Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Verhalen, reportages en meer  • Op en Rond de Rails

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Bedreiging met geweld - Veilige werkplek ?

Verhalen van OV-personeel

Plaats een reactie

Bericht Bedreiging met geweld - Veilige werkplek ? door wauwthur » wo 22 jan 2014 18:02

Het is misschien een nieuw onderwerp waard, maar deze vraag wil ik jullie voorleggen.

Wat is het verschil tussen een machinist en een buschauffeur waardoor een buschauffeur tijdens de rit wel door alles en iedereen mag worden afgeleid (en zelfs in extreme gevallen kan worden aangevallen) en een machinist die in alle rust en veiligheid zijn werk kan doen?

Is dit alleen doordat een buschauffeur ook kaartjes moet verkopen? Ik denk dat een busrit veiliger en vlotter zal verlopen als ook de buschauffeur apart van de reiziger gezet wordt en geen kaartjes meer verkoopt.

Extra personeel op een bus is natuurlijk knap duur en over het geheel van een dag gezien minder nuttig (gezien de aantallen reizigers per bus tov van de aantallen in de trein). Maar het is gezien de huidige richting waarin de samenleving ontwikkelt, misschien iets waarnaar gekeken moet worden?
Alle berichten op persoonlijke titel.

wauwthur
Medewerker Syntus
Medewerker Syntus
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 8 keer
Bericht Re: Bedreiging met geweld door wauwthur » wo 22 jan 2014 19:42

Een tussenweg is misschien nog om tijdens de spitsen kaartverkopers mee te laten reizen. En dat de chauffeur die taak buiten de spits weer op zich neemt.

Een uitstapdeur voor de chauffeur zou zeker een goed idee zijn in geval van nood. Sommige touringcars hebben een dergelijke deur al.

wauwthur
Medewerker Syntus
Medewerker Syntus
Bericht Re: Bedreiging met geweld - Veilige werkplek ? door Stootblok » wo 22 jan 2014 21:22

Moeilijke vraag, Wauwthur, maar zeker interessant.

Zonder iemand te willen beledigen - ik kan het niet anders onder woorden brengen - het volgende antwoord:

Qua persoonlijkheid vind ik buschauffeurs (m/v) een heel ander slag mensen dan machinisten.

Het beroep van machinist is - in mijn ogen - wat saaier dan dat van buschauffeur. De hele omgeving is beveiligd dmv seinen of een ander systeem. De rijweg wordt door anderen ingesteld (verkeersleiding) en de enige echte uitdaging zit in het volgen van de rijtijden. Niet te vroeg en niet te laat aankomen.

Een buschauffeur heeft veel meer indrukken te verwerken. Je rijdt op de weg, tussen het overige verkeer, en dat is weliswaar redelijk voorspelbaar, maar toch nooit helemaal hetzelfde. Je vervoert mensen, het ene moment ben je 'gastheer' en het andere moment ben je de plaatsvervanger van mama, papa of de politie. Je moet veel meer kunnen dan alleen een bus besturen. Je bent machinist, conducteur en host in één.

Beide beroepen zijn in een grijs verleden ontstaan, komen voort uit de ontwikkeling van het voertuig. De eerste treinen waren niets anders dan koetsen op wielen. Treinen zijn altijd grote apparaten gebleven, waarvan de bediening alle aandacht opeiste. Daarom hebben machinisten een eigen werkplek gekregen, toen de eerste treinstellen werden ontwikkeld.
De eerste bussen waren niets anders dan vergrote personenauto's. Afhankelijk van de fabrikant krijg je verschillende verhalen over hun eerste bus. Bij merk A had de directeur een groot gezin en hij wilde iedereen mee kunnen nemen, bij merk B ging het om vervanging van de paardetram. In elk geval had de chauffeur vanaf het begin altijd meer taken, dan alleen rijden. En om zoveel mogelijk mensen mee te kunnen nemen, was de werkplek nooit veel groter dan de bestuurderstoel.

