Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Werken bij het spoor

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Vragen met betrekking tot omroepberichten in de trein.

Over de werkzaamheden van spoorpersoneel.

Plaats een reactie

Bericht Re: Vragen met betrekking tot omroepberichten in de trein. door Mikos » wo 20 okt 2010 12:30

Tenenkrommend filmpje, ja. nee

Er is tijdens de opleiding één middag dat er aandacht wordt besteed aan het omroepen. Sommige mensen vinden dat nu eenmaal doodeng. Zijn bang om fouten te maken. Nou, geloof me, ik ben niet bang om om te roepen en tóch maak ik af en toe ook fouten.

Sommige reizigers spreken me wel eens aan, vragen of ik dat ben die omroept en hebben meestal een complimentje klaar liggen. Dat geeft mijzelf ook een boost om er een vleugje humor door te drukken. En dat houdt het voor mij ook leuk. Op het moment dat ik zelf ga omroepen zoals de automatische omroep, dan is er al snel geen bal meer aan.

Mikos
Bericht Re: Vragen met betrekking tot omroepberichten in de trein. door Gertjan » wo 20 okt 2010 13:10

En vooral dat vleugje humor wat je erbij doet zorgt vaak wel voor een glimlach bij je reizigers.
Ik ben zelf niet zo'n voorstander van de automatische omroep, juist omdat het altijd hetzelfde is, zonder emotie en humor.
Maarja, aan de andere kant weet ik ook dat er collegae zijn die dus niet willen omroepen enzo.

Gertjan
Medewerker Arriva
Medewerker Arriva
Bericht Re: Vragen met betrekking tot omroepberichten in de trein. door Railrunner » wo 20 okt 2010 23:29

Ik vind een omroep altijd wel prettig om te horen. Vooral als je niet regelmatig of voor het eerst op een traject reist. Ik ga trouwens altijd lipsyncen met de automatische omroep, dat lukt meestal wel. Maar het leukste is natuurlijk de handmatige omroep.

Het lijkt me trouwens wel leuk om eens om te roepen, vooral in een meertalige omroep (nl + en). Ik moest bij de AH regelmatig omroepen (Attent de heer x naar middenpad alstublieft, de heer x naar middenpad...), en dat vond ik altijd wel leuk. Om het dan ook eens in een volle trein te doen is natuurlijk helemaal gaaf. (Attention ladies and gentleman, welcome aboard the Intercity train service to Amsterdam Central. This train will call at Ede-Wageningen, Veenendaal-de Klomp, Driebergen-Zeist, Utrecht Central, Amsterdam Amstel and Amsterdam Central.)

Railrunner
Bericht Re: Vragen met betrekking tot omroepberichten in de trein. door SuperGhost » do 21 okt 2010 02:35

Achja, als je als HC geen zin hebt om een vleugje humor in je omroep te gooien, dan kun je altijd nog een paar kinderen inhuren tong naar buiten

Vandaag gehoord in de IC Den Helder->Nijmegen bij binnenkomst Arnhem (rood is wat de kindertjes riepen):

"Goedenavond dames en heren. Over enkele ogenblikken YEEEEEEYYY!!!!" (einde bericht)
Flink gelach in de trein inmiddels.

Ruim 10 seconden later (HC wilde denk ik eerst even de kindertjes stil krijgen) tong naar buiten
"Over enkele ogenblikken station Arnhem. Voor reizigers voor de richting Zutphen en Doetinchem volgt hier een belangrijk bericht. In verband met werkzaamheden rijden er vanaf Arnhem geen treinen naar Zutphen en Doetinchem. U kunt in Arnhem overstappen op de bus naar Presikhaaf en van daar verder reizen met de trein. De bussen naar Velperpoort vertrekken vanaf de Sonsbeekzijde"
De HC heeft blijkbaar problemen om Velperpoort en Presikhaaf uit elkaar te halen. tong naar buiten
Sommige reizigers hadden dit door en begonnen zachtjes te grinniken.

Ruim 20 seconden later:
"Excuses dames en heren, de bussen naar Velperpoort vertrekken vanaf de voorzijde van het station"
Waarop een reiziger in mijn coupé riep: "Weet hij wel zeker dat dit station Arnhem is dan? Haha!"
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Vragen met betrekking tot omroepberichten in de trein. door wimk » do 21 okt 2010 09:44

In dit topic gaat het over de berichten die de machinist of conducteur omroept en of eventuele humor daarbij goed is.

Maar wat mij tegenvalt, is dat er (te) vaak berichten niet doorkomen wegens technische problemen. Piepende luidsprekers, krakend geluid, zodanig zacht dat je pas na vijf minuten doorhebt dat er iemand iets omroept, rondzingende fluittonen, enzovoort.

