Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Werken bij het spoor

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Werken als treindienstleider/treinverkeersleider

Over de werkzaamheden van spoorpersoneel.

Plaats een reactie

Bericht Re: Werken als treindienstleider/treinverkeersleider door eelkevd » ma 19 jan 2009 10:20

Wat voor een vooropleiding moet je ervoor hebben en Hoelang duurt een opleidingstraject tot trdl? Ik heb er ook oren naar.
En hoe zit het qua stressbestendigheid, als er een storing is?

eelkevd
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: Werken als treindienstleider/treinverkeersleider door Gilles » ma 19 jan 2009 13:22

Qua opleidingseis geldt tegenwoordig HAVO/MBO of vergelijkbaar niveau. Daarnaast wordt je gekeurd op een aantal medische zaken zoals kleurenblindheid, gehoor, hartafwijkingen en diabetes. Verder krijg nog een psychologisch onderzoek waarbij wordt gekeken of je inderdaad het kennisniveau hebt en of je reactiesnelheid, ruimtelijk inzicht, analytisch vermogen en overtuigingskracht (dat je een bepaalde beslissing kunt overbrengen op anderen en ook open staat voor de mening van anderen) voldoende zijn.

En ja, je moet wel een beetje tegen niets doen kunnen; er zijn tijden op de post dat je zit te "niksen". Maar er kan zomaar wat gebeuren en dan moet je wel a la minuut weer bij de les zijn.

Heb je interesse, kijk dan eens op Werken bij Prorail, hier staan de vacatures die op dit moment openstaan (de functie staat vermeld als treinverkeersleider). Als je interesse hebt om op de post Rotterdam Goederen te werken (Rotterdamse haven, kfh en Betuweroute) kijk dan op Werken bij Keyrail.

Gilles
Medewerker ProRail
Medewerker ProRail
Bericht Re: Werken als treindienstleider/treinverkeersleider door Edwin » ma 19 jan 2009 13:29

Kan aan mij liggen, maar als ik op één van die vacatures bij ProRail klik, kom ik op een vangpagina terecht.

This web site has just been created from DotNetPanel and it is still under construction.
The web site is hosted by AcmeHosting.

roffel roffel

Edwin
Medewerker NS
Medewerker NS
Bericht Re: Werken als treindienstleider/treinverkeersleider door SuperGhost » ma 19 jan 2009 15:36

Er is dus nog een vacature voor webdesigner vrij bij ProRail roffel
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Werken als treindienstleider/treinverkeersleider door mcn_Whz » ma 19 jan 2009 17:00

Het probleem is dat een of andere slimmerik een backslash in de URL heeft gebruikt in plaats van een gewone slash...
\Studeert op het oude - Opdat gij 't onthoude - En kraghten meught winnen - Om 't nieuwe te ontginnen", dr P.J.H. Cuypers (1827-1921) "

mcn_Whz
Medewerker NS
Medewerker NS
Bericht Re: Werken als treindienstleider/treinverkeersleider door Caspar » di 20 jan 2009 22:41

Als treindienstleider niet lukt kan je ook gaan voor medewerker reisinfo. Op die manier kan je ook een hoop te weten komen over het werk van een treindienstleider. Als je dan na een tijdje nog steeds treindienstleider wilt worden, kan je het alsnog eens proberen, en weet je al veel meer van het reilen en zeilen, en zal de opleiding ook makkelijker gaan denk ik omdat je de systemen al gewend bent.

