Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Werken bij het spoor

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Treinmachinist bij NS -> Thalys/ICE

Over de werkzaamheden van spoorpersoneel.

Plaats een reactie

Bericht Re: Treinmachinist bij NS -> Thalys/ICE door zone5324bericht » vr 17 aug 2012 21:47

let wel, dat als een goederenvervoerder je opleiding vb betaald, dit alleen gebeurt met een opleidingsovereenkomst, waardoor je toch een paar jaar op die goederentrein moet blijven rijden of je zou het restant van de opleidingskosten zelf moeten betalen (maar dan zou je de opleiding ook al meteen beter zelf kunnen betalen/regelen knipoog ).

zone5324bericht
OV Medewerker
Bericht Re: Treinmachinist bij NS -> Thalys/ICE door Laurent » za 18 aug 2012 23:04

Treinboy schreef:Maak je over overkwalificatie niet teveel zorgen. Sowieso, met twee jaar HBO op de teller is je hoogst genoten opleiding nog steeds HAVO toch?

Hoogst genoten opleiding is nog steeds HBO, hoogst voltooide opleiding is HAVO. knipoog
Neem ook eens een kijkje op mijn youtube kanaal: Railion 6513

Laurent
Moderator / Beheerder
Bericht Re: Treinmachinist bij NS -> Thalys/ICE door Frontier » zo 19 aug 2012 02:35

Puur uit interesse, hoe zit het met de IC Berlijn, EuroNight en CityNightLine? Is dat ook NS Hispeed of is dat NS Reizigers?
Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

Frontier
Bericht Re: Treinmachinist bij NS -> Thalys/ICE door marciekemp » zo 19 aug 2012 12:18

Voor zo ver ik weet is de CityNightLine en de EuroNight gewoon NSR, word als ik het goed heb gereden door standplaats Arnhem knipoog

marciekemp
Bericht Re: Treinmachinist bij NS -> Thalys/ICE door zone5324bericht » zo 19 aug 2012 13:12

Int 418 zit in ieder geval in hc dienst 7 van standplaats Ah, dus de vorige reactie zal inderdaad ook wel opgaan voor mcn-en...

zone5324bericht
OV Medewerker
Bericht Re: Treinmachinist bij NS -> Thalys/ICE door Dwarsligger » zo 19 aug 2012 14:56

De Citynight line wordt gereden door personeel van standplaats Arnhem en Nijmegen. De IC Berlijn door NS Hispeed.

Dwarsligger
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: Treinmachinist bij NS -> Thalys/ICE door Treinboy » ma 20 aug 2012 12:17

Laurent schreef:Hoogst genoten opleiding is nog steeds HBO, hoogst voltooide opleiding is HAVO. knipoog

Prima, maar als je een paar jaar een hbo'tje gaat doen na je havo zul je in ieder geval niet overgekwalificeerd bevonden worden, wees gerust glimlach

Treinboy
Medewerker NS
Medewerker NS
Bericht Re: Treinmachinist bij NS -> Thalys/ICE door zone5324bericht » ma 20 aug 2012 13:40

nou, wees tegenwoordig daar niet zo gerust op...

als je bij een PO op een (te) hoog denkniveau uit komt, kan het heel goed zijn, dat ze je voor de functies op de werkvloer niet zullen nemen, omdat ze bang zijn, dat je misschien na relatief korte tijd weer wat anders gaat doen omdat je misschien een uitdaging nodig hebt en die op de trein niet kan vinden...

als je een PO krijgt en het blijkt, dat je denkniveau minstens VWO is, terwijl je naar een MAVO/MBO-functie solliciteert, geef dan in het gesprek heel duidelijk aan, dat je bewust voor die functie gekozen hebt en er ook helemaal voor wil gaan en vooral, dat je dit het liefste zo lang mogelijk wil blijven doen (of te wel, als je van baan zou veranderen, zou dat eerder door de werkgever komen, dan dat je het zelf wil)...

