Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Verhalen, reportages en meer  • Op en Rond de Rails

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

De Wisselrubriek #24: Koffietapper of alwetend orakel?

Verhalen van OV-personeel

Plaats een reactie

Bericht De Wisselrubriek #24: Koffietapper of alwetend orakel? door Redactie » ma 02 apr 2012 11:45

[center] Afbeelding
Elke twee weken neemt een OV-medewerker ons mee naar de belevenissen in de wereld van het Openbaar Vervoer.
In de Wisselrubriek komen die belevenissen van verschillende medewerkers die in het Openbaar Vervoer werken.
[/center]

Voor de eerdere delen in de Wisselrubriek klikt u op de links hieronder:
Vanuit het HC-hok:
Drugs en alcohol op het station, CSI op de trein, Controle in de trein, Probleemdienst, De eerste klas, Aanrijding, Een 'rustige' dienst
Van achter het stuur: “Er is op dit moment helaas geen treinverkeer mogelijk”
Vanaf de post: Nachtdienst, Het gele lijntje, NCBG, Bovenleiding
Vanuit de Kiosk: Mensen die het moeten verpesten, Koffie, thee, vieze boekies!!, Koffie tappen in de winter, In gesprek met reizigers
Vanuit de metrocabine: Opleiding tot metrobestuurder, Nachtelijke avonturen, Opleiding RandstadRail
Vanuit de werkplaats: Tussentijd Controle Beurt
Vanuit de tram: 3 februari in Amsterdam
Vanaf de bok: Zwarte vrijdag, De bovenleiding naar beneden

Vanuit de Kiosk: Koffietapper of alwetend orakel?

Zaterdagochtend, 6.00 uur. De wekker gaat af en een bruut lawaai maakt me wakker voor een nieuwe vroege dienst koffie tappen. Ik ga langzaam door mijn ochtendritueel, drink toepasselijk genoeg een bak koffie en werk langzaam mijn ontbijt naar binnen. Tegen 7.00 uur stap ik op mijn stalen ros en fiets ik naar de Kiosk. Onderweg kom ik een vrouw tegen die nogal verdwaald rond lijkt te lopen. Ik rem en geef een brul: “Kunt u het vinden?” Dankbaar zegt ze: “Oh, dank u wel, ik kom hier niet vandaan en ik moet naar het centraal station!” “Als u deze straat alsmaar rechtdoor blijft lopen, dan komt u er vanzelf!” “Dank u wel, meneer! Fijne dag!” Ik wens haar hetzelfde en ik fiets door.

Eenmaal op het werk aangekomen en daar de openingsronde gedaan te hebben gooi ik de boel open. Half acht, stipt op tijd. Het ironische is dat de trein die enkele minuten later moest vertrekken alles behalve stipt was, die zou namelijk niet rijden. Een tweetal verdwaasde reizigers komen bij mij de winkel in en vragen, natuurlijk weer in een taal die ik niet spreek en moeizaam begrijp, waarom de trein niet rijdt. Het enige wat ik kan doen is mijn schouders ophalen en zeggen: “Ik weet het niet.” Mijn intonatie maakte datgene wat ik wilde zeggen wel duidelijk, ook al spraken ze de taal niet.

Tegen acht uur komt er een man binnen die aan me vertelt dat het twee jaar geleden is dat hij met de trein heeft gereisd en dat hij op zoek is naar de brasserie. Ik moet de man teleurstellen, die is er niet meer. Een beetje gedesillusioneerd vraagt hij “Weet u waarom?” Ik wist wel dat zo’n beetje de hele formule (“winkelketen”) Restauratief het veld moest ruimen, maar de achterliggende gedachte weet ik ook niet. Is het een te lage omzet, de gedachte dat er uit andere ketens meer geld te halen valt, of wellicht iets compleet anders. Ik zeg tegen de man dat ik het ook niet weet, waarop hij vervolgens begint te praten over het station en hoe de hedendaagse cultuur de authentiekheid afbreekt en hij eist van mij een verklaring. Ik verontschuldig mij tegen de meneer en geef hem het nummer van de NS Klantenservice.

Soms vraag ik me wel eens af, denken de mensen dat de medewerkers van de Kiosk alles weten, of zijn ze zo wanhopig op zoek naar iemand die hen ‘hoort’? Ik weet het niet. Zal ik ooit weten wat er in de koppies van de reiziger omgaat? Ik denk het niet, ik wil het niet weten ook. Ik blijf lekker koffie tappen en ik vermaak me daar prima mee.

Redactie
Medewerker Forum
Bericht Re: De Wisselrubriek #24: Koffietapper of alwetend orakel? door Donald Duck » ma 02 apr 2012 18:51

Als medewerker in een dergelijke functie ben je veelal het eerste aanspreekpunt voor mensen. Daarbij realiseren deze mensen zich echter niet dat je als 'simpel' uitvoerend personeel geen lijntjes tot in de top hebt lopen.

Heb dit zelf ook vele jaren meegemaakt als medewerker Klantenservice bij AH, werd je door klanten ook verantwoordelijk gehouden voor dingen die ver buiten je beslissingsbevoegdheid lagen......

Maar ja.........moraal van het verhaal: De klant is en blijft koning!
Dagelijks gebruiker spoorlijn Duckstad - Gansdorp.\nSoms met aftakking naar Timboektoe.........

Donald Duck
Bericht Re: De Wisselrubriek #24: Koffietapper of alwetend orakel? door Archangel » zo 08 apr 2012 21:43

Mooi verhaal collega! Heel herkenbaar verhaal! knipoog

Archangel
Medewerker Servex
Medewerker Servex

Plaats een reactie

Keer terug naar Op en Rond de Rails