Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Werken bij het spoor

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Treinmachinist bij NS -> Thalys/ICE

Over de werkzaamheden van spoorpersoneel.

Plaats een reactie

Bericht Treinmachinist bij NS -> Thalys/ICE door Jetfly » di 05 jun 2012 11:05

Beste forumleden,

Ik lees al een tijdje mee op dit forum en besloot net pas een account te maken. Ik kon namelijk niet de informatie vinden dat ik wilde.

Nu wilde ik weten van wanneer treinmachinisten van NS de overstap kunnen maken naar Thalys of ICE.

Mijn vragen zijn:
- Hoelang duurt het gemiddeld om over te stappen van NS naar Thalys/ICE?
- Wat zijn de benodigdheden om over te stappen?
- Verandert je rooster dan hevig? Ben je dan bijvoorbeeld een aantal dagen weg van huis o.i.d. omdat je internationale reizen maakt..?
- Bij Thalys/ICe wordt er gereden met andere treinsoorten. Moet je hiervoor een soort typebewijs voor halen om deze te kunnen besturen?

Daarnaast wilde ik het ook over mezelf hebben:
Ik ben een 19 jarige HBO student en woon bijna precies in het midden van Nederland hehe. Op dit moment zit ik nog in het 2e leerjaar, dus heb ik nog 2 jaar te gaan om mijn diploma te behalen. Eis om treinmachinist te worden is minimaal HAVO of MBO 4. Ben ik in dit geval een beetje overgekwalificeerd?

Misschien dat ik eens een adviesgesprek moet inlassen, iemand enig idee?

Jetfly

Jetfly
Bericht Re: Treinmachinist bij NS -> Thalys/ICE door Gereke » di 05 jun 2012 15:26

Tenzij je echt niets anders wilt dan treinmachinist worden is het toch redelijk zonde met een HBO-diploma. Maar goed, het is helemaal aan jezelf natuurlijk!

Gereke
Heeft Bedankt: 3 keer
Bericht Re: Treinmachinist bij NS -> Thalys/ICE door Fabian-uit-DE » di 05 jun 2012 16:28

- Verandert je rooster dan hevig? Ben je dan bijvoorbeeld een aantal dagen weg van huis o.i.d. omdat je internationale reizen maakt..?

Zeker als je mcn op de ICE Internationaal bent, heb je vaak overnachtingen in Keulen of Frankfurt. Meestal rijd je per dienst een trein heen en een weer terug.

Fabian-uit-DE
Medewerker DB Netz
Medewerker DB Netz
Heeft Bedankt: 1 keer
Bericht Re: Treinmachinist bij NS -> Thalys/ICE door seinhuis » di 05 jun 2012 19:03

NS reizigers en NS hispeed zijn 2 aparte bedrijven geworden, wat betekend dat overstappen niet gemakkelijker (dus niet onmogelijk) is geworden. Het 1ne bedrijf gaat niet voor het andere bedrijf je opleiding betalen. Hoelang het duurt en of het mogelijk is hand af van het personeelsaanbod. Eenmaal overgestapt, dan moet je weer een x-aantal jaren zitten voordat je eventueel weer terug zou kunnen. Wil je op beide treinen rijden, ga dan werken voor een uitzendbureau die in het railvervoer zit.

Als je bij NS hispeed werkt dan zal je soms bijvoorbeeld de laatste trein naar buitenland nemen, en de volgende dag de eerste trein terug. Je moet dus overnachten in een hotel (word door baas geregeld en betaald). Je ontvangt hier wel een toeslag voor, zie de CAO.

Voor elke treinsoort heb je een aparte opleiding nodig, als mede voor de baanvak. Dus je moet bijgeschoolt worden.

