Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Werken bij het spoor

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Vragen met betrekking tot omroepberichten in de trein.

Over de werkzaamheden van spoorpersoneel.

Plaats een reactie

Bericht Vragen met betrekking tot omroepberichten in de trein. door Broodtrommel » di 19 okt 2010 17:34

Ik heb een klein vraagje, aangezien ik op dit moment werkzaam ben als railcateraar op het binnenlands netwerk, valt mij af en toe wel eens op hoe er door sommige HC's wordt omgeroepen.
Er lopen nog genoeg HC's rond, waarbij het omroepen totaal niet boeit en ze dus maar iets korts eruit gooien.
Bijvoorbeeld zoals van de week vlak voor Utrecht in de gecombineerde IC naar Rotterdam / Den Haag, dat was gewoon simpel "Dames en Heren, goedemiddag dit is station Utrecht, station Utrecht".

Zijn er voor het personeel van NS nog een bepaald aantal criteria weer een omroep aan moet voldoen?

Aangezien ik vaak het antwoord krijg, als ik vraag of de HC die bij mij op het stel zit of hij mij wilt omroepen, het antwoord krijg: "roep zelf maar om".
Heb ik in de tijd wel lichtelijk ervaring opgedaan met bepaalde stukken van het omroepen, zo vind ik het zelf altijd wel handig als ik mijn woordje doe, dat de klant in de trein gelijk weet waar de trein heen gaat (scheelt weer een extra omroep van een HC)
Ik merk dat de meeste HC's dit wel prettig vinden (zeg gerust bijna allemaal).

Maar ik zit dus wel met een paar vragen, want soms klinkt het hooguit amateuristisch.

- Is een bepaalde manier wat geleerd wordt voor het omroepen van het aankomend station waar de trein gesplitst wordt?
Soms klinkt het namelijk bij sommige HC's heel erg onduidelijk omdat ze maar wat nummers erbij gooien, maar soms hoor ik ook vaak hetzelfde verhaaltje.

- Moet je als HC omroepen wanneer je vertrek van een station, in de intercity's?
Het klinkt namelijk wel gastvrij als je de mensen welkom heet op te trein, en een beetje informatie geeft over de trein (zo had ik pas een HC, die riep om dat ze een service ronde ging houden, en dat vragen bij haar welkom waren).

- Bij een aankomend station, moet je dan de overstappen noemen of is dit niet verplicht?
Op dit moment heb je in veel treinen nog geen OBIS systemen en soms hebben mensen een korte overstap en zijn ze nog een beetje op zoek naar bevestiging van iets, zonder te veel moeten zoeken.
Daarom vind ik het zelf altijd wel handig als er bijvoorbeeld wordt omgeroepen dat je een aansluitende intercity hebt op Amersfoort naar Utrecht, als je in de IC naar Schiphol zit.

Verder, wil ik niet heel erg letten op onze oosterburen, maar het viel mij daar op in de ICE dat de omroepberichten meestal veel duidelijker zijn voor reizigers (niet altijd, want er zitten ook echt genoeg goede HC's tussen).

Ik heb van de week rond gekeken naar hoe mensen reageren op verschillende omroepberichten, welke ik afwisselde en daar viel mij op dat mensen heel erg gehecht zijn aan informatie over de betreffende treinen.

Dag 1 - omroepbericht simpel, geen informatie over de trein.
Dames en Heren, goedemiddag. Hier volgt een mededeling voor reizigers op het treinstel met het nummer 4087, op dit treinstel zal zometeen iemand van de railcatering bij U langs komen met <producten>(geen zin om alles te typen:P)

Dag 2 - omroepbericht simpel, met informatie over de trein
Dames en Heren, goedemiddag. U bevind zich in de Intercity naar Amersfoort, Utrecht en na Utrecht een gedeelte voor Gouda, Rotterdam Alexander en Rotterdam Centraal en een gedeelte voor Gouda en Den Haag Centraal. Tevens bevind zich op treinstel 4087 een medewerker van de railcatering, de railcatering zal bij U langs komen met <producten>

Dag 3 omroepbericht uitgebreid, met informatie over de trein
Dames en Heren, namens het personeel van deze trein wens ik U van harte welkom in de gecombineerde Intercity naar Rotterdam Centraal en Den Haag Centraal. Deze Intercity zal voor U stoppen in Amersfoort en Utrecht Centraal waar deze trein zal worden gesplitst in een gedeelde voor Gouda, Rotterdam Alexander en met als eindbestemming Rotterdam Centraal, en een gedeelte voor Gouda en eindbestemming Den Haag Centraal. Op het treinstel met het nummer 4089 bevindt zich een medewerker van de railcatering, welke bij U langs zal komen met <producten / of samenvatting daarvan>. Wij wensen U verder nog een aangename reis.