Van dat laatste, gaat het met name om het verkopen van jezelf, want als je eenmaal binnen bent en je zou met de tijd hogerop willen, is dat geen probleem, maar als je daar al mee begint, dan vinden ze iemand al snel een te groot risico om daarin te investeren (opleidingen kosten heel veel geld en duren jaren om de kosten eruit te halen, die willen bedrijven dus wel met zekerheid terug kunnen verdienen)...

zone5324bericht
OV Medewerker
Bericht Re: Treinmachinist bij NS -> Thalys/ICE door seinhuis » wo 22 aug 2012 16:58

Vacature van NS Hispeed voor Fyra en Benelux voor standplaatsen Amsterdam, Rotterdam en Breda: http://www2.werkenbijns.nl/fe/tpl_ns03. ... ugvfuoleyb

(je moet minimaal volledig bevoegd machinist zijn om op deze vacature te kunnen reageren)

seinhuis
Bericht Re: Treinmachinist bij NS -> Thalys/ICE door Bordensteker » zo 26 aug 2012 22:36

zone5324bericht schreef:als je een PO krijgt en het blijkt, dat je denkniveau minstens VWO is, terwijl je naar een MAVO/MBO-functie solliciteert, geef dan in het gesprek heel duidelijk aan, dat je bewust voor die functie gekozen hebt en er ook helemaal voor wil gaan en vooral, dat je dit het liefste zo lang mogelijk wil blijven doen (of te wel, als je van baan zou veranderen, zou dat eerder door de werkgever komen, dan dat je het zelf wil)...
Van dat laatste, gaat het met name om het verkopen van jezelf [knip]
Inderdaad!
Het is soms verbazingwekkend, hoeveel plezier je kunt ontlenen aan op het eerste gezicht betrekkelijk eenvoudig werk.

Maar voordat je zover bent, zul je inderdaad eerst de personeelsselecteurs moeten overtuigen dat jij zo iemand bent. Het kan helpen om goed te vertellen wat in dit opzicht maatgevende ervaringen voor je geweest zijn.
In andere woorden: leg de mensen aan de andere kant van de tafel uit waar je die ervaring al hebt opgedaan, van echt helemaal opgaan in een betrekkelijk eenvoudige taak.

Je kunt dat best overtuigend duidelijk maken als je het voordien al bij jezelf bemerkt hebt. Ze zien het dan al aan het glinsteren van je ogen!

Bordensteker
Medewerker NMBS
Medewerker NMBS
Bericht Re: Treinmachinist bij NS -> Thalys/ICE door patrick2wd » zo 28 okt 2012 22:35

ik denk dat opleiding niet al te veel uitmaakt een (ex) collega heeft een universiteitsdiploma en is zelfs buschauffeur geweest, hij was klaar met het corrigeren van andermans vouwtun (...)

hij zat bij mij destijds in de opleiding en is nog steeds mcn te Amsterdam..

Verder, denk ik dat je voor een VB opleiding beter (lees meer) kans maakt bij een buitenbedrijf dan bij NSr zelf..

Om te kwalificeren voor een hogesnelheidslijn moet je VB zijn, ik weet dat dit in Amsterdam de (?) enige (?) eis is..

Nu alleen nog even een ander treinstel aanschaffen dan dat Italiaanse apparaat.. tjeemig, kon dat niet VEEEL beter...
.. ach, wellicht rijdt ie lekker... engel

patrick2wd
Bericht Re: Treinmachinist bij NS -> Thalys/ICE door BOW » vr 14 dec 2012 22:45

Ik zie vaak de mcn van die Fyra treinen met hun neus naar de lucht wijzen als er vriendelijk wordt gegroet door de NSR machinist, en niet terug groeten naar de passerende NSR trein.

Kennelijk heeft men het daar bij Fyra hoog in de bol, terwijl de NSR die feitelijk falliete handel de broek moet ophouden door trucs met boekhouding danwel operationele constructie. Ik moet daarom ook wel lachen dat de benaming "Aldi treinen" door de media steeds vaker wordt overgenomen nu iemand in Belgie ze zo genoemd heeft. Daar heeft de PR afdeling vast een hele kluif aan de imago schade te beperken.

Ik vrees dat die benaming voor altijd aan die treinen zal kleven als er niet snel iets veranderd aan de betrouwbaarheid ervan. Is de bestuurder ervan dan ook een "Aldi machinist" ? roffel

En zo ja, moet je daar wel solliciteren ? Wie gaat er nu een carriere opbouwen bij een feitelijk falliet bedrijf ? Al zou het natuurlijk kunnen dat er straks gewoon NSR treinen over de HSL rijden, en ze het blauwe uniform weer mogen aantrekken....

