Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Werken bij het spoor

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Sollicitatie(s) op en rond het spoor

Over de werkzaamheden van spoorpersoneel.

Plaats een reactie

Bericht Re: Sollicitatie(s) op en rond het spoor door Raadsma » vr 20 sep 2013 23:52

tommyhil schreef:Beste forumleden,
Is er hier iemand die zou willen vertellen wat het gemiddelde bedrag is van de maandelijkse onregelmatigheidstoelage bij een werkweek van 36 uur als Machinist met als standplaats Rotterdam? Ik overweeg in de toekomst een sollicitatie maar heb nu geen idee hoe hoog (of laag) de ORT gemiddeld is.

Beste "Tom"

Ik ben net zelf klaar met de opleiding en als je toch details wil weten...
Ben 29 jaar..dus zit in schaal 54/11 , 30 en ouder is 54/12.
Brutoloon is ca 2100 euro... zonder ORT hou je hier 1550 van over.'
Ikzelf draai alleen vroege diensten, in verhouding met late diensten minder ORT, alleen de uren van begintijd rond half 5 tot 7 uur worden degelijk met ca 7 euro per uur extra betaald.
Ook heb ik maar 5 weekenden in mn hele opleiding gedraaid ofzo..Maar dat zal per standplaats verschillen.

Gemiddeld loon schat ik zo op 1850-1900 euro in...dus reken zo 350 euro aan ORT..
Men zegt: 20% van je loon is ORT..maar dan denk ik dat je alle diensten moet draaien..vroeg, laat nacht.

Hoop dat je voldoende weet! Groeten!

Raadsma
Bericht Re: Sollicitatie(s) op en rond het spoor door Raadsma » za 21 sep 2013 00:01

En voor de volledigheid..wellicht dat je hier wat aan hebt...

tijdstip ma di t/m do vr za zo/feestdag
00.00-06.00 € 7,75 € 7,75 € 7,75 € 7,75 € 8,46
06.00-07.00 € 6,43 € 6,43 € 6,43 € 6,43 € 8,46
07.00-07.30 € 6,43 € 3,19 € 3,19 € 6,43 € 8,46
07.30-18.00 - - - € 6,43 € 8,46
18.00-23.00 € 3,19 € 3,19 € 6,43 € 6,43 € 8,46
23.00-24.00 € 7,75 € 7,75 € 7,75 € 7,75 € 8,46

Ik weet niet of ie de spaties goed weergeeft...Maar van ma tm vrijdag heb je tussen 07.30 en 1800 geen ORT.

Raadsma
Bericht Re: Sollicitatie(s) op en rond het spoor door tommyhil » za 21 sep 2013 10:49

Beste Raadsma,

Hartelijk dank voor je duidelijke antwoord! Als je dus volledig rouleert in het rooster voor wat betreft dag, nacht en weekenddiensten, compenseert de ORT dus het lage basissalaris redelijk.

Ik heb gelijk de volgende vraag: Hoe ziet een gemiddeld dienstrooster er uit? Hoeveel dagen in de maand werk je? Hoeveel weekenden en nachten werk je? Hoeveel dagen ben je na een aantal diensten gewerkt te hebben vrij? Misschien kan ik een kopietje krijgen van een dienstrooster?

Groetjes Tom

tommyhil
Bericht Re: Sollicitatie(s) op en rond het spoor door Dwarsligger » za 21 sep 2013 12:02

Er zijn heel veel verschillende roosters, en zijn vroege roosters, late roosters, rangeerroosters , vroeg/laat. Je werkt 36 uur dus de ene week vaak 4 de andere week 5. vaak weekend op, weekend af. nachten zit vaak maar in 1 of 2 roosters afhankelijk van de grote van de standplaats.
In de gewone roosters liggen de diensten en rustdagen vast, en in de reserve roosters heb je dat je donderdags pas te horen krijgt wat je de week daarop voor diensten hebt. je vangt dan zeg maar de overgebleven diensten op. Voordeel van reserve rooster is weer dat je de meeste wegbekendheid hebt, want je moet de diensten uit alle roosters kunnen draaien. Ik werk heel veel laat en dan is de OT stukken hoger, dat scheelt zeker 200 euro in de maand.

Dwarsligger
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: Sollicitatie(s) op en rond het spoor door zone5324bericht » za 21 sep 2013 14:06

nogmaals, als je echt rond moet komen van veel OT dan moet je er niet aan beginnen, daar dit elke maand anders kan/zal zijn.
tevens is van te voren niet te zeggen in welk rooster je komt, dus bij een vroege diensten rooster of standplaats met meer vroeg dan laat, zal dit bedrag ook lager zijn, dan het gemiddelde...

zone5324bericht
OV Medewerker
Bericht Re: Sollicitatie(s) op en rond het spoor door groentje » zo 22 sep 2013 08:27

Ik weet niet hoe het in Nederland is geregeld, maar in België word je als beginnend machinist (en beginnend alles, eigenlijk) meestal nog niet vast ingeroosterd, maar doe je dus veel vervangingen. Afhankelijk van je collega's doe je daardoor ook vaak iets minder lucratieve diensten.

groentje
Medewerker Infrabel
Medewerker Infrabel
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Sollicitatie(s) op en rond het spoor door zone5324bericht » zo 22 sep 2013 08:57

tot nu toe ben ik voor elke functie die ik gedaan heb en die met onregelmatige diensten liep, ingeroosterd...

zone5324bericht
OV Medewerker
Bericht Re: Sollicitatie(s) op en rond het spoor door Dwarsligger » zo 22 sep 2013 20:27

Je wordt pas ingeroosterd als je voldoet aan de wegbekendheid van een rooster.