Nou wordt ik er zelf altijd blij van, als ik weer eens een conducteur heb, die het op de 3e manier doet. Het is zeer duidelijk, klantvriendelijk en je weet precies waar je aan toe bent.

Dus mijn algemene vraag, wat zijn hier de gedachten over van de HC en zijn hier ook interne procedures voor?
Machinist Goederen VB \n ERTMS ? :: Wagenmeester ? :: Gevaarlijke Stoffen ?

Broodtrommel
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Bericht Re: Vragen met betrekking tot omroepberichten in de trein. door Mikos » di 19 okt 2010 18:12

Interne afspraken zijn dat er omgeroepen wordt door de HC op de overstapstations en dat daar -indien er de mogelijkheid toe is- de overstaps worden genoemd. Soms is dat door tijdgebrek niet mogelijk en wordt het ook bij een veel korter verhaal dan gebruikelijk. Ik sta wel bekend als de omroeper, een omroep duurt bij mij over het algemeen niet korter dan een halve minuut. engel

Omroepen is een belangrijk middel om je reizigers te voorzien van informatie. In de toekomst wil men het automatiseren en heb je als HC alleen nog de mogelijkheid om te roepen bij calamiteiten en verstoringen. De rest zal de computer voor je doen. Daar ben ik een groot tegenstander van. Het mag dan voor de reizigers fijn zijn dat er uniform wordt omgeroepen (zoals in SLT en SGMm), het is wel weer een van mijn taken die ze van het werkpakket afsnoepen.

Er zijn inderdaad genoeg HC's die heel kort omroepen, die werken vanuit de gedachte: Je moet mensen niet te veel overspoelen met informatie bij elk station. En in de spits hanteer ik die regel ook wat meer, en worden mijn omroepen ook iets korter. De meeste mensen weten wel waar ze heen gaan of waar ze over moeten stappen.
In het weekend roep ik zo uitgebreid mogelijk om, met alle dagjesmensen die een keer met de trein gaan.

Over het algemeen roep ik zelf de Railcateraars om, omdat ik dan zeker weet dat het past binnen de rest van het totaalplaatje dat ik probeer neer te zetten. Een tijd terug zat er een tussen die het zelf wilde doen, en geloof mij, wat een gehakketak was dat... Daar had ik dan ook spijt van, dat ik die niet zelf heb omgeroepen. Het is en blijft wel 'mijn trein' met een product dat ik uiteindelijk neer wil zetten. Een railcateraar is van harte welkom om op mijn trein te komen verkopen, maar het omroepen mogen ze aan mij overlaten.

Voor wat betreft de omroepen: Alleen als er de mogelijkheid toe is, kun je uitgebreid omroepen. Dat lukt nu eenmaal niet altijd. En er zijn genoeg collega's die het omroepen wat minder interesseert, die doen het dan ook wat minder uitgebreid. Persoonlijk vind ik het wel belangrijk, zeker bij verstoringen, wat uitgebreider om te roepen, maar dat hangt in het geheel af van plaats en tijdstip. glimlach

Mikos
Bericht Re: Vragen met betrekking tot omroepberichten in de trein. door Broodtrommel » di 19 okt 2010 18:29

Bedankt Mikos.

Ook kan ik je punt qua mensen van de railcatering goed begrijpen, we hebben er genoeg tussen zitten, die je eigenlijk een "omroep verbod" moet geven, of gewoon helemaal van de trein moet schoppen roffel .

Ik begin nu ook heel erg te twijfelen of ik jou niet ooit op mijn trein heb gehad, maar dat terzijde.
Mijn voorbeelden die ik heb geplaatst vond ik de 2 laatste de meest gangbare manier van omroepen, en ik snap dat je ook weinig tijd hiervoor hebt soms.
(voorbeeld, je hebt 4 bakken ICM op zaterdag ochtend en je hebt afgesproken dat jij omroept, het is alleen zo druk dat jij na Zwolle die 4 bakken tot Amersfoort niet af krijgt, omdat je ook nog allerlei vragen krijgt, je bent bijna Amersfoort al binnen en loopt naar boven of de HC ruimte in en je gooit er even snel iets uit).