BOW
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Bericht Re: Treinmachinist bij NS -> Thalys/ICE door zone5324bericht » vr 14 dec 2012 23:55

als je slechts 1 lijntje wilt rijden, dan moet je vooral bij NS Hispeed solliciteren.
dan mag je of hooguit naar Parijs of hooguit naar Frankfurt.
Beide kan niet meer, omdat je nog maar hooguit voor 3 landen een vergunning kan krijgen.
Parijs is al 3 landen en dan zou Frankfurt dus al niet meer kunnen...

ik ben eigenlijk wel blij, dat ik bij een goederenvervoerder zit.
dan is het de eerste jaren wel locaal werken, maar er zijn vooruitzichten.
tevens had ik in dat jaartje metrobestuurder het heen en weer rijden op 1 lijn à 2 lijnen het wel heel snel gehad, want ook al rijdt je met Fyra of Thalys over een grotere afstand, het blijft 1 lijntje...

(ja ik weet wel, dat er omleidingsroutes geleerd worden, maar zolang die niet nodig zijn om te rijden, blijft het bij de normale route)...

zone5324bericht
OV Medewerker
Bericht Re: Treinmachinist bij NS -> Thalys/ICE door Dwarsligger » vr 14 dec 2012 23:58

Je kan beide wel rijden, want hispeed rijdt maar tot brussel, en dan kan je dus brussel en frankfurt rijden, en de IC Berlijn.Ken er meerdere bij Hispeed die zowel Thalys, ICE en ook IC Berlijn rijden. en dan kachelen ze ook nog op de Fyra naar Brussel

Dwarsligger
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Bericht Re: Treinmachinist bij NS -> Thalys/ICE door zone5324bericht » za 15 dec 2012 10:02

voorheen was die beperking er ook niet, maar die is pas kortgeleden ingevoerd.
ik doe volgend kaar examen en ik kan bijv. ook alleen maar goedren rijden, omdat je nu een aparte modulle reizigers en goederen hebt en ik geen examen zal doen voor de module reizigers.

als je inderdaad alleen Belgie en Duitsland erbij doet, dan kan je inderdaad beide richtingen op en als Parijs bereikbaar is met ERTMS dan kan je ook daar naar toe, omdat je dan voor dat gedeelte geen apart beveiligingssysteem hoeft te leren...

ik doel echter nog steeds op komende machinisten, omdat daar dus de regels anders voor zijn geworden, dan voor bestaande...

zone5324bericht
OV Medewerker
Bericht Re: Treinmachinist bij NS -> Thalys/ICE door Dwarsligger » za 15 dec 2012 13:04

aah zo ja, dat klopt ! Ben blij dat ik nog bij de óuwe garde hoor roffel

Dwarsligger
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Bericht Re: Treinmachinist bij NS -> Thalys/ICE door zone5324bericht » za 15 dec 2012 22:38

NS wil mij toch niet meer terug hebben, dus ik mis die modulle reizigers toch niet knipoog

trouwens, wat betreft het maximaal aantal landen kan in de toekomst nog wel veranderen als op corridor routes ERTMS ingevoerd is, omdat dan geen sprake meer is van het moeten kennen van het lokale beveiligingssysteem.
Als het dan nog gaat om talen, dan kan men nog ver weg, want tot Zuid-Tirol kan men met Duits terecht en toch Zuid-Frankrijk met Frans, waarmee je dus met 3 talen behoorlijke afstanden vanaf Nederland af kan leggen...

maar dit is toekomstmuziek en voorlopig ga ik nog niet naar het buitenland, dus mij maakt het niet zoveel uit...

zone5324bericht
OV Medewerker
Bericht Re: Treinmachinist bij NS -> Thalys/ICE door Fabian-uit-DE » za 15 dec 2012 23:16

omdat dan geen sprake meer is van het moeten kennen van het lokale beveiligingssysteem

Maar je moet dan toch wel lokale regelgeving etc. kennen?

Fabian-uit-DE
Medewerker DB Netz
Medewerker DB Netz

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Werken bij het spoor