Of een busrit ook veiliger wordt als je niet meer op je passagiers hoeft te letten?
Op lange-afstandsroutes gebeurt dit al. Daar reist een host/hostess mee (pendelbussen naar Spanje/Italië/Oostenrijk).
In het stads- en streekvervoer kan dit alleen met 25-meter bussen op drukke routes. Anders zijn de loonkosten te hoog oftewel: is meer subsidie nodig of worden de kaartjes duurder.

Misschien kan een RET'er of GVB'er hier nog meer over vertellen - in Rotterdam en Amsterdam is de conducteur terug op de tram. Niet op alle lijnen. Maar in beide steden is de nieuwe generatie trams ook fors langer dan de oude trammetjes. Massavervoer en dan kan tweemansbediening blijkbaar uit.

Aanvullend:
Het idee voor een nooddeur bij de chauffeur vind ik goed. Nog beter zou een glazen wand zijn, zodat jouw werkplek wat meer gaat lijken op die van een trambestuurder - wel contact met je passagiers, maar ook een zekere mate van bescherming.

Anderen nog ideeën?
*

Stootblok
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 17 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: Bedreiging met geweld - Veilige werkplek ? door wauwthur » do 23 jan 2014 11:39

Dankje Stootblok!

Ik denk dat je gelijk hebt. Het zit hem voor een groot deel in de ontwikkeling van het voertuig zelf. Wat de persoonlijkheid van de chauffeur er mee te maken heeft vraag ik me af..

Het huidige verkeer alleen al vraagt genoeg van je aandacht om alleen daar op te moeten letten. Een praatje met de mevrouw op de eerste stoel leidt vaak echt teveel af. Een nieuw ontwerp van de werkplek zou eens aan de orde moeten komen lijkt mij. Geheel afgesloten is misschien een brug te ver, maar een deels afgesloten cabine waarbij je evt nog kaarten kan verkopen zou voor de veiligheid alleen al een grote verbetering zijn.

wauwthur
Medewerker Syntus
Medewerker Syntus
Bericht Re: Bedreiging met geweld - Veilige werkplek ? door Modelbaan » do 23 jan 2014 11:46

Nadeel van een afgesloten cabine is natuurlijk dat de chauffeur in geval van een ongeluk juist makkelijker ingesloten raakt. Het is natuurlijk een afweging tussen twee kwaden.

Modelbaan
Bericht Re: Bedreiging met geweld - Veilige werkplek ? door wauwthur » do 23 jan 2014 12:29

Ik ben bang dat ik vaker voordeel van een eigen cabine ga hebben bij bedreiging en geweld dan het nadeel van opsluiting bij een ongeluk. cheer down

Een extra uitstapdeur links van de chauffeur zou een dergelijke opsluiting evt ook kunnen voorkomen,

wauwthur
Medewerker Syntus
Medewerker Syntus
Bericht Re: Bedreiging met geweld - Veilige werkplek ? door Stootblok » do 23 jan 2014 19:10

Er is nog een reden om een chauffeursdeur te hebben op een bus:

De huidige bussen zijn niet goed af te sluiten. Je kunt wachten op de volgende roversbende, die nu eens geen bouwmachines, maar complete bussen steelt. (GPS-tracking and tracing helpt niets).
Met chauffeursdeur mag de passagiersdeur niet meer van buitenaf te openen zijn en de chauffeursdeur zelf moet natuurlijk op slot kunnen (chipkaart plus sleutel).
*

Stootblok
Moderator / Beheerder
Bericht Re: Bedreiging met geweld - Veilige werkplek ? door Dwarsligger » do 23 jan 2014 22:32

wauwthur schreef:Het is misschien een nieuw onderwerp waard, maar deze vraag wil ik jullie voorleggen.