De eis om machinist te worden is (op dit moment) minimaal MBO (of VMBO met werkervaring). Er worden in samenwerking met enkele binnenlandse bedrijven ook op ROC van Amsterdam en Scheepvaart en transportcollege een MBO-3 opleiding gegeven, zie elders op het forum. Maar ook met een HBO-diploma is het zeker mogelijk om machinist te worden, al heb je de kans dat je het zelfde vraag krijgt als hierboven. Maar als je een goed antwoord op hebt dan word het zeker niet gezien als een probleem.

seinhuis
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: Treinmachinist bij NS -> Thalys/ICE door zone5324bericht » di 05 jun 2012 19:09

NS Hispeed wil normaal gezien alleen volledig bevoegde machinisten en leidt zelf eigenlijk alleen op voor materieel...

zone5324bericht
OV Medewerker
Bericht Re: Treinmachinist bij NS -> Thalys/ICE door The RealDeal » di 05 jun 2012 19:12

Bij mij in de opleiding zit iemand die Universiteit heeft gedaan en nog wat andere met redelijk pittige opleidingen. Dus ja als je iets wil moet je het zeker niet nalaten glimlach

The RealDeal
Medewerker NS
Medewerker NS
Bericht Re: Treinmachinist bij NS -> Thalys/ICE door Jetfly » di 05 jun 2012 23:23

Hallo iedereen!

Hartelijk dank voor de antwoorden, maar nog steeds zijn niet al mijn vragen beantwoord. Hoop dat hier dus nog iets aan gedaan kan worden.

Maar aangezien NS Hispeed alleen bevoegde machinisten aanneemt, dan betekent dit dat ik bijv. geen machinist (direct) kan worden bij NS Hispeed. Ik moet dus als eerst treinmachinist worden (makkelijkste voorbeeld: bij NS) en na een x aantal jaar als ik toe ben aan een nieuwe stap, over kan gaan stappen naar de NS Hispeed. Klopt dit?

Als ik het zo inschat, verdien je denk ik ook meer als je bij NS Hispeed als mcn werkt dan bij NS of niet soms?
Een makkelijk voorbeeld:
Jantje en Kees beginnen op hetzelfde moment de opleiding tot mcn bij de NS. In het 10e jaar (als treinmachinist) werkt Jantje nog bij de NS, maar is Kees al 3 jaar werkzaam bij NS Hispeed. Verdient dan Kees (iets) meer dan Jantje?

Begrijp me goed: salaris is bij mij echt geen issue. Anders zou ik voor mijn HBO gaan namelijk.

Jetfly
Bericht Re: Treinmachinist bij NS -> Thalys/ICE door zone5324bericht » wo 06 jun 2012 00:53

volgens mij hanteren beide bedrijven dezelfde cao en ook dezelfde taakgroepen, dus in loon zou niet veel verschil moeten zitten.
de toeslagen zijn misschien iets anders, maar hoewel je een toeslag krijgt voor verblijf in het buitenland, moet je dan ook weer rekening houden met hhet feit, dat je dan niet thuis bent...

zone5324bericht
OV Medewerker
Bericht Re: Treinmachinist bij NS -> Thalys/ICE door The RealDeal » wo 06 jun 2012 11:47

Salaris is inderdaad dezelfde taakgroep, dus het zijn misschien wat toeslagen voor het buitenland, die het iets meer maken.

Maar het verdiend zowieso niet slecht, ik weet niet welke HBO-opleiding jij doet maar er zijn er zat die met HBO die minder verdienen. glimlach

The RealDeal
Medewerker NS
Medewerker NS
Bericht Re: Treinmachinist bij NS -> Thalys/ICE door zone5324bericht » wo 06 jun 2012 14:30

maar je moet het wel van de toeslagen hebben en vaak zijn het die HBO-ers die dan wel wat minder verdienen, maar wel elke avond en elk weekend vrij zijn...

het is maar wat je zelf wil.
ik zou bijvooerbeeld niet van 9 tot 17 willen werken, maar van de andere kant is 's avonds thuis zijn en/of de weekenden ook wel weer prettig...

zone5324bericht
OV Medewerker
Bericht Re: Treinmachinist bij NS -> Thalys/ICE door Jultar » wo 06 jun 2012 15:01

Als je weekenden vrij wilt hebben moet je volgens mij geen machinist of conducteur worden. Het zijn toch gewoon 24x7 bedrijven in feite.