Dan snap ik het, maar ik zie het ook wel eens gebeuren, zijn ze net klaar en dan ga je even rustig, welverdiend zitten en dan ben je bijna in Amersfoort en dan krijg je een simpel iets "Amersfoort, station Amersfoort".
Op zo'n moment heb ik dan ook zoiets van, kom op gooi er is wat meer enthousiasme in.

Broodtrommel
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Bericht Re: Vragen met betrekking tot omroepberichten in de trein. door Mikos » di 19 okt 2010 18:34

Grote kans dat je mij een keer mee hebt gehad. Als ik je heb gezien, zal ik zelf hebben aangeboden jouw komst om te roepen. Na mijn laatste ervaring in ieder geval zeker wel. knipoog

Er zijn genoeg collega's die al -tig jaar rondlopen op de trein en die het allemaal wat minder interesseert. En dat kun je ze aan de ene kant niet kwalijk nemen. Zij hebben de ervaring dat als je iets uitgebreid omroept, dat niet wil zeggen dat er niet alsnog -tig vragen komen over wat je net hebt omgeroepen... ("De trein naar Amsterdam?")

Aan de andere kant kan ik me dat nu nog niet echt voorstellen. Het is je werk, doe je werk. En als het een keer echt niet uitkomt, dan komt het echt niet uit. Beter íets omroepen dan helemaal niets. Maar ook de problemen met de omroepinstallaties af en toe kosten veel tijd en energie. Dan kan ik het me voorstellen dat ze het een keer opgeven. Of dat het de machinist is die iets omroept, omdat het nogal lang duurt voor er een keer iets is omgeroepen.

Ik ben over het algemeen wel iemand die het omroepen naar zich toe zal trekken. Ik vind omroepen erg belangrijk en als ik het naar me toe kan trekken, weet ik in ieder geval dat het aan bepaalde criteria zal voldoen. Collega's hebben daar natuurlijk ook hun mening over (Of het is teveel, of het is te uitgebreid), maar het is altijd beter dan het minimale "Het volgende station is Amersfoort, station Amersfoort."

Mikos
Bericht Re: Vragen met betrekking tot omroepberichten in de trein. door ino94 » di 19 okt 2010 18:49

Het verschil in omroepberichten is inderdaad zeer duidelijk aanwezig. Per moment van de dag vind ik dan ook dat er anders omgeroepen kan worden. Automatisch omroepen ben ik wel en niet voor.

Voor
- altijd hetzelfde, duidelijke omroepbericht;
- altijd verstaanbaar;
- overstaps worden altijd omgeroepen.

Tegen
- je hoort altijd dezelfde stem;
- niet bij alle stations waar ik overstaps zou willen horen, hoor ik overstaps;
- geen leuke omroepers meer [alhoewel, de echte die-hard-omroepers laten zich natuurlijk niet verslaan lekker ].

Ik heb zelf een tijdje geleden één keer omgeroepen op een trein, en dat is toch best lollig om te doen glimlach . Was om een HC te ontlasten, die bijna geen stem meer had, en waar ik al vaker mee had zitten kletsen.

Dan heb ik ook wel de vraag aan iedereen: mag humor over de intercom? Ik vind het altijd wel leuk. Voorbeelden, welke ik wel eens gehoord heb

Koninginnedag - 'Een hele geile goeiemorgûh! Dit is de supercity naar Sjiphol en Amsterdam Sjentraal. Een hele geile reis gewensjt!'
Zondagochtend - 'Goeiemoggel vroege vogels, wat doen jullie al op deze trein? In ieder geval gezellig dat jullie mij vergezellen op deze lange rit Vlissingen, en ik hoopt dat u allen een eind met mij meegaat. Dit is de Intercity naar Den Haag HS, Rotterdam CS, Dordrecht, Roosendaal en verder naar Vlissingen. Reizigers naar Delft mogen mee en kunnen dan in Den Haag overstappen.'
Een door-de-weekse dag - 'Dames en heren, goededag! Welkom in de Intercity naar Leiden Lammenschans, Alphen aan den Rijn, Bodegraven, Woerden en Utrecht Centraal! De vrouwelijke HC is vandaag jarig, dus feliciteer haar toch even! Een fijne reis gewenst!'

ino94
Bericht Re: Vragen met betrekking tot omroepberichten in de trein. door Broodtrommel » di 19 okt 2010 19:14

Ik weet niet of die omroep voor Koninginnedag acceptabel is, alhoewel ik dan wel in een deuk zou liggen als ik het hoorde.