Wat is het verschil tussen een machinist en een buschauffeur waardoor een buschauffeur tijdens de rit wel door alles en iedereen mag worden afgeleid (en zelfs in extreme gevallen kan worden aangevallen) en een machinist die in alle rust en veiligheid zijn werk kan doen?

Is dit alleen doordat een buschauffeur ook kaartjes moet verkopen? Ik denk dat een busrit veiliger en vlotter zal verlopen als ook de buschauffeur apart van de reiziger gezet wordt en geen kaartjes meer verkoopt.

Extra personeel op een bus is natuurlijk knap duur en over het geheel van een dag gezien minder nuttig (gezien de aantallen reizigers per bus tov van de aantallen in de trein). Maar het is gezien de huidige richting waarin de samenleving ontwikkelt, misschien iets waarnaar gekeken moet worden?
Denk dat ook zeker meespeelt dat je met een trein veel groter bent, zwaarder, veel meer mensen aan boord, hogere snelheid, en dat als het fout gaat het ook gelijk heel erg fout gaat. Je moet veel geconcentreerder zijn op de trein denk ik, daarom kan je ook makkelijker chauffeur worden als machinist(wil uiteraard niemand tegen het hoofd stoten) als je van Alkmaar naar Maastricht rijdt moet je 3 uur geconcentreerd je werk doen, uiteraard op de bus ook maar is toch anders vind ik

Dwarsligger
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: Bedreiging met geweld - Veilige werkplek ? door John » do 23 jan 2014 23:03

Kleine onoplettendheden zijn inderdaad vaak wat makkelijker zelf of door medeweggebruikers te corrigeren. Maar ook een buschauffeur moet urenlang geconcentreerd zijn, maar door de vele prikkels en verschillende taken naast het rijden is het denk ik juist makkelijker om scherp te blijven. Het maakt het beroep denk ik ook aantrekkelijk. Ik bedoel, anders kan je toch net zo goed vrachtwagenchauffeur of bezorger worden?

Stootblok schreef:Met chauffeursdeur mag de passagiersdeur niet meer van buitenaf te openen zijn en de chauffeursdeur zelf moet natuurlijk op slot kunnen (chipkaart plus sleutel).

Waarom is daar een aparte chauffeursdeur links voor nodig?

wauwthur schreef:Ik ben bang dat ik vaker voordeel van een eigen cabine ga hebben bij bedreiging en geweld dan het nadeel van opsluiting bij een ongeluk

Het overgrote deel van agressie en geweld tegen chauffeurs heeft juist te maken met betalen of de geldbak. Er bestaan trouwens al bussen met een afgesloten cabine in Nederland, de Phileas.

John
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Bedreiging met geweld - Veilige werkplek ? door wauwthur » do 23 jan 2014 23:39

Aandacht houden bij de weg is natuurlijk dan aandacht houden op het spoor. Op de weg moet je langdurig kunnen omgaan met extreem veel prikkels, op het spoor met extreem weinig prikkels. Het is aan iedereen persoonlijk wat ze het beste bevalt of wat ze het leukst vinden. Ik zou niet durven zeggen wat moeilijker is.

Ik denk wel dat het in beide gevallen enorm verkeerd kan gaan als de aandacht verslapt. Wat dat betreft zou ik dus geen onderscheid willen maken tussen trein en bus en waarom er in de trein een aparte cabine is en in een bus niet.

Ik kom nog steeds alleen maar uit bij kaartverkoop en eventueel een gevoel van sociale veiligheid bij de passagier om in de bus de chauffeur zo in het zicht te hebben.

wauwthur
Medewerker Syntus
Medewerker Syntus
Bericht Re: Bedreiging met geweld - Veilige werkplek ? door John » do 23 jan 2014 23:46

Je ziet wel langzaam wat veranderingen ontstaan in het vak van machinist. Informatie geven op het perron, glazen cabinewand, monitor met camerabeelden, knoppen bij de passagiers voor een spreekverbinding enz.

