Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Verhalen, reportages en meer  • Op en Rond de Rails

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Memoires van een treindienstleider (Deel 1)

Verhalen van OV-personeel

Plaats een reactie

Bericht Memoires van een treindienstleider door Redactie » ma 23 apr 2012 13:54

Memoires van een oud-treindienstleider

Tegenwoordig heet ik in mijn werk heel mooi “Medewerker Veiligheid & Milieu Verkeersleiding”, maar tot een jaar of twee terug was ik treindienstleider. Mikos vroeg me of ik niet eens een verhaal zou willen schrijven voor het forum. Natuurlijk wil ik dat wel, maar zo een verhaal wist ik niet dus dan maar een verzameling van herinneringen.

Ik heb de opleiding treindienstleider eind jaren ’90 gedaan toen dat nog bij NS Opleidingen (NSO) werd gegeven. De ene week had je opleiding bij NSO, de andere week deed je dienst op de post waar je zou komen te werken. In twee maanden leerde je zo het vak van treindienstleider. Voor je nu vraagt: is twee maanden niet een beetje kort? Nee, dat viel wel mee. Treindienstleider werd je niet als je net van de straat kwam. Je moest eerst een poosje (lees: een paar jaar) meegelopen hebben bij het bedrijf. Dus seinstelsel, treindienst, omroep, perrondienst etc. waren je wel bekend. Er werd vooral veel dieper op alle soorten beveiliging ingegaan en hoe te handelen bij storingen en calamiteiten werd je geleerd. Vergelijkbaar met hoe het nu ook is maar dan in een veel hoger tempo (kon ook omdat je de basis al kende).

Daar in Utrecht kreeg ik de opleiding op het NX tableau van een vereenvoudigd emplacement Amersfoort. Alles konden ze daarop met je uithalen, alle storingen en problemen die je je kon bedenken konden ze er op simuleren. Het enige dat er niet mocht (en op je “echte” werkplek wel) was roken… Tja, dat mocht toen nog op je werkplek... Voor het examen was me verteld dat ik “net moest doen alsof het een gewone dienst op de post was”. Daar had ik dus op geantwoord dat dat niet kon omdat ik niet mocht roken. Bij wijze van uitzondering mocht dat dan een keer… Je voelt hem al aankomen, op een rustig moment schoof ik mijn kruk naar achteren, schonk nog een bak koffie in en begon een sjekkie te draaien. Achteraf hoorde ik van mijn teamleider die mee was en bij de examinatoren in een andere ruimte zat dat ze daar dus zowat van hun stoel vielen van verbazing toen ze dat zagen (er stond een camera op je gericht zodat ze konden zien wat je deed). Overigens ben ik wel geslaagd (met een 10, hadden ze ook nog niet eerder meegemaakt).

Na mijn opleiding deed ik vooral dienst op de Centrale Verkeers Leiding (CVL) post Nijmegen – Venlo (het postje staat er nog steeds, links als je van Nijmegen naar Mook reist, tegenover het opstelterrein). De leukste diensten daar vond ik de weekenden als het goederenverkeer van en naar Venlo werd omgeleid (ik meen me te herinneren dat toen werd gebouwd aan de fly-overs bij Boxtel). Passen en meten was het om alle goederentreinen er tussendoor te krijgen op die enkelsporige lijn. In theorie paste het allemaal, maar de praktijk is vaak net even anders… Die trein reed met 10 minuten vertraging, die weer te vroeg… Puzzelen voor gevorderden was het. En dan had je te maken met de verkeersleiders die in Venlo zaten; die hadden meestal iets van “je zoekt het maar uit, jij bent treindienstleider, als je er niet meer uitkomt dan bel je maar.”. Uiteraard is het dan je eer te na om te gaan bellen.

Af en toe vergat je wel eens een trein veilig te zetten omdat je met andere zaken bezig was. Een machinist die dan belde gaf ik wel eens het antwoord dat ik “even met ARI bezig was”. Dat werd altijd geaccepteerd. Tot er een machinist vroeg hoe dat nu eigenlijk kon omdat we nog met een ouderwets tableau werkten. ARI was de naam van de goudvis...

De millenniumwisseling heb ik ook nog meegemaakt op die post, het hele land was in rep en roer. Want misschien zouden de systemen wel uitvallen en die lijn was van strategisch belang, dus die moest blijven werken… Dat we met een systeem uit 1948 werkten en dat het meest geavanceerde de treindienstleider zelf was had men nog niet bedacht. Enige zorg die wij treindienstleiders hadden was of onze videorecorder wel zou blijven werken…

Begin 2000 werd bekend dat de post definitief zou sluiten en worden overgeplaatst naar Eindhoven. Ik ben daarna naar de Kijfhoek gegaan. Daar heb ik nog ruim 10 jaar als treindienstleider gewerkt.

Uiteraard gebeurde er op de Kijfhoek altijd wel wat. Lekkende wagens met gevaarlijke stoffen, ontsporingen, botsingen, aanrijdingen, alles wat mis kon gaan heb ik daar wel meegemaakt. Uiteraard gebeurden er ook een heleboel leuke dingen.