Caspar
Medewerker ProRail
Medewerker ProRail
Bericht Re: Werken als treindienstleider/treinverkeersleider door seinhuis » wo 21 jan 2009 15:03

Wat doet een mederwerker reisinfo?

seinhuis
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: Werken als treindienstleider/treinverkeersleider door frankst » wo 21 jan 2009 16:12

Omroepen, CTA, dat soort dingen toch?

frankst
Bericht Re: Werken als treindienstleider/treinverkeersleider door hcnm » wo 21 jan 2009 16:33

Reisinformanten informeren het treinpersoneel over verstoringen, alternatieve reisroutes, overnemen van aansluitingen, splitsen/combineren van treinen, etc. Kortom zij zijn het doorgeefluik van de treindienstleider.

hcnm
Bericht Re: Werken als treindienstleider/treinverkeersleider door trdl85 » wo 21 jan 2009 20:38

@hc Nm: Jij beschrijft de taken van de NSRI

De medewerker reisinformatie van ProRail bediend de CTA's, de halaanwijzers en informeert de reizigers bij wijzigingen in de treindienst (spoorwijzigingen), verstoringen en calamiteiten.

De NSRI (NS ReisInformant) van NS Reizigers geeft aanvullende informatie aan het personeel van NS Reizigers, voornamelijk bij verstoringen en calamiteiten licht deze persoon het rijdend personeel in m.b.t. omreis advies, zodat het rijdend personeel de reizigers in de trein kan informeren
Treindienstleider

trdl85
Medewerker ProRail
Medewerker ProRail
Bericht Re: Werken als treindienstleider/treinverkeersleider door hcnm » wo 21 jan 2009 20:44

Sorry, ik dacht dat Caspar die ook bedoelde. Goed dat je me corrigeert, nu is de informatie compleet. Dus medewerker reisinfo is 'de omroep'? (Altijd al eens willen doen)

hcnm
Bericht Re: Werken als treindienstleider/treinverkeersleider door don69 » wo 28 jan 2009 11:49

Goedemorgen allemaal,

Ik heb gesolliciteerd als treindienstleider bij prorail,en heb inmiddels een sollicitatie gesprek gehad.Dit was positief,en ik werd uitgenodigd voor het e assessment.Deze test heb ik ook met goed gevolg afgelegd,en heb nu een uitnodiging ontvangen voor een psychologisch onderzoek.Dit neemt een hele dag in beslag.
Ik had van prorail vernomen dat indien het e assessment goed gemaakt werd,je daarna een hele dag moest komen voor allerlei testen en rollenspellen.
Is dit onderzoek de dag die prorail bedoelde of is dit iets heel anders.
Wat kan ik verwachten van deze dag en kan ik me erop voorbereiden of moet ik het maar op me af laten komen.
Graag een beetje info omtrent de verder gang van zaken.
Bedankt,met vriendelijke groet,
Don69

don69
Bericht Re: Werken als treindienstleider/treinverkeersleider door Gilles » wo 28 jan 2009 12:40

Zie de rest van dit topic en zoek in de rest van het forum. Daar staat inmiddels uitgebreid wat je kunt verwachten...

Gilles
Medewerker ProRail
Medewerker ProRail
Bericht Re: Werken als treindienstleider/treinverkeersleider door Zarry » wo 28 jan 2009 14:15

^^ Was zo een reactie nou echt nodig?? Beter had je helemaal niet gereageerd maar goed.

@Don69

Nadat je een voldoende hebt gescoord voor het e-assessment krijg je inderdaad een uitnodiging voor een psychologisch onderzoek (dit is dus dezelfde dag waar ProRail het over had). Dit neemt een hele dag in beslag, je krijgt een lunch aangeboden maar het is aangeraden om goed te ontbijten (heb ik van schterm laughing hij is ook treindienstleider). Er zal worden gekeken naar je geschiktheid voor deze baan.

Het geschiktheidsonderzoek bestaat uit een aantal IQ-tests, persoonlijkheidsvragenlijsten, een rollenspel en een interview met een psycholoog.

In de veiligheidgeschiktheidtests zal er worden gekeken naar aspecten als concentratievermogen, selectieve aandacht en reactievermogen.

Je kan je er zeker op voorbereiden, er zijn talloze tests/spelletjes op het internet om dit allemaal te testen en/of te verbeteren.