John
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Bedreiging met geweld - Veilige werkplek ? door Stootblok » vr 24 jan 2014 00:46

Met chauffeursdeur mag de passagiersdeur niet meer van buitenaf te openen zijn en de chauffeursdeur zelf moet natuurlijk op slot kunnen (chipkaart plus sleutel).
John schreef:Waarom is daar een aparte chauffeursdeur links voor nodig?

Busprijs en techniek. De deuren met pneumatische bediening kun je nu altijd openkrijgen, als je wilt. De techniek om deze deuren werkelijk te vergrendelen, bestaat wel, maar wordt meestal weggelaten om de prijs te drukken. Als er een chauffeursdeur in komt, dan is het goedkoper daar een goed slot in te bouwen.
*

Stootblok
Moderator / Beheerder
Bericht Re: Bedreiging met geweld - Veilige werkplek ? door Dwarsligger » vr 24 jan 2014 01:55

John schreef:Je ziet wel langzaam wat veranderingen ontstaan in het vak van machinist. Informatie geven op het perron, glazen cabinewand, monitor met camerabeelden, knoppen bij de passagiers voor een spreekverbinding enz.

Vind dit op de ''glazen wand'' na ook goede vorderingen

Dwarsligger
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Bericht Re: Bedreiging met geweld - Veilige werkplek ? door wauwthur » vr 24 jan 2014 11:24

De spreekverbinding laat zien dat er een gebrek aan een conducteur is toch? Een machinist moet zich daar niet mee moeten bezighouden.

wauwthur
Medewerker Syntus
Medewerker Syntus
Bericht Re: Bedreiging met geweld - Veilige werkplek ? door mat_64 » vr 24 jan 2014 18:39

Hoeft niet, SLT heeft het ook, maar is altijd met conducteur.

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Heeft Bedankt: 35 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Bedreiging met geweld - Veilige werkplek ? door Dwarsligger » za 25 jan 2014 14:36

mat_64 schreef:Hoeft niet, SLT heeft het ook, maar is altijd met conducteur.
ja maar hij kan bij meerdere stellen maar in 1 stel tegelijk zijn :idee: :idee: :idee: roffel roffel roffel

Dwarsligger
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Bericht Re: Bedreiging met geweld - Veilige werkplek ? door wauwthur » za 25 jan 2014 20:31

Zoals bij heel veel treinen..

wauwthur
Medewerker Syntus
Medewerker Syntus
Bericht Re: Bedreiging met geweld - Veilige werkplek ? door nvdw » zo 18 jan 2015 19:05

wauwthur schreef:Wat de persoonlijkheid van de chauffeur er mee te maken heeft vraag ik me af..

Stootblok haalt terecht aan dat de buschauffeur in de huidige opzet niet alleen bestuurder maar ook gastheer is. De manier waarop een chauffeur vooral die laatste functie invult is mijns inziens zeer bepalend voor de sfeer in en om de bus.

Voordat ik verder ga: ik ben zelf buschauffeur in het streekvervoer.

De chauffeurscabine dichttimmeren met plexiglas is geen oplossing. Iemand die kwaad wil of uit is op de geldkist zal altijd een manier vinden. Als je eenmaal uit je bus stapt om naar de kantine te lopen ben je evengoed een 'doelwit' en heb je helemaal niks meer aan je afgesloten werkplek.

Daarbij komt dat je je juist afsluit van de mensen die gewoonweg een kaartje willen kopen of je iets willen vragen. En dat zijn er een veelvoud meer dan mensen die rottigheid zoeken. Een gouden wijsheid in de winkelbranche: je klanten bij binnenkomst een goedemorgen wensen voorkomt echt winkeldiefstal. In een anonieme omgeving hebben mensen toch meer de neiging de regels te buigen dan in een sfeer waarin er op je wordt gelet.

nvdw

Plaats een reactie

Volgende

Keer terug naar Op en Rond de Rails