Gilles

Redactie
Medewerker Forum
Bericht Re: Memoires van een treindienstleider (Deel 1) door ziggyziggyziggy » ma 23 apr 2012 22:51

Leuk om te lezen. Ikzelf ben twee jaar geleden begonnen als treindienstleider en het gaat er nu wel wat anders aan toe.

Uiteraard mag je (helaas) niet meer roken op de werkplek (al maken we in de nachtdienst nog wel eens een uitzondering), maar de opleiding is ook anders van opzet. Je kan nu wel van buiten het spoor de opleiding in, maar daardoor duurt de opleiding natuurlijk ook veel langer. De zes maanden die ik er over heb gedaan is wel het minimum. En dan is de opleidingsfrequentie wel vergelijkbaar: een week theorie, een week op de simulator en dan twee weken op de post.

Een werkend NX-tableau heb ik helaas nooit meer meegemaakt.

Ik ben benieuwd naar je vervolgverhalen (al ken ik er stiekem natuurlijk al wel wat uit het personeelsgedeelte van OHIH).
trdl

ziggyziggyziggy
Medewerker ProRail
Medewerker ProRail
Bericht Re: Memoires van een treindienstleider (Deel 1) door groentje » wo 25 apr 2012 17:43

Leve de goudvis!
Moeten we toch ook eens doen, een goudvis of zo houden... Of op zijn minst een kamerplant in leven proberen houden. Alleen spijtig dat het bij ons vaak zo donker is...

groentje
Medewerker Infrabel
Medewerker Infrabel
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Memoires van een treindienstleider (Deel 1) door Vinny » ma 30 apr 2012 10:12

De millenniumwisseling heb ik ook nog meegemaakt op die post, het hele land was in rep en roer. Want misschien zouden de systemen wel uitvallen en die lijn was van strategisch belang, dus die moest blijven werken…
Dit vind ik wel grappig. Volgens mij rijden er helemaal geen treien in de nacht van oud naar nieuw. Hooguit een enkele vertraagde goederentrein. De impact van een verstoring zou dus uitermate minimaal zijn. Ik neem aan dat je een avondje geklaverjast hebt op de post?

Vinny
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Memoires van een treindienstleider (Deel 1) door Gilles » di 01 mei 2012 08:53

Uiteraard reed er helemaal niets in die nacht. Maar ja, als het mis zou gaan dan zou er op 1 januari natuurlijk wel een probleem zijn knipoog Overigens heeft de apparatuur en de videorecorder de nacht prima doorstaan glimlach

Gilles
Medewerker ProRail
Medewerker ProRail
Bericht Re: Memoires van een treindienstleider (Deel 1) door Verrity » di 22 mei 2012 17:21

Waar blijft de volgende eigenlijk blozen

Ben toch wel benieuwd.
Aspirant-Conducteur Gvc per 2 oktober 2012

Verrity
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Bericht Re: Memoires van een treindienstleider (Deel 1) door Marko » wo 23 mei 2012 19:14

Ik hoop zodra iedereen terug is van vakantie enzo lekker

Marko
Bericht Re: Memoires van een treindienstleider (Deel 1) door Verrity » wo 23 mei 2012 21:04

Ik wist niet eens dat het al tijd voor vakantie was tevreden zon
Aspirant-Conducteur Gvc per 2 oktober 2012

Verrity
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Bericht Re: Memoires van een treindienstleider (Deel 1) door Gilles » zo 08 jul 2012 19:04

Ben weer terug dus als ik met deze regen binnenkort een aanval van schrijfwoede krijg zal ik het volgende stuk plaatsen. Pin me niet vast op een dag maar ik denk komende of volgende week glimlach

Gilles
Medewerker ProRail
Medewerker ProRail
Bericht Re: Memoires van een treindienstleider (Deel 1) door neushoorn30 » do 13 dec 2012 11:50

Verrity schreef:Waar blijft de volgende eigenlijk blozen

Ben toch wel benieuwd.

Ik ben stiekem ook wel benieuwd naar deel 2, dus dat wordt weer even gaat zitten en herinneringen ophalen!

(p.s. mooi geschreven)

neushoorn30
Bericht Re: Memoires van een treindienstleider (Deel 1) door Trein2000 » zo 06 okt 2013 21:47

Ben nog steeds benieuwd naar deel twee. engel

Trein2000
Bericht Re: Memoires van een treindienstleider (Deel 1) door Gilles » wo 16 okt 2013 15:42

Zal binnenkort eens een rijtje maken. Voor 2015 knipoog

Gilles
Medewerker ProRail
Medewerker ProRail
Bericht Re: Memoires van een treindienstleider (Deel 1) door DHG500 » ma 09 feb 2015 17:49

Gilles schreef:Zal binnenkort eens een rijtje maken. Voor 2015 ;)

....please; het is 2015!!

DHG500
Ontvangen Bedankjes: 1 keer

Plaats een reactie

Keer terug naar Op en Rond de Rails