Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Werken bij het spoor

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Meerijden met machinist

Over de werkzaamheden van spoorpersoneel.

Plaats een reactie

Bericht Meerijden met machinist door famke » wo 08 aug 2012 20:15

Hoi allemaal,

Toen ik hoorde dat ik voor machinist aangenomen ben, met als standplaats Leeuwarden, was ik natuurlijk helemaal blij. Hierbij vraag ik mij toch één ding af.

Over ongeveer een maand mag ik aan de opleiding beginnen. Hiervoor moet ik natuurlijk vaak naar Amersfoort reizen voor het theorie gedeelte. Aangezien mijn standplaats Leeuwarden is (en ik hier ook woon) vraag ik mij af ofdat ik de rit naar Amersfoort toe eigenlijk de machinist mag vragen om met hem/haar in de cabine mee te mogen rijden? Dan maak ik de rit iets nuttiger dan alleen in het treinstel zelf zitten. Mag dit überhaupt van de NS of moet ik rustig afwachten totdat ik zelf mag gaan rijden samen met mijn mentor?

Groetjes..

famke
Bericht Re: Meerijden met machinist door Dwarsligger » wo 08 aug 2012 21:08

Zal geen probleem zijn lijkt me als je kan aantonen dat je leerling bent.

Dwarsligger
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: Meerijden met machinist door zone5324bericht » wo 08 aug 2012 21:51

NS zal dit waarschijnlijl niet toestaan, omdat de mcn z'n werk zonder afleidingen behoord te kunnen uitvoeren.
de hc mag tenslotte ook alleen maar in bepaalde gevallen in de bediende cabine komen.

de praktijk zal echter wat anderszijn en als je het aan de mcn vraagt, zal er vaak geen probleem van gemaakt worden.
vooral vanaf het moment, dat je in uniform op pad gaat...

zone5324bericht
OV Medewerker
Bericht Re: Meerijden met machinist door famke » wo 08 aug 2012 21:52

Dankjewel voor de reactie! Voor de opleiding moet je toch al in uniform zijn als ik het goed begrepen heb. Dus dat moet wel herkenbaar zijn..

Zou wel super zijn dat als ik de machinisten zou vragen en dat ze het dan goed vinden. Het is toch een lange rit, kan ik het beter wat zinvol invullen dacht ik zo glimlach

famke
Bericht Re: Meerijden met machinist door werchter » wo 08 aug 2012 22:16

zone5324bericht schreef:de hc mag tenslotte ook alleen maar in bepaalde gevallen in de bediende cabine komen.

Als ik het als eenvoudige reiziger zo inschat wordt wat betreft die regels de soep een stuk minder heet gegeten dan hij opgediend wordt.

Want ik zie toch echt zeer regelmatig een HC de cabine binnenlopen waar de machinist zit, en bij binnenkomst (voor de deur dichtgaat) direct een gestprek over koetjes en kalfjes vervolgen.

werchter
Heeft Bedankt: 3 keer
Bericht Meerijden met machinist door AlexO » do 09 aug 2012 07:43

Ik weet het nog niet zo,

Dat collega's je erbij laten zal afhankelijk van de machinist misschien niet zo'n probleem zijn als je beschikt over de juiste pasjes/kaartjes, echter zullen collega's vaak niet het hele stuk rijden, dus moet je onderweg 3x vragen of de volgende collega het goed vind.

Daarnaast, stel er gebeurd een calamiteit onderweg, bijv. een aanrijding? Wat dan? Ga je even later alsnog naar de les? Of ga je dan een moeilijk in te halen lesdag missen.

Ik raad je aan om de reistijd te benutten om je studiemateriaal door te nemen en de seintjes van buiten te leren. In de cabine zitten dat kun je als alles goed gaat over 1 jaar nog vaak genoeg glimlach

Sent from my iPad using Tapatalk HD

AlexO
Bericht Re: Meerijden met machinist door Laurent » do 09 aug 2012 20:35

Bij een calamiteit met de trein waarin jij zit, loop je toch een behoorlijke vertraging op. De vraag is of die les dan nog de moeite waard is.
Neem ook eens een kijkje op mijn youtube kanaal: Railion 6513

Laurent
Moderator / Beheerder
Bericht Re: Meerijden met machinist door Dwarsligger » do 09 aug 2012 22:06

Nou dr zit wel wezelijk verschil in of je 2 uur vast zit in een trein omdat die een aanrijding krijgt, ofdat je in die trein voorop de bok zit en een aanrijding ziet gebeuren :idee:

Dwarsligger
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Bericht Re: Meerijden met machinist door werchter » do 09 aug 2012 22:42