Jultar
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 7 keer
Bericht Re: Treinmachinist bij NS -> Thalys/ICE door Jetfly » vr 08 jun 2012 13:07

Dankjewel iedereen alweer! Het is me nu wel iets duidelijker geworden.

Kennen jullie, of weten jullie misschien, of het mogelijk is om bijv. een kantoorfunctie te combineren met treinmachinist? Een makkelijk voorbeeld: ma - wo als project manager op NS Hoofdkantoor. Do - za als treinmachinist.. Niet elke week met dezelfde rooster want dat heb je immers niet als treinmachinist..

Jetfly
Bericht Re: Treinmachinist bij NS -> Thalys/ICE door SRich » za 09 jun 2012 12:38

Jetfly schreef:Dankjewel iedereen alweer! Het is me nu wel iets duidelijker geworden.

Kennen jullie, of weten jullie misschien, of het mogelijk is om bijv. een kantoorfunctie te combineren met treinmachinist? Een makkelijk voorbeeld: ma - wo als project manager op NS Hoofdkantoor. Do - za als treinmachinist.. Niet elke week met dezelfde rooster want dat heb je immers niet als treinmachinist..

President-Directeur mischien laughing
Ik Spoor Niet
Laurent: "En wat verwacht je nu? Dat de NS van te voren gaan communiceren: Let op, donderdag 13 Januari is het spoor gestremd vanwege een ongeluk dat nog moet gebeuren?"

SRich
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Treinmachinist bij NS -> Thalys/ICE door zone5324bericht » za 09 jun 2012 18:44

ga daar maar niet van uit, of je moet pm worden en dan af en toe rijden...

zone5324bericht
OV Medewerker
Bericht Re: Treinmachinist bij NS -> Thalys/ICE door werchter » za 09 jun 2012 20:03

De vacature machinist op de NS site (ik verwacht dat het bij NS HiSpeed niet veel anders is) zegt:
Werken in deeltijd, met een minimum van 24 uur, is bespreekbaar.

Dus in theorie zou je er twee dagen een andere baan naast kunnen doen. Echter in praktijk, gezien de onregelmatige werktijden, lijkt me dat erg lastig.

Ik denk bovendien dat je met goede argumenten zal moeten komen bij je aanstelling om 24 uur te werken.

werchter
Heeft Bedankt: 3 keer
Bericht Re: Treinmachinist bij NS -> Thalys/ICE door Jorick » di 12 jun 2012 23:55

Het 'binnen-buiten' project is al een tijdje geleden gestaakt binnen NS, als in: er worden geen nieuwe 'binnen-buiten' personen aangesteld. Je zit of op kantoor, of buiten op de trein. Er zijn er nog wel een paar, maar die zijn dus al aangenomen/toegezegd voordat NS besloot er mee te stoppen.

Sowieso, als je begint als machinist, ben je 36 uur per week onder de pannen en is 24 uur NIET bespreekbaar. Pas als je al je opleidingen afgerond hebt en volledig zelfstandig kan werken, is 24 uur bespreekbaar.

Vergeet niet dat je op kantoor 40 uur per week maakt (vaak) en als machinist maar 36 uur (tenzij je je WTV dagen met flinke bonus verkoopt)...

Jorick
Bericht Re: Treinmachinist bij NS -> Thalys/ICE door Bordensteker » zo 17 jun 2012 23:07

Jultar schreef:Als je weekenden vrij wilt hebben moet je volgens mij geen machinist of conducteur worden. Het zijn toch gewoon 24x7 bedrijven in feite.
Let op: ik vind dat er in de wereld van het goederenvervoer wél relatief veel weekendvrij voorkomt!
Aan de andere kant gaan wij voor iemand met serieuze hogesnelheidsaspiraties vermoedelijk niet snel genoeg.

