze twee minuten de tijd heeft om naar het paaltje in de tunnel te lopen. Nog voor vertrektijd zie ik de vrouw weer instappen. Nog een tevreden reiziger erbij!

We rijden terug naar Utrecht en iedereen heeft zowaar een geldig vervoerbewijs. Op Utrecht staan we naast de trein naar onze standplaats te wachten, als er een jongeman naar me toe komt gelopen. "Het was net helemaal verlaten hier op het perron, had ik dan op mijn skateboard naar de trein mogen rijden?" Ik leg hem uit dat dat in principe niet is toegestaan, omdat je daarmee gevaarlijke situaties kunt creëren met reizigers die van de trap af komen en in een schrikreactie nog veel grotere problemen kunnen veroorzaken met andere reizigers, treinen, sporen en perrons en alle gevolgen van dien. De jongen snapt het wel, maar blijft het apart vinden. "Op het Jaarbeursplein mag je wel fietsen, maar niet skaten. En dan schrijven ze je er een boete voor, terwijl ze het zelf ook onzin vinden." Maar, hij heeft zijn antwoord en bedankt me daar voor.

Dan komt mijn collega naast mij staan. "Trek jij dat soort vragen aan, ofzo?" Ik vraag hem lachend waarom hij die vraag stelt. "Nou, eerst die man bij Amsterdam Zuid met allemaal vragen en nu deze jongen..." Nee, dan die berg Uitstellen van Betaling die ik tijdens deze dienst heb geschreven... Negen stuks in totaal. En ik had me nog wel zo voorgenomen om het rustig aan te doen...

Redactie
Medewerker Forum
Bericht Re: De Wisselrubriek #23: Een 'rustige' dienst door marciekemp » ma 19 maart 2012 14:29

Leuk om te lezen glimlach

Redactie schreef:We spreken af dat hij het voorste treinstel bijhoudt, dan zorgen wij voor het achterste stel van de 8 bakken ICM

Ik wist niet dat 1 stel ICM nu al 8 bakken was zich iets afvragen tong naar buiten

marciekemp
Bericht Re: De Wisselrubriek #23: Een 'rustige' dienst door Reiziger Delft » ma 19 maart 2012 14:38

Dat klopt grammaticaal gewoon: Acht bakken ICMm (dus twee 4tjes) en daar de achterste van.

Reiziger Delft
Bericht Re: De Wisselrubriek #23: Een 'rustige' dienst door marciekemp » ma 19 maart 2012 15:08

ja het klopt wel maar je zou zo lezen: het achterste stel van 8 bakken;), ik moest het ook paar keer lezen voordat ik het goed zag

marciekemp
Bericht Re: De Wisselrubriek #23: Een 'rustige' dienst door Matthijs » ma 19 maart 2012 15:09

Ik begreep gelijk wat er stond, het ligt toch echt aan jou denk ik knipoog

Matthijs
Bericht Re: De Wisselrubriek #23: Een 'rustige' dienst door marciekemp » ma 19 maart 2012 15:24

Dat zou ook kunnen nadenkend

(dat krijg je als je het op school gaat lezen onder een drukke les ach nee )

marciekemp

Plaats een reactie

Keer terug naar Op en Rond de Rails