Dat zal iedereen beamen.
Het ging er volgens mij meer om dat je óók als reiziger weinig meer aan je les hebt.
Als reiziger door tijdsvertraging, als je meerijdt met de machinist tijdsvertraging + mentale gevolgen.

werchter
Heeft Bedankt: 3 keer
Bericht Re: Meerijden met machinist door zone5324bericht » vr 10 aug 2012 09:05

alsof er zoveel ongelukken gebeuren...

heb ook menig uur zowel als bestuurder (metro), als hc voorin gezeten en ik heb nooit een ongeluk meegemaakt...
je moet er dus ook niet vanuit gaan, dat het gebeurt...

elke dag voorin zal ook vast niet gebeuren, omdat je inderdaad regelmatig de tijd zal gebruiken om te leren...
maar af en toe is best wel leuk om de mcn van de trein die het goed zal vinden, zal het ook wel leuk vinden om zo de tijd door te komen...

blijft wel, dat het officieel niet mag, dus je moet altijd uitgaan van nee en ja is dan meegenomen...

wat ook heel goed kan gebeuren, is dat je er iemand uit je klas ook uit deze buurt komt (of eventueel pas vanaf Zwolle).
ga er dan maar vanuit, dat je met elkaar afspreekt, zodat je de rest van de reis samen maakt...
dan zal het voorin zitten al helemaal niet gebeuren...

wacht dus eerst maar even af...

zone5324bericht
OV Medewerker
Bericht Re: Meerijden met machinist door seinhuis » za 11 aug 2012 12:49

famke, ik snap jouw reden wel. Maar als je betrapt word in de cabine van een rijdend trein, waar je geen toestemming voor hebt (dus bijvoorbeeld tijdens woon-werk verkeer), dan heb je gelijk een aantekening achter je naam welke niet positief is. Zeker omdat je net bij de NS bent moet je dat verkomen. Dat je graag en snel mcn wilt worden, snap ik. Maar hou wel aan de regels welke je zijn opgelegd.

seinhuis
Bericht Re: Meerijden met machinist door davy » zo 12 aug 2012 10:25

idd voor de machinist kan dit mischien geen probleem zijn , maar als je controle moet krijgen van verkeer en waterstaat kan je wel problemen krijgen.

davy
Medewerker NMBS
Medewerker NMBS
Bericht Re: Meerijden met machinist door zone5324bericht » zo 12 aug 2012 10:53

praktijk en theorie liggen inderdaad weer eens ver uit elkaar...
misschien hebben de meeste ervaringsdeskundigen hier dan ook een praktijkantwoord gegeven.

de laatste reacties geven een goedbedoelde waarschuwing en misschien moet je je daar in het begin maar aan houden...
je zal nog vaak zat het beeld voorin te zien krijgen...

zone5324bericht
OV Medewerker
Bericht Re: Meerijden met machinist door Dwarsligger » zo 12 aug 2012 14:12

Als je kunt aantonen dat je leerling bent kan IVW hier moeilijk wat van zeggen.

Dwarsligger
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Bericht Re: Meerijden met machinist door ziggyziggyziggy » zo 12 aug 2012 14:48

Ik heb als leerling treindienstleider ook vaak meegereden in de cabine. Uiteraard met de juiste documenten en passen op zak. Erg nuttig en interessant.
trdl

ziggyziggyziggy
Medewerker ProRail
Medewerker ProRail
Bericht Re: Meerijden met machinist door zone5324bericht » zo 12 aug 2012 15:44

maar bij de opleiding trdl zit ook wegleren en inderdaad krijg je dan een cabinekaart mee, ook al moet je dan nog steeds toestemming hebben van de mcn om voorin mee te mogen rijden...
als trdl is het voor woon-werk-verkeer ook niet toegestaan om voorin mee te rijden...

zone5324bericht
OV Medewerker
Bericht Re: Meerijden met machinist door ziggyziggyziggy » zo 12 aug 2012 18:25

Ja, voor je lokale opleiding wel, ja. Maar dat vind ik persoonlijk veel te laat. Het is essentieel dat een trdl een idee heeft van wat een mcn kan zien en doen, voordat je überhaupt aan de slag kan, vind ik.
trdl

ziggyziggyziggy
Medewerker ProRail
Medewerker ProRail
Bericht Re: Meerijden met machinist door Dwarsligger » zo 12 aug 2012 19:31

Soms vraag je je ook wel eens af of ze enig idee hebben, dan moet je kopmaken en bellen ze binnen een paar minuten op of je problemen hebt met je materieel, nee ik ben mijn trein aan het gereedmaken duim omhoog (remproef)

Dwarsligger
Spoormedewerker
Spoormedewerker

Plaats een reactie

Volgende

Keer terug naar Werken bij het spoor