Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Verhalen, reportages en meer  • Op en Rond de Rails

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Bedreiging met geweld - Veilige werkplek ?

Verhalen van OV-personeel

Plaats een reactie

Bericht Re: Bedreiging met geweld - Veilige werkplek ? door wauwthur » wo 21 jan 2015 11:41

De chauffeur uit de verkoopcyclus halen lijkt mij al een grote stap vooruit. De problemen ontstaan meestal bij verkoop en controle. Daarna kunnen we nog verder kijken of er andere potten op het vuur moeten.
Alle berichten op persoonlijke titel.

wauwthur
Medewerker Syntus
Medewerker Syntus
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 8 keer
Bericht Re: Bedreiging met geweld - Veilige werkplek ? door mat_64 » wo 21 jan 2015 12:16

Er zou al heel wat gewonnen kunnen worden al chauffeurs niet bij het geld kunnen zoals bijvoorbeeld in Edinburgh (Schotland). Maar de chauffeur geheel uit de verkoopcyclus halen zal juist de agressie verergeren, waarom kan ik geen kaartje kopen e.d. taferelen.

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Heeft Bedankt: 35 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Bedreiging met geweld - Veilige werkplek ? door groentje » wo 27 jan 2016 01:42

Inderdaad. Tenzij je een zeer breed verkoopsnet hebt, lijkt de afschaffing van de boordverkoop af te raden. Je moet maar eens op een late avond in een Italiaanse stad aankomen, en tram of bus willen nemen naar je hotel. Alle tabakswinkels verkopen ook tickets, maar op een bepaald uur zijn die meestal ook dicht, en dan sta je daar. Een duurder boordtarief dat dit afmoedigt, dat kan wel.
Een plexiglazen bestuurderscabine stoort me niet, maar afhankelijk van de regio lijkt me dat ook niet altijd noodzakelijk. Wel lijkt het me opportuun om niemand zomaar achter je te kunnen hebben, dus wel een halve afgesloten cabine, ook op het streekvervoer. Je zou zo maar eens even aan het rijden zijn, en plots grijpt er je iemand van achteren vast, da's gewoon levensgevaarlijk. Van opzij zie je iets beter wat er op je afkomt, en kan je iet of wat anticiperen, ook als iemand slechte bedoelingen heeft.

groentje
Medewerker Infrabel
Medewerker Infrabel
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Bedreiging met geweld - Veilige werkplek ? door John » wo 27 jan 2016 02:09

In Amsterdam wordt er inmiddels serieus gesproken over het weghalen van contant geld uit de bussen door een heftige reeks overvallen.

John
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Bedreiging met geweld - Veilige werkplek ? door groentje » wo 27 jan 2016 02:27

Maar is dat een oplossing? Hoeveel geld zou een overvaller zo buit kunnen maken dat een shotgun gerechtvaardigd is? €100? €500? Zover loop je daar toch ook niet mee, als overvaller, eenmaal je al je onkosten hebt verrekend. De kans op agressie vanwege reizigers die, hoewel bereid te betalen voor hun reis, niet mee kunnen omdat ze geen kaartje kunnen kopen, lijkt me toch wel groter.

groentje
Medewerker Infrabel
Medewerker Infrabel
Bericht Re: Bedreiging met geweld - Veilige werkplek ? door mat_64 » wo 27 jan 2016 13:14

groentje schreef:Inderdaad. Tenzij je een zeer breed verkoopsnet hebt, lijkt de afschaffing van de boordverkoop af te raden. Je moet maar eens op een late avond in een Italiaanse stad aankomen, en tram of bus willen nemen naar je hotel. Alle tabakswinkels verkopen ook tickets, maar op een bepaald uur zijn die meestal ook dicht, en dan sta je daar. Een duurder boordtarief dat dit afmoedigt, dat kan wel.
Een plexiglazen bestuurderscabine stoort me niet, maar afhankelijk van de regio lijkt me dat ook niet altijd noodzakelijk. Wel lijkt het me opportuun om niemand zomaar achter je te kunnen hebben, dus wel een halve afgesloten cabine, ook op het streekvervoer. Je zou zo maar eens even aan het rijden zijn, en plots grijpt er je iemand van achteren vast, da's gewoon levensgevaarlijk. Van opzij zie je iets beter wat er op je afkomt, en kan je iet of wat anticiperen, ook als iemand slechte bedoelingen heeft.