Die andere 2 vindt ik persoonlijk wel kunnen, zo ben ik ook wel eens al jarige bestempeld als railcateraar, brengt wel wat extra gezelligheid in de trein (had toen een groepje van 8 vrouwen uit Groningen die begonnen te zingen, haha)

Broodtrommel
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Bericht Re: Vragen met betrekking tot omroepberichten in de trein. door ino94 » di 19 okt 2010 19:20

Of het acceptabel is, valt inderdaad over te discussiëren. Aangezien er in de trein bijna alleen maar oranje-gekleurde mensen zaten, barstte er een afschuwelijke lachbui bij iedereen los. De HC kwam daarna ook langs, en die had een blonde pruik en een oranje jas en broek. Was in ieder geval erg gezellig roffel.

ino94
Bericht Re: Vragen met betrekking tot omroepberichten in de trein. door SuperGhost » di 19 okt 2010 19:23

Dat soort omroepen zijn juist het leukste. Ik vind dat er wel een beetje humor bij mag zitten, mits niet te veel tegelijk.

Wat ik al wel eens heb meegemaakt:
IC Venlo -> Den Haag Centraal (tussen Delft en Den Haag HS)
"Goedemiddâg dametjes en heertjes. Het volgende station is Den Haag Hollands Sprôôôhr..."

IC Rotterdam Centraal -> Amersfoort Schothorst (vlak voor Utrecht Centraal)
"We staan momenteel voor een rood sein, dus moeten we even wachten voordat we Utrecht Centraal kunnen binnenrijden............Of we moeten het avondnieuws willen halen."

IC Den Haag Centraal -> Enschede (vlak voor Almelo)
HC: "Dames en heren, vanwege een overwegstoring zal deze trein niet verder rijden dan Almelo. Reizigers richting Enschede kunnen in Almelo over stappen op een stoptrein naar Enschede. Deze zal vertrekken om 14:30."
machinist: "Wil de HC de batterijen van zijn horloge even vervangen?" (het was namelijk al 15:30)

IC Nijmegen -> Den Helder (vlak na vertrek Nijmegen)
"Deze intercity zal stoppen op Arnhem, Ede-Wageningen, ......, Zaandam, Kaastricum, Alkmaar, ..."

IC Den Helder -> Nijmegen (op Waalbrug)
"Dames en heren, het volgende station is Nijmegen. De 4daagselopers wensen wij veel succes toe en mocht het u dinsdag in Wijchen teveel worden, dan willen wij u best terug smokkelen naar Nijmegen. Wij beloven dan niets door te vertellen."
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Vragen met betrekking tot omroepberichten in de trein. door Joop » di 19 okt 2010 19:25

ino94 schreef:Ik heb zelf een tijdje geleden één keer omgeroepen op een trein, en dat is toch best lollig om te doen glimlach . Was om een HC te ontlasten, die bijna geen stem meer had, en waar ik al vaker mee had zitten kletsen.
Door al dat gewauwel met jou is ie zijn stem kwijt geraakt roffel Maar je hebt toch maar mooi om kunnen roepen, wat toch voor zo'n eerste keer best leuk en moeilijk is (lees; zonder gehakkel enzo)
ino94 schreef:Dan heb ik ook wel de vraag aan iedereen: mag humor over de intercom? Ik vind het altijd wel leuk. Voorbeelden, welke ik wel eens gehoord hebKoninginnedag - 'Een hele geile goeiemorgûh! Dit is de supercity naar Sjiphol en Amsterdam Sjentraal. Een hele geile reis gewensjt!'
Absoluut op staande voet ontslaan. Ongepast om zoiets om te roepen.
ino94 schreef:Zondagochtend - 'Goeiemoggel vroege vogels, wat doen jullie al op deze trein? In ieder geval gezellig dat jullie mij vergezellen op deze lange rit Vlissingen, en ik hoopt dat u allen een eind met mij meegaat. Dit is de Intercity naar Den Haag HS, Rotterdam CS, Dordrecht, Roosendaal en verder naar Vlissingen. Reizigers naar Delft mogen mee en kunnen dan in Den Haag overstappen.'
Is er 1 die op het randje balanceerd. Zelf zal ik zo nooit omroepen.
ino94 schreef:Een door-de-weekse dag - 'Dames en heren, goededag! Welkom in de Intercity naar Leiden Lammenschans, Alphen aan den Rijn, Bodegraven, Woerden en Utrecht Centraal! De vrouwelijke HC is vandaag jarig, dus feliciteer haar toch even! Een fijne reis gewenst!'
Tja, dat eerste is zoals het hoort. Dat van die verjaardag is wel zo'n flauw grapje, kost hem gewoon 3x koffie met een lekkere koek.