Mijn vraag daarbij : Heeft een machinist en/of conducteur wel in de gaten of zijn/haar bericht wel overkomt in de trein? Het is natuurlijk prachtig om een perfect bericht (al of niet met de bijbehorende humor) te vertellen, maar als dat niet overkomt heb je er niets aan. En wordt er dan vervolgens ook iets gedaan als de mcn/hc doorheeft dat de installatie krakkemikkig is?

wimk
Bericht Re: Vragen met betrekking tot omroepberichten in de trein. door Joop » do 21 okt 2010 09:51

Zelf berichten horen, vooral als er vanuit een cabine wordt omgeroepen zijn bijna niet te verstaan. Ligt wel een beetje aan het type materieel. Moet je eerlijk zeggen dat als ik zelf omroep er niet op let of het omroepbericht door komt. Heb wel andere zaken om op te letten.

Joop
Bericht Re: Vragen met betrekking tot omroepberichten in de trein. door Mikos » do 21 okt 2010 12:03

Ik kan vrij weinig horen of dat mijn omroepen doorkomen. En dat heeft een simpele verklaring: Dat ligt aan het omroepsysteem. Gebreken geven wij door, zodat die gerepareerd kunnen worden, maar dan moeten we er maar net achterkomen dat de omroep het niet of gebrekkig doet.

Mikos
Bericht Re: Vragen met betrekking tot omroepberichten in de trein. door Broodtrommel » do 21 okt 2010 16:16

Als je ICMm omroept, hoor je het meestal niet meer (omdat ik tegenwoordig steeds meer merk dat op het balkon de omroep uit gaat, dat is dan ook de bedoeling).

Ik kom ook niet zo veel piepende ICMm's meer tegen moet ik eerlijk zeggen, alhoewel ik een oude ICM fijner vindt om om te roepen.

Verder heb ik alleen nog ervaring op de VIRM en daar heb ik ook niet zoveel problemen mee, met uitzondering dat het soms wel eens zacht is.
Machinist Goederen VB \n ERTMS ? :: Wagenmeester ? :: Gevaarlijke Stoffen ?

Broodtrommel
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Bericht Re: Vragen met betrekking tot omroepberichten in de trein. door Inflatable » vr 22 okt 2010 00:50

wimk schreef:Mijn vraag daarbij : Heeft een machinist en/of conducteur wel in de gaten of zijn/haar bericht wel overkomt in de trein?

In 9 van de 10 gevallen, nee..

En ik ben het ermee eens dat er teveel omroepinstallaties niet naar behoren werken.. Maar daar kunnen wij als rijdend personeel weinig aan doen, behalve melding van maken en samen met de reizigers hopen dat het een keertje gemaakt gaat worden tijdens onderhoud..

Inflatable
Medewerker NS
Medewerker NS
Bericht Re: Vragen met betrekking tot omroepberichten in de trein. door werchter » do 31 jan 2013 20:42

Sorry om een oud topic op te rakelen, maar ik vond het zonde om hierover een nieuw topic aan te maken.

Wat me al een tijdje opvalt is dat bij omroepen in de trein opvallend vaak ouderwetse termen gebruikt worden die je in het dagelijks taalgebruik nauwelijks meer tegenkomt. Zoals:

"Thans komen we aan te A. Alhier kunt u overstappen in de richting B, alsmede C."

i.p.v.:

"We komen aan in A. U kunt hier overstappen in de richting B en C."

Er lijkt een soort traditie te zijn om omroepberichten in de trein "traditioneel"te laten klinken.
Bij omroep berichten op het station is dat volgens mij veel minder.

Weet iemand van het rijdend personeel hier of dat komt doordat collega's onderling onbewust taalgebruik voor omroep overnemen, of zou daar een andere, bewustere, reden voor zijn?

werchter
Heeft Bedankt: 3 keer
Bericht Re: Vragen met betrekking tot omroepberichten in de trein. door BOW » za 02 feb 2013 12:05

Nee elk vogeltje zingt als ie gebekt is en dat gaat letterlijk op voor omroepende HC's en MCN.

Misschien heeft in sommige situaties dat ouderwets Nederlands een klein voordeeltje : het valt op dus het bericht ook. Sommige mensen zullen zich eraan ergeren maar dat geldt voor bepaalde stemmen, accenten, uitspraak en woordkeus ook.

Alleen de standaard omroepcomputer kan dat veranderen. Die stem en uitspraak is elke dag gelijk en is in keurig Nederlands. ( maar ook dat heeft een accent ) Toch ergert mij die stem mateloos. Al wordt dat gecompenseert dat ik dan zelf niets meer hoef om te roepen. Ik vind zelf de visuele informatie in moderne treinen superieur aan omroep ( die het vaak niet in alle rijtuigen doet, ruist, knalhard of juist te zacht is of onverstaanbaar bovenop ergernis over toon, uitspraak, accent enz )

Maar inderdaad, er zijn ook nog doven en slechthorenden en OV is er voor iedereen.

Een MCN hoeft volgens handboek alleen maar bij niet-overstap stations de stationsnaam om te roepen. Geen hele verhalen. Je hoeft ook geen hele verhalen bij een niet-overstap station ( vaak halte aan de baan ) te hebben. Veel MCN zijn overigens ex-HC tegenwoordig. Die bezitten nog steeds de vaardigheden en kennis om mensen uitgebreide informatie te geven en dat hoor je wel. Sommige MCN die goed van de tongriem gesneden zijn en interesse hebben in knoopunt aansluitingen en topgrafie kunnen het ook, zonder HC geweest te zijn. Uitgebreide overstap informatie hoort ( nog niet ) niet bij de taak van MCN om om te roepen. Hebben tijdens binnenrijden op emplacementen hun aandacht elders nodig, ook als ze zelf vinden dat het makkelijk kan. Het gaat nog altijd 150 x per jaar mis met STS.