Afschaffen is inderdaad geen optie, er zouden anders ten minste op de haltes in de buurt van toeristische locaties en stations verkoop automaten moeten staan, die papier- en muntgeld accepteren naast debit- en creditcards.
Er is nu al een duurder wagenverkoop tarief.
Ook mij zou een doorzichtig veiligheidsscherm (plexiglas is niet veilig genoeg) niet storen.

groentje schreef:Maar is dat een oplossing? Hoeveel geld zou een overvaller zo buit kunnen maken dat een shotgun gerechtvaardigd is? €100? €500? Zover loop je daar toch ook niet mee, als overvaller, eenmaal je al je onkosten hebt verrekend. De kans op agressie vanwege reizigers die, hoewel bereid te betalen voor hun reis, niet mee kunnen omdat ze geen kaartje kunnen kopen, lijkt me toch wel groter.

Ik heb regelmatig gezien dat als een buschauffeur/trambesteurder geen kaartjes had, de reiziger gewoon mocht gaan zitten.

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Bericht Re: Bedreiging met geweld - Veilige werkplek ? door eelkevd » wo 27 jan 2016 13:47

groentje schreef:Maar is dat een oplossing? Hoeveel geld zou een overvaller zo buit kunnen maken dat een shotgun gerechtvaardigd is? €100? €500? Zover loop je daar toch ook niet mee, als overvaller, eenmaal je al je onkosten hebt verrekend. De kans op agressie vanwege reizigers die, hoewel bereid te betalen voor hun reis, niet mee kunnen omdat ze geen kaartje kunnen kopen, lijkt me toch wel groter.

Lijkt mij weer niet handig, een automaat op de perrons. Die zijn vaak al niet bepaald breed.
In Londen hoef je met de Oystercard alleen in te checken voor de bus, niet uit te checken dus kost elk kaartje evenveel ongeacht de afstand. In Qingdao (China) is dat ook het geval, Gewoon 1 Yuan om met de bus mee te mogen, wat je ook contact in een gleuf kan stoppen. 1 Euro voor het stadsvervoer zou hier ook kunnen voor de toeristen. zo'n muntje heb je altijd toch wel op zak, of niet? Wanneer je moet overstappen dan weer 1 euro betalen.Hiermee hoeft de chauffeur zich niet meer met het verkoop te bemoeien en het geld kan onbereikbaar gemaakt worden.

eelkevd
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: Bedreiging met geweld - Veilige werkplek ? door wauwthur » wo 27 jan 2016 13:54

Je rijdt inderdaad niet rond met extreem grote bedragen. Ik denk op een goede dag een euro of 200. Dat blijkt ruimschoots voldoende om overvallen te worden als daar ook je telefoon van een paar honderd bijkomt.

Het gaat ook om randfiguren die je willen aanvallen of bespugen. Daar zou een wandje wel tegen helpen, hoewel ik veel collega's hoor die daar totaal niks in zien.

Wat mij betreft:
Kaartautomaten die contant geld nemen op de stations en grote haltes.
In de bus alleen betalen met pinpas (contactloos) of met je telefoon.
Half afgesloten cabine tegen spugen en aanvallen.
Spuugkit in elke bus.
Dagelijkse controle van veiligheidsapparatuur als camera's en noodknop.
Abonnementen allemaal op chipkaart of via een app zoals Syntus gebruikt. Géén zichtkaarten.
Chauffeur alleen kaarten laten verkopen, geen controle. Heb je een abonnement of al een kaartje? Loop maar lekker door.

wauwthur
Medewerker Syntus
Medewerker Syntus
Bericht Re: Bedreiging met geweld - Veilige werkplek ? door groentje » wo 27 jan 2016 18:40

Zit iets in, wauwthur.
Je zou kunnen overwegen om slechts contante betalingen het boordtarief op te leggen, eelkevd. Min of meer is dat wat De Lijn doet met haar sms-tickets, contante betalingen ontmoedigen heb ik geen probleem mee.