Dwarsligger
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Bericht Re: Sollicitatie(s) op en rond het spoor door GlenSpey » zo 22 sep 2013 22:24

Dwarsligger schreef:Er zijn heel veel verschillende roosters, en zijn vroege roosters, late roosters, rangeerroosters , vroeg/laat. Je werkt 36 uur dus de ene week vaak 4 de andere week 5. vaak weekend op, weekend af. nachten zit vaak maar in 1 of 2 roosters afhankelijk van de grote van de standplaats.
In de gewone roosters liggen de diensten en rustdagen vast, en in de reserve roosters heb je dat je donderdags pas te horen krijgt wat je de week daarop voor diensten hebt. je vangt dan zeg maar de overgebleven diensten op. Voordeel van reserve rooster is weer dat je de meeste wegbekendheid hebt, want je moet de diensten uit alle roosters kunnen draaien. Ik werk heel veel laat en dan is de OT stukken hoger, dat scheelt zeker 200 euro in de maand.

Vanaf hoeveel dienstjaren krijg je eigenlijk de mogelijkheid om je voorkeur te geven voor een bepaald rooster? Of is dat meer afhankelijk van of er plek is of niet??

GlenSpey
Bericht Re: Sollicitatie(s) op en rond het spoor door Dwarsligger » zo 22 sep 2013 23:25

Heeft niets met dienstjaren te maken, het gaat meer om waar er plek is. Je zal eerst in een reserve rooster komen omdat je een klein pakketje wegbekendheid hebt en ze dus dmv reserve rooster makkelijk kunnen indelen, je zal vaak dus donderdags te horen krijgen welke dienst je hebt, en of het vroeg of laat is, en wanneer je rustdagen vallen.

Dwarsligger
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Bericht Re: Sollicitatie(s) op en rond het spoor door heerhugowaarder87 » wo 27 mei 2015 11:54

Geachte forumleden.

Ik ben sinds vandaag nieuw op dit forum.
Ik heb vandaag de laatste test achter de rug gehad, en ben definitief aangenomen als medewerker veiligheid en service, standplaats alkmaar.
Ik begin medio augustus. Zijn er nog meer mensen die werken in alkmaar of zijn aangenomen?

Met vriendelijke groet

Heerhugowaarder87

heerhugowaarder87
Bericht Re: Sollicitatie(s) op en rond het spoor door robert1979 » di 01 sep 2015 12:52

Hey hallo allemaal... daar ben ik weer... Ben nu inmiddels 4 jaar met veel plezier HC maar heb begin van dit jaar besloten om een stap te gaan zetten en te gaan solliciteren als mcn. Ik ben nu inmiddels door tot de laatste ronde en heb 17 september mijn assessment. Wellicht staat het in een ander forum beschreven maar zou iemand mij kunnen vertellen hoe de assessment dag er tegenwoordig uitziet.
alvast bedankt voor jullie antwoord

robert1979
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Bericht Re: Sollicitatie(s) op en rond het spoor door wauwthur » za 23 jan 2016 14:59

http://www.tubantia.nl/regio/almelo/roc ... -1.5652470

Goede zaak lijkt me. Er zijn hier mensen zat te vinden die graag op de trein willen. Een opleiding volgen in het Westen is alleen vreselijk onhandig.
Alle berichten op persoonlijke titel.

wauwthur
Medewerker Syntus
Medewerker Syntus
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 8 keer
Bericht Re: Sollicitatie(s) op en rond het spoor door joeri109 » di 17 mei 2016 16:54

Ik heb bij consolid inmiddels een sollicitatietraject voor Opleiding Machinist VB/Rangeerder Watergraafsmeer. Ik vroeg mij nu dus af, de banen van een rangeerder en een volledig bevoegde machinist zijn toch een wereld van verschil. Op internet zelf kan ik er vrij weinig over vinden, en ik heb pas over 2 weken mijn intakegesprek en ik vroeg mij af of er hier toevallig iemand is die het een en ander kan vertellen.

joeri109
Bericht Re: Sollicitatie(s) op en rond het spoor door GlenSpey » vr 20 mei 2016 10:53

@joeri109
Een machinist kan in feite alles wat een rangeerder ook kan. Als rangeerder ben je voornamelijk bezig met het samenstellen en splitsen van treinen alsmede de controles en beproevingen die daar allemaal bij horen (gereedmaken / wegzetten). Als machinist bij de NS heb je diensten die daar specifiek op aansluiten, de zogenaamde RET (Rangeren Elektrische Tractie) diensten. Op je dienstkaartje staan dan alleen maar rangeerwerkzaamheden. Volgende dag heb je misschien weer een gewone rijdende dienst, waarbij er daadwerkelijk personen bij jou in de trein stappen die jij dan van A naar B mag vervoeren (machinist VB).

GlenSpey

Plaats een reactie

Vorige

Keer terug naar Werken bij het spoor