En let maar eens op, HC die erg ouderwetse taal uitslaan hebben vaak ook ouderwetse ideeen over het vak uitvoeren. Voor de werkgever vaak bepaald geen diskwalificatie, teveel HC nemen hun werk niet meer serieus omdat ze hun vrijheid van handelen niet aankunnen. Het is een beroep waar je straffeloos niets kunt uitvoeren, behalve af en toe de deur sluiten. Loyale werknemers met iewat ouderwetse opvattingen voeren vaker hun werk naar eer en geweten uit. Ook ( of juist ) zonder controle op hun handelen.

Ik vind liever dergelijke HC op de trein die ik moet rijden. Ik heb een gloeiende hekel aan HC die niets uitvoeren. Het toegangsbeheersingssysteem is mede aan hen te danken. Als die ooit actief wordt zullen zij gewogen worden op hun handelen.

Ik vind trouwens onmiddelijk ontslaan een onzinnige reactie op een ongepaste omroep. Daar hoort gewoon een stevig gesprek met de leidingevende bij. Van ontslag kan pas sprake zijn als er afspraken worden gemaakt die daarna herhaaldelijk met de voeten worden getreden. Iemand die onverbeterlijk volhard in ongewenst gedrag, die kan in redelijkheid ontslag krijgen.

BOW
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: Vragen met betrekking tot omroepberichten in de trein. door Vinny » za 02 feb 2013 12:55

Het mag ook allemaal wel een stukje beleefder en meertaliger. Neem eens een voorbeeld aan de DB.

"Geachte dames en heren, over enkele minuten bereiken wij station Utrecht Centraal. Hier kunt u ondermeer overstappen op de IC naar Ede, Arnhem en Nijmegen, op de stoptrein naar Houten en Tiel en op de trein richting Woerden. Deze trein zal verder rijden naar Maastricht en nog stoppen in 's Hertogenbosch, Eindhoven, Weert, Sittard, Roermond. Verlaat u ons in Utrecht, vergeet niet uw bagage en uit te checken met uw OV chipkaart. De NS wenst u nog een prettige dag en hopen u spoedig weer te zien in één van onze treinen. Herhaling: over enkele minuten bereiken wij station Utrecht Centraal.

Ladies and gentlemen, in a few minutes we'll arrive at Utrecht Central Station. Connections are available in the direction of Arnhem, Woerden, Tiel and other places. This train continues to Maastricht and will stop at the following stations: 's Hertogenbosch, Eindhoven, Weert, Sittard and Roermond. When you leave us in Utrecht, don't forget your luggage and to check out with your Public Transport Chipcard. The NS wishes you a pleasant day and hope to see you soon in one of our trains. I repeat, in a few minutes we will arrive at Utrecht Central Station"

Vinny
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Vragen met betrekking tot omroepberichten in de trein. door werchter » za 02 feb 2013 14:34

Voor een langeafstands trein (ICE, of Duitse IC), is dat prima. Maar bij de Nederlandse intercity's die tegenwoordig zelden langer dan een half uur tussen stations onderweg zijn, is dat wat overdreven.

Wat betreft dat het beleefder mag ben ik het dus niet met je eens. Door het wollige ouderwetse taalgebruik klinkt de omroep vaak juist heel beleefd, alleen niet op een manier die van deze tijd is.

Het is overigens niet zo dat ik me er aan erger, het valt me alleen op, en vraag me dan af waar het vandaan komt. (en of ik de enige ben die er op let glimlach ).

werchter
Heeft Bedankt: 3 keer
Bericht Re: Vragen met betrekking tot omroepberichten in de trein. door Broodtrommel » za 02 feb 2013 16:22

Ik ben het helemaal eens met Vinny, behalve dan dat de trein naar Maastricht vanuit Utrecht eerst stopt in Roerman en dan in Sittard roffel .

Maar ik ben voorstander van de manier hoe de Deutsche Bahn omroept, dan hoef het niet altijd in het Engels. Maar het mag wel duidelijker dan soms: "Dames en Heren, station 's Hertogenbosch. U kunt hier overstappen voor alle andere richtingen.."
Machinist Goederen VB \n ERTMS ? :: Wagenmeester ? :: Gevaarlijke Stoffen ?

Broodtrommel
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Bericht Re: Vragen met betrekking tot omroepberichten in de trein. door John » zo 10 feb 2013 20:02

Vind de meerwaarde om alleen overstaprichtingen aan te geven sowieso vrij beperkt als je geen speciefieke treinen benoemt met spoor en vertrektijd. Iemand die van Utrecht naar Tilburg wil stapt toch in de trein naar Maastricht omdat hij al weet dat hij in Den Bosch moet overstappen?

John
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer

Plaats een reactie

Vorige

Keer terug naar Werken bij het spoor