groentje
Medewerker Infrabel
Medewerker Infrabel
Bericht Re: Bedreiging met geweld - Veilige werkplek ? door mat_64 » vr 29 jan 2016 13:42

eelkevd schreef:

Lijkt mij weer niet handig, een automaat op de perrons. Die zijn vaak al niet bepaald breed.
In Londen hoef je met de Oystercard alleen in te checken voor de bus, niet uit te checken dus kost elk kaartje evenveel ongeacht de afstand. In Qingdao (China) is dat ook het geval, Gewoon 1 Yuan om met de bus mee te mogen, wat je ook contact in een gleuf kan stoppen. 1 Euro voor het stadsvervoer zou hier ook kunnen voor de toeristen. zo'n muntje heb je altijd toch wel op zak, of niet? Wanneer je moet overstappen dan weer 1 euro betalen.Hiermee hoeft de chauffeur zich niet meer met het verkoop te bemoeien en het geld kan onbereikbaar gemaakt worden.

Een euro per rit gaat het niet worden, dan red je het nooit het de subsidies (de gemiddelde stadsrit in Den Haag is nu bijna twee euro). Op deze manier ga je juist krijgen dat chauffeurs met veel meer geld in de bus zitten dan nu. Daarnaast moeten er veel meer rechtstreekse routes komen en krijg je meer sternetten en wil iedereen alleen op de grote centrum haltes overstappen, want overstappen kost geld.

wauwthur schreef:Je rijdt inderdaad niet rond met extreem grote bedragen. Ik denk op een goede dag een euro of 200. Dat blijkt ruimschoots voldoende om overvallen te worden als daar ook je telefoon van een paar honderd bijkomt.

Het gaat ook om randfiguren die je willen aanvallen of bespugen. Daar zou een wandje wel tegen helpen, hoewel ik veel collega's hoor die daar totaal niks in zien.

Wat mij betreft:
Kaartautomaten die contant geld nemen op de stations en grote haltes.

Harde eis wat mij betreft.

wauwthur schreef:In de bus alleen betalen met pinpas (contactloos) of met je telefoon.

Ook pin en chip zou beschikbaar moeten zijn (voor toeristen).
Met via je telefoon heb je zoveel systemen waarvan er veel merk of netwerk afhankelijk zijn.

wauwthur schreef:Half afgesloten cabine tegen spugen en aanvallen.

Helaas tegenwoordig een noodzaak.

wauwthur schreef:Spuugkit in elke bus.

Aan alleen de kit heb je niks je hebt ook een goede procedure nodig om de kits te verwerken en op te slaan.

wauwthur schreef:Dagelijkse controle van veiligheidsapparatuur als camera's en noodknop.

Dagelijks is misschien overdreven voor een hands-on controle maar wekelijks zou het zeker geen kwaad kunnen.

wauwthur schreef:Abonnementen allemaal op chipkaart of via een app zoals Syntus gebruikt. Géén zichtkaarten.

De Syntus app is een (digitale) zichtkaart.

wauwthur schreef:Chauffeur alleen kaarten laten verkopen, geen controle. Heb je een abonnement of al een kaartje? Loop maar lekker door.

Slecht plan, de veiligheid van de chauffeur verbeterd dan misschien iets, maar de algehele veiligheid gaat er enorm op achter uit, zwart rijden neemt op die manier een vlucht.

groentje schreef:Zit iets in, wauwthur.
Je zou kunnen overwegen om slechts contante betalingen het boordtarief op te leggen, eelkevd. Min of meer is dat wat De Lijn doet met haar sms-tickets, contante betalingen ontmoedigen heb ik geen probleem mee.

Nee, boordtarief zal altijd het zelfde moeten zijn.

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Bericht Re: Bedreiging met geweld - Veilige werkplek ? door eelkevd » vr 29 jan 2016 15:47

mat_64 schreef:
eelkevd schreef:

Een euro per rit gaat het niet worden, dan red je het nooit het de subsidies (de gemiddelde stadsrit in Den Haag is nu bijna twee euro). Op deze manier ga je juist krijgen dat chauffeurs met veel meer geld in de bus zitten dan nu. Daarnaast moeten er veel meer rechtstreekse routes komen en krijg je meer sternetten en wil iedereen alleen op de grote centrum haltes overstappen, want overstappen kost geld.