Off topic: grappig is intussen wel dat al geruime tijd alle treinen van NSHispeed naar en van het zuiden vervoerd worden achter gehuurde en deels roodbeplakte (Traxx)locomotieven die eigenlijk voor goederentreinen ontworpen zijn.

On topic: zelf heb ook ik vroeger jarenlang verondersteld dat een halve kantoorbaan (mits een spooroperator dat zou willen) te combineren moest zijn met het feit dat er vooral heel veel treinen tegelijk rijden tijdens de spitsen.
Het daadwerkelijk zélf machinist zijn heeft mij (in combinatie met de wisselende werktijden) volledig overtuigd dat je dat vak niet even parttime voor een andere bezigheid kunt inwisselen.

Bordensteker
Medewerker NMBS
Medewerker NMBS
Bericht Re: Treinmachinist bij NS -> Thalys/ICE door Treinboy » vr 17 aug 2012 20:59

Jetfly schreef:- Hoelang duurt het gemiddeld om over te stappen van NS naar Thalys/ICE?
- Wat zijn de benodigdheden om over te stappen?

Machinist volledig bevoegd worden hoeft niet lang te duren. Bij sommige goederenvervoerders wordt je al binnen een paar maanden klaargestoomd om zelfstandig de baan op te mogen. En handig: krijg je vaak ook al een cursus ERMTS erbij. Nou van daaruit solliciteren bij NS Hispeed. Want die regelen het personeel op Thalys en ICE. Hispeed heeft als enige harde eis dat je volledig bevoegd bent (Hispeed leidt niet zelf op tot mcn vb).

Alleen dan zul je waarschijnlijk wat meer geduld moeten hebben. Bij NS Hispeed begin je in 9 van de 10 keer op de Fyra. Eerst naar Breda, op termijn naar Belgie. Dat kan rustig een aantal jaar doorgaan, omdat ze maar 1 lijntje ICE en 1 lijntje Thalys hebben, die ook nog eens gedeeld worden met buitenlandse collega's, en de bezetting dus redelijk goed is. Wel kun je natuurlijk je ambitie aangeven. Het gebeurt bijvoorbeeld maar zelden dat er een rechtstreekse uitvraag is bij NS Reizigers voor mcn ICE of Thalys. (Weet niet hoe dit bij spoor-uitzendbureaus zit). En alles zal moeten gebeuren dmv solliciteren met kans op afwijzing.

In ieder geval is het niet zo dat je een bepaald aantal jaar in het binnenland gereden MOET hebben om in aanmerking te komen voor mcn ICE of Thalys. Her en der zul je wel het advies krijgen. Maar veel hangt af van hoe je er zelf in staat, je motivatie, leervermogen e.d. En natuurlijk moeten er dan nog eens vacatures zijn. Feitelijk wordt je opnieuw opgeleid tot machinist, nieuwe wetgevingen, een nieuw handboek, nieuwe seinenstelsels, nieuwe taal (weliswaar geen B2 niveau, maar wel voldoende kennis en vaardigheden om een professioneel gesprek te voeren), baanvak- en treinbeveiligingen (Indusi, lijnbeinvloeding) en natuurlijk de materieelmodules ICE of Thalys. Je bent nog wel even onderweg dus. Vooral de Belgische handboeken zijn redelijk taai.

Via Railwork.nl kun je als mcn vb flexwerken. Kan ook leuk zijn als je 1-2 dagen per week een beetje wil rondrijden en voor de rest een parttime baan op n kantoor hebt.

Maak je over overkwalificatie niet teveel zorgen. Sowieso, met twee jaar HBO op de teller is je hoogst genoten opleiding nog steeds HAVO toch?

Groet

Treinboy
Medewerker NS
Medewerker NS

Plaats een reactie

Volgende

Keer terug naar Werken bij het spoor