Ik hoor mensen hier zeggen, wees jezelf in het rollenspel. Nee gek, het is een ROLLENSPEL, je moet juist acteren, je moet hun laten zien wat ze willen zien. (Ik voel al een reactie komen van Gilles...)

Je krijgt op een blaadje de situatie uitgelegd en hebt 15 minuten om het voor te bereiden. Je mag aantekeningen maken en ze ook bij je houden tijdens het rollenspel.

Het leukste is toch wel het interview met de psycholoog. Je moet hierin gewoon over jezelf vertellen en je moet vooral verwachten dat hij veel zal doorvragen dus als jij zegt, ik ben best wel streng. Dan zal hij vragen, waarom dan? Hoe komt dat? Verder kan het ook helpen als je van te voren een paar karaktereigenschappen opschrijft voor jezelf.

Rond 5, half 6 ben je klaar en dan zal er worden gevraagd of je de uitslag (het duurt een week voordat ze je uitslag hebben) persoonlijk of telefonisch wil krijgen.

De psycholoog zal een rapport maken en een positief of negatief advies aan ProRail geven of jij geschikt bent voor de functie.

Dat was het zo een beetje, ik hoop dat je hier iets aan hebt. Succes duim omhoog

Zarry
Bericht Re: Werken als treindienstleider/treinverkeersleider door mcn_Whz » wo 28 jan 2009 14:46

Zarry schreef:Ik hoor mensen hier zeggen, wees jezelf in het rollenspel. Nee gek, het is een ROLLENSPEL, je moet juist acteren, je moet hun laten zien wat ze willen zien
Wie is hier gek? Als je je in het rollenspel anders voordoet dan je werkelijk bent, moet je je ook op je werk anders voordoen dan je werkelijk bent. Is dit een duurzame situatie?
\Studeert op het oude - Opdat gij 't onthoude - En kraghten meught winnen - Om 't nieuwe te ontginnen", dr P.J.H. Cuypers (1827-1921) "

mcn_Whz
Medewerker NS
Medewerker NS
Bericht Re: Werken als treindienstleider/treinverkeersleider door Marko » wo 28 jan 2009 15:25

Als je je duurzaam anders voordeot dan je bent, heb je een dubbele persoonlijkheid tong naar buiten

@Zarry: bedankt voor je uitgebreide toelichting. Vult alle beschikbare informatie weer mooi aan duim omhoog

Marko
Bericht Re: Werken als treindienstleider/treinverkeersleider door don69 » wo 28 jan 2009 20:16

Bedankt Zarry voor je antwoord.Hier heb ik iets aan.Zo krijg ik een beetje een idee van hoe de dag eruit gaat zien,en dat was immers ook mijn vraag.
Zoekwerk had ik reeds eerder gedaan,maar kon niet echt een antwoord over die dag vinden.
Leuk om te zien dat er ook mensen zijn die je willen helpen.
Bedankt.

don69
Bericht Re: Werken als treindienstleider/treinverkeersleider door trdl85 » wo 28 jan 2009 22:39

Zarry schreef:Ik hoor mensen hier zeggen, wees jezelf in het rollenspel. Nee gek, het is een ROLLENSPEL, je moet juist acteren, je moet hun laten zien wat ze willen zien....
Je krijgt op een blaadje de situatie uitgelegd en hebt 15 minuten om het voor te bereiden. Je mag aantekeningen maken en ze ook bij je houden tijdens het rollenspel.

In het rollenspel kun je gewoon jezelf zijn. Vóór aanvang van het rollenspel krijg je een beschrijving van de situatie, vaak een logistiek probleem van de klant.
De acteur speelt de klant, samen met hem probeer je een oplossing voor het probleem te zoeken zonder zelf teveel water bij de wijn te doen.

Verder bestaat de dag uit diverse testen, onder andere reactievermogen, inzicht, en wat reken/taalvaardigheids testjes.
Treindienstleider

trdl85
Medewerker ProRail
Medewerker ProRail

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Werken bij het spoor