Daarom juist een bedrag wat iedereen makkelijk gepast op zak kan hebben, en ook juist níet de chauffeur de transactie laten afhandelen maar gewoon bij de chippaal ook een gleuf monteren met onder de vloer van de bus de opvangbak voor muntgeld. Hufterproof, overvalproof.

Maar als 1 euro niet voldoende is, dan 2 euro? En overstappen van bus op bus komt dacht ik niet zo veel voor als in de trein.

eelkevd
Bericht Re: Bedreiging met geweld - Veilige werkplek ? door wauwthur » vr 29 jan 2016 16:23

mat_64 schreef:
wauwthur schreef:Abonnementen allemaal op chipkaart of via een app zoals Syntus gebruikt. Géén zichtkaarten.

Klopt, maar wat ik bedoel is dat er nu zichtkaarten zijn met chipkaart als stamkaart. Dat lokt uit dat twee personen op 1 abonnement reizen. Dat kan met een app niet.

wauwthur
Medewerker Syntus
Medewerker Syntus
Bericht Re: Bedreiging met geweld - Veilige werkplek ? door wauwthur » vr 29 jan 2016 16:33

Reizigers contant laten betalen in een afstortsysteem lijkt mij ook prima. Gepast betalen is dan wel een vereiste. OF je moet een syeteem nemen dat geld telt, bonnetje maakt en op die bon zet dat je teveel hebt betaald. Dit bedrag kan je dan later weer ophalen bij een servicepunt.

wauwthur
Medewerker Syntus
Medewerker Syntus
Bericht Re: Bedreiging met geweld - Veilige werkplek ? door mat_64 » vr 29 jan 2016 23:30

eelkevd schreef:
mat_64 schreef:Een euro per rit gaat het niet worden, dan red je het nooit het de subsidies (de gemiddelde stadsrit in Den Haag is nu bijna twee euro). Op deze manier ga je juist krijgen dat chauffeurs met veel meer geld in de bus zitten dan nu. Daarnaast moeten er veel meer rechtstreekse routes komen en krijg je meer sternetten en wil iedereen alleen op de grote centrum haltes overstappen, want overstappen kost geld.

Daarom juist een bedrag wat iedereen makkelijk gepast op zak kan hebben, en ook juist níet de chauffeur de transactie laten afhandelen maar gewoon bij de chippaal ook een gleuf monteren met onder de vloer van de bus de opvangbak voor muntgeld. Hufterproof, overvalproof.

Maar als 1 euro niet voldoende is, dan 2 euro? En overstappen van bus op bus komt dacht ik niet zo veel voor als in de trein.

Heb je wel eens gekeken op de busstations? Er zijn steeds minder directe verbindingen, ook met de bus en tram. de meeste reizen met bus en tram hebben minstens een overstap.

wauwthur schreef:
mat_64 schreef:

Klopt, maar wat ik bedoel is dat er nu zichtkaarten zijn met chipkaart als stamkaart. Dat lokt uit dat twee personen op 1 abonnement reizen. Dat kan met een app niet.

Dan is dat een manco in de zichtkaart/stamkaart koppeling.

wauwthur schreef:Reizigers contant laten betalen in een afstortsysteem lijkt mij ook prima. Gepast betalen is dan wel een vereiste. OF je moet een syeteem nemen dat geld telt, bonnetje maakt en op die bon zet dat je teveel hebt betaald. Dit bedrag kan je dan later weer ophalen bij een servicepunt.

Elk systeem waarbij er (digitaal) geld terug word gegeven heeft grote risico's.
Gepast betalen moet gewoon de norm worden.

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Bericht Re: Bedreiging met geweld - Veilige werkplek ? door eelkevd » za 30 jan 2016 12:53

mat_64 schreef:
eelkevd schreef:
mat_64 schreef:Een euro per rit gaat het niet worden, dan red je het nooit het de subsidies (de gemiddelde stadsrit in Den Haag is nu bijna twee euro). Op deze manier ga je juist krijgen dat chauffeurs met veel meer geld in de bus zitten dan nu. Daarnaast moeten er veel meer rechtstreekse routes komen en krijg je meer sternetten en wil iedereen alleen op de grote centrum haltes overstappen, want overstappen kost geld.