Joop
Bericht Re: Vragen met betrekking tot omroepberichten in de trein. door ino94 » di 19 okt 2010 20:01

ino94 schreef:Ik heb zelf een tijdje geleden één keer omgeroepen op een trein, en dat is toch best lollig om te doen glimlach . Was om een HC te ontlasten, die bijna geen stem meer had, en waar ik al vaker mee had zitten kletsen.
Joop schreef:Door al dat gewauwel met jou is ie zijn stem kwijt geraakt roffel Maar je hebt toch maar mooi om kunnen roepen, wat toch voor zo'n eerste keer best leuk en moeilijk is (lees; zonder gehakkel enzo)

Was ook erg leuk om te doen, ging wel redelijk. Vergat alleen goedendag te zeggen, maar zei aan het einde wel nog een fijne dag om dat goed te maken. Hoop niet dat het mijn schuld is dat hij z'n stem kwijt was lekker.

ino94 schreef:Dan heb ik ook wel de vraag aan iedereen: mag humor over de intercom? Ik vind het altijd wel leuk. Voorbeelden, welke ik wel eens gehoord hebKoninginnedag - 'Een hele geile goeiemorgûh! Dit is de supercity naar Sjiphol en Amsterdam Sjentraal. Een hele geile reis gewensjt!'
Joop schreef:Absoluut op staande voet ontslaan. Ongepast om zoiets om te roepen.

Bedenk wel dat het op Koninginnedag was, dan is het niveau qua taalgebruik toch gemiddeld ietsje [ahum...] lager dan normaal. Ik heb niemand er wat kwaads over horen zeggen. Als je er één wilt waar ik dan kwaad over zou kunnen worden als ik zo'n persoon was: klik
Een andere leuke over omroepberichten, waar ook de verjaardag-grap in terugkomt is deze. Wat mij daaraan opvalt: ik kom het woord vertraging in de stationsomroep nog best wel vaak tegen als er een vertraging is, zeker als er bijvoorbeeld een verstoring is.

ino94 schreef:Zondagochtend - 'Goeiemoggel vroege vogels, wat doen jullie al op deze trein? In ieder geval gezellig dat jullie mij vergezellen op deze lange rit Vlissingen, en ik hoopt dat u allen een eind met mij meegaat. Dit is de Intercity naar Den Haag HS, Rotterdam CS, Dordrecht, Roosendaal en verder naar Vlissingen. Reizigers naar Delft mogen mee en kunnen dan in Den Haag overstappen.'
Joop schreef: Is er 1 die op het randje balanceerd. Zelf zal ik zo nooit omroepen.

De HC was er één met zachte 'g', dus het 'goeiemoggel' klonk al een stuk minder zwaar dan bijvoorbeeld de Leidse 'goeiemoggel'. Ik vond het wel een leuke omroep, hij leefde echt met ons mee lekker.

ino94
Bericht Re: Vragen met betrekking tot omroepberichten in de trein. door Mikos » di 19 okt 2010 20:03

Een grapje wordt wel gewaardeerd door de meeste reizigers. Je moet echter wel weten waar de grens ligt, je hebt altijd reizigers die het er absoluut niet mee eens zijn.

Een mooi voorbeeld daarvan is ooit op tv te zien geweest in het programma In het spoor van... Er werd omgeroepen dat men hun bagage bij het uitstappen niet moest vergeten en ook de schoonmoeder uit de ballenbak mee moest nemen. De reizigers vonden het allemaal prachtig, op die ene vrouw na (die gewoon graag in beeld wilde komen) en het belachelijk vond.

Je hebt altijd voor- en tegenstanders van. Ook met dit soort dingen. In SGMm en SLT is het heel handig een automatische omroep te hebben die altijd hetzelfde verteld. Geeft mij de mogelijkheid gewoon door te gaan met controleren. In Intercity's vind ik dat echter zwaar overdreven en doe ik het liever zelf. Verder ga ik me daar niet over uit laten, je weet nooit wie er mee leest. Laat ik kortweg zeggen: Daar ben ik géén voorstander van. Het snoept meer en meer van mijn werk af.

Mikos
Bericht Re: Vragen met betrekking tot omroepberichten in de trein. door ino94 » di 19 okt 2010 20:05

Erg grappig dat we allebei tegelijkertijd aan In het spoor van... dachten roffel. Ik ben ondertussen nog even aan het klooien met de indeling van m'n vorige bericht... - wat inmiddels een soort van gelukt is.

ino94
Bericht Re: Vragen met betrekking tot omroepberichten in de trein. door Broodtrommel » di 19 okt 2010 20:12

Ja, je post is een beetje ontregeld zeg maar!
En "In het spoor van" is ook precies waar ik aan dacht, ook al was die vrouw een enorme zeurkous, aangezien ze ook al zeurde over dat "roken" enzo.

Broodtrommel
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Bericht Re: Vragen met betrekking tot omroepberichten in de trein. door SuperGhost » di 19 okt 2010 22:53

Ik heb hem ooit eens gezien ja. Dat was gewoon een prachtige omroep.

Heeft iemand wellicht een linkje naar dat filmpje? blozen
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Vragen met betrekking tot omroepberichten in de trein. door Rick » di 19 okt 2010 22:56

Rick
Bericht Re: Vragen met betrekking tot omroepberichten in de trein. door ino94 » wo 20 okt 2010 09:26

Inmiddels loopt die HC overigens nog gewoon rond op de trein.

ino94
Bericht Re: Vragen met betrekking tot omroepberichten in de trein. door VelhaChica » wo 20 okt 2010 12:22

Briljant topic! tevreden zon

Ook ik heb zo mijn ergenisjes en ook wel omroepen die ik juist kon waarderen. De mooiste was ooit toen ik Amersfoort naderde vanuit Hilversum. "Dames en heren, het volgende station is Amersfoort. Amersfoort is een mooie stad, blablabla. Diegenen die Amersfoort niets vinden en mij ook niet, kunnen hier overstappen voor blablabla. Diegenen die met mij verder willen, wij reizen door naar blablabla." Blablabla mag je zelf invullen, geen zin om dat allemaal uit te tikken.

Waarom wordt er vaak op eindstations omgeroepen dat men zijn bagage niet moet vergeten en niet op de tussenstations? Waarom meent een grote groep te moeten omroepen alsof ze op markt staan? Vooral de Amsterdammers hebben daar meer last van.

Het Engels is bij de grote meerderheid tenenkrommend. De uitspraak is slecht en de gebruikte woorden zijn wel heel erg simpel. Een accent daarbij is totaal niet erg. Nederlanders zijn geen native speakers. Ik heb wel eens van een HC begrepen dat de Engelse omroepen door een of ander marketingbureau bedacht zijn. Er worden termen gebruikt die ze in Engeland zelf nooit zouden gebruiken. Omroepen in een andere taal vraagt ook specifieke termen in een andere taal en niet directe vertalingen vanuit het Nederlands.

Een verademing op het gebied van omroepen vind ik de Duitstalige landen. Met name het omroepen in EC/IC/ICE is vaak van hoog niveau. De omroepen, mijn ervaring, zijn eenduidig, precies en rustig gesproken. Er wordt duidelijk meer aandacht aan besteed. Ja, het Engels is niet om over naar huis te schrijven. Als dat soort omroepen goed meertalig, Duits en Engels, wordt uitgesproken, heb je precies wat je moet hebben. Als dit in ons landje in Nederland en Engels wordt gedaan op de IC's, dan is het echt een verademing. De Sprinters kunnen prima uitgerust zijn met een automatische omroep.

VelhaChica
Bericht Re: Vragen met betrekking tot omroepberichten in de trein. door VelhaChica » wo 20 okt 2010 12:23

VelhaChica

Plaats een reactie

Volgende

Keer terug naar Werken bij het spoor