Heb je wel eens gekeken op de busstations? Er zijn steeds minder directe verbindingen, ook met de bus en tram. de meeste reizen met bus en tram hebben minstens een overstap.

Geen idee waar jij dan naar kijkt maar hier ken ik geen buslijnen die in de grote steden het station en bijbehorend busstation niet aandoen en daarmee dus alle bushalten in de regio vanuit 1 centraal punt bedienen. De meeste reizigers moeten ook juist daar zijn of nemen de trein. In ieder geval in Brabant.
Maar mijn idee is vooral gericht op incidentele reizigers, reizigers die al afhaken bij een overstap. Aangezien gewone reizigers al een OVChipkaart hebben en dus niet een kaartje hoeven te kopen. Het probleem zit hem dan dus in het contant betalen van kaartjes voor incidentele reizigers. Op het moment dat gepast betalen nodig is kan dus het geld direct weggevoerd worden naar onbereikbare plaatsen waardoor overvallen ook zinloos word.

eelkevd
Bericht Re: Bedreiging met geweld - Veilige werkplek ? door mat_64 » za 30 jan 2016 16:16

Jij kent duidelijk de Haagse situatie niet. Voor middelgrote kernen heb je misschien gelijk.
En dus moeten de frequente reizigers dus maar meer betalen dan de in frequente reiziger.
Jouw plan leek dat alle ritten een vast tarief kregen.

In mijn ogen moet iemand gewoon voor de volledige reis kunnen betalen en niet per rit.

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Bericht Re: Bedreiging met geweld - Veilige werkplek ? door eelkevd » za 30 jan 2016 21:59

Je hebt mijn bericht niet goed gelezen. Ik stelde dat dit een oplossing kan zijn voor incidentele reizigers die het aanschaffen van een OV Chipkaart te veel moeite vinden, en dus die eene keer dat ze de tram of bus pakken een duur kaartje bij de chauffeur kopen.

Omdat dit blijkbaar het risico verhoogd op overvallen stelde ik voor om een vast tarief per rit te hanteren voor deze reizigers ongeacht de afstand in een bedrag die makkelijk op zak te hebben is en dus in zijn geheel betaald kan worden, ook zonder wisselgeld terug te hoeven te geven. Hiermee is het mogelijk om het geld onbereikbaar te houden voor mensenhanden tijdens de rit.

Uiteraard de reiziger die met OV Chipkaart reist betaald nog steeds per km + opstaptarief.

eelkevd
Bericht Re: Bedreiging met geweld - Veilige werkplek ? door mat_64 » ma 01 feb 2016 14:27

eelkevd schreef:Je hebt mijn bericht niet goed gelezen. Ik stelde dat dit een oplossing kan zijn voor incidentele reizigers die het aanschaffen van een OV Chipkaart te veel moeite vinden, en dus die eene keer dat ze de tram of bus pakken een duur kaartje bij de chauffeur kopen.

Ik denk dat jij mijn bericht verkeerd hebt gelezen.
Ik scheef dat in jouw bericht voor het bericht waar ik op reageerde het zo leek.

eelkevd schreef:Omdat dit blijkbaar het risico verhoogd op overvallen stelde ik voor om een vast tarief per rit te hanteren voor deze reizigers ongeacht de afstand in een bedrag die makkelijk op zak te hebben is en dus in zijn geheel betaald kan worden, ook zonder wisselgeld terug te hoeven te geven. Hiermee is het mogelijk om het geld onbereikbaar te houden voor mensenhanden tijdens de rit.

Ook in steden met een gesloten systeem zijn tarieven niet altijd een mooi rond bedrag (o.a. Edinburgh 1.40/0.80 single ride). Men moet gewoon wennen er aan, nu moet je eigenlijk ook gepast betalen.

eelkevd schreef:Uiteraard de reiziger die met OV Chipkaart reist betaald nog steeds per km + opstaptarief.

En dat moet altijd voordeliger zijn dan een enkele rit. In mijn ogen.

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Op